Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Spor Yapan ve Yapmayan Öğrencilere Bakış Açılarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 93 - 100, 05.09.2024

Öz

Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin spor yapan ve yapmayan öğrencilere bakış açılarını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenoloji yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya 16 beden eğitimi ve spor öğretmeni katılmıştır. Veriler derinlemesine görüşmeler yoluyla toplanmış ve içerik analizi yöntemi ile sonuçlara ulaşılmıştır. Katılımcıların görüşleri incelendiğinde; spor yapan ve yapmayan öğrenciler arasında yaşama sevinçleri, mutlulukları, özgüvenleri, zekâları, bedenleri, ruhen ve fiziksel olarak yeterlilikleri arasında spor yapan öğrencilerin yapmayanlara göre daha pozitif yönde oldukları vurgulanmıştır. Sonuç olarak, spor yapmayan öğrencilerin iyi bir fiziki gelişim, sağlıklı olma hali, ruhsal iyi olma, özgüvenli olma, stresi yenebilme ve kendini ifade edebilme imkânlarının daha kısıtlı olduğu söylenebilir.

Teşekkür

İyi çalışmalar. Saygılarımla.

Kaynakça

  • Çağlak, S. S. (2011). Okul öncesi çocuk ve hareket eğitimi, Okul Öncesi Çocuk ve Spor, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Çiçek, S. Kirazcı, S. & Koçak, S. (1998). Türkiye’de Beden Eğitimi Öğretmeni Profili. Spor Bilimler Dergisi, 9(3), 32–41.
  • Dinçer, E. (2019). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutumlarının Ölçülmesi/Muş İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı. Elazığ.
  • Efe, M. (2007).14-16 Yaş Grubu Bireylerde Spor Çalışmalarının Sosyal Yetkinlik Beklentisi ve Atılganlık Üzerine Etkisi. Doktora Tezi. Uludağ Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Filiz, Z. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Sosyalleşmesinde Spora Katılımın Değerlendirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 4: 3,
  • Güven, Ö. (1996). 12–16 Yaş Grubu Sporcuların Müsabaka Motivasyonu ve Antrenör Davranışları Konusunda Karşılaştıkları Bazı Sorunlar. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1): 29–40.
  • Heper, E. (2012). Sporla ilgili kavramlar ve sporun tarihsel gelişimi, Spor Bilimlerine Giriş (Ed.: Ertan H), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • İnan, M., İnan. S.A., Varol, Y.K., Çolakoğlu F.F. & Çolakoğlu T. (2018). Ergenlerin Sosyal Görünüş Kaygılarının Beden Eğitimi Dersine Yönelik Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 12(3), 258-265.
  • Kale, R. (2007). İlköğretimde Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Karataş, E. Ö., Savaş, B. Ç., & Karataş Ö. (2021). Beden Eğitimi, Spor ve Oyunun Sosyalleşme Üzerine Etkisi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 1:1.
  • Öcal Karaç, Y. (2019). Spor Bilimleri Alanında Araştırma Makaleleri. Gece Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • Özer, D. S., Özer, K., (2012). Çocuklarda motor gelişim (7.baskı), Ankara: Nobel Yayınları.
  • Patton, Q. M. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev.: M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Pegem.
  • Polat, B., Erdil, C. & Koçak, İ. (2020). Okul Takımlarında Oynayan Lise Öğrencilerin Özgüven Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 54-61
  • Saka, T., Yıldız, Y., Tekbaş, Ö. F, & Aydın, T. (2008). Genç erkeklerde spor okulu eğitim programının bazı antropometrik ve fonksiyonel testler üzerine etkisi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1):1-8.
  • Sanders, P. (1982). Phenomenology: A new way of viewing organizational research. Academy of Management Review, 7(3), 353-360.
  • Sevinç, Ö. S. & Ergenç, M. (2017). Düzce Üniversitesi’nin Bazı Fakültelerinde Öğrenim Görmekte Olan Lisans Öğrencilerinin “Spor” Hakkındaki Metaforları. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7:2. 106 – 131.
  • Sırgancı, G., Ilgar A. E., & Cihan, B. B. (2019). Spora Bağlılık Ölçeği ‘nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 7(17), 171-182.
  • Turkay H. & Sökmen T. (2014). Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Sporda Güdülenme Kaynakları ve Stresle Başa Çıkma Tarzları İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 1-9
  • Uluışık, V. (2015). Spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin stres ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Yağmur, M. (2020). İmam-Hatip Ortaokulu Meslek Dersleri Öğretmenleri, Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenleri İle Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Görüşleri, Master's Thesis, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Yetim, A. A. (2005). Sosyoloji ve spor, Ankara: Morpa.
  • Yıldırım, M., & Bayrak, C. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Spora Dayalı Fiziksel Aktivitelere Katılımları ve Yaşam Kalitelerinin Akademik Başarı ve Sosyalleşme Üzerine Etkisi (Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Örneği). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 123-144.
  • Yıldırım, M., Araç Ilgar, E., & Uslu, S. (2018). Lise öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi, Turkish Studies, 13(11), 1711-1727.

An Investigation of Physical Education and Sports Teachers' Perspectives On Students Who Do and Do Not Do Sports

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 93 - 100, 05.09.2024

Öz

The aim of this study is to examine the perspectives of the distribution of physical education and sports, those who do sports and those who do sports. For this purpose, the phenomenology method, one of the qualified research designs, was used. 16 physical education and sports teachers participated in the research. The data was collected through connections and accessed through content analysis method. Scheduling of participants; Among those who do and participate in sports, more positive aspects of those who do sports are emphasized, such as their joy of life, happiness, strength, power, body, spiritual and physical competence, compared to those who do not. As a result, it can be said that those who do sports have more limited opportunities for good physical development, being healthy, being spiritually well, being healthy, overcoming stress and expressing themselves.

Kaynakça

  • Çağlak, S. S. (2011). Okul öncesi çocuk ve hareket eğitimi, Okul Öncesi Çocuk ve Spor, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Çiçek, S. Kirazcı, S. & Koçak, S. (1998). Türkiye’de Beden Eğitimi Öğretmeni Profili. Spor Bilimler Dergisi, 9(3), 32–41.
  • Dinçer, E. (2019). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutumlarının Ölçülmesi/Muş İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı. Elazığ.
  • Efe, M. (2007).14-16 Yaş Grubu Bireylerde Spor Çalışmalarının Sosyal Yetkinlik Beklentisi ve Atılganlık Üzerine Etkisi. Doktora Tezi. Uludağ Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Filiz, Z. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Sosyalleşmesinde Spora Katılımın Değerlendirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 4: 3,
  • Güven, Ö. (1996). 12–16 Yaş Grubu Sporcuların Müsabaka Motivasyonu ve Antrenör Davranışları Konusunda Karşılaştıkları Bazı Sorunlar. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1): 29–40.
  • Heper, E. (2012). Sporla ilgili kavramlar ve sporun tarihsel gelişimi, Spor Bilimlerine Giriş (Ed.: Ertan H), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • İnan, M., İnan. S.A., Varol, Y.K., Çolakoğlu F.F. & Çolakoğlu T. (2018). Ergenlerin Sosyal Görünüş Kaygılarının Beden Eğitimi Dersine Yönelik Sürekli Kaygı Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 12(3), 258-265.
  • Kale, R. (2007). İlköğretimde Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Karataş, E. Ö., Savaş, B. Ç., & Karataş Ö. (2021). Beden Eğitimi, Spor ve Oyunun Sosyalleşme Üzerine Etkisi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 1:1.
  • Öcal Karaç, Y. (2019). Spor Bilimleri Alanında Araştırma Makaleleri. Gece Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • Özer, D. S., Özer, K., (2012). Çocuklarda motor gelişim (7.baskı), Ankara: Nobel Yayınları.
  • Patton, Q. M. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev.: M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Pegem.
  • Polat, B., Erdil, C. & Koçak, İ. (2020). Okul Takımlarında Oynayan Lise Öğrencilerin Özgüven Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 54-61
  • Saka, T., Yıldız, Y., Tekbaş, Ö. F, & Aydın, T. (2008). Genç erkeklerde spor okulu eğitim programının bazı antropometrik ve fonksiyonel testler üzerine etkisi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1):1-8.
  • Sanders, P. (1982). Phenomenology: A new way of viewing organizational research. Academy of Management Review, 7(3), 353-360.
  • Sevinç, Ö. S. & Ergenç, M. (2017). Düzce Üniversitesi’nin Bazı Fakültelerinde Öğrenim Görmekte Olan Lisans Öğrencilerinin “Spor” Hakkındaki Metaforları. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7:2. 106 – 131.
  • Sırgancı, G., Ilgar A. E., & Cihan, B. B. (2019). Spora Bağlılık Ölçeği ‘nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 7(17), 171-182.
  • Turkay H. & Sökmen T. (2014). Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğrencilerinin Sporda Güdülenme Kaynakları ve Stresle Başa Çıkma Tarzları İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 1-9
  • Uluışık, V. (2015). Spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin stres ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Yağmur, M. (2020). İmam-Hatip Ortaokulu Meslek Dersleri Öğretmenleri, Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenleri İle Öğrencilerin Beden Eğitimi ve Spor Dersine İlişkin Görüşleri, Master's Thesis, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Yetim, A. A. (2005). Sosyoloji ve spor, Ankara: Morpa.
  • Yıldırım, M., & Bayrak, C. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Spora Dayalı Fiziksel Aktivitelere Katılımları ve Yaşam Kalitelerinin Akademik Başarı ve Sosyalleşme Üzerine Etkisi (Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Örneği). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 123-144.
  • Yıldırım, M., Araç Ilgar, E., & Uslu, S. (2018). Lise öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi, Turkish Studies, 13(11), 1711-1727.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Oyun
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet İnan 0000-0002-6483-4704

Levent Var 0000-0001-8089-0610

Tansu Kurtuldu 0000-0002-2525-2277

Bekir Bariş Cihan 0000-0002-3107-3849

Erken Görünüm Tarihi 26 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi 5 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2024
Kabul Tarihi 7 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İnan, M., Var, L., Kurtuldu, T., Cihan, B. B. (2024). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Spor Yapan ve Yapmayan Öğrencilere Bakış Açılarının İncelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 93-100.