Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN REKREASYONEL LİDERLİK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 61 - 66, 04.06.2024

Öz

Günümüzde yaşanan teknolojik ilerlemeler, çalışma koşullarının iyileşmesi ve makineleşme gibi faktörler, bireylerin eğlenme ve dinlenme için boş zamanlarının artmasına yol açmıştır. Bu artış, bireylerin günlük hayatın monotonluğundan uzaklaşmak amacıyla gerçekleştirdiği çeşitli aktiviteleri içeren rekreasyon olgusunun ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bireyler, belirli amaçlara ulaşma çabası ve sosyal varlıklar olmaları sebebiyle gruplar oluşturmakta ve bu grupları yönetecek liderlere ihtiyaç duymaktadırlar. Bu bağlamda, rekreasyon olgusunun gelişimi ile birlikte rekreatif liderlik kavramı ortaya çıkmıştır. Bu çalışmanın amacı, Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin rekreatif liderlik düzeylerini belirlemektir. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmış ve 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi'nde Spor Yöneticiliği, Beden Eğitimi Öğretmenliği ve Antrenörlük Eğitimi bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin rekreasyonel liderlik düzeylerini belirlemek amacıyla "Rekreasyonel Liderlik Davranışı Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin dağılımı çarpıklık ve basıklık değerleri ile incelenmiş ve bu sonuçlara göre istatistiksel analizler yapılmıştır. Araştırma sonucunda, rekreasyonel liderlik ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir fark bulunurken, öğrencilerin bölümleri ve spor yapma yılları değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir.

Kaynakça

  • Akgül, K. A., & Gül, M. (2022). Güreş antrenörlerinin liderlik özellikleri ile ahlaki zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 21-25.
  • Axelsen M. (2009). The power of leisure: I was an anoexic; I’m now a healthy triathlet. Lesiure Sciences. 31, 330–346.
  • Karaküçük S (1997). Rekreasyon Boş zamanları Değerlendirme Kavram, Kapsam ve Bir Araştırma, Seren Ofset, Ankara.
  • Curtis, J. E. (1979). Recreation theory and practice. Recreation theory and practice.
  • Bucher, C. H., ve Bucher, C. A. (1974). Recreation For Today’s Society, New Jersey.
  • Lu, L., & Hu, C. H. (2005). Personality, leisure experiences and happiness. Journal of happiness studies, 6, 325-342.
  • Yılmaz, S. (2004). Serçeme Vadisinin rekreasyonel kullanim potansiyelinin belirlenmesi. Ekoloji, 13(51), 1-6.
  • Çidam, F. B. (2007). Diyarbakır kent dokusunun turizm ve rekreasyon kaynaklarının peyzaj mimarlığı açısından değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 221.
  • Gönen, M., Ceyhan, M. A., Çakır, Z., Zorba, E., ve Coşkuntürk, O. S. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Rekreasyon Alanı Kullanımlarına İlişkin Engel Ve Tercihleri. The Online Journal of Recreation and Sports, 11(4), 59-76.
  • Lakmali, U., Weerakoon, R., Wahigaldeniya, D., Vitharana, S., & Abeysignhe, C. (2021). Examine challengers and barriers behind decision making of University students’ recreation participation: The case from Sri Lanka.
  • Terzioğlu, A., ve Yazıcı, M. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zamanlarını Değerlendirme Anlayış Ve Alışkanlıkları (Atatürk Üniversitesi Örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 1-31.
  • Karaküçük, S., Yenel, İ., & Akgül, B. (2017). Rekreasyon liderliği.
  • Kirtepe, A., & Ugurlu, F. M. (2022). Leadership Characteristics of University Students Engaging in Volunteer Activities. World Journal of Education, 12(5), 1-9.
  • İrhan, G. (2023). Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Rekreatif Liderlik Davranışlarının İncelenmesi: Sakarya Örneği. Egzersiz ve Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 89-98.
  • Russel R V. (2001). Leadership in recreation. 2. baskı. McGraw-Hill, editör.
  • Eren, E. (2014). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Bolden, R. (2004). What is leadership?. Centre for Leadership Studies, University of Exeter.
  • Akyüz, H., Murat, K. U. L., ve Yaşartürk, F. (2016). REKREASYON AÇISINDAN ORMANLAR VE ÇEVRE. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 1), 881-890.
  • Durhan, T. A., Kayhalak, F., Kurtipek, S., ve Yenel, F. (2022). Rekreasyonel liderlik davranışı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 27(2), 127-142.
  • George, D., ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • İrhan, G. (2023). Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Rekreatif Liderlik Davranışlarının İncelenmesi: Sakarya Örneği. Egzersiz ve Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 89-98.
  • Ayhan, R., Akay, B., Öçalan, M., ve Orhan, R. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Fayda Düzeyleri ile Akademik Öz-Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 258-276.
  • Cöhce, B., Duygun, S., Öztürk, E. N., ve Kırşanlıoğlu, A. E. (2022). Lise Öğrencilerinin Rekreasyonel Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi. Anatolıa Socıal Research Journal, 1(1), 52-62.
  • Gardiner, M., ve Tiggemann, M. (1999). Gender differences in leadership style, job stress and mental health in male‐and female‐dominated industries. Journal of occupational and organizational psychology, 72(3), 301-315.
  • Gülşen, D. B. A., ve Yıldız, A. B. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Bireysel Girişimcilik Ve Liderlik Davranışlarına İlişkin Öz Algılarının İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 13(3), 231-244.
  • Akyüz, Ö., & Karavelioğlu, M. B. (2022). Spor Bilimleri Fakültesinde Okuyan Aktif Sporcuların Liderlik Özelliklerinin Belirlenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 231-245.
  • Can, E., ve Gök, S. (2007). Bir Rekreasyon Faaliyeti Olarak–Üniversitelerarası Müsabakalara Katılan Sporcu Öğrencilerin Liderlik Davranışlarının (Anlayış Gösterme Boyutunda) Karşılaştırılması. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 2(1), 23-30.
  • Kaba, İ. C. (2009). Türkiye'de üniversitelerde kampüs rekreasyonu'nun mevcut durumu ve kampüs rekreasyon modellemesi (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi (Turkey).
  • Gökdeniz, A., Hacıoğlu, N., Dinç, Y. (2009). Boş Zaman ve Rekreasyon Yönetimi, Detay Yayıncılık, İstanbul.
  • Akalın, İ. (2020). Rekreasyon Faaliyeti Olarak Alışveriş (Doctoral dissertation, Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara).
  • Altan, S., ve Özpehlivan, M. (2019). Otokratik Ve Katılımcı Liderlik Anlayışının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Üzerine Etkisi: Sivil Toplum Kuruluşları Üzerine Bir Araştırma. The Journal of Social Science, 3(5), 208-229.
  • Kline, R.B. (2011). “Principles and Practice of Structural Equation Modeling”, Third Edition, The Guilford Press, New York.

DETERMINATION OF RECREATIONAL LEADERSHIP LEVELS OF SPORT SCIENCES FACULTY STUDENTS

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 61 - 66, 04.06.2024

Öz

Today, factors such as technological advances, improvement of working conditions and mechanisation have led to an increase in individuals' leisure time for entertainment and rest. This increase has led to the emergence of the phenomenon of recreation, which includes various activities carried out by individuals in order to get away from the monotony of daily life. Individuals form groups and need leaders to manage these groups due to their efforts to achieve certain goals and because they are social beings. In this context, the concept of recreational leadership has emerged with the development of the recreation phenomenon. The aim of this study is to determine the recreational leadership levels of the students of the Faculty of Sport Sciences. The survey method was used in the study and it was carried out with students studying in the departments of Sports Management, Physical Education Teaching and Coaching Education at Sivas Cumhuriyet University Faculty of Sport Sciences in the 2023-2024 academic year. ‘Recreational Leadership Behaviour Scale’ was used to determine the recreational leadership levels of the students. The distribution of the data obtained in the research was examined with skewness and kurtosis values and statistical analyses were made according to these results. As a result of the research, a significant difference was found between recreational leadership and gender variable, while no significant difference was found between the variables of students' departments and years of doing sports.

Kaynakça

  • Akgül, K. A., & Gül, M. (2022). Güreş antrenörlerinin liderlik özellikleri ile ahlaki zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 21-25.
  • Axelsen M. (2009). The power of leisure: I was an anoexic; I’m now a healthy triathlet. Lesiure Sciences. 31, 330–346.
  • Karaküçük S (1997). Rekreasyon Boş zamanları Değerlendirme Kavram, Kapsam ve Bir Araştırma, Seren Ofset, Ankara.
  • Curtis, J. E. (1979). Recreation theory and practice. Recreation theory and practice.
  • Bucher, C. H., ve Bucher, C. A. (1974). Recreation For Today’s Society, New Jersey.
  • Lu, L., & Hu, C. H. (2005). Personality, leisure experiences and happiness. Journal of happiness studies, 6, 325-342.
  • Yılmaz, S. (2004). Serçeme Vadisinin rekreasyonel kullanim potansiyelinin belirlenmesi. Ekoloji, 13(51), 1-6.
  • Çidam, F. B. (2007). Diyarbakır kent dokusunun turizm ve rekreasyon kaynaklarının peyzaj mimarlığı açısından değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 221.
  • Gönen, M., Ceyhan, M. A., Çakır, Z., Zorba, E., ve Coşkuntürk, O. S. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Rekreasyon Alanı Kullanımlarına İlişkin Engel Ve Tercihleri. The Online Journal of Recreation and Sports, 11(4), 59-76.
  • Lakmali, U., Weerakoon, R., Wahigaldeniya, D., Vitharana, S., & Abeysignhe, C. (2021). Examine challengers and barriers behind decision making of University students’ recreation participation: The case from Sri Lanka.
  • Terzioğlu, A., ve Yazıcı, M. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Boş Zamanlarını Değerlendirme Anlayış Ve Alışkanlıkları (Atatürk Üniversitesi Örneği). Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 1-31.
  • Karaküçük, S., Yenel, İ., & Akgül, B. (2017). Rekreasyon liderliği.
  • Kirtepe, A., & Ugurlu, F. M. (2022). Leadership Characteristics of University Students Engaging in Volunteer Activities. World Journal of Education, 12(5), 1-9.
  • İrhan, G. (2023). Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Rekreatif Liderlik Davranışlarının İncelenmesi: Sakarya Örneği. Egzersiz ve Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 89-98.
  • Russel R V. (2001). Leadership in recreation. 2. baskı. McGraw-Hill, editör.
  • Eren, E. (2014). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Bolden, R. (2004). What is leadership?. Centre for Leadership Studies, University of Exeter.
  • Akyüz, H., Murat, K. U. L., ve Yaşartürk, F. (2016). REKREASYON AÇISINDAN ORMANLAR VE ÇEVRE. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 1), 881-890.
  • Durhan, T. A., Kayhalak, F., Kurtipek, S., ve Yenel, F. (2022). Rekreasyonel liderlik davranışı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 27(2), 127-142.
  • George, D., ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • İrhan, G. (2023). Rekreasyon Bölümü Öğrencilerinin Rekreatif Liderlik Davranışlarının İncelenmesi: Sakarya Örneği. Egzersiz ve Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 89-98.
  • Ayhan, R., Akay, B., Öçalan, M., ve Orhan, R. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Fayda Düzeyleri ile Akademik Öz-Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 258-276.
  • Cöhce, B., Duygun, S., Öztürk, E. N., ve Kırşanlıoğlu, A. E. (2022). Lise Öğrencilerinin Rekreasyonel Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi. Anatolıa Socıal Research Journal, 1(1), 52-62.
  • Gardiner, M., ve Tiggemann, M. (1999). Gender differences in leadership style, job stress and mental health in male‐and female‐dominated industries. Journal of occupational and organizational psychology, 72(3), 301-315.
  • Gülşen, D. B. A., ve Yıldız, A. B. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Bireysel Girişimcilik Ve Liderlik Davranışlarına İlişkin Öz Algılarının İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 13(3), 231-244.
  • Akyüz, Ö., & Karavelioğlu, M. B. (2022). Spor Bilimleri Fakültesinde Okuyan Aktif Sporcuların Liderlik Özelliklerinin Belirlenmesi. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 231-245.
  • Can, E., ve Gök, S. (2007). Bir Rekreasyon Faaliyeti Olarak–Üniversitelerarası Müsabakalara Katılan Sporcu Öğrencilerin Liderlik Davranışlarının (Anlayış Gösterme Boyutunda) Karşılaştırılması. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 2(1), 23-30.
  • Kaba, İ. C. (2009). Türkiye'de üniversitelerde kampüs rekreasyonu'nun mevcut durumu ve kampüs rekreasyon modellemesi (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi (Turkey).
  • Gökdeniz, A., Hacıoğlu, N., Dinç, Y. (2009). Boş Zaman ve Rekreasyon Yönetimi, Detay Yayıncılık, İstanbul.
  • Akalın, İ. (2020). Rekreasyon Faaliyeti Olarak Alışveriş (Doctoral dissertation, Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara).
  • Altan, S., ve Özpehlivan, M. (2019). Otokratik Ve Katılımcı Liderlik Anlayışının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Üzerine Etkisi: Sivil Toplum Kuruluşları Üzerine Bir Araştırma. The Journal of Social Science, 3(5), 208-229.
  • Kline, R.B. (2011). “Principles and Practice of Structural Equation Modeling”, Third Edition, The Guilford Press, New York.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Oyun
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kerim Ali Akgül 0000-0002-4482-0591

Ali Erdoğan 0000-0001-8306-5683

Edip Karabacak 0000-0002-3084-9190

Yayımlanma Tarihi 4 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 9 Mart 2024
Kabul Tarihi 3 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akgül, K. A., Erdoğan, A., & Karabacak, E. (2024). SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN REKREASYONEL LİDERLİK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 61-66.