Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültelerinde Engelsiz Eğitim Üstüne Bir İnceleme

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 38 - 48, 27.10.2023

Öz

Spor bilimleri fakültelerine girişte engelli bireyler için ayrılan özel kontenjanlar eğitim alanında yapılmış çok değerli bir adımdır. Bununla birlikte bu düzenleme pek çok sorunu beraberinde getirmiştir. Sorunların çözümünde, eğitim gören engelli öğrencilerin düşünceleri, tespitleri ve konuyla ilgili çözüm önerileri değerlidir. Bu çalışmanın amacı spor bilimleri fakültelerinde eğitim gören engelli bireylerin, özel yetenek sınavlarında, uygulama/teorik derslerde ve sınavlarda yaşadıkları sorunları tespit etmek, Türkiye geneli ortak bir eğitim planı ve sınav yönergelerinin oluşturulması için, birincil elden çözümler üreterek öneriler oluşturmaktır. Çalışma nitel bir çalışmadır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile veriler toplanmıştır. Çalışmanın sonucunda, engelli bireylere yönelik giriş sınavları, ders müfredatları, eğitim öğretim metotlarında yapılacak köklü değişikliklere ve ortak düzenlemelere ihtiyaç olduğu belirlenmiştir. Eğitimden en yüksek verimin alınabilmesi, mesleklerini iyi öğrenmiş ve uygulayabilen bireylerin yetiştirilmesi için; eğitimde fırsat eşitliklerinin önünü açacak uygulamalara ihtiyaç vardır. Çalışmadan elde edilen sonuçların spor bilimleri fakültelerine yol gösterici olacağı düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

TUBİTAK (2209-A)

Proje Numarası

1919B012205158

Teşekkür

TEŞEKKÜRLER

Kaynakça

  • Bakırcı, R. (2011). Hollanda’da görme engellilere verilmekte olan dijital erişimli bilgi sistemi ve Türkiye’de durum. Türk Kütüphaneciliği, 25(2), 306-311.
  • Çetin, E. (2020). Türkiye’de engelli bireylerin ulusal ve uluslararası sözleşmeler bağlamında eğitim hakkına erişimi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1111-1122.
  • Dedeoğlu, S. (2009). Eşitlik mi ayrımcılık mı? Türkiye'de sosyal devlet, cinsiyet eşitliği politikaları ve kadın istihdamı. Çalışma ve Toplum, 2 (21), 41-54.
  • Eliöz, M., Çebi, M., Tekin, A., ve Akbuğa, E. (2018). Özel gereksinimli öğrenciler için spor bilimlerinde eğitim yapılanması. Journal of International Social Research, 11(56).
  • Girgin-Aykanat, B. ve Balcı, S. (2015). Fiziksel engelli çocuk ve ailesinin evde bakım gereksinimi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 305-317.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları, Ankara.
  • Kalaç, M. Ö., ve Kılınç, M. (2023). Eğitim 5.0’a geçişin engelli öğrenciler ve erişilebilirlik açısından etkileri. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(3), 229-237.
  • Küçükali, A. (2015). Engellilere uygulanan sosyal yardımlar. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 16(35), 100-115.
  • Namlı, S., ve Suveren, S. (2019). Üniversitelerin beden eğitimi ve spor bölümlerinde okuyan engelli öğrencilerin uyum düzeyleri ve beklentileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(3), 445-470.
  • Okur, M. R., ve Demir, M. (2019). Görme engelli öğrenenlerin eğitim yaşantısında karşılaştıkları sorunların belirlenmesi, açık ve uzaktan öğrenme alanı için çözüm yolları geliştirilmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 5(2), 49-62.
  • Özdemir, M. (2014). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntem bilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1).
  • Ruggie, M. (1984). The state and working women: a comparative study of britain and sweden. Princeton, N J: Princeton University Press, P.11.
  • Seyhan, B. ve Akduman, G. (2015). Ulusal yasalar ve yönetmelikler ile uluslararası sözleşmeler açısından engelli çocukların eğitim hakkı. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, Vol 1,No:suppI2
  • Sevinç, İ., ve Çay, M. (2017). Fiziksel engelli bireylerin üniversite eğitimi sırasında karşılaştıkları sorunlar (Akdeniz üniversitesi örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi (13), 219-238.
  • Subaşıoğlu, F. (2008). Üniversitelerin bilgi ve belge yönetimi bölümlerinin “engellilik farkındalığı” üzerine bir araştırma. Bilgi Dünyası, 9(2), 399-430.
  • Tekin, H. H. (2019). Engelli üniversite öğrencilerinin eğitim yaşamındaki sorunları: Konya örneği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(2), 1531-1548.
  • TBBM, Türkiye Büyük Millet Meclisi. (2005). Engelliler Hakkında Kanun. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=5378. Er. Tarihi: 04.08.2023
  • YÖK, 2018. http://www.yok.gov.tr/web/guest/yok-ten-engelli-ogrenciler-icin-kontenjan-mujdesi . Er. Tarihi:12.12. 2022

A Review on Barrier-Free Education in Sports Sciences Faculties

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 38 - 48, 27.10.2023

Öz

200 Special quotas reserved for disabled individuals when entering sports science faculties are a very valuable step in the field of education. However, this regulation has brought about many problems. In solving problems, the thoughts, findings and solution suggestions of disabled students are valuable. The aim of this study is to identify the problems experienced by disabled individuals studying at sports science faculties in special talent exams, practical/theoretical courses and exams, and to create suggestions by producing first-hand solutions to create a common education plan and exam guidelines throughout Turkey. The study is a qualitative study. Data was collected with a semi-structured interview form. As a result of the study, it was determined that there was a need for radical changes and common regulations in entrance exams, course curricula, and education and training methods for disabled individuals. In order to get the highest efficiency from education and to raise individuals who have learned their profession well and can practice it; There is a need for practices that will pave the way for equal opportunities in education. It is thought that the results obtained from the study will guide sports science faculties.

Proje Numarası

1919B012205158

Kaynakça

  • Bakırcı, R. (2011). Hollanda’da görme engellilere verilmekte olan dijital erişimli bilgi sistemi ve Türkiye’de durum. Türk Kütüphaneciliği, 25(2), 306-311.
  • Çetin, E. (2020). Türkiye’de engelli bireylerin ulusal ve uluslararası sözleşmeler bağlamında eğitim hakkına erişimi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1111-1122.
  • Dedeoğlu, S. (2009). Eşitlik mi ayrımcılık mı? Türkiye'de sosyal devlet, cinsiyet eşitliği politikaları ve kadın istihdamı. Çalışma ve Toplum, 2 (21), 41-54.
  • Eliöz, M., Çebi, M., Tekin, A., ve Akbuğa, E. (2018). Özel gereksinimli öğrenciler için spor bilimlerinde eğitim yapılanması. Journal of International Social Research, 11(56).
  • Girgin-Aykanat, B. ve Balcı, S. (2015). Fiziksel engelli çocuk ve ailesinin evde bakım gereksinimi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 305-317.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları, Ankara.
  • Kalaç, M. Ö., ve Kılınç, M. (2023). Eğitim 5.0’a geçişin engelli öğrenciler ve erişilebilirlik açısından etkileri. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(3), 229-237.
  • Küçükali, A. (2015). Engellilere uygulanan sosyal yardımlar. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 16(35), 100-115.
  • Namlı, S., ve Suveren, S. (2019). Üniversitelerin beden eğitimi ve spor bölümlerinde okuyan engelli öğrencilerin uyum düzeyleri ve beklentileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(3), 445-470.
  • Okur, M. R., ve Demir, M. (2019). Görme engelli öğrenenlerin eğitim yaşantısında karşılaştıkları sorunların belirlenmesi, açık ve uzaktan öğrenme alanı için çözüm yolları geliştirilmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 5(2), 49-62.
  • Özdemir, M. (2014). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntem bilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1).
  • Ruggie, M. (1984). The state and working women: a comparative study of britain and sweden. Princeton, N J: Princeton University Press, P.11.
  • Seyhan, B. ve Akduman, G. (2015). Ulusal yasalar ve yönetmelikler ile uluslararası sözleşmeler açısından engelli çocukların eğitim hakkı. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, Vol 1,No:suppI2
  • Sevinç, İ., ve Çay, M. (2017). Fiziksel engelli bireylerin üniversite eğitimi sırasında karşılaştıkları sorunlar (Akdeniz üniversitesi örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi (13), 219-238.
  • Subaşıoğlu, F. (2008). Üniversitelerin bilgi ve belge yönetimi bölümlerinin “engellilik farkındalığı” üzerine bir araştırma. Bilgi Dünyası, 9(2), 399-430.
  • Tekin, H. H. (2019). Engelli üniversite öğrencilerinin eğitim yaşamındaki sorunları: Konya örneği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(2), 1531-1548.
  • TBBM, Türkiye Büyük Millet Meclisi. (2005). Engelliler Hakkında Kanun. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=5378. Er. Tarihi: 04.08.2023
  • YÖK, 2018. http://www.yok.gov.tr/web/guest/yok-ten-engelli-ogrenciler-icin-kontenjan-mujdesi . Er. Tarihi:12.12. 2022
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Samet Alim 0009-0009-4138-8690

Yakup Can Kurt 0009-0000-4820-7594

Buse Sonkur 0009-0008-4120-6159

Zühal Yurtsızoğlu 0000-0003-2887-1222

Proje Numarası 1919B012205158
Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 18 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Alim, S., Kurt, Y. C., Sonkur, B., Yurtsızoğlu, Z. (2023). Spor Bilimleri Fakültelerinde Engelsiz Eğitim Üstüne Bir İnceleme. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 38-48.