Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

The Importance Of Sport In The Development of Body and Mind According to Plato's Philosophy

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 1, 23 - 28, 26.06.2023

Öz

Plato is one of the important philosophers of Greek philosophy and gave great importance to sports within his understanding of education. Drawing attention to the importance of a healthy body, Plato argued that the strength of the body also positively affects the mental performance of the person. In this respect, Plato saw sports as a tool that helps the development of both the body and the spirit. Plato also considered sports as a tool that helps teach values such as honesty, respect and courage in society. Thus, Plato sports not only as an activity that contributes to the development of the body; it also evaluated it as an area that helps to teach values in society. For this reason, evaluating sports only as a set of mechanical movements may cause us to overlook some important concepts underlying sports. As a matter of fact, in the background, sports provide important skills such as pushing the limits of human nature, experiencing a sense of freedom, fighting for collective work and team success, providing mind-body control, managing decision-making processes, and taking responsibility. While experiencing the pleasure of being able to do these movements at the same time, it also gives the audience this pleasure. In this context, sports and philosophy can be associated with philosophy of education, philosophy of mind, moral philosophy, epistemology and aesthetics. In this text, in the context of Plato's philosophical views, the contribution of sports to people's physical, mental, moral and emotional development is mentioned. Thus, the reflections of sports, which are accepted as an important part of life in Plato's philosophy and increase the quality of life of people, are mentioned.

Kaynakça

  • Afacan, E. (2019). Spor Felsefesi. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Afacan, E., Avci, N. (2019). Sporun Felsefi̇ Boyutlarının Değerlendirilmesi̇. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji, 31.
  • Akarsu, B. (1975). Felsefe Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Altunya, H. (2018). Spor ve Mantık İlişkisi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(3), 110-115.
  • Arslan, A. (2006). İlkçağ Felsefe Tarihi 2. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Bindesen, Z. V., Bindesen, M. A. (2020). İnsan, Spor ve Felsefe (Spor Felsefesine Bir Giriş). Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22 (4), 1-10.
  • Büken, G. (2001). Amerikan Popüler Kültürünün Türkiye'de Yayılışına Karşı Tepkisel Düşünceler. Doğu Batı Düşünce Dergisi, Sayı 15, 43-53.
  • Cevizci.,A, (1999). Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Erdemli, A. (1997). Spor, Hümanizm ve Olimpizm. Felsefe Arkivi, (30).
  • Mendot, İ. E. O., Şener, O. A., & İmamoğlu, O. (2021) Yunan Mitolojisinde Spor ve Yansımaları. X. Uluslararası Türk Halkları Geleneksel Spor Oyunları Sempozyumu, 160-165.
  • Mendot, E. E. O., İmamoğlu, O. (2021) Bazı Filozofların Beden Eğitimi, Jimnastik ve Sporla İlgili Görüşleri. X. Uluslararası Türk Halkları Geleneksel Spor Oyunları Sempozyumu, 166-172.
  • Paksüt, F. (1982). Platon ve Platon Sonrası. Ankara: Başbakanlık Basımevi.
  • Platon. (1988). Sofist. (Çev. M. Karasan). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Platon. (2018). Timaios. (Çev. F. Akderin). İstanbul: Say Yayınları.
  • Platon. (2007). Yasalar. (Çev. C. Şentuna, S. Babür). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Platon. (2010). Devlet. (S. Eyüboğlu, A. Cimcöz). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Platon. (1997). Mektuplar. (Çev. İ. Şahinbaş). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Platon. (1989). Protogoras. (Çev. N. Ş. Kösemihal). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Selim, F. (2022). “Etik Bir Tartışma Konusu Olarak Erdem, Adalet İdesi ve Modern Toplum”. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Alanında Uluslararası Araştırmalar III. (A. Ö. Akçay, Ed.). İstanbul: Eğitim Yayınevi, 161-181.
  • Selim, F. (2023). Radikal Bir Postmodernist Richard Rorty. Ankara: Sonçağ Yayıncılık.
  • Sunay H. (2017) Spor Yönetimi. Ankara: Gazi Kitabevi.

Platon Felsefesine Göre Beden ve Zihin Gelişiminde Sporun Önemi

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 1, 23 - 28, 26.06.2023

Öz

Platon, Yunan felsefesinin önemli filozoflarından biridir ve eğitim anlayışı içerisinde spora da büyük bir önem vermiştir. Platon, bedenin sağlıklı olmasının önemine dikkat çekerek bedenin güçlü olmasının, insanın zihinsel performansını da olumlu etkilediğini öne sürmüştür. Bu bakımdan Platon, sporu hem bedenin hem de ruhun gelişimine yardımcı olan bir araç olarak görmüştür. Platon, aynı zamanda sporu, toplumda dürüstlük, saygı ve cesaret gibi değerlerin öğretilmesine yardımcı olan bir araç olarak da ele almıştır. Böylece Platon sporu yalnızca bedenin gelişimine katkıda bulunan bir aktivite olarak değil; aynı zamanda toplumda değerlerin öğretilmesine yardımcı olan bir alan olarak da değerlendirmiştir. Bu nedenle sporu yalnızca mekanik hareketler bütünü olarak değerlendirmek, sporun temelinde yatan bir takım önemli kavramları da gözden kaçırmamıza neden olabilir. Nitekim spor arka planda kişiye insan doğasının sınırlarını zorlama, özgürlük duygusu yaşama, kolektif çalışma ve takım başarısı için mücadele etme, zihin-beden kontrolünü sağlama, karar verme süreçlerini yönetebilme, sorumluluk alma gibi önemli beceriler sağlamasına ilave olarak bir sporcu sadece belirli hareketler yapmakla kalmayıp aynı zamanda bu hareketleri yapabilmenin hazzını yaşarken izleyicilere de bu hazzı yaşatır. Bu bağlamda spor ve felsefe önemli ölçüde eğitim felsefesi, zihin felsefesi, ahlak felsefesi, epistemoloji ve estetik ile ilişkilendirilebilir. Bu metinde, Platon'un felsefi görüşleri bağlamında sporun insanların fiziksel, zihinsel, ahlaki ve duygusal gelişimlerine katkı sağlayıcı özelliklerine değinilmiştir. Bununla beraber, Platon felsefesinde hayatın önemli bir parçası olduğu kabul edilen sporun değerinin, insanların yaşam kalitesini arttırması bakımından günümüze olan yansımalarına değinilmiştir.

Kaynakça

  • Afacan, E. (2019). Spor Felsefesi. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Afacan, E., Avci, N. (2019). Sporun Felsefi̇ Boyutlarının Değerlendirilmesi̇. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji, 31.
  • Akarsu, B. (1975). Felsefe Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Altunya, H. (2018). Spor ve Mantık İlişkisi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(3), 110-115.
  • Arslan, A. (2006). İlkçağ Felsefe Tarihi 2. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Bindesen, Z. V., Bindesen, M. A. (2020). İnsan, Spor ve Felsefe (Spor Felsefesine Bir Giriş). Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22 (4), 1-10.
  • Büken, G. (2001). Amerikan Popüler Kültürünün Türkiye'de Yayılışına Karşı Tepkisel Düşünceler. Doğu Batı Düşünce Dergisi, Sayı 15, 43-53.
  • Cevizci.,A, (1999). Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Erdemli, A. (1997). Spor, Hümanizm ve Olimpizm. Felsefe Arkivi, (30).
  • Mendot, İ. E. O., Şener, O. A., & İmamoğlu, O. (2021) Yunan Mitolojisinde Spor ve Yansımaları. X. Uluslararası Türk Halkları Geleneksel Spor Oyunları Sempozyumu, 160-165.
  • Mendot, E. E. O., İmamoğlu, O. (2021) Bazı Filozofların Beden Eğitimi, Jimnastik ve Sporla İlgili Görüşleri. X. Uluslararası Türk Halkları Geleneksel Spor Oyunları Sempozyumu, 166-172.
  • Paksüt, F. (1982). Platon ve Platon Sonrası. Ankara: Başbakanlık Basımevi.
  • Platon. (1988). Sofist. (Çev. M. Karasan). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Platon. (2018). Timaios. (Çev. F. Akderin). İstanbul: Say Yayınları.
  • Platon. (2007). Yasalar. (Çev. C. Şentuna, S. Babür). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Platon. (2010). Devlet. (S. Eyüboğlu, A. Cimcöz). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Platon. (1997). Mektuplar. (Çev. İ. Şahinbaş). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Platon. (1989). Protogoras. (Çev. N. Ş. Kösemihal). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Selim, F. (2022). “Etik Bir Tartışma Konusu Olarak Erdem, Adalet İdesi ve Modern Toplum”. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Alanında Uluslararası Araştırmalar III. (A. Ö. Akçay, Ed.). İstanbul: Eğitim Yayınevi, 161-181.
  • Selim, F. (2023). Radikal Bir Postmodernist Richard Rorty. Ankara: Sonçağ Yayıncılık.
  • Sunay H. (2017) Spor Yönetimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Eyüp Alsancak 0000-0002-4200-948X

Mehmet Tuncer 0000-0002-6231-7607

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 2 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Alsancak, E., & Tuncer, M. (2023). Platon Felsefesine Göre Beden ve Zihin Gelişiminde Sporun Önemi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 23-28.