Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF 12-WEEKS JUDO TRAINING PROGRAM ON PRESCHOOL STUDENTS’ ATTENTION LEVELS

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 51 - 66, 30.08.2021

Öz

The aim of this research is to examine the effect of 12-weeks judo training program on preschool students' attention levels. Study group consisted of 60-72 months of 150 students attending during 2018-2019 academic year in three schools tied to Ministry of National Education in Altınordu, a district in the city of Ordu, Turkey. As a data collecting tool “Personal Information Form” and “Attention Gathering Test of Five Years old Children (FTF-K)” were used. The students were given judo training program, 1 hour a week for 12 weeks and applied FTF-K test before and after the program. The data were evaluated using the SPSS windows program. Kolmogorov-Smirnov test applied to test of normality. Wilcoxon test was used to comparise of pre and post FTK-K test values, Mann-Whitney U was used for sexes and months comparison, One-Way Anova test was used for comparison type of schools. The findings of the research indicated that judo training program; significantly enhanced the concentration skills of 60-72 months students; didn’t create a significant difference between 60-66 months and 67-72 months students. There was no significant changes according to gender and type of schools. It can be argued that judo training in preschool period can contribute positively to the attention levels of 60-72 months children. Children may be recommended to participate in sports such as judo at an early age for the development of their attention levels.

Kaynakça

  • Açak, M. (2006). Beden eğitimi öğretmeninin el kitabı. Morpa Yayınları. S:16-17.
  • Adsız, E. (2010). İlköğretim çağındaki öğrencilerde düzenli yapılan sporun dikkat üzerine etkisinin araştırılması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Akcınlı, N. (2005). Sekiz yaş grubu çocuklarda hareket eğitimi ile dikkat ve hafıza gelişiminin ilişkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Alesi, M., Bianco, A., Padulo, J., Vella, F. P., Petrucci, M., Paoli, A., et al. (2014). Motor and cognitive development: The role of karate. Muscle Ligaments Tendons J. 14, 114–120. doi: 10.11138/mltj/2014.4.2.114.
  • Altenburg, T. M., Chinapaw, M. J., and Singh, A. S. (2016). Effects of one versus two bouts of moderate intensity physical activity on selective attention during a school morning in Dutch primary school children: A randomized controlled trial. J. Sci. Med. Sport. 19, 820–824. doi: 10.1016/j.jsams.2015.12.003.
  • Altun, M. (2017) The investigation of relationship between game skills and attention of the kindergarten students. International Refereed Academic Journal of Sports, Health and Medical Sciences, 23, 37-45 Doi: 10.17363/SSTB.2017.2.02.
  • Arık, İ., Ayçiçeği, A. (2012). Yaş ve zaman değişkenlerinin “Dikkat” gerektiren görevlere etkisi. Psikoloji Çalışmaları, 18(0), 51-60.
  • Asan, R. (2011). Sekiz haftalık masa tenisi egzersizinin 9-13 yaş arası çocuklarda dikkat üzerine etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Bozan, A. ve Akay, Y. (2012). The effect of an attention improvement training on the primary school 5th grade students’ skills of gathering attention. Western Anatolia Journal of Education. 3(6), 53-66.
  • Bredekamp, S.(2015). Effective practices in early childhood education: building a foundation. New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Chaddock, L., Erickson, K.I., Prakash, R.S., Voss, M.W., Vanpatter, M., Pontifex, M.B., & Kramer, A.F., (2012). A functional MRI investigation of the association between childhood aerobic fitness and neurocognitive control, Biological Psychology, 89 (1), 260-268.
  • Çakıroğlu, T., Sökmen, T. (2012). 12 Haftalık judo teknik antrenman ve oyunlarının 8–10 yaş grubu erkek çocuklarda reaksiyon zamanı üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi. 14(1), 71-74.
  • Çamlıyer, H. (1994). Eğitilebilir zekâ düzeyindeki çocuklarda hareket eğitiminin algısal gelişim düzeylerine etkileri (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • De Greeff, J. W., Bosker, R. J., Oosterlaan, J., Visscher, C.& Hartman, E. (2018). Effects of physical activity on executive functions, attention and academic performance in preadolescent children: a meta-analysis. J. Sci. Med. Sport 21, 501–507. doi: 10.1016/j.jsams.2017.09.595.
  • Demir, Y. M. (2009). Bilişsel bilgi işlem teorisi. M. Şahin (Ed.), Öğrenme teorileri içinde (s. 130-182). Ankara: Nobel.
  • Dereceli, Ç. (2011). Tai Chi programına katılımın dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan ilköğretim 1. Kademe öğrencilerinin iç- dış denetim odağı ve dikkat düzeylerine etkisinin araştırılması (Yayınlanmamış doktora tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Dominy E. (1966). Judo Basic Principles. (s.15). New York: Sterling Publıshıng Co. Inc.
  • Duman, P.Ö. (2016). Sekiz istasyonlu dairesel antrenman programının, 10-12 yaş arası çocukların Bourdon Dikkat Testi sonuçları üzerine etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Çağ Üniversitesi. İstanbul.
  • Garcia, C.G., Astrain, I., Izquierdo, E., Gomez-Alonso, M. T., Yague, J.M. (2018). Effects of judo participation in children: A systematic review. Journal of Martial Arts Anthropology”. 18(4).
  • Gelişli, Y. ve Yazıcı, E. (2016). Seke seke ben geldim adlı oyunun çocukların dikkat becerilerinin gelişimine etkisi. Turan-Sam Uluslararası Bilimsel Hakemli Dergisi, ISSN, 8/Yaz (31), 1308-8041.
  • Göktepe, M., Akalın, T.C., Göktepe, M.M.(2016). Kayak sporu yapan çocukların dikkat düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 4(SI 3), 722-731.
  • Gözalan, E. (2013). Oyun temelli dikkat eğitim programının 5-6 yaş çocuklarının dikkat ve dil becerilerine etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Gözüm, A. İ. C., Kandır, A. (2019) Okul öncesi dönemde dikkat yetisinin gelişimi programının çocukların dikkat yetisi kazanımına etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 9(2), 547-584.
  • Grosu, E. F., Grosu, V. T., Popovici, C., , Preja, C. (2014). The Characteristics of attention inperceptual-motor disciplines: Alpine skiing and judo. Procedia, Social and Behavioral Sciences.
  • Güzelimdağ H.R. (2013). Temel Judo-Basic Judo, (s.95-96). 1.Baskı. Ankara: Türkiye Judo Federasyonu. Harlow, M., Wolman, L. & Fraser, J.-T. (2018). International Review of Sport and Exercise Psychology. DOI:10.1080/1750984X.2018.1550796.
  • Hillman, C. H., Pontifex, M. B., Castelli, D. M., Khan, N. A., Raine, L. B., Scudder, M. R., et al. (2014). Effects of the FITKids randomized controlled trial on executive control and brain function. Pediatrics. 134, 1063–1071. doi: 10.1542/peds.2013-3219.
  • https://www.ijf.org https://www.tjf.org https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rirs20
  • Jarraya, S., Wagner, M., Jarraya, M., Engel, F., A. (2019). 12 weeks of kindergarten-based yoga practice increases visual attention, visual-motor precision and decreases behavior of inattention and hyperactivity in 5-year-old children. Front. Psychol. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00796.
  • Kang, K.D., Choi, J W., Kang, S.G., Han, D.H. (2011). Sports therapy for attention, cognitions and sociality, Int. J Sports Med., 32(12), 953-959.
  • Karaduman, B. D. (2004). Dikkat toplama eğitim programının ilköğretim 4. ve 5. sınıf çocuklarının dikkat toplama düzeyi, benlik algısı ve başarı düzeylerine etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Kartal, R., Dereceli, A.Ç, Kartal, A.A (2016). Eskrim sporu yapan ve yapmayan 10-12 yaş arası çocukların dikkat düzeylerinin incelenmesi. Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 82-88.
  • Kaymak, S. (1995). Yuvaya giden beş yaşındaki çocuklarla dikkat toplama çalışmaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Manfred, B. (1979). Judokurs, Training, Technik, Taktik: Reinbek. 4 İnternational Congress on judo.
  • Ortega, FB., Ruiz, JR., Castillo, MJ.& et al. (2005). Low level of physical fitness in Spanish adolescents. Relevance for future cardiovascular health (AVENA study). Rev Esp Cardiol. 58(8), 898-909.
  • Özdemir, M.Y. (1990). Üniversiteli sporcu ve sporcu olmayan öğrencilerin dikkat seviyelerinin araştırılması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Özer, A., Gürkan, A., & Ramazanoğlu, M. (2006). Oyunun çocuk gelişimi üzerine etkileri. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 4(3), 54-57.
  • Özdoğan, B. (2001). Altı-on iki yaşlarındaki çocukların eğitimi ve okul başarıları. Eğitim ve Bilim, 26(120), 3-7.
  • Özmen, S.K. (2006). Dikkat toplama becerisini geliştirici etkinlikler: Okul öncesi (1. bs.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özmen, S.K ve Demir, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin dikkat toplama sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1),135-154.
  • Özmen, H. (2015). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Metin, M. (Ed.). Araştırma ve temel özellikleri içinde (s. 9-11). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özmert, E.N. (2006). Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi. Aile, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları 49, 256-273.
  • Pan, C.Y., Chu, C.H., Tsai, C.L., Lo, S.Y., Cheng, Y.W.,&Liu, Y.J. (2016). A racket-sport intervention improves behavioral and cognitive performance in children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, Research in Developmental Disabilities, 57, 1-10.
  • Peck, H.L., Kehle, T.J.,Bray, M.A. (2005). Yoga as an Intervention for Children with Attention Problems. School Psychology Review, 34(3), 415-424.
  • Pişkin, N.E., Alpay, C.B. (2019). Çocuklarda 8 haftalık kort tenis antrenmanının dikkat düzeyi üzerine etkisinin incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1).
  • Plude D.J., Enns J.T., Brodeur, D (1994). The development of selective attention: a life-span overview. Acta Psychol (Amst). 86(2-3), 227-72.
  • Raatz, U., & Möhling, R. (1971). Frankfurter Tests für Fünfjährige-Konzentration: FTF-K.Weinheim: Beltz.
  • Schmidt, M., Jäger, K., Egger, F., Roebers, C. M., and Conzelmann, A. (2015). Cognitively engaging chronic physical activity, but not aerobic exercise, affects executive functions in primary school children: A group-randomized controlled trial. J. Sport Exerc. Psychol. 37, 575–591. doi: 10.1123/jsep.2015-0069.
  • Schöllhorn, W. I., Hegen, P. & Davids, K. (2012). The nonlinear nature of learning: A differential learning approach. The Open Sport Science Journal, 5, 100-112.
  • Seçer, Z. ve Özmen, S.K. (2015). Dikkat toplamayı geliştirici etkinliklerin içtepisel okul öncesi çocukların düşünme ve dikkat toplama becerilerine etkisi. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (4), 1803-1816.
  • Stupar, D., Popovic, B., Romanov, R., Jankovic, M., Jezdimirovic, T. & Medjedovic, B. (2017). The effects of specific exercise program on anthropometric characteristics and motor abilities of preschool children. International Journal of Morpholog, 35(3), 1050-1057.
  • Sunar, C. (2019). Anaokulu çocuklarında görsel algı gelişimini destekleyici trampolin ve hareket eğitimi programlarının dikkat ve görsel algı gelişimine etkisinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Tatlıpınar, S., Serçe, H. (2019). Satranç öğretiminin okul öncesi çocukların dikkat toplama becerilerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22, 2.
  • Tegner, B. (1974). Complete Book of Judo. (s.11–13, 133). London.
  • Topsakal, N., Bozkurt, S. ve Akın, H. (2019). The effect of basic movement skills education using the differential learning approach on attention and motoric features of elementary school students. Journal of Physical Education and Sport Studies e-ISSN, 2602-3644.
  • Tunç, A. (2013). Golf sporu yapan çocukların dikkat düzeylerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Turatto, M., Benso, F. & Umilta, C. (1999). Focusing of attention in professional women skiers. International. Journal of Sport Psychology, 199 (30), 339-349.
  • Urfa, O., Aşçı, F.H. (2018). On haftalık psikolojik beceri antrenman programının genç futbolcuların kaygı, özsaygı, güdülenme, dikkat ve şut isabet oranı üzerine etkisi, Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe Journal of Sport Sciences, 29(3), 131–146
  • Verret, C., Guay, M.C., Berthiaume, C., Gardiner, P., & Beliveau, L. (2012). A physical activity program improves behaviour and cognitive functions in children with ADHD: An exploratory study, Journal Of Attention Disorders, 16(1),71-80.
  • Wiebelhaus, S., Hanso, M. F. (2016). Effects of classroom-based physical activities on off-task behaviors and attention: kindergarten case study. The Qualitative Report. 21(8) 1, 1380-1393.
  • Yerkow C. (1947). Modern Judo, s:21. Harrisburg, Pennsylvania: The Military Service publishing company.
  • Yönal, M. (2019). Dart sporunun dikkat düzeyine etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Yurdakul, N.A., Çamlıyer, H., Çamlıyer, H., Karabulut, Karabulut, N. ve Soytürk, M. (2012). Sekiz yaş grubu çocuklarda hareket eğitiminin dikkat ve hafıza gelişimine etkileri. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi,14(1), 103-108.
  • Yurttaş, M., Yiğit, S., Alpaslan, A. ve Karakoç, B. (2014). Dikkat eksikliğine farklı yaklaşım (1. bs.). İstanbul: Arı Sanat Yayınları.

12 HAFTALIK JUDO ANTRENMAN PROGRAMININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRENCİLERİNİN DİKKAT DÜZEYLERİNE ETKİSİ

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 51 - 66, 30.08.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı, 12 haftalık judo antrenman programının okul öncesi öğrencilerinin dikkat düzeylerine etkisini incelemektir. Çalışma grubu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Ordu Altınordu ilçesinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı üç devlet okulundaki 60 ile 72 aylık arasında değişen 150 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu”, “Beş Yaş Çocuklar için Frankfurter Konsantrasyon Testi (FTF-K)” kullanılmıştır. Çalışma grubuna 12 haftalık judo antrenman programı haftada 1 saat uygulanmış, FTF-K testi ön-test ve son-test olarak yapılmıştır. Verilerin analizi SPSS windows programında gerçekleştirilmiştir. Normallik dağılımı için Kolmogorov-Smirnov testi, dikkat ön-test, son-test puanlarını karşılaştırmada Wilcoxon, cinsiyet ve yaş değişkenleri karşılaştırmasında Mann-Whitney U, okul türü karşılaştırmasında One-Way Anova testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda uygulanan judo antrenman programının; 60-72 aylık öğrencilerin dikkat düzeylerini anlamlı olarak arttırdığı; cinsiyete, okul türüne göre ve 60-66 aylık olanlar ile 67-72 aylık olanlar arasında anlamlı bir fark oluşturmadığı bulunmuştur. Okul öncesi dönemde judo antrenmanlarının 60-72 aylık çocukların dikkat düzeylerine olumlu katkılar sağlayabileceği söylenebilir. Dikkat düzeylerini artırmak için çocukların erken yaşlarda judo gibi sporlara katılımları önerilebilir.

Kaynakça

  • Açak, M. (2006). Beden eğitimi öğretmeninin el kitabı. Morpa Yayınları. S:16-17.
  • Adsız, E. (2010). İlköğretim çağındaki öğrencilerde düzenli yapılan sporun dikkat üzerine etkisinin araştırılması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Akcınlı, N. (2005). Sekiz yaş grubu çocuklarda hareket eğitimi ile dikkat ve hafıza gelişiminin ilişkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Alesi, M., Bianco, A., Padulo, J., Vella, F. P., Petrucci, M., Paoli, A., et al. (2014). Motor and cognitive development: The role of karate. Muscle Ligaments Tendons J. 14, 114–120. doi: 10.11138/mltj/2014.4.2.114.
  • Altenburg, T. M., Chinapaw, M. J., and Singh, A. S. (2016). Effects of one versus two bouts of moderate intensity physical activity on selective attention during a school morning in Dutch primary school children: A randomized controlled trial. J. Sci. Med. Sport. 19, 820–824. doi: 10.1016/j.jsams.2015.12.003.
  • Altun, M. (2017) The investigation of relationship between game skills and attention of the kindergarten students. International Refereed Academic Journal of Sports, Health and Medical Sciences, 23, 37-45 Doi: 10.17363/SSTB.2017.2.02.
  • Arık, İ., Ayçiçeği, A. (2012). Yaş ve zaman değişkenlerinin “Dikkat” gerektiren görevlere etkisi. Psikoloji Çalışmaları, 18(0), 51-60.
  • Asan, R. (2011). Sekiz haftalık masa tenisi egzersizinin 9-13 yaş arası çocuklarda dikkat üzerine etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Bozan, A. ve Akay, Y. (2012). The effect of an attention improvement training on the primary school 5th grade students’ skills of gathering attention. Western Anatolia Journal of Education. 3(6), 53-66.
  • Bredekamp, S.(2015). Effective practices in early childhood education: building a foundation. New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Chaddock, L., Erickson, K.I., Prakash, R.S., Voss, M.W., Vanpatter, M., Pontifex, M.B., & Kramer, A.F., (2012). A functional MRI investigation of the association between childhood aerobic fitness and neurocognitive control, Biological Psychology, 89 (1), 260-268.
  • Çakıroğlu, T., Sökmen, T. (2012). 12 Haftalık judo teknik antrenman ve oyunlarının 8–10 yaş grubu erkek çocuklarda reaksiyon zamanı üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi. 14(1), 71-74.
  • Çamlıyer, H. (1994). Eğitilebilir zekâ düzeyindeki çocuklarda hareket eğitiminin algısal gelişim düzeylerine etkileri (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • De Greeff, J. W., Bosker, R. J., Oosterlaan, J., Visscher, C.& Hartman, E. (2018). Effects of physical activity on executive functions, attention and academic performance in preadolescent children: a meta-analysis. J. Sci. Med. Sport 21, 501–507. doi: 10.1016/j.jsams.2017.09.595.
  • Demir, Y. M. (2009). Bilişsel bilgi işlem teorisi. M. Şahin (Ed.), Öğrenme teorileri içinde (s. 130-182). Ankara: Nobel.
  • Dereceli, Ç. (2011). Tai Chi programına katılımın dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan ilköğretim 1. Kademe öğrencilerinin iç- dış denetim odağı ve dikkat düzeylerine etkisinin araştırılması (Yayınlanmamış doktora tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Dominy E. (1966). Judo Basic Principles. (s.15). New York: Sterling Publıshıng Co. Inc.
  • Duman, P.Ö. (2016). Sekiz istasyonlu dairesel antrenman programının, 10-12 yaş arası çocukların Bourdon Dikkat Testi sonuçları üzerine etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Çağ Üniversitesi. İstanbul.
  • Garcia, C.G., Astrain, I., Izquierdo, E., Gomez-Alonso, M. T., Yague, J.M. (2018). Effects of judo participation in children: A systematic review. Journal of Martial Arts Anthropology”. 18(4).
  • Gelişli, Y. ve Yazıcı, E. (2016). Seke seke ben geldim adlı oyunun çocukların dikkat becerilerinin gelişimine etkisi. Turan-Sam Uluslararası Bilimsel Hakemli Dergisi, ISSN, 8/Yaz (31), 1308-8041.
  • Göktepe, M., Akalın, T.C., Göktepe, M.M.(2016). Kayak sporu yapan çocukların dikkat düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 4(SI 3), 722-731.
  • Gözalan, E. (2013). Oyun temelli dikkat eğitim programının 5-6 yaş çocuklarının dikkat ve dil becerilerine etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Gözüm, A. İ. C., Kandır, A. (2019) Okul öncesi dönemde dikkat yetisinin gelişimi programının çocukların dikkat yetisi kazanımına etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 9(2), 547-584.
  • Grosu, E. F., Grosu, V. T., Popovici, C., , Preja, C. (2014). The Characteristics of attention inperceptual-motor disciplines: Alpine skiing and judo. Procedia, Social and Behavioral Sciences.
  • Güzelimdağ H.R. (2013). Temel Judo-Basic Judo, (s.95-96). 1.Baskı. Ankara: Türkiye Judo Federasyonu. Harlow, M., Wolman, L. & Fraser, J.-T. (2018). International Review of Sport and Exercise Psychology. DOI:10.1080/1750984X.2018.1550796.
  • Hillman, C. H., Pontifex, M. B., Castelli, D. M., Khan, N. A., Raine, L. B., Scudder, M. R., et al. (2014). Effects of the FITKids randomized controlled trial on executive control and brain function. Pediatrics. 134, 1063–1071. doi: 10.1542/peds.2013-3219.
  • https://www.ijf.org https://www.tjf.org https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rirs20
  • Jarraya, S., Wagner, M., Jarraya, M., Engel, F., A. (2019). 12 weeks of kindergarten-based yoga practice increases visual attention, visual-motor precision and decreases behavior of inattention and hyperactivity in 5-year-old children. Front. Psychol. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00796.
  • Kang, K.D., Choi, J W., Kang, S.G., Han, D.H. (2011). Sports therapy for attention, cognitions and sociality, Int. J Sports Med., 32(12), 953-959.
  • Karaduman, B. D. (2004). Dikkat toplama eğitim programının ilköğretim 4. ve 5. sınıf çocuklarının dikkat toplama düzeyi, benlik algısı ve başarı düzeylerine etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Kartal, R., Dereceli, A.Ç, Kartal, A.A (2016). Eskrim sporu yapan ve yapmayan 10-12 yaş arası çocukların dikkat düzeylerinin incelenmesi. Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 82-88.
  • Kaymak, S. (1995). Yuvaya giden beş yaşındaki çocuklarla dikkat toplama çalışmaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Manfred, B. (1979). Judokurs, Training, Technik, Taktik: Reinbek. 4 İnternational Congress on judo.
  • Ortega, FB., Ruiz, JR., Castillo, MJ.& et al. (2005). Low level of physical fitness in Spanish adolescents. Relevance for future cardiovascular health (AVENA study). Rev Esp Cardiol. 58(8), 898-909.
  • Özdemir, M.Y. (1990). Üniversiteli sporcu ve sporcu olmayan öğrencilerin dikkat seviyelerinin araştırılması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Özer, A., Gürkan, A., & Ramazanoğlu, M. (2006). Oyunun çocuk gelişimi üzerine etkileri. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 4(3), 54-57.
  • Özdoğan, B. (2001). Altı-on iki yaşlarındaki çocukların eğitimi ve okul başarıları. Eğitim ve Bilim, 26(120), 3-7.
  • Özmen, S.K. (2006). Dikkat toplama becerisini geliştirici etkinlikler: Okul öncesi (1. bs.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özmen, S.K ve Demir, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin dikkat toplama sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1),135-154.
  • Özmen, H. (2015). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Metin, M. (Ed.). Araştırma ve temel özellikleri içinde (s. 9-11). Ankara: Pegem Akademi.
  • Özmert, E.N. (2006). Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi. Aile, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları 49, 256-273.
  • Pan, C.Y., Chu, C.H., Tsai, C.L., Lo, S.Y., Cheng, Y.W.,&Liu, Y.J. (2016). A racket-sport intervention improves behavioral and cognitive performance in children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, Research in Developmental Disabilities, 57, 1-10.
  • Peck, H.L., Kehle, T.J.,Bray, M.A. (2005). Yoga as an Intervention for Children with Attention Problems. School Psychology Review, 34(3), 415-424.
  • Pişkin, N.E., Alpay, C.B. (2019). Çocuklarda 8 haftalık kort tenis antrenmanının dikkat düzeyi üzerine etkisinin incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(1).
  • Plude D.J., Enns J.T., Brodeur, D (1994). The development of selective attention: a life-span overview. Acta Psychol (Amst). 86(2-3), 227-72.
  • Raatz, U., & Möhling, R. (1971). Frankfurter Tests für Fünfjährige-Konzentration: FTF-K.Weinheim: Beltz.
  • Schmidt, M., Jäger, K., Egger, F., Roebers, C. M., and Conzelmann, A. (2015). Cognitively engaging chronic physical activity, but not aerobic exercise, affects executive functions in primary school children: A group-randomized controlled trial. J. Sport Exerc. Psychol. 37, 575–591. doi: 10.1123/jsep.2015-0069.
  • Schöllhorn, W. I., Hegen, P. & Davids, K. (2012). The nonlinear nature of learning: A differential learning approach. The Open Sport Science Journal, 5, 100-112.
  • Seçer, Z. ve Özmen, S.K. (2015). Dikkat toplamayı geliştirici etkinliklerin içtepisel okul öncesi çocukların düşünme ve dikkat toplama becerilerine etkisi. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (4), 1803-1816.
  • Stupar, D., Popovic, B., Romanov, R., Jankovic, M., Jezdimirovic, T. & Medjedovic, B. (2017). The effects of specific exercise program on anthropometric characteristics and motor abilities of preschool children. International Journal of Morpholog, 35(3), 1050-1057.
  • Sunar, C. (2019). Anaokulu çocuklarında görsel algı gelişimini destekleyici trampolin ve hareket eğitimi programlarının dikkat ve görsel algı gelişimine etkisinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Tatlıpınar, S., Serçe, H. (2019). Satranç öğretiminin okul öncesi çocukların dikkat toplama becerilerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22, 2.
  • Tegner, B. (1974). Complete Book of Judo. (s.11–13, 133). London.
  • Topsakal, N., Bozkurt, S. ve Akın, H. (2019). The effect of basic movement skills education using the differential learning approach on attention and motoric features of elementary school students. Journal of Physical Education and Sport Studies e-ISSN, 2602-3644.
  • Tunç, A. (2013). Golf sporu yapan çocukların dikkat düzeylerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Turatto, M., Benso, F. & Umilta, C. (1999). Focusing of attention in professional women skiers. International. Journal of Sport Psychology, 199 (30), 339-349.
  • Urfa, O., Aşçı, F.H. (2018). On haftalık psikolojik beceri antrenman programının genç futbolcuların kaygı, özsaygı, güdülenme, dikkat ve şut isabet oranı üzerine etkisi, Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe Journal of Sport Sciences, 29(3), 131–146
  • Verret, C., Guay, M.C., Berthiaume, C., Gardiner, P., & Beliveau, L. (2012). A physical activity program improves behaviour and cognitive functions in children with ADHD: An exploratory study, Journal Of Attention Disorders, 16(1),71-80.
  • Wiebelhaus, S., Hanso, M. F. (2016). Effects of classroom-based physical activities on off-task behaviors and attention: kindergarten case study. The Qualitative Report. 21(8) 1, 1380-1393.
  • Yerkow C. (1947). Modern Judo, s:21. Harrisburg, Pennsylvania: The Military Service publishing company.
  • Yönal, M. (2019). Dart sporunun dikkat düzeyine etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Yurdakul, N.A., Çamlıyer, H., Çamlıyer, H., Karabulut, Karabulut, N. ve Soytürk, M. (2012). Sekiz yaş grubu çocuklarda hareket eğitiminin dikkat ve hafıza gelişimine etkileri. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi,14(1), 103-108.
  • Yurttaş, M., Yiğit, S., Alpaslan, A. ve Karakoç, B. (2014). Dikkat eksikliğine farklı yaklaşım (1. bs.). İstanbul: Arı Sanat Yayınları.
Toplam 63 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özlem Menteş Yalçın 0000-0002-2355-3009

Mert Çaloğlu 0000-0001-5513-3634

Rıfat Yıldız 0000-0003-3253-7147

Neşe Şensoy Yıldız 0000-0002-0828-6125

Hakan Yeşilyurt 0000-0002-0306-5948

Deniz Enginyurt 0000-0002-4166-9822

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 14 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Menteş Yalçın, Ö., Çaloğlu, M., Yıldız, R., Şensoy Yıldız, N., vd. (2021). 12 HAFTALIK JUDO ANTRENMAN PROGRAMININ OKUL ÖNCESİ ÖĞRENCİLERİNİN DİKKAT DÜZEYLERİNE ETKİSİ. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 51-66.