Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKİ KAYGI DURUMUNUN İNCELENMESİ

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 3, 119 - 129, 30.12.2020

Öz

Bu çalışmada Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümlerinde eğitim gören öğretmen adaylarının mesleki kaygılarını incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada tarama modeli kullanılmış, evren olarak2019-2020 eğitim öğretim yılında Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği ve Yozgat Bozok Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğrenciler belirlenmiştir. Örneklem olarak ise çalışmaya 97 erkek, 90 bayan olmak üzere toplam 187 öğrenci katılmıştır. Adayların mesleğe atanma ile ilgili kaygıları, meslek yaşamına yönelik kaygıları ve öğrenci merkezli kaygılarına yönelik sorular sorulmuştur. Çalışmaya katılan öğretmen adaylarına Cabı ve Yalçınalp (2013) geliştirilen ‘‘Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği’’ Covid-19 pandemisi nedeni ile internet Web Anket yolu ile adaylara ulaştırılmıştır. Sonuç olarak; bu çalışmanın katılımcıları açısından mesleki kaygı düzeylerinin sınıf düzeyi, cinsiyet ve yaş değişkenleri acısından mesleki kaygı düzeyini artırdığı saptanmışken, iş durumu ve aylık gelir düzeyi değişkenlerine göre mesleki kaygı düzeylerinde anlamlı farklılığa neden olmadığı saptanmıştır.

Teşekkür

çalışmalarınız da kolaylıklar dilerim.

Kaynakça

  • Akgün, A., Gönen, S., & Aydın, M. (2007). The investigation of anxiety levels of prımary school science and mathematics teacher students’ according to some variables. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20), 283-299.
  • Akgün, F., & Özgür, H. (2014). Examination of the anxiety levels and attitudes of the information technology pre-service teachers towards the teaching profession/Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile mesleki kaygılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10 (5), 1206-1223.
  • Baştürk, R. (2007). Kamu personeli seçme sınavına hazırlanan öğretmen adaylarının sınav kaygı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 163- 176.
  • Bozkurt, N. (2004). Bir Grup Üniversite Öğrencisinin Depresyon ve Kaygı Düzeyleri ile Çeşitli Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Eğitim ve Bilim, 29 (133): 52–59.
  • CABI, E., & YALÇINALP, S. (2013). Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği (MKÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(44), 85-96.
  • Can, S. & Can, G. (2011). Kamu Personeli Seçme Sınavı Öncesinde Öğretmen Adaylarının Stres Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 765-778.
  • Caprara, G. V., Barbaranelli, C, Steca, P. & Malone, P. S. (2006). Teachers' selfefficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students' academic achievement: a study at the school level. Journal of School psychology 44, 473- 490.
  • Chan, D. W. (2008). General, collective, and domain-specific teacher self-efficacy among Chinese prospective and in-service teachers in Hong Kong. Teaching and Teacher Education, 24, 1057-1069
  • Dilmaç, O. (2010). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24, 49-65.
  • Doğan, T., Çoban, E. A. (2009). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine YönelikTutumları İle Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim Ve Bilim, 34(153),158- 168.
  • Dursun, S., Karagün, E. (2012). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi: Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24: 93 – 112.
  • Mergen, H., Arslan, H., Mergen, B. E., Arslan, E. (2014). Öğretmen Adaylarının Mesleklerine Yönelik Tutum Ve Kaygıları. E-Journal Of New World Sciences Academy Education Sciences, 9(2), 162-177.
  • Özsarı, İsmail (2008). Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin KPSS Merkezi Sınavı Odaklı Gelecek Kaygıları Ve Mesleki Beklentileri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Saban, A.; Korkmaz, İ.; Akbaşlı, S.( 2004). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygıları, Eğitim Araştırmaları, Yıl: 5, Sayı, 17, S: 198 –209, Ankara.
  • Schmidt AR, Wrisberg CA. (2012). Motor Öğrenme ve Performans, Çeviri, Ed., Koruç Z, Anı Yayıncılık, 43.
  • Scovel, T. (1978). The Effect Of Affect On Foreign Language Learning: A Review Of The Anxiety Research, Language Learning: A Journal Of Research İn Language Studies, Volume 28, Issue 1, 129-142.
  • Sekmenli, Tarık (2000). Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk Düzeyleri İle Sürekli Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Bilim Uzmanlığı Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya
  • Şişman, M. (2007). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Sürücü, F. (2012). Matematik Öğretmen Adaylarının Gelecek Kaygıları. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Sönmez, V. (1994). Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tabancalı, A., Çelik, K., & Korumaz, M. (2016). Professional Anxiety Level of Pre-Service Teachers in Turkish Context/Türkiye Bağlamında Hizmet Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Kaygı Düzeyleri. e-International Journal of Educational Research, 7(3), 63 73.
  • Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ve Fen – Edebiyat Fakültesi Kimya Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20,36 – 45.
  • Türkdoğan, S.C. (2014). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etmelerinde Etkili Olan Faktörlere Göre Mesleki Kaygıları. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Uludağ G, Taşdöven H, Dönmez M. (2014). Polis adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 75-94.
  • Uygun, K., Avaroğulları, M., & Oran, M. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Turkish Studies, 11(21), 417-436.
  • Taşgın, Ö. (2006) Beden eğitimi ve spor Yüksekokulunda Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Ekim 2006 cilt: 14 No : 2 Kastamonu Eğitim Dergisi 679-68

ANALYSIS OF THE OCCUPATIONAL ANXIETY STATUS OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS TEACHERS

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 3, 119 - 129, 30.12.2020

Öz

In this study, it was aimed to examine the professional anxieties of teacher candidates studying in Physical Education and Sports Teaching Departments. The scanning model was used in the study, as the universe, students studying at the departments of Physical Education and Sports Teaching at Kırşehir Ahi Evran University and Physical Education and Sports Teaching at Yozgat Bozok University in the academic year of 2019-2020 were determined. . Questions were asked about the anxieties of the candidates about their appointment to the profession, their concerns about professional life and student-centered concerns. The "Occupational Anxiety Scale for Teacher Candidates" developed by Cabı and Yalçınalp (2013) was delivered to the candidates participating in the study via the Internet Web Survey due to the Covid-19 pandemic. As a result; In terms of the participants of this study, it was found that occupational anxiety levels increased the level of occupational anxiety in terms of class level, gender and age variables, while it was found that there was no significant difference in occupational anxiety levels according to the variables of job status and monthly income level.

Kaynakça

  • Akgün, A., Gönen, S., & Aydın, M. (2007). The investigation of anxiety levels of prımary school science and mathematics teacher students’ according to some variables. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20), 283-299.
  • Akgün, F., & Özgür, H. (2014). Examination of the anxiety levels and attitudes of the information technology pre-service teachers towards the teaching profession/Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile mesleki kaygılarının incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10 (5), 1206-1223.
  • Baştürk, R. (2007). Kamu personeli seçme sınavına hazırlanan öğretmen adaylarının sınav kaygı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 163- 176.
  • Bozkurt, N. (2004). Bir Grup Üniversite Öğrencisinin Depresyon ve Kaygı Düzeyleri ile Çeşitli Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Eğitim ve Bilim, 29 (133): 52–59.
  • CABI, E., & YALÇINALP, S. (2013). Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği (MKÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(44), 85-96.
  • Can, S. & Can, G. (2011). Kamu Personeli Seçme Sınavı Öncesinde Öğretmen Adaylarının Stres Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 765-778.
  • Caprara, G. V., Barbaranelli, C, Steca, P. & Malone, P. S. (2006). Teachers' selfefficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students' academic achievement: a study at the school level. Journal of School psychology 44, 473- 490.
  • Chan, D. W. (2008). General, collective, and domain-specific teacher self-efficacy among Chinese prospective and in-service teachers in Hong Kong. Teaching and Teacher Education, 24, 1057-1069
  • Dilmaç, O. (2010). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24, 49-65.
  • Doğan, T., Çoban, E. A. (2009). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine YönelikTutumları İle Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim Ve Bilim, 34(153),158- 168.
  • Dursun, S., Karagün, E. (2012). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi: Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24: 93 – 112.
  • Mergen, H., Arslan, H., Mergen, B. E., Arslan, E. (2014). Öğretmen Adaylarının Mesleklerine Yönelik Tutum Ve Kaygıları. E-Journal Of New World Sciences Academy Education Sciences, 9(2), 162-177.
  • Özsarı, İsmail (2008). Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin KPSS Merkezi Sınavı Odaklı Gelecek Kaygıları Ve Mesleki Beklentileri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Saban, A.; Korkmaz, İ.; Akbaşlı, S.( 2004). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygıları, Eğitim Araştırmaları, Yıl: 5, Sayı, 17, S: 198 –209, Ankara.
  • Schmidt AR, Wrisberg CA. (2012). Motor Öğrenme ve Performans, Çeviri, Ed., Koruç Z, Anı Yayıncılık, 43.
  • Scovel, T. (1978). The Effect Of Affect On Foreign Language Learning: A Review Of The Anxiety Research, Language Learning: A Journal Of Research İn Language Studies, Volume 28, Issue 1, 129-142.
  • Sekmenli, Tarık (2000). Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk Düzeyleri İle Sürekli Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Bilim Uzmanlığı Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya
  • Şişman, M. (2007). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Sürücü, F. (2012). Matematik Öğretmen Adaylarının Gelecek Kaygıları. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Sönmez, V. (1994). Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tabancalı, A., Çelik, K., & Korumaz, M. (2016). Professional Anxiety Level of Pre-Service Teachers in Turkish Context/Türkiye Bağlamında Hizmet Öncesi Öğretmenlerinin Mesleki Kaygı Düzeyleri. e-International Journal of Educational Research, 7(3), 63 73.
  • Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ve Fen – Edebiyat Fakültesi Kimya Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20,36 – 45.
  • Türkdoğan, S.C. (2014). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etmelerinde Etkili Olan Faktörlere Göre Mesleki Kaygıları. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Uludağ G, Taşdöven H, Dönmez M. (2014). Polis adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 75-94.
  • Uygun, K., Avaroğulları, M., & Oran, M. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Turkish Studies, 11(21), 417-436.
  • Taşgın, Ö. (2006) Beden eğitimi ve spor Yüksekokulunda Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Ekim 2006 cilt: 14 No : 2 Kastamonu Eğitim Dergisi 679-68
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Halil İbrahim Uzundağ 0000-0003-1853-9234

Serdar Urgan 0000-0002-6654-5252

Emrah Özer 0000-0002-1702-2252

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 28 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Uzundağ, H. İ., Urgan, S., & Özer, E. (2020). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKİ KAYGI DURUMUNUN İNCELENMESİ. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 119-129.