DETERMINING THE SELF-EFFICACY OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS TEACHERS WITH INTEGRATION STUDENTS IN PREPARING INDIVIDUALIZED EDUCATION PROGRAMS (IEP)
Year 2025,
Volume: 6 Issue: 2, 127 - 134, 26.08.2025
Betül Nur Göçmez Kılıç
,
Ali Erdoğan
Abstract
This study aims to examine the competency levels of physical education and sports graduates in preparing and implementing Individualized Education Programs (IEPs) for students with intellectual disabilities. A quantitative research method, specifically the descriptive survey model, was employed in the study. The research sample consisted of 233 participants who graduated from the Department of Physical Education and Sports Teaching. To determine the participants' competencies in preparing and implementing IEPs, a personal information form and the "Individualized Education Program Competency Scale for Teachers" developed by İlik and Sarı were used. Data analysis was conducted using the SPSS software package. Based on the results, parametric statistical test methods were utilized. The effects of various variables—such as gender, educational background, professional experience, prior training on IEP preparation, and age—on IEP competency levels were examined. The findings revealed that the interaction between educational background and having received IEP preparation training had a statistically significant impact on the IEP preparation process. This result suggests that teachers’ educational levels and whether they received training on IEP preparation contribute significantly to the effective development of individualized education programs.
References
-
Akyürek, M. İ. (2022). Eğitim yönetimi alanında yayımlanan araştırmaların eğilimleri: betimsel içerik analizi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(33), 324-341.
-
Alpar R (2006) Spor Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik.3.Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, s.273-276; 274-278.
-
Ataman, A. (2003). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
-
Block, M. E., & Obrusnikova, I. (2007). Inclusion in physical education: A review of the literature from 1995–2005. Adapted Physical Activity Quarterly, 24(2), 103–124.
-
Bryman, A. ve Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for windows: A guide for social scientists. London: Routledge.
-
Cook, B. G., & Schirmer, B. R. (2003). "What is special about special education?" Journal of Special Education.
-
Camadan, F. (2012). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitiminde ve BEP hazırlamaya ilişkin öz yeterliklerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 223–245.
-
Erbaş, D. (2013). Öğretmen adaylarının bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlama becerilerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 287–298.
-
Fish, W. W. (2006). "Perceptions of parents of students with autism towards the IEP meeting: A case study." Education.
-
Gürel, D., & Tekin, M. (2018). Beden eğitimi öğretmenlerinin özel eğitim ve BEP sürecine yönelik görüşleri. Spor Bilimleri Dergisi, 29(3), 201–218.
-
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2013). Multivariate Data Analysis: Pearson Education Limited.
-
İlik, Ş. Ş., & Sarı, H. (2018). Öğretmenler için bireyselleştirilmiş eğitim programı yeterlik ölçeği öbepyö : ölçek geliştirme çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1467-1483. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.011
-
Kleinert, H. L., et al. (2015). "Ensuring all students are college and career ready: Implications for students with significant cognitive disabilities." Teachıng Exceptional Children.
-
Kırcaali-İftar, G. (1998). Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının Geliştirilmesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
-
Küçükahmet, L. (2004). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
-
MacCallum, R. C., Widaman, K. F., Preacher, K. J. ve Hong, S. (2001). Sample size in factor analysis: the role of model error. Multivariate Behavioral Research, 36(4), 611-637. https://doi.org/10.1207/S15327906MBR3604_06.
MEB (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı.
-
Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw Hill.
-
Özdemir, S. (2010). Bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlama sürecinde öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(2), 277–298.
-
Palys, T.,ve Atchison, C. (2008). Research Decisions: Qualitative and Quantitative Perspectives (4th Edition). Toronto: Thomson Nelson Publishers.
-
Silverman, D., (2006). Interpreting Qualitative Data, Methods for Analysing, Talk, Text and Interaction, Second Edition, Sage Publications, London.
-
Turnbull, A., et al. (2011). "Families, professionals, and exceptionality: Positive outcomes through partnerships and trust." Pearson.
-
Vuran, S. (2005). Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 83–96.
-
Şencan, H. (2005). Faktör Analizi ve Geçerlilik. Geçerlilik ve Güvenilirlik. 1. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık; p.355-414,
-
Vuran, S. (2005). Kaynaştırma: Tanımı, gelişimi ve ilkeleri. Özel Eğitim Dergisi, 6(2), 1–13.
-
Yücetürk, E. (2022). Bireyselleştirilmiş eğitim programlarına (BEP) yönelik öğretmen yeterliklerinin incelenmesi. Uluslararası Özel Eğitim Dergisi, 13(1), 45–62.
KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİSİ BULUNAN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP) HAZIRLAMAYA İLİŞKİN ÖZ YETERLİLİKLERİNİN BELİRLENMESİ
Year 2025,
Volume: 6 Issue: 2, 127 - 134, 26.08.2025
Betül Nur Göçmez Kılıç
,
Ali Erdoğan
Abstract
Bu araştırmada Beden Eğitimi ve Spor bölümü mezunu öğretmenlerinin zihinsel engelli öğrencilerle ilgili bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlarken ve uygularken BEP yeterlilik düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma da nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın araştırma grubunu Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümünü bitiren 233 katılımcı oluşturmuştur. Araştırmada BEP hazırlama ve uygulama yeterliklerini belirleyebilmek için kişisel bilgi formu ve İlik ve Sarı’nın geliştirdiği “Öğretmenler için Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Yeterlilik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi aşamasında SPSS paket programı kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda çalışmada parametrik istatistik test yöntemleri kullanılmıştır. Çeşitli değişkenlerin (cinsiyet, öğrenim durumu, deneyim, BEP hazırlama eğitimi alma durumu, yaş) BEP yeterlilikler üzerindeki etkileri incelenmiştir. Çalışma sonucunda ortaya çıkan öğrenim durumu ve BEP hazırlama eğitimi alma değişkenlerinin etkileşimi, BEP hazırlama sürecini istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde etkilemektedir. Bu sonuç, öğretmenlerin eğitim seviyeleri ve BEP hazırlama eğitimi alma durumlarının, bireyselleştirilmiş eğitim programlarının etkili bir şekilde hazırlanmasına olan katkılarının olduğu söylenebilir.
References
-
Akyürek, M. İ. (2022). Eğitim yönetimi alanında yayımlanan araştırmaların eğilimleri: betimsel içerik analizi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(33), 324-341.
-
Alpar R (2006) Spor Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik.3.Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, s.273-276; 274-278.
-
Ataman, A. (2003). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
-
Block, M. E., & Obrusnikova, I. (2007). Inclusion in physical education: A review of the literature from 1995–2005. Adapted Physical Activity Quarterly, 24(2), 103–124.
-
Bryman, A. ve Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for windows: A guide for social scientists. London: Routledge.
-
Cook, B. G., & Schirmer, B. R. (2003). "What is special about special education?" Journal of Special Education.
-
Camadan, F. (2012). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma eğitiminde ve BEP hazırlamaya ilişkin öz yeterliklerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 223–245.
-
Erbaş, D. (2013). Öğretmen adaylarının bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlama becerilerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 287–298.
-
Fish, W. W. (2006). "Perceptions of parents of students with autism towards the IEP meeting: A case study." Education.
-
Gürel, D., & Tekin, M. (2018). Beden eğitimi öğretmenlerinin özel eğitim ve BEP sürecine yönelik görüşleri. Spor Bilimleri Dergisi, 29(3), 201–218.
-
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2013). Multivariate Data Analysis: Pearson Education Limited.
-
İlik, Ş. Ş., & Sarı, H. (2018). Öğretmenler için bireyselleştirilmiş eğitim programı yeterlik ölçeği öbepyö : ölçek geliştirme çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1467-1483. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.02.011
-
Kleinert, H. L., et al. (2015). "Ensuring all students are college and career ready: Implications for students with significant cognitive disabilities." Teachıng Exceptional Children.
-
Kırcaali-İftar, G. (1998). Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının Geliştirilmesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
-
Küçükahmet, L. (2004). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
-
MacCallum, R. C., Widaman, K. F., Preacher, K. J. ve Hong, S. (2001). Sample size in factor analysis: the role of model error. Multivariate Behavioral Research, 36(4), 611-637. https://doi.org/10.1207/S15327906MBR3604_06.
MEB (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı.
-
Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw Hill.
-
Özdemir, S. (2010). Bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlama sürecinde öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(2), 277–298.
-
Palys, T.,ve Atchison, C. (2008). Research Decisions: Qualitative and Quantitative Perspectives (4th Edition). Toronto: Thomson Nelson Publishers.
-
Silverman, D., (2006). Interpreting Qualitative Data, Methods for Analysing, Talk, Text and Interaction, Second Edition, Sage Publications, London.
-
Turnbull, A., et al. (2011). "Families, professionals, and exceptionality: Positive outcomes through partnerships and trust." Pearson.
-
Vuran, S. (2005). Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 83–96.
-
Şencan, H. (2005). Faktör Analizi ve Geçerlilik. Geçerlilik ve Güvenilirlik. 1. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık; p.355-414,
-
Vuran, S. (2005). Kaynaştırma: Tanımı, gelişimi ve ilkeleri. Özel Eğitim Dergisi, 6(2), 1–13.
-
Yücetürk, E. (2022). Bireyselleştirilmiş eğitim programlarına (BEP) yönelik öğretmen yeterliklerinin incelenmesi. Uluslararası Özel Eğitim Dergisi, 13(1), 45–62.