Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL SPORLARINA KATILAN ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİM STRESİ DÜZEYİ

Year 2024, Volume: 5 Issue: 3, 1 - 9, 31.12.2024

Abstract

Araştırmada okul sporlarına katılan ortaokul öğrencilerinin eğitim stresi düzeylerini ve bu düzeyin cinsiyet, spor türü ve spor yılı değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Elde edilen bulgular eğitim stresi düzeyine, okul sporlarının etkisini ortaya koyacaktır ve bu sonuçların öğretmenlere, velilere ve eğitim stresi yaşayan öğrencilere faydalı olacağı düşünülmektedir. Yöntem olarak betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Sivas merkeze bağlı ortaokullarda eğitim gören ve okul sporları faaliyetlerine katılmış olan 534 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların cinsiyet, spor türü ve sınıf düzeyi bilgilerini almak için “Kişisel Bilgi Formu” ve “Eğitim Stresi Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler üzerinden yapılan güvenirlik analizinde, ölçeğin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0,76 olarak bulunmuştur. Veriler normal dağılım gösterdiğinden analizlerde parametrik testlere başvurulmuştur. Cinsiyet ve spor türü değişkenlerinin analizi için Bağımsız t-testi, spor yılı değişkeni için ise One way anova testi kullanılmıştır. Sonuç olarak, okul sporlarına katılan ortaokul öğrencilerinin eğitim stresi düzeylerin orta seviyede olduğu görülmüştür. Cinsiyetin okul sporlarına katılan ortaokul öğrencilerinin eğitim stresi düzeylerinde farklılaşmaya neden olmadığı, bireysel sporlarla ilgilenen ortaokul öğrencilerinin takım sporlarıyla ilgilenen öğrencilere göre, 6 ve üzeri spor yılına sahip öğrencilerin ise daha az spor yılına sahip öğrencilere göre eğitim stresi düzeylerinin daha düşük olduğu görülmüştür. Bu sonuçlardan hareketle okul sporlarına katılımın eğitim stresinin azaltan veya dengede tutan bir faktör olduğunu söylemek mümkündür.

References

  • Algılama Düzeyleri ile Eğitim Stresi Algılama Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Sakarya, Türkiye.
  • Akgül, S., Göral, M., Demirel, M., Üstün, Ü.D. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Okul İçi ve Okullar Arası Sportif Etkinliklere Katılma Nedenlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Araştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(32), 13-22.
  • Altıntaş, E. (2014). Stres Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Anand, P. V. (2019). Occupational Stress: Relationship With Emotional Intelligence And Coping Self-Efficacy. Journal of Organisation ve Human Behaviour, 8(1), 33-39.
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama. Ankara: Asil Yayın.
  • Aslan, İ. (2023). Okul Sporlarına Katılan Çocukların Stres Düzeyleri ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Gaziantep, Türkiye.
  • Aydın, İ. (2016). İş Yaşamında Stres. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aygün, G. (2024). Spor Yapan Bireylerde Egzersiz Bağımlılığı ile Depresyon Anksiyete ve Stres Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muş Alparslan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muş, Türkiye.
  • Bailey, R. (2006). Physical Education and Sport in Schools: A Review of Benefits and Outcomes. Journal of School Health, 76(8), 397-401.
  • Balcı, A. (2000). Öğretim Elemanının İş Stresi Kuram ve Uygulama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Balta Özkan, A. (2019). İlkokul ve Ortaokul Öğrencilerinin Duygusal Okuryazarlık ve Akademik Stres Düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel Eğitim Ana Bilim Dalı, Rize, Türkiye.
  • Baltaş, A., Baltaş Z. (1996). Stres ve Başa Çıkma Yolları. İstanbul: Remzi Kitapevi
  • Baltaş A, Baltaş Z. (2002). Stres ve Başa Çıkma Yolları (21. Baskı). İstanbul: Remzi kitapevi.
  • Başer, E. (1998). Uygulamalı Spor Psikolojisi. Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • Baumgartner, H., Homburg, C. (1996). Applications of Structural Equation Modeling in Marketing and Consumer Research: A Review. International Journal of Research in Marketing, 13(2), 139-161.
  • Bayram, S. B. (2016). Ergenlerin Mükemmeliyetçilik Özellikleri ve Akademik Alanda Arzuların Ertelenmesi ile Akademik Stres Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, İstanbul, Türkiye.
  • Bowne, M.W., Cudeck, R. (1993). Alternative Ways of Assessing Model Fit. Bollen, K.A., Long, J.S. (Dü), içinde, Testing Structural Equation Models (s. 136-162). Beverly Hills, CA: Sage Publications.
  • Braham, B. J. (2004). Ateş Altında Sakin Kalabilmek: Stres Yönetimi (Çev. Vedat G. Diker). İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, S., Williamson, G. M. (1991). Stress and Infectious Disease in Humans. Psychological Bulletin, 109(1), 5-24.
  • Conner, J., Galloway, M., Pope, D. (2009). Success With Less Stress. Educational Leadership, 67(4), 54-58.
  • Copeland, E. P. (2008). Stress in Children and Adolescents: Tips for Parents. National Association of School Psychologists Communiqué, 37(3), 50-56.
  • Çelik, I., Akın, A., Sarıçam, H. (2014). A Scale Adaptation Study Related to the Examination of Adolescents' Levels of Educational Stress. Üniversitepark Bülten, 3(1-2), 44-55.
  • Çoruh, Y. (2019). Stres ve Sağlık Üzerine Boş Zamanlarda Yapılan Sporun Etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 73-78.
  • Davis, M., Eshelman, E. R., McKay, M. (1995). The Relaxation and Stress Reduction Workbook, Oakland: New Harbinger Publications.
  • Duclos, M., Gouarne, C., Bonnemaison, D. (2003). Acute and Chronic Effects of Exercise on Tissue Sensitivity to Glucocorticoids. Journal of Applied Physiology, 94, 869-875.
  • Efek, E., Yiğiter, K. (2022). Spor, Stres ve Sportmenlik. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 109-130.
  • Elkin, A. (2019). Stres Yönetimi (Çev. Setenay Sever), Ankara: Nobel Yaşam.
  • Erdemir, N. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Okul Tükenmişliğinin Eğitim Stresi ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Humanistic Perspective, 1(1), 44-55.
  • Ertekin, Y. (1993). Stres ve Yönetim. Ankara: Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları.
  • George, D., Mallery, P. (2003). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference (4. Baskı). Boston: Allyn & Bacon.
  • Güney, S. (2000). Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Güçlü, N. (2001). Stres Yönetimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 91-109.
  • Hanrahan, S. J., Cerin, E. (2009). Gender, Level of Participation, and Type of Sport: Differences in Achievement Goal Orientation and Attributional Style. Journal of Science and Medicine in Sport, 12(4), 508-512.
  • Hassmen, P., Koivula, N., Uutela, A. (2000), Physical Exercise and Psychological Well-Being: A Population Study in Finland. Preventive Medicine 30(1), 17-25.
  • Heper, E., Sertkaya, Ö. G. Ö., Koca, C., Ertan, H., Kale, M., Terekli, S. (2012). Spor Bilimlerine Giriş. Eskişehir: Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayınları.
  • Kerdijk, C., van der Kamp, J., Polman, R. (2016). The Influence of the Social Environment Context in Stress And Coping in Sport. Frontiers in Psychology,7(875), 1-7.
  • Kılıç, S. (2014). Etki Büyüklüğü. Journal of Mood Disorders, 4(1), 44-46.
  • Koyuncu, N. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Eğitim Stresi Düzeyi ile Öğrenmeye İlişkin Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Mevlâna Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Konya, Türkiye.
  • Losyk, B. (2006). Sakin Ol, Sinirlerine Hâkim Ol: Stresle Başa Çıkma Yolları (Çev. Gülay Engin). İstanbul: Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası.
  • Malina, R. M. (1996). The Young Athlete: Biological Growth and Maturation in A Biosocial Context. Smoll, F., Smith, R. (Dü) içinde, Children and Youth in Sports: A Biosocial Perspective (s. 161-186). Dubuque: Brown and Benchmark.
  • McGuine, T.A., M. Biese, K., Hetzel, S.J., Schwarz, A., Kliethermes, S., Reardon, C.L., Bell, D.R., Brooks, M.A., Watson, A.M. (2022). High School Sports During the COVID-19 Pandemic: The Effect of Sport Participation on the Health of Adolescents. Journal of Athletic Training. 57(1):51-58.
  • Mehrsafar, A. H., Strahler, J., Gazerani, P., Khabiri, M., Sánchez, J. C. J., Moosakhani, A., Zadeh, A. M. (2019). The Effects of Mindfulness Training on Competition-İnduced Anxiety and Salivary Stress Markers in Elite Wushu Athletes: A Pilot Study. Physiology & Behavior: 210, 15.
  • Mokaya, S. O., Gitari, J. W. (2012). Effects of Workplace Recreation On Employee Performance The Case Of Kenya Utalii College. International Journal of Humanities and Social Science, 2(3), 176-183.
  • Nixdorf, I., Frank, R., Beckmann, J. (2016). Comparison of Athletes’ Proneness To Depressive Symptoms in Individual and Team Sports: Research on Psychological Mediators in Junior Elite Athletes. Frontiers in Psychology, 7, 893.
  • Özdevecioğlu, M., Yalçın, Y. (2010). Spor Tatmininin Sporcuların Stres ve Saldırganlık Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 63-76.
  • Pehlivan, G., (1995). Yönetimde Stres Kaynakları. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Pekel, A., Akıncı, A. Y., Doğan, E. (2021) Lise Öğrencilerinin Eğitim Stresi Düzeyleri: Isparta İli Örneği. ROL Spor Bilimleri Dergisi / Journal of ROL Sports Sciences, 2(2), 112-122.
  • Ramazanoğlu, F., Karahüseyinoğlu, M. F., Demirel, E. T., Ramazanoğlu, M. O., Altungül, O. (2005). Sporun Toplumsal Boyutlarının Değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 3(3), 153-157.
  • Sabuncuoğlu, Z., Tüz, M. (1996). Örgütsel Psikoloji. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Salar, B., Hekim, M., Tokgöz, M. (2012). 15-18 Yaş Grubu Takım ve Ferdi Spor Yapan Bireylerin Duygusal Durumlarının Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 123-135.
  • Salmon, P. (2001). Effects of Physical Exercise on Anxiety, Depression, and Sensitivity to Stress: A Unifying Theory. Clinical Psychology Review, 21(3), 33-61.
  • Saygılı, S. (2005). Strese Son. İstanbul: Elit Yayıncılık.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-Of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Scholey, A., Gibbs, A., Neale, C., Perry, N., Ossoukhova, A., Bilog, V., Kiras, M., Scholz, C., Sass, M., Buchwald-Werner, S. (2014). Anti-Stress Effects of Lemon Balm-Containing Foods. Nutrients, 6(11), 4805-4821.
  • Seaward, B. L. (2002). Managing Stress: Principles and Strategies for Health and Well-Being (3. Baskı). Boston, MA: Jones and Bartlett Publishers.
  • Selye, H. (1974). Stress Without Dissress. New York: J. B. Lippencott Company.
  • Sharma, N., Kaur, A. (2011). Factors Associated With Stress Among Nursing Students. Nursing & Midwifery Research Journal, 7(1), 12-21.
  • Sohail, N. (2013). Stress and Academic Performance Among Medical Students. Journal Coll Physicians Surg Pak, 23(1), 67-71.
  • Stryer, B.K., Katz, S., Cantwell, D. (1997). Youth Sports and Adolescent Development. Noshpitz, J. (Dü) içinde, Handbook of Child and Adolescent Psychiatry. Adolescence: Development and Syndromes, (s. 209-224). New York: Wiley.
  • Stults-Kolehmainen, M., Sinha, R. (2014). The Effects of Stress on Physical Activity and Exercise. Sports Medicine, 44(1), 81-121.
  • Sun, J., Dunne, M. P., Hou, X., Xu, A. (2011). Educational Stress Scale for Adolescents: Development, Validity, and Reliability with Chinese Students. Journal of Psychoeducational Evaluation, 29(6), 534-546.
  • Tasaddoghi, Z. (2013). The Styles of Coping With Stress in Team and Individual Athletes Based On Gender and Championship Level. Annals of Applied Sport Science, 1(1), 23-27.
  • Tazegül, Ü. (2012). Bireysel Sporcuların Stresle Başa Çıkma Tarzlarının Karşılaştırılması. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(2), 13-22.
  • Thompson, R. A. (2014). Stress and Child Development. The Future of Children, 24(1), 41-59. Tutar, H. (2016). Kriz ve Stres Yönetimi (4. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Wilhelm, K., Dewhurst-Savellis, J., Parker, G. (2000). Teacher Stress? An Analysis of Why Teachers Leave and Why They Stay.Teachers and Teaching: Theory and Practice, 6(3) 291-304.
  • Wippert, P.M., Wiebking, C. (2018). Stress and Alterations in The Pain Matrix: A Biopsychosocial Perspective on Back Pain and its Prevention and Treatment. International Journal of Environmental Research and Public Health 15(4), 785.
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık, Ye, L., Posada, A., Liu, Y. (2018). The Moderating Effects df Gender on The Relationship Between Academic Stress and Academic Self-Efficacy. International Journal of Stress Management, 25(S1), 1-6.
  • Yılmaz, V., Çelik, H. E. (2009). LISREL ile Yapısal Eşitlik Modellemesi-I, Temel Kavramlar, Uygulamalar, Programlama. Ankara: Pegem Akdemi Yayınları.
  • Yılmaz, H., Yılmaz Cantürk, G. (2020). Bireysel ve Örgütsel Stres Yönetimi. Bursa: Ekin Yayınevi
  • Yiğit, A. (2024). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Mental İyi Oluş ve Stresle Başa Çıkma Düzeylerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya, Türkiye.

EDUCATIONAL STRESS LEVELS OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS PARTICIPATING IN SCHOOL SPORTS

Year 2024, Volume: 5 Issue: 3, 1 - 9, 31.12.2024

Abstract

In the study, it was aimed to reveal the educational stress levels of secondary school students participating in school sports and whether this level differs according to gender, sport type and sport year variables. The findings will reveal the effect of school sports on the level of educational stress and it is thought that these results will be beneficial to teachers, parents and students experiencing educational stress. Descriptive survey model was used as a method. The sample of the research consists of 534 students who were educated in secondary schools in the center of Sivas in the 2023-2024 academic year and participated in school sports activities. “Personal Information Form” and ‘Educational Stress Scale’ were used to obtain participants' gender, sport type and grade level information. In the reliability analysis performed on the data obtained, the Cronbach's Alpha reliability coefficient of the scale was found to be 0.76. Since the data were normally distributed, parametric tests were used in the analysis. Independent t-test was used for the analysis of gender and sport type variables, and One way anova test was used for the sport year variable. As a result, it was seen that the educational stress levels of middle school students participating in school sports were at a medium level. It was seen that gender did not cause a difference in the educational stress levels of middle school students participating in school sports, middle school students interested in individual sports had lower levels of educational stress than students interested in team sports, and students with 6 or more years of sports had lower levels of educational stress than students with fewer years of sports. Based on these results, it is possible to say that participation in school sports is a factor that reduces or stabilizes educational stress.

References

  • Algılama Düzeyleri ile Eğitim Stresi Algılama Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Sakarya, Türkiye.
  • Akgül, S., Göral, M., Demirel, M., Üstün, Ü.D. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Okul İçi ve Okullar Arası Sportif Etkinliklere Katılma Nedenlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Araştırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(32), 13-22.
  • Altıntaş, E. (2014). Stres Yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Anand, P. V. (2019). Occupational Stress: Relationship With Emotional Intelligence And Coping Self-Efficacy. Journal of Organisation ve Human Behaviour, 8(1), 33-39.
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama. Ankara: Asil Yayın.
  • Aslan, İ. (2023). Okul Sporlarına Katılan Çocukların Stres Düzeyleri ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Gaziantep, Türkiye.
  • Aydın, İ. (2016). İş Yaşamında Stres. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aygün, G. (2024). Spor Yapan Bireylerde Egzersiz Bağımlılığı ile Depresyon Anksiyete ve Stres Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muş Alparslan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muş, Türkiye.
  • Bailey, R. (2006). Physical Education and Sport in Schools: A Review of Benefits and Outcomes. Journal of School Health, 76(8), 397-401.
  • Balcı, A. (2000). Öğretim Elemanının İş Stresi Kuram ve Uygulama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Balta Özkan, A. (2019). İlkokul ve Ortaokul Öğrencilerinin Duygusal Okuryazarlık ve Akademik Stres Düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel Eğitim Ana Bilim Dalı, Rize, Türkiye.
  • Baltaş, A., Baltaş Z. (1996). Stres ve Başa Çıkma Yolları. İstanbul: Remzi Kitapevi
  • Baltaş A, Baltaş Z. (2002). Stres ve Başa Çıkma Yolları (21. Baskı). İstanbul: Remzi kitapevi.
  • Başer, E. (1998). Uygulamalı Spor Psikolojisi. Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • Baumgartner, H., Homburg, C. (1996). Applications of Structural Equation Modeling in Marketing and Consumer Research: A Review. International Journal of Research in Marketing, 13(2), 139-161.
  • Bayram, S. B. (2016). Ergenlerin Mükemmeliyetçilik Özellikleri ve Akademik Alanda Arzuların Ertelenmesi ile Akademik Stres Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, İstanbul, Türkiye.
  • Bowne, M.W., Cudeck, R. (1993). Alternative Ways of Assessing Model Fit. Bollen, K.A., Long, J.S. (Dü), içinde, Testing Structural Equation Models (s. 136-162). Beverly Hills, CA: Sage Publications.
  • Braham, B. J. (2004). Ateş Altında Sakin Kalabilmek: Stres Yönetimi (Çev. Vedat G. Diker). İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, S., Williamson, G. M. (1991). Stress and Infectious Disease in Humans. Psychological Bulletin, 109(1), 5-24.
  • Conner, J., Galloway, M., Pope, D. (2009). Success With Less Stress. Educational Leadership, 67(4), 54-58.
  • Copeland, E. P. (2008). Stress in Children and Adolescents: Tips for Parents. National Association of School Psychologists Communiqué, 37(3), 50-56.
  • Çelik, I., Akın, A., Sarıçam, H. (2014). A Scale Adaptation Study Related to the Examination of Adolescents' Levels of Educational Stress. Üniversitepark Bülten, 3(1-2), 44-55.
  • Çoruh, Y. (2019). Stres ve Sağlık Üzerine Boş Zamanlarda Yapılan Sporun Etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 73-78.
  • Davis, M., Eshelman, E. R., McKay, M. (1995). The Relaxation and Stress Reduction Workbook, Oakland: New Harbinger Publications.
  • Duclos, M., Gouarne, C., Bonnemaison, D. (2003). Acute and Chronic Effects of Exercise on Tissue Sensitivity to Glucocorticoids. Journal of Applied Physiology, 94, 869-875.
  • Efek, E., Yiğiter, K. (2022). Spor, Stres ve Sportmenlik. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 109-130.
  • Elkin, A. (2019). Stres Yönetimi (Çev. Setenay Sever), Ankara: Nobel Yaşam.
  • Erdemir, N. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Okul Tükenmişliğinin Eğitim Stresi ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Humanistic Perspective, 1(1), 44-55.
  • Ertekin, Y. (1993). Stres ve Yönetim. Ankara: Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları.
  • George, D., Mallery, P. (2003). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference (4. Baskı). Boston: Allyn & Bacon.
  • Güney, S. (2000). Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Güçlü, N. (2001). Stres Yönetimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 91-109.
  • Hanrahan, S. J., Cerin, E. (2009). Gender, Level of Participation, and Type of Sport: Differences in Achievement Goal Orientation and Attributional Style. Journal of Science and Medicine in Sport, 12(4), 508-512.
  • Hassmen, P., Koivula, N., Uutela, A. (2000), Physical Exercise and Psychological Well-Being: A Population Study in Finland. Preventive Medicine 30(1), 17-25.
  • Heper, E., Sertkaya, Ö. G. Ö., Koca, C., Ertan, H., Kale, M., Terekli, S. (2012). Spor Bilimlerine Giriş. Eskişehir: Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayınları.
  • Kerdijk, C., van der Kamp, J., Polman, R. (2016). The Influence of the Social Environment Context in Stress And Coping in Sport. Frontiers in Psychology,7(875), 1-7.
  • Kılıç, S. (2014). Etki Büyüklüğü. Journal of Mood Disorders, 4(1), 44-46.
  • Koyuncu, N. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Eğitim Stresi Düzeyi ile Öğrenmeye İlişkin Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Mevlâna Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Konya, Türkiye.
  • Losyk, B. (2006). Sakin Ol, Sinirlerine Hâkim Ol: Stresle Başa Çıkma Yolları (Çev. Gülay Engin). İstanbul: Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası.
  • Malina, R. M. (1996). The Young Athlete: Biological Growth and Maturation in A Biosocial Context. Smoll, F., Smith, R. (Dü) içinde, Children and Youth in Sports: A Biosocial Perspective (s. 161-186). Dubuque: Brown and Benchmark.
  • McGuine, T.A., M. Biese, K., Hetzel, S.J., Schwarz, A., Kliethermes, S., Reardon, C.L., Bell, D.R., Brooks, M.A., Watson, A.M. (2022). High School Sports During the COVID-19 Pandemic: The Effect of Sport Participation on the Health of Adolescents. Journal of Athletic Training. 57(1):51-58.
  • Mehrsafar, A. H., Strahler, J., Gazerani, P., Khabiri, M., Sánchez, J. C. J., Moosakhani, A., Zadeh, A. M. (2019). The Effects of Mindfulness Training on Competition-İnduced Anxiety and Salivary Stress Markers in Elite Wushu Athletes: A Pilot Study. Physiology & Behavior: 210, 15.
  • Mokaya, S. O., Gitari, J. W. (2012). Effects of Workplace Recreation On Employee Performance The Case Of Kenya Utalii College. International Journal of Humanities and Social Science, 2(3), 176-183.
  • Nixdorf, I., Frank, R., Beckmann, J. (2016). Comparison of Athletes’ Proneness To Depressive Symptoms in Individual and Team Sports: Research on Psychological Mediators in Junior Elite Athletes. Frontiers in Psychology, 7, 893.
  • Özdevecioğlu, M., Yalçın, Y. (2010). Spor Tatmininin Sporcuların Stres ve Saldırganlık Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 63-76.
  • Pehlivan, G., (1995). Yönetimde Stres Kaynakları. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Pekel, A., Akıncı, A. Y., Doğan, E. (2021) Lise Öğrencilerinin Eğitim Stresi Düzeyleri: Isparta İli Örneği. ROL Spor Bilimleri Dergisi / Journal of ROL Sports Sciences, 2(2), 112-122.
  • Ramazanoğlu, F., Karahüseyinoğlu, M. F., Demirel, E. T., Ramazanoğlu, M. O., Altungül, O. (2005). Sporun Toplumsal Boyutlarının Değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 3(3), 153-157.
  • Sabuncuoğlu, Z., Tüz, M. (1996). Örgütsel Psikoloji. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Salar, B., Hekim, M., Tokgöz, M. (2012). 15-18 Yaş Grubu Takım ve Ferdi Spor Yapan Bireylerin Duygusal Durumlarının Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6), 123-135.
  • Salmon, P. (2001). Effects of Physical Exercise on Anxiety, Depression, and Sensitivity to Stress: A Unifying Theory. Clinical Psychology Review, 21(3), 33-61.
  • Saygılı, S. (2005). Strese Son. İstanbul: Elit Yayıncılık.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-Of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Scholey, A., Gibbs, A., Neale, C., Perry, N., Ossoukhova, A., Bilog, V., Kiras, M., Scholz, C., Sass, M., Buchwald-Werner, S. (2014). Anti-Stress Effects of Lemon Balm-Containing Foods. Nutrients, 6(11), 4805-4821.
  • Seaward, B. L. (2002). Managing Stress: Principles and Strategies for Health and Well-Being (3. Baskı). Boston, MA: Jones and Bartlett Publishers.
  • Selye, H. (1974). Stress Without Dissress. New York: J. B. Lippencott Company.
  • Sharma, N., Kaur, A. (2011). Factors Associated With Stress Among Nursing Students. Nursing & Midwifery Research Journal, 7(1), 12-21.
  • Sohail, N. (2013). Stress and Academic Performance Among Medical Students. Journal Coll Physicians Surg Pak, 23(1), 67-71.
  • Stryer, B.K., Katz, S., Cantwell, D. (1997). Youth Sports and Adolescent Development. Noshpitz, J. (Dü) içinde, Handbook of Child and Adolescent Psychiatry. Adolescence: Development and Syndromes, (s. 209-224). New York: Wiley.
  • Stults-Kolehmainen, M., Sinha, R. (2014). The Effects of Stress on Physical Activity and Exercise. Sports Medicine, 44(1), 81-121.
  • Sun, J., Dunne, M. P., Hou, X., Xu, A. (2011). Educational Stress Scale for Adolescents: Development, Validity, and Reliability with Chinese Students. Journal of Psychoeducational Evaluation, 29(6), 534-546.
  • Tasaddoghi, Z. (2013). The Styles of Coping With Stress in Team and Individual Athletes Based On Gender and Championship Level. Annals of Applied Sport Science, 1(1), 23-27.
  • Tazegül, Ü. (2012). Bireysel Sporcuların Stresle Başa Çıkma Tarzlarının Karşılaştırılması. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(2), 13-22.
  • Thompson, R. A. (2014). Stress and Child Development. The Future of Children, 24(1), 41-59. Tutar, H. (2016). Kriz ve Stres Yönetimi (4. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Wilhelm, K., Dewhurst-Savellis, J., Parker, G. (2000). Teacher Stress? An Analysis of Why Teachers Leave and Why They Stay.Teachers and Teaching: Theory and Practice, 6(3) 291-304.
  • Wippert, P.M., Wiebking, C. (2018). Stress and Alterations in The Pain Matrix: A Biopsychosocial Perspective on Back Pain and its Prevention and Treatment. International Journal of Environmental Research and Public Health 15(4), 785.
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık, Ye, L., Posada, A., Liu, Y. (2018). The Moderating Effects df Gender on The Relationship Between Academic Stress and Academic Self-Efficacy. International Journal of Stress Management, 25(S1), 1-6.
  • Yılmaz, V., Çelik, H. E. (2009). LISREL ile Yapısal Eşitlik Modellemesi-I, Temel Kavramlar, Uygulamalar, Programlama. Ankara: Pegem Akdemi Yayınları.
  • Yılmaz, H., Yılmaz Cantürk, G. (2020). Bireysel ve Örgütsel Stres Yönetimi. Bursa: Ekin Yayınevi
  • Yiğit, A. (2024). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Mental İyi Oluş ve Stresle Başa Çıkma Düzeylerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya, Türkiye.
There are 72 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section Research Articles
Authors

Oğuzhan Çalı 0000-0001-6521-9714

Ertuğrul Deliser 0009-0000-5374-9363

Early Pub Date December 31, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date October 16, 2024
Acceptance Date December 14, 2024
Published in Issue Year 2024Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Çalı, O., & Deliser, E. (2024). OKUL SPORLARINA KATILAN ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİM STRESİ DÜZEYİ. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 1-9.

s