Araştırmada okul sporlarına katılan ortaokul öğrencilerinin eğitim stresi düzeylerini ve bu düzeyin cinsiyet, spor türü ve spor yılı değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Elde edilen bulgular eğitim stresi düzeyine, okul sporlarının etkisini ortaya koyacaktır ve bu sonuçların öğretmenlere, velilere ve eğitim stresi yaşayan öğrencilere faydalı olacağı düşünülmektedir. Yöntem olarak betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Sivas merkeze bağlı ortaokullarda eğitim gören ve okul sporları faaliyetlerine katılmış olan 534 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların cinsiyet, spor türü ve sınıf düzeyi bilgilerini almak için “Kişisel Bilgi Formu” ve “Eğitim Stresi Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler üzerinden yapılan güvenirlik analizinde, ölçeğin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0,76 olarak bulunmuştur. Veriler normal dağılım gösterdiğinden analizlerde parametrik testlere başvurulmuştur. Cinsiyet ve spor türü değişkenlerinin analizi için Bağımsız t-testi, spor yılı değişkeni için ise One way anova testi kullanılmıştır. Sonuç olarak, okul sporlarına katılan ortaokul öğrencilerinin eğitim stresi düzeylerin orta seviyede olduğu görülmüştür. Cinsiyetin okul sporlarına katılan ortaokul öğrencilerinin eğitim stresi düzeylerinde farklılaşmaya neden olmadığı, bireysel sporlarla ilgilenen ortaokul öğrencilerinin takım sporlarıyla ilgilenen öğrencilere göre, 6 ve üzeri spor yılına sahip öğrencilerin ise daha az spor yılına sahip öğrencilere göre eğitim stresi düzeylerinin daha düşük olduğu görülmüştür. Bu sonuçlardan hareketle okul sporlarına katılımın eğitim stresinin azaltan veya dengede tutan bir faktör olduğunu söylemek mümkündür.
In the study, it was aimed to reveal the educational stress levels of secondary school students participating in school sports and whether this level differs according to gender, sport type and sport year variables. The findings will reveal the effect of school sports on the level of educational stress and it is thought that these results will be beneficial to teachers, parents and students experiencing educational stress. Descriptive survey model was used as a method. The sample of the research consists of 534 students who were educated in secondary schools in the center of Sivas in the 2023-2024 academic year and participated in school sports activities. “Personal Information Form” and ‘Educational Stress Scale’ were used to obtain participants' gender, sport type and grade level information. In the reliability analysis performed on the data obtained, the Cronbach's Alpha reliability coefficient of the scale was found to be 0.76. Since the data were normally distributed, parametric tests were used in the analysis. Independent t-test was used for the analysis of gender and sport type variables, and One way anova test was used for the sport year variable. As a result, it was seen that the educational stress levels of middle school students participating in school sports were at a medium level. It was seen that gender did not cause a difference in the educational stress levels of middle school students participating in school sports, middle school students interested in individual sports had lower levels of educational stress than students interested in team sports, and students with 6 or more years of sports had lower levels of educational stress than students with fewer years of sports. Based on these results, it is possible to say that participation in school sports is a factor that reduces or stabilizes educational stress.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | October 16, 2024 |
Acceptance Date | December 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 5 Issue: 3 |
s