The aim of this study is to reveal the need for a physical education teacher especially for disabled students in Turkey. The fact that physical education teachers work in Special Education Schools, which graduate from Physical Education and Sports Teaching programs in various universities in our country, brings some problems. One of these problems is that Physical Education teachers get only one lesson intended for disabled people before graduating from university. One of these problems is that Physical Education teachers get only one lesson for disabled people before graduating from university. It is thought that the “Adapted Physical Education and Sport” course taken by the candidates of Physical Education Teachers in a single period is not sufficient to recognize the target group. In this study, which is a systematic compilation product, samples and data from the studies conducted in different parts of the world were determined to determine the problem situation. The collected data were analyzed according to the PRISMA flow chart. As a result, it is thought that the teachers graduated from Physical Education and Sports Teaching programs in higher education levels in our country are not fully sufficient for individuals with disabilities. In this regard, it should be ensured that Physical Education and Sports Teaching Programs for the Disabled should be expanded in other universities and only graduates of this programs should be employed in Special Education Schools.
Bu çalışmanın amacı
ülkemizdeki engelli öğrenciler açısından beden eğitimi ve spor öğretmeni
ihtiyacının ortaya çıkarılmasıdır. Beden eğitimi öğretmenlerinin ülkemizin
çeşitli üniversitelerinde beden eğitimi ve spor öğretmenliği programlarından
mezun olarak engelliler için eğitim veren özel eğitim okullarında ve kaynaştırma
eğitimi verilen sınıflarda görev yapmaları bir takım sorunları da beraberinde
getirmektedir. Bu sorunların başında beden eğitimi öğretmenlerinin
üniversiteden mezun olmadan önce engelli bireylere yönelik sadece bir ders almaları gelmektedir.
Beden eğitimi öğretmeni adayları tarafından tek bir dönem içerisinde alınan
“Uyarlanmış Beden Eğitimi ve Spor” dersinin hedef grubu tanımak için yeterli
olmadığı düşünülmektedir. Sistematik bir derleme ürünü olan bu çalışmada online
olarak dünyanın farklı yerlerinde yapılmış çalışmalardan örnekler ve veriler toplanarak
problem durumun belirlenmesi sağlanmıştır. Toplanan veriler PRISMA akış
diyagramına göre analiz edilmiştir. Ortaya çıkan sonuç itibariyle ülkemizde yükseköğretim
kademelerinde beden eğitimi ve spor öğretmenliği programlarından mezun
öğretmenlerin engelli bireyler için tam anlamıyla yeterli olmadıkları
düşünülmektedir. Bu hususta, engelliler için beden eğitimi ve spor öğretmenliği
programlarının diğer üniversitelerde yaygınlaştırılması ve özel eğitim okullarında
sadece bu program mezunu öğretmenlerin istihdam edilmesi sağlanmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | July 9, 2020 |
Submission Date | April 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Volume: 1 Issue: 1 |
s