Bu araştırma 2010-2019 yılları arasında Türkiye’de spor bilimi alanında yapılan bedensel engelli bireylere yönelik yüksek lisans ve doktora tezi çalışmalarının içerik bakımından incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Elektronik ortamda ulaşılan 19 yüksek lisans tezi ve 3 doktora tezi olmak üzere toplamda 22 tez araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma yöntemi olarak nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Tezler çalışma yılı, çalışılan grup, veri toplama aracı, çalışmanın içeriği, ve çalışmanın sonucu gibi kriterler açısından incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda bedensel engelli sporcuların sportif performanslarının iyileştirilmesi amacıyla yeni antrenman modellemelerinin oluşturulması için çalışmalar yapılması gerektiği saptanmıştır. Böylece sedanter engelli bireylerin ve engelli çocuk sahibi ebeveynlerin sporda ki gelişmeleri gördükçe spora ilgi duymaları sağlanabilir.
This
study was conducted to examine the graduate and doctorate thesis work in terms
of content between the years 2010-2019 for the physically disabled individuals
made in the field of sport science in Turkey. A total of 22 theses, including
19 master's thesis and 3 doctoral theses, which were accessed electronically,
were included in the research. As the research method, document analysis
method, one of the qualitative research methods, was used. Thesis were examined
in terms of criteria such as year of study, study group, data collection tool,
content of the study, and result of the study. As a result of the study, it was
determined that studies should be conducted to create new training models in
order to improve the sports performance of physically disabled athletes. Thus,
it can be ensured that sedentary disabled individuals and parents with children
with disabilities are interested in sports as they see the developments in
sports.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | July 9, 2020 |
Submission Date | April 14, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Volume: 1 Issue: 1 |
s