The purpose of this study is to examine the relationship between self-regulation skills and self-reflection levels in athletes. The sample of the study consists of a total of 320 participants, 141 female and 179 male, selected by random sampling method. In the study, “Sports Self-Regulation Scale (SSRS) and “Self-Reflection Scale of Athletes on Training and Competition (ASRSTC)” were used as data collection tools. Skewness and kurtosis coefficient test, independent sample t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson correlation analysis were applied in the analysis of the data. When the study results were examined, no significant difference was found in the total and sub-dimension scores of the scale according to the gender variable. A significant difference was found between the ASRSTC self-testing sub-dimension scores of the athletes on training and competition according to the type of sport. A significant difference was found between the total score of the SSRS, application and evaluation sub-dimension scores and the total and sub-dimension scores of the ASRSTC according to the level of sport and the age of sport. A significant difference was found between the total score of the ASRSTC, experience and self-testing sub-dimension scores of the participants on training and competition according to the age of sport. As a result of the correlation analysis, a positive and highly significant relationship was found between the SSRS and the ASRSTC According to the results obtained, it can be said that as the level of self-regulation increases in athletes, their self-reflection skills also increase. In this direction, the cognitive awareness levels of athletes can be supported by adding self-regulation-based strategies (goal setting, planning, etc.) and self-reflection-focused activities (video analysis, individual evaluation, etc.) to the training processes.
Bu çalışmanın amacı, sporcularda öz düzenleme becerileri ile öz yansıtma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemi, tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 141 kadın ve 179 erkek olmak üzere toplam 320 katılımcıdan oluşmaktadır. Çalışmada veri toplamak amacıyla “Sportif Öz Düzenleme Ölçeği” (SÖDÖ) ile “Sporcuların Antrenman ve Müsabakaya İlişkin Öz Yansıtma Ölçeği” (SAMİÖYÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde çarpıklık basıklık katsayısı testi, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Çalışma sonuçları incelendiğinde cinsiyet değişkenine göre ölçek toplam ve alt boyut puanlarında anlamlı farklılık saptanmamıştır. Spor türüne göre SAMİÖYÖ kendini test etme alt boyut puanları arasında anlamlı farklılık belirlenmiştir. Spor düzeyi ve spor yaşına göre SÖDÖ toplam puanı, uygulama ve değerlendirme alt boyut puanları ve SAMİÖYÖ toplam ve alt boyut puanları arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Spor yaşına göre katılımcıların SAMİÖYÖ toplam puanı, deneyim ve kendini test etme alt boyut puanları arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Korelasyon analizi sonucunda SÖDÖ toplam puanı ile SAMİÖYÖ toplam puanı arasında pozitif yönde ve yüksek düzeyde anlamlı ilişki saptanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre sporcularda öz düzenleme düzeyi arttıkça, öz yansıtma becerilerinin de arttığını söylenebilir. Bu doğrultuda, antrenman süreçlerine öz düzenleme temelli stratejilerin (hedef belirleme, plan yapma vb.) ve öz-yansıtma odaklı etkinliklerin (video analizi, bireysel değerlendirme vb.) eklenmesi ile sporcuların bilişsel farkındalık düzeyleri desteklenebilir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 12 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 28 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2 |