Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Düzenli Egzersizin Adölesan Dönemi Çocuklarda Gelişim Özelliklerine Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 52 - 58, 28.10.2022

Öz

Bu çalışmada, düzenli yapılan egzersizlerin adölesan dönemi çocukların hem fiziksel gelişim özelliklerine hem de mental iyi oluş düzeylerine olan etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Çalışmaya düzenli olarak sportif faaliyetlere katılan 22 adölesan dönemi çocuk çalışma grubu olarak ve herhangi bir sportif faaliyete katılmayan 22 adölesan dönemi çocuk kontrol grubu olarak katılmıştır. Çalışmaya katılan gönüllülere boy uzunluğu, vücut ağırlığı, esneklik, dikey sıçrama, el kavrama kuvveti, 10m-20m-30m sürat koşu testleri ve Warwick-Edinburgh Mental iyi Oluş Ölçeği uygulanmıştır.
Aktif olarak düzenli spor yapan çocukların, aktif olarak spor yapmayan çocuklara oranla dikey sıçrama (p<0,05), el kavrama kuvveti (p<0,05), esneklik (p<0,05), mental iyi oluş düzeyleri (p<0,05) anlamlı olarak daha yüksek, 10m, 20m, 30m sürat koşu test sonuçları ise anlamlı olarak daha düşük olduğu gözlenmiştir (p<0,05).
Sonuç olarak, düzenli olarak spor yapan adölesan dönemi çocukların, düzenli olarak spor yapmayan çocuklara oranla gerek fiziksel özellikleri gerekse de mental iyi oluş seviyeleri bakımından daha yüksek skorlara sahip oldukları tespit edilmiştir. Çocukların gelişiminde önemli bir yere sahip olan adölesan dönemde, düzenli egzersiz uygulamalarına katılım sağlamanın çocukların fiziksel ve mental yönden gelişimlerine oldukça önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aslan C.S., Eyüboğlu E. Koç, H. (2016) Kadınlarda Bacak Kuvveti, Anaerobik Güç Ve Esneklik Özelliklerinin Yaş Değişkenine Göre Karşılaştırılması. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi 7(2): 73-77.
  • Başar, S. (2018). Düzenli Egzersizin Depresyon, Mutluluk ve Psikolojik İyi Oluş Üzerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 25-34.
  • Duman N., Köroğlu C., Göksu P., Talay A., (2020) Üniversite Öğrencilerinde Mental İyi Oluş ile Psikolojik Dayanıklılık İlişkisi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi 4(7), 9-17.
  • Duncan GE, Sydeman SJ, Peri MG, Limacher MC ve ark. Can sedentary adults accurately recall the intensity of their physical activity? Preventive Medicine. 2001;33:18.
  • Düzgün İ, Baltacı G, Düzenli spor yapan ve yapmayan adolesanlarda esneklik test sonuçlarının yaş ve cinsiyete bağlı değişimi. Fizyoterapi Rehabilitasyon. 2009; 20(3):184-189
  • Ersoy G, Bilgiç P, Akyol A. (2008) Fiziksel Aktivite, Beslenme ve Sağlıklı Yaşam. Geliştirilmiş 1. Basım. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 729, Ankara; s: 9-10.
  • Günay, M. Şıktar, E. Şıktar, E. ve Yazıcı, M. (2008). Egzersiz ve Kalp. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Gönener, A., Öztürk, A. ve Yılmaz, O. (2017). Kocaeli üniversitesi spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin mental (psikolojik) iyi olma düzeylerinin mutluluk düzeylerine etkisi. Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1,44-45.
  • Hahn T, Foldspang A, Ingemann-Hansen T. (1999) Dynamic strength of the quadriceps muscle and sports activity. Br J Sports Med 33:117-20.
  • Kanlı Kansu Üç Farklı Yaş Grubunda Kavrama Kuvveti Ve Reaksiyon Zamanı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi, KKTC Yakın Doğu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşa 2018
  • Keldal, Gökay (2015). “Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği’nin Türkçe Formu: Geçerlik ve güvenirlik çalışması,” The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 103-115.
  • Polat, C., Simsek, KY. (2015) Spor merkezlerindeki bireylerin egzersiz bağımlılığı düzeylerinin incelenmesi: Eskişehir ili örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(15): 354-369.
  • Sucan. (2012). Ferdi Ve Takım Sporcularının Yaşam Kalitesinin Psikolojik Performans Üzerindeki Etkisi. Doktora Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Steinberg L (2013) Ergenlik Çeviren F Çok, Ankara, İmge Kitabevi, s.21-254
  • Yıldırım, İ., Özçelik, K., Özer, S., Canyurt, E., Tortop, Y. (2015) Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite ile depresyon ilişkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 9: 32-29.
  • Yılmaz, A. ve Ağgön, E. (2021). Covid-19 Salgını Sürecinde Fiziksel Aktivite Yapan Üniversite Öğrencilerinin Mental İyi Oluş Düzeylerinin İncelenmesi. IV. Uluslararası Herkes İçin Spor Kongresi: 21- 23 Mayıs 2021 - Ankara: Kongre Bildiri Kitabı (s. 211). Ankara: Gazi Üniversitesi.

Investigation of the Effect of Regular Exercise on Developmental Characteristics of Adolescent Children

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 52 - 58, 28.10.2022

Öz

In this study, it was aimed to examine the effects of regular exercises on both physical development characteristics and mental well-being of adolescent children.
22 adolescents who regularly participate in sports activities participated in the study as a study group and 22 adolescents who did not participate in any sports activities as a control group. Height, body weight, sit and reach flexibility test, vertical jump test, hand grip strength test, 10m-20m-30m sprint tests and Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale were applied to the volunteers participating in the study.
Vertical jump test (p<0,05), hand grip strength test (p<0,05), sit and reach flexibility test (p<0,05), and mental well-being scale levels (p<0,05) were found to be significantly higher in the children who actively participate sports regularly than children who do not actively participate sports. Also, It was observed that the 10m, 20m, 30m sprint test results (p<0,05) were significantly lower in the children who actively participate sports regularly.
As a result, it has been determined that adolescents who regularly participate sports have higher scores in terms of both physical characteristics and mental well-being than adolescents who do not regularly participate sports. It is thought that participating in regular exercise practices in the adolescence period, which has an important place in the development of children, will contribute significantly to the physical and mental development of children.

Kaynakça

  • Aslan C.S., Eyüboğlu E. Koç, H. (2016) Kadınlarda Bacak Kuvveti, Anaerobik Güç Ve Esneklik Özelliklerinin Yaş Değişkenine Göre Karşılaştırılması. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi 7(2): 73-77.
  • Başar, S. (2018). Düzenli Egzersizin Depresyon, Mutluluk ve Psikolojik İyi Oluş Üzerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 25-34.
  • Duman N., Köroğlu C., Göksu P., Talay A., (2020) Üniversite Öğrencilerinde Mental İyi Oluş ile Psikolojik Dayanıklılık İlişkisi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi 4(7), 9-17.
  • Duncan GE, Sydeman SJ, Peri MG, Limacher MC ve ark. Can sedentary adults accurately recall the intensity of their physical activity? Preventive Medicine. 2001;33:18.
  • Düzgün İ, Baltacı G, Düzenli spor yapan ve yapmayan adolesanlarda esneklik test sonuçlarının yaş ve cinsiyete bağlı değişimi. Fizyoterapi Rehabilitasyon. 2009; 20(3):184-189
  • Ersoy G, Bilgiç P, Akyol A. (2008) Fiziksel Aktivite, Beslenme ve Sağlıklı Yaşam. Geliştirilmiş 1. Basım. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 729, Ankara; s: 9-10.
  • Günay, M. Şıktar, E. Şıktar, E. ve Yazıcı, M. (2008). Egzersiz ve Kalp. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Gönener, A., Öztürk, A. ve Yılmaz, O. (2017). Kocaeli üniversitesi spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin mental (psikolojik) iyi olma düzeylerinin mutluluk düzeylerine etkisi. Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1,44-45.
  • Hahn T, Foldspang A, Ingemann-Hansen T. (1999) Dynamic strength of the quadriceps muscle and sports activity. Br J Sports Med 33:117-20.
  • Kanlı Kansu Üç Farklı Yaş Grubunda Kavrama Kuvveti Ve Reaksiyon Zamanı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi, KKTC Yakın Doğu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşa 2018
  • Keldal, Gökay (2015). “Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği’nin Türkçe Formu: Geçerlik ve güvenirlik çalışması,” The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 103-115.
  • Polat, C., Simsek, KY. (2015) Spor merkezlerindeki bireylerin egzersiz bağımlılığı düzeylerinin incelenmesi: Eskişehir ili örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(15): 354-369.
  • Sucan. (2012). Ferdi Ve Takım Sporcularının Yaşam Kalitesinin Psikolojik Performans Üzerindeki Etkisi. Doktora Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Steinberg L (2013) Ergenlik Çeviren F Çok, Ankara, İmge Kitabevi, s.21-254
  • Yıldırım, İ., Özçelik, K., Özer, S., Canyurt, E., Tortop, Y. (2015) Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite ile depresyon ilişkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 9: 32-29.
  • Yılmaz, A. ve Ağgön, E. (2021). Covid-19 Salgını Sürecinde Fiziksel Aktivite Yapan Üniversite Öğrencilerinin Mental İyi Oluş Düzeylerinin İncelenmesi. IV. Uluslararası Herkes İçin Spor Kongresi: 21- 23 Mayıs 2021 - Ankara: Kongre Bildiri Kitabı (s. 211). Ankara: Gazi Üniversitesi.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Burak Kalınca 0000-0002-9822-2896

Metin Polat 0000-0001-7299-0531

Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 11 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kalınca, B., & Polat, M. (2022). Düzenli Egzersizin Adölesan Dönemi Çocuklarda Gelişim Özelliklerine Etkisinin İncelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 52-58.