Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORGANIZATIONAL CULTURE IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORT DEPARTMENTS

Yıl 2002, Cilt: 7 Sayı: 2, 41 - 56, 04.04.2002

Öz

The purpose of this study was to determine the organizational culture of physical education and sport departments in Turkey. To reach this purpose and make some advices, academic personnels which work in physical education and sport departments, decisions about their institutions organizational culture was taken by using cultural values.

This study was consisted of all physical education and sport departments and their academic personnels in Turkey (total 49 institutions). 14 out of 49 institutions and their academic personnels were selected as a sample by using random selection method. Total 354 academic personnels were participated in this study. A questionnaire which was 2 sections and 33 sentences was applied to all participators. 255 of them (72.033 %) answered the questionnaire and 242 out of 255 (68.361%) were evaluated.

SPSS 9.0 pocket computer program was used for statistical analysis by following these steps: for determining

the personality informations frequency (f) and percentage (%), importance of cultural values mean and standart

deviation, significant difference between variables one way variance analysis (ANOVA) and variable which was

created the difference if there was a significant difference Scheffe Tests were used.

As a result of this study: academic personnels accepted the cultural values not much important, so that these institutions don’t have strong organizational culture, academic personnels accepted that innovation is a too important value, physical education and sport departments which have a meaningful history (≤11 years) indicated that some positive difference than other institutions (≥5 years and 6-10 years), academic personnels which work in same institution for a long time (≤11 years) were indicated positive significant difference than more less time worker (≥5 years and 6-10 years), academic personnels which have higher status were indicated that positive significant difference about accepting the cultural values than the lower status ones.

Kaynakça

  • 1. AHMED,P.K.: “Culture and Climate for Innovation”, European Journal of Innovation Management, Vol.1, No.1, s.30-43, (1998).
  • 2. AKAT,‹., ATILGAN,T.: Sanayi İşletmelerinde Kurumlaşma ve Şirket Kültürü, TOBB Yay.,s, 23, Ankara, (1992).
  • 3. AKINCI,Z.B.: Kurum Kültürü ve Örgütsel İletişim, İletişim Yayınları, s.45,45, İstanbul, (1998).
  • 4. ALVESSON,M.: “On The Popularity of Organizational Culture”,Acta Sociologica,Vol.33,No.1,s.31-49, (1990).
  • 5. BAYRAK,C.: Eğitim Yüksekokullarında Örgütsel Değişme, Anadolu Üniversitesi Yayınları,s.5,Eskişehir, (1992).

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRENİMİ VEREN YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA ÖRGÜT KÜLTÜRÜ

Yıl 2002, Cilt: 7 Sayı: 2, 41 - 56, 04.04.2002

Öz

Bu araştırmanın amacı
Türkiye’de beden eğitimi ve spor öğrenimi veren yükseköğretim kurumlarında
görev yapan akademik personelin çalıştıkları kurumlardaki örgüt kültürüne ilişkin
algılarını, örgüt kültürünün değerleri aracılığı ile tespit ederek, bu
kurumlardaki örgüt kültürünün önemi hakkında bir karara varmak ve birtakım
önerilerde bulunmaktır.

Araştırmanın evrenini Türkiye
genelinde beden eğitimi ve spor öğrenimi veren yükseköğretim kurumlarında çalışan
akademik personel, örneklemini ise, bu kurumlar arasında tesadüfi yolla seçilen
14 yükseköğretim kurumunda görev yapan akademik personel (354 kişi) oluşturmuştur.
Örneklemi oluşturan gruba 2 bölüm ve 33 maddeden oluşan anket uygulanmış,
toplam 255 (%72.03) anket geri dönmüş ve 242 (%68.36) tanesi değerlendirmeye alınmıştır.

 

Araştırmada kullanılan
anketlerin analizi SPSS 9.0 paket istatistik programıyla; kişisel bilgilerin
tespitinde frekans (f) ve yüzde (%), örgütsel değerlere ilişkin algılar
ortalama ve standart sapma, gruplar arası farklılıklar tek yönlü varyans
analizi (ANOVA) ve varsa oluşan farklılıkların hangi gruplar arasında olduğu
scheffe testi ile belirlenmeye çalışılmıştır.









Araştırma sonunda, beden eğitimi ve spor öğrenimi
veren yükseköğretim kurumlarında görev yapan akademik personelin; örgütsel değerleri
genelde orta derecede önemli algılamasıyla, bu kurumlarda güçlü kültürün olmadığı,
yenilikle ilgili değeri “çok önemli” kabul ettikleri, daha uzun süreyle eğitim
veren kurumlarda (≤11) ve aynı kurumda daha uzun süreyle çalışanlar (≤11) ve
statüye göre öğretim üyeleri grubu lehine bazı anlamlı farklılıklar
gösterdikleri sonuçlarına ulaşılmıştır

Kaynakça

  • 1. AHMED,P.K.: “Culture and Climate for Innovation”, European Journal of Innovation Management, Vol.1, No.1, s.30-43, (1998).
  • 2. AKAT,‹., ATILGAN,T.: Sanayi İşletmelerinde Kurumlaşma ve Şirket Kültürü, TOBB Yay.,s, 23, Ankara, (1992).
  • 3. AKINCI,Z.B.: Kurum Kültürü ve Örgütsel İletişim, İletişim Yayınları, s.45,45, İstanbul, (1998).
  • 4. ALVESSON,M.: “On The Popularity of Organizational Culture”,Acta Sociologica,Vol.33,No.1,s.31-49, (1990).
  • 5. BAYRAK,C.: Eğitim Yüksekokullarında Örgütsel Değişme, Anadolu Üniversitesi Yayınları,s.5,Eskişehir, (1992).
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zafer Çimen

Güner Ekenci

Yayımlanma Tarihi 4 Nisan 2002
Gönderilme Tarihi 4 Ocak 2002
Kabul Tarihi 4 Mart 2002
Yayımlandığı Sayı Yıl 2002 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çimen, Z., & Ekenci, G. (2002). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRENİMİ VEREN YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINDA ÖRGÜT KÜLTÜRÜ. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 41-56.

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.


Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.