Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmenleri Robotik Kodlama Hakkında Ne Düşünüyor

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 22, 16.06.2023

Öz

Araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin robotik kodlama eğitiminin çocuklar üzerindeki etkilerine yönelik görüşlerini almaktır. Bu amaç doğrultusunda çalışma nitel araştırma yöntemiyle yürütülmüştür. Çalışmada amaçlı örneklem belirleme yöntemi kullanılarak Ankara ili sınırları içerisinde robotik kodlama eğitimi verilen okullar belirlenmiş ve gönüllü olan 52 okul öncesi öğretmeni ile yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerde kullanılmak üzere araştırmacılar tarafından hazırlanan görüşme soruları iki uzman görüşüne sunularak uygulanmaya hazır hale getirilmiştir. Yapılan görüşmeler sonrasında elde edilen veriler içerik analizi yapılarak yorumlanmıştır. Buna göre okul öncesi öğretmenlerinin sınıflarında çoğunlukla bilgisayarsız kodlama çalışmalarına yer verdiklerine rastlanmıştır. Aynı zamanda çocukların okuma-yazma bilmemelerinin uygulamalarda herhangi bir zorluk oluşturmadığına dair görüşlere ulaşılmıştır. Sonuçlar robotik kodlama eğitimlerinin başta bilişsel gelişim, sosyal gelişim ve yaratıcılık olmak üzere diğer gelişim alanları üzerinde de olumlu yansımaları olduğuna işaret etmektedir. Robotik kodlamanın dezavantajları olarak ise kullanılan materyal ve malzemelerinin pahalı oluşu, eğitim programının bulunmayışı ve eğitmen eğitimlerinin yetersizliği gösterilmiştir.

Kaynakça

  • Akçay, T. (2009). Perceptions of students and teachers about the use of a kid’s programming language in computer courses. Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Akpınar, Y., & Altun, A. (2014). Bilgi toplumu okullarında programlama eğitimi gereksinimi. Elementary Education Online, 13(1).
  • Anderson, S. (2016). Approaches to achieving equity of outcomes in computational thinking and coding education. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, 61-66.
  • Gültepe, A. A. (2018). Kodlama öğretimi yapan bilişim teknolojileri öğretmenleri gözüyle öğrenciler kodluyor. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi-International Journal of Leadership Training, 2(2), 50-60.
  • Bers, M. U. (2012). Designing digital experiences for positive youth development: From playpen to playground. New York, NY: Oxford University Press.
  • Bers, M. U. (2018, April). Coding, playgrounds and literacy in early childhood education: The development of KIBO robotics and ScratchJr. 2018 IEEE Global Engineering Education Conference, 2094-2102.
  • Bers, M. U., Flannery, L., Kazakoff, E. R., & Sullivan, A. (2014). Computational thinking and tinkering: Exploration of an early childhood robotics curriculum. Computers & Education, 72, 145-157.
  • Bers, M. U., González-González, C., & Armas–Torres, M. B. (2019). Coding as a playground: Promoting positive learning experiences in childhood classrooms. Computers & Education, 138, 130-145.
  • Bers, M. U., Ponte, I., Juelich, C., Viera, A., & Schenker, J. (2002). Teachers as designers: Integrating robotics in early childhood education. Information technology in childhood education annual, 2002(1), 123-145.
  • Bers, M. U., & Horn, M. S. (2010). Tangible programming in early childhood. High-tech tots: Childhood in a digital world, 49, 49-70.
  • Berson, I. R., & Berson, M. J. (2010). Introduction. In I. R. Berson & M. J. Berson (Eds.), High-tech tots: Childhood in a digital world. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Calder, N. (2010). Using scratch: an integrated problem-solving approach to mathematical thinking. Australian Primary Mathematics Classroom, 15(4), 9-14.
  • Campbell, C., & Walsh, C. (2017). Introducing the 'new' digital literacy of coding in the early years. Practical Literacy: The Early and Primary Years, 22(3), 10.
  • Çetin, E. (2012). Bilgisayar programlama eğitiminin çocukların problem çözme becerileri üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Çetin, İ., & Uçar, Z. T. (2018). Bilgi işlemsel düşünme tanımı ve kapsamı. Pegem Atıf İndeksi, 41-78.
  • Duncan, C., Bell, T., & Tanimoto, S. (2014). Should your 8-year-old learn coding? Proceedings of the 9th Workshop in Primary and Secondary Computing Education, 60-69.
  • Durak, H., Karaoğlan-Yılmaz, F. G., Yılmaz, R., & Seferoğlu, S. S. (2017). Erken yaşta programlama eğitimi: Araştırmalardaki güncel eğilimlerle ilgili bir inceleme. The Turkish Online Journal of Educational Techonogy, 119-137.
  • Fessakis, G., Gouli, E., & Mavroudi, E. (2013). Problem solving by 5–6 years old kindergarten children in a computer programming environment: A case study. Computers & Education, 63, 87-97.
  • Göksoy, S., & Yılmaz, İ. (2018). Bilişim teknolojileri öğretmenleri ve öğrencilerinin robotik ve kodlama dersine ilişkin görüşleri. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 178-196.
  • Göncü, A., Çetin, İ., Top, E. (2018). Öğretmen adaylarının kodlama eğitimine yönelik görüşleri: bir durum çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , (48) , 85-110.
  • Jenkins, T. (2002). On the difficulty of learning to program. Proceedings of the 3rd Annual Conference of the LTSN Centre for Information and Computer Sciences, 53-58.
  • Kafai, Y., & Ching, C. M arshall, S.(1997). Children as designers of educational multimedia software. Computers and Education, 29, 117-126.
  • Kalelioglu, F., Gülbahar, Y., & Kukul, V. (2016). A framework for computational thinking based on a systematic research review. Baltic Journal of Modern Computing, 4(3), 583.
  • Kanmaz, T. ve Tezel Şahin, F. (2019). Türkiye’de Kodlama Eğitimi Üzerine Yapılan Çalışmalara Genel Bir Bakış. 2. Uluslararası Temel Eğitim Kongresi, 207-214.
  • Karabak, D., & Güneş, A. (2013). Ortaokul birinci sınıf öğrencileri için yazılım geliştirme alanında müfredat önerisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 21(2-3), 163-169.
  • Kaučič, B., & Asič, T. (2011, May). Improving introductory programming with Scratch?. 2011 Proceedings of the 34th International Convention MIPRO, 1095-1100.
  • Klassen, M. (2006). Visual Approach For Teaching Programming Concepts. 9th International Conference On Engineering Education (ICEE 2006), 23-28.
  • Kobsiripat, W. (2015). Effects of the media to promote the scratch programming capabilities creativity of elementary school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 227-232.
  • Lee, J. (2019). Coding in early childhood. Contemporary Issues in Early Childhood, 1-4.
  • Lee, J., & Junoh, J. (2019). Implementing Unplugged Coding Activities in Early Childhood Classrooms. Early Childhood Education Journal, 47(6), 709-716.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Türker, P. M., & Pala, F. K. (2018). Ortaokul öğrencilerinin, öğretmenlerin ve öğrenci velilerinin kodlamaya yönelik görüşleri. Elementary Education Online, 17(4).
  • Özdinç, F., & Altun, A. (2014). Bilişim teknolojileri öğretmeni adaylarının programlama sürecini etkileyen faktörler. Elementary Education Online, 13(4).
  • Resnick, M. (2013). Learn to code, code to learn. EdSurge, May, 54.
  • Ricketts, R. (2018). Computational thinking for kindergarteners. Edutopia. https://www.edutopia.org/artic le/computational-thinking-kindergartners sayfasından erişilmiştir.
  • Scharf, F., Winkler, T., & Herczeg, M. (2008, June). Tangicons: algorithmic reasoning in a collaborative game for children in kindergarten and first class. Proceedings of the 7th international conference on Interaction design and children, 242-249.
  • Selby, C. ve Woollard, J. (2013). Computational thinking: the developing definition. University of Southampton. https://eprints.soton.ac.uk/356481/1/Selby_Woollard_bg_soton_eprints.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Sırakaya, M. (2018). Kodlama Eğitimine Yönelik Öğrenci Görüşleri. Ondokuz Mayis University Journal of Education, 37(2).
  • Siegle, D. (2009). Developing student programming and problem-solving skills with visual basic. Gifted Child Today, 32(4), 24-29.
  • Siper Kabadayı, G. (2019) Robotik uygulamalarının okul öncesi çocukların yaratıcı düşünme becerileri üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sullivan, A., & Bers, M. U. (2018). Dancing robots: integrating art, music, and robotics in Singapore’s early childhood centers. International Journal of Technology and Design Education, 28(2), 325-346.
  • Sullivan, A., & Bers, M. U. (2016). Robotics in the early childhood classroom: learning outcomes from an 8-week robotics curriculum in pre-kindergarten through second grade. International Journal of Technology and Design Education, 26(1), 3-20.
  • Taylor, M., Harlow, A., & Forret, M. (2010). Using a computer programming environment and an interactive whiteboard to investigate some mathematical thinking. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 8, 561-570.
  • Weinberg, A. E. (2013). Computational thinking: An investigation of the existing scholarship and research. Doktora Tezi, Colorado State University, Colorado.
  • Wong, G. K., Cheung, H. Y., Ching, E. C., & Huen, J. M. (2015). School perceptions of coding education in K-12: A large scale quantitative study to inform innovative practices. 2015 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering (TALE), 5-10.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğba Kanmaz

Yayımlanma Tarihi 16 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 2 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kanmaz, T. (2023). Okul Öncesi Öğretmenleri Robotik Kodlama Hakkında Ne Düşünüyor. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(1), 1-22.
AMA Kanmaz T. Okul Öncesi Öğretmenleri Robotik Kodlama Hakkında Ne Düşünüyor. debder. Haziran 2023;7(1):1-22.
Chicago Kanmaz, Tuğba. “Okul Öncesi Öğretmenleri Robotik Kodlama Hakkında Ne Düşünüyor”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7, sy. 1 (Haziran 2023): 1-22.
EndNote Kanmaz T (01 Haziran 2023) Okul Öncesi Öğretmenleri Robotik Kodlama Hakkında Ne Düşünüyor. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7 1 1–22.
IEEE T. Kanmaz, “Okul Öncesi Öğretmenleri Robotik Kodlama Hakkında Ne Düşünüyor”, debder, c. 7, sy. 1, ss. 1–22, 2023.
ISNAD Kanmaz, Tuğba. “Okul Öncesi Öğretmenleri Robotik Kodlama Hakkında Ne Düşünüyor”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7/1 (Haziran 2023), 1-22.
JAMA Kanmaz T. Okul Öncesi Öğretmenleri Robotik Kodlama Hakkında Ne Düşünüyor. debder. 2023;7:1–22.
MLA Kanmaz, Tuğba. “Okul Öncesi Öğretmenleri Robotik Kodlama Hakkında Ne Düşünüyor”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 7, sy. 1, 2023, ss. 1-22.
Vancouver Kanmaz T. Okul Öncesi Öğretmenleri Robotik Kodlama Hakkında Ne Düşünüyor. debder. 2023;7(1):1-22.