Bu çalışmanın amacı memleket takımını tutan futbol taraftarlarının memleket takımına yönelik algılarının belirlenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseninin kullanıldığı çalışmada, araştırmanın katılımcılarının belirlenmesinde amaçlı örneklem yönteminden ölçüt örnekleme ve kartopu örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda araştırmada yer alan katılımcılarda, memleket takımını destekleme olgusuna sahip olma ölçütü aranmış olup 192 katılımcı araştırma grubunu oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış metafor formu kullanılmıştır. Metafor formunda katılımcılardan “Memleket takımı tutmak …. Gibidir; Çünkü ….” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Çalışmada veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Memleket takımına yönelik olarak üretilen metaforların “Sosyolojik, Psikolojik, Duygusal, Kültürel ve Mücadele” olmak üzere 5 genel kategoriye ayrıldığı belirlenmiştir. Sosyolojik genel kategorisinde; memleket takımını aile üyesi görmeyi temsil eden “aile”, memlekete karşı aidiyetin memleketi temsil eden takımla özdeşleşmeyi ifade eden “aidiyet”, bireylerin doğup büyüdükleri yere karşı olan sorumluluk duygularının futbol üzerinden nasıl ifade ettiklerini temsil eden “sadakat ve vefa” kategorileri ön plana çıkmıştır. Psikolojik genel kategorisinde ise; olumsuzluklara rağmen takıma yönelik yoğun duygusal ve psikolojik bağlılıklarını temsil eden “bağlılık” kategorisi; duygusal genel kategorisinde de; memleket takımının karşılıksız ve vazgeçilmez bir sevgi nesnesi olduğunu temsil eden “aşk/sevgi/tutku” kategorileri ön plana çıkmıştır.
The aim of this study is to determine the perceptions of football fans who support their hometown team toward their hometown team. In a study using the phenomenological research design, a qualitative research method, criterion sampling and snowball sampling were used to determine the research participants. In this context, the study sought to measure whether participants in the study had a sense of supporting their hometown team, with 192 participants forming the research group. A semi-structured metaphor form created by the researchers was used as the data collection tool. In the form of a metaphor, participants were asked to complete the sentence "Supporting your national team is like... because...". In the study, the data were analyzed using the content analysis method. It has been determined that the metaphors produced for the national team are divided into 5 general categories: "Sociological, Psychological, Emotional, Cultural, and Struggle." Within the sociological general category, the following categories stood out: "family," representing seeing the hometown team as a family member; "belonging," expressing the identification of belonging to the hometown with the team representing the hometown; and "loyalty and devotion," representing how individuals express their sense of responsibility toward the place where they were born and raised thru football. In the psychological general category, the "commitment" category, representing their intense emotional and psychological attachment to the team despite adversities, and in the emotional general category, the "love/affection/passion" categories, representing the hometown team as an unconditional and indispensable object of affection, stood out.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Spor Faaliyetleri Yönetimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2025 |
| Kabul Tarihi | 9 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 3 |