Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FUTBOL TARAFTARLARI GÖZÜNDEN MEMLEKET TAKIMI: BİR METAFOR ÇALIŞMASI

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 3, 210 - 228, 22.12.2025

Öz

Bu çalışmanın amacı memleket takımını tutan futbol taraftarlarının memleket takımına yönelik algılarının belirlenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseninin kullanıldığı çalışmada, araştırmanın katılımcılarının belirlenmesinde amaçlı örneklem yönteminden ölçüt örnekleme ve kartopu örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda araştırmada yer alan katılımcılarda, memleket takımını destekleme olgusuna sahip olma ölçütü aranmış olup 192 katılımcı araştırma grubunu oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış metafor formu kullanılmıştır. Metafor formunda katılımcılardan “Memleket takımı tutmak …. Gibidir; Çünkü ….” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Çalışmada veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Memleket takımına yönelik olarak üretilen metaforların “Sosyolojik, Psikolojik, Duygusal, Kültürel ve Mücadele” olmak üzere 5 genel kategoriye ayrıldığı belirlenmiştir. Sosyolojik genel kategorisinde; memleket takımını aile üyesi görmeyi temsil eden “aile”, memlekete karşı aidiyetin memleketi temsil eden takımla özdeşleşmeyi ifade eden “aidiyet”, bireylerin doğup büyüdükleri yere karşı olan sorumluluk duygularının futbol üzerinden nasıl ifade ettiklerini temsil eden “sadakat ve vefa” kategorileri ön plana çıkmıştır. Psikolojik genel kategorisinde ise; olumsuzluklara rağmen takıma yönelik yoğun duygusal ve psikolojik bağlılıklarını temsil eden “bağlılık” kategorisi; duygusal genel kategorisinde de; memleket takımının karşılıksız ve vazgeçilmez bir sevgi nesnesi olduğunu temsil eden “aşk/sevgi/tutku” kategorileri ön plana çıkmıştır.

Kaynakça

  • Açak, M., Düz, S., Karataş, Ö., Karademir, T., Kurak, K., & Bayer, R. (2018). Türkiye Futbol Federasyonu 1. ligindeki taraftarlarının fanatiklik durumlarının incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 8- 23.
  • Aslantürk, H. (2017). Tam aileye ve tek ebeveynli aileye sahip üniversite öğrencilerinin aile aidiyetlerinin karşılaştırılması (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi.
  • Akpunar, İ. (2024). Kent futbol takım taraftarlarının aidiyete ilişkin davranışları, sosyal deneyim ve değer oluşturma süreçlerinin araştırılması (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi.
  • Beşikci, B. (2024). Kurum kimliğinin futbol takımı ve taraftar kimliği üzerinden alımlanması: Trabzonsporlu taraftarın takım kimliği. Disiplinler Arası Halkla İlişkiler Çalışmaları Güncel Örnek ve Uygulamalar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Biernacki, P., & Waldorf, D. (1981). Snowball sampling: Problems and techniques of chain referral sampling. Sociological Methods & Research, 10(2), 141-163.
  • Bilgin N. (2007). Kimlik inşası. İzmir: Aşina Kitaplar.
  • Bütün, M., & Demir, S. B. (2014). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cameron, L., & Maslen, R. (2010). Metaphor Analysis: Research Practice in Applied Linguistics. Social Sciences and the Humanities. https://doi.org/10.1075/msw.4.1.06bec
  • Cleland, J., & Cashmore, E. (2013). Football fans’ views of racism in British football. International Review for the Sociology of Sport, 51(1), 27-43. https://doi.org/10.1177/1012690213506585
  • Collins, D. R., Heere, B., Shapiro, S., Ridinger, L., & Wear, H. (2016). The displaced fan: The importance of new media and community identification for maintaining team identity with your hometown team. European Sport Management Quarterly, 16(5), 655–674. https://doi.org/10.1080/16184742.2016.1200643
  • Çini, N. G. ve Güzel Kuyucu, E. (2024). “Acı Geçicidir, Gurur Ebedidir”: Spor taraftarlarının kimlik koruma stratejilerinin anlaşılması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 29(4), 227-238. https://doi.org/10.53434/gbesbd.1501777
  • Dağdeviren, O. (2017). Ait. İstanbul: Abaküs Kitap Yayın Dağıtım Hizmetleri.
  • De Bosscher, V., Sotiriadou, P., & Van Bottenburg, M. (2013). Scrutinizing the sport pyramid metaphor: an examination of the relationship between elite success and mass participation in Flanders. International Journal of Sport Policy and Politics, 5(3), 319–339. https://doi.org/10.1080/19406940.2013.806340
  • Demir, M., & Talimciler, A. (2015). Şiddet, şike ve medya kıskacında futbol ve taraftarlık (1.Baskı). Konya: Literatür Academia.
  • Dever, A. (2013). Endüstriyel futbol ve taraftarlık: Kayseri ili örneği (Doktora Tezi). Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Dionisio, P., Leal, C., & Moutinho, L. (2008) Fandom affiliation and tribal behaviour: A sports marketing application. Qualitative Market Research: An International Journal, 11(1), 17-39. https://doi.org/10.1108/13522750810845531
  • Doğru, Y. B., Koç, F., Giray, C., & Yön, B. (2021). Futbol takımı taraftarlığında özdeşleşme: Kocaelispor taraftarı örneği. Tujom, 6 (1), 1-20. doi: https://doi.org/10.30685/tujom.v6i1.104
  • Doğru, Y. B., Sayımer, İ., Çetin, C., & Koç, F. (2021). Taraftar motivasyon Faktörlerinin Psikolojik Bağlılık, Kulüp Ürünlerini Satın Alma ve Medya Yoluyla Kulübü Takip Etme Üzerindeki Etkileri: Yerel ve Ulusal Futbol Kulüpleri Düzeyinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 87-109. https://doi.org/10.31680/gaunjss.846467
  • Engin, S. G. (2025a). The Field of Gender Through Metaphors: The Dilemma of Female and Male Referees in the Minds of Football Fans. Behavioral Sciences, 15(10), 1359. https://doi.org/10.3390/bs15101359
  • Engin, S. G. (2025b). Cinsiyetin Gözetimde: Futbol Taraftarlarının Kadın Hakemlere İlişkin Tutum ve Görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 204-213. https://doi.org/10.30520/tjsosci.1746326
  • Fillis, I., & Mackay, C. (2013). Moving beyond fan typologies: The impact of social integration on team loyalty in football. Journal of Marketing Management, 30(3–4), 334–363. https://doi.org/10.1080/0267257X.2013.813575
  • Funk, D. C., Beaton, A., & Alexandris, K. (2012). Sport consumer motivation: Autonomy and control orientations that regulate fan behaviors. Sport Management Review, 15(3), 355–367.
  • Gómez-Bantel, A. (2015). Football clubs as symbols of regional identities, Soccer & Society 17 (5), 692–702. https://doi.org/10.1080/14660970.2015.1100430
  • Güneş, A., & Fırat, M. (2016). Açık ve uzaktan öğrenmede metafor analizi araştırmaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 115 129.
  • Gürses, N., & Semiz, K. (2021). Trabzonspor-Rizespor rekabetinin taraftar yansımaları. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(2). 63-75.
  • Hacısoftaoğlu, İ., Akcan, F., & Bulgu, N. (2012). Hayali cemaatler olarak taraftar toplulukları: Ankaragücü taraftar grupları örneği. Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 159-176.
  • Halıcı, A., Karacif, A. ve Karacan Doğan, P. (2024). Futbol Taraftarlarının EFANgelizm Düzeylerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 29(1), 32-39. https://doi.org/10.53434/gbesbd.1371408
  • Halıcı, A., & Yetim, A. A. (2024). Investigation of Football Fans’ Perceptions of Event Quality According to their Typologies. SAGE Open, 14(3). https://doi.org/10.1177/21582440241271131
  • Halıcı, A., Eraslan, A., & Livmercan, E. (2024). SPORCULAR GÖZÜNDEN KORFBOL: BİR METAFOR ÇALIŞMASI. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(1), 70-81. https://doi.org/10.33689/spormetre.1375728
  • Katırcı, H., Yüce, A., Güler, D., & Özçiftçi, S. (2016). You will never walk alone: The case of Eskişehirspor and MKE Ankaragücü sport clubs’ fans identification. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 7(2), 14-26.
  • Kesić, D., & Muhić, E. (2013). Sports in metaphor and metaphor in sports. Sportlogia, 9(1), 28-33. Kosciolek, S. (2019). Consumer loyalty among fans of sports clubs: how much do they vary across disciplines. Baltic Journal of Health and Physical Activity. 1, 67-77. https://doi.org/10.29359/BJHPA.2019.Suppl.1.06
  • Kural, S. & Özbek, O. (2019). Views of Turkish Football Super League (Süper Lig) fans on fanaticism and violence. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 140-154.
  • Kurtipek, S., & Sönmezoğlu, U. (2018). Determination of the Perceptions of Sports Managers About Sport Concept: A Metaphor Analysis Study. International Journal of Higher Education. 7(4), 17-25.
  • Küçükibiş, H. F., & Yurtsuzoğlu, Z. (2019). Investigation of the evangelism of sport team’s attitudes of the high school students. Journal of Educationand Training Studies, 7(3), 106-113. https://doi.org/10.11114/jets.v7i3S.4154
  • Lewicka, M. (2011). Place attachment: How far have we come in the last 40 years? Journal of Environmental Psychology, 31(3), 207-230. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2010.10.001
  • Lintumäki, P., & Koll, O. (2024). Sport team identification: A social identity perspective comparing local and distant fans. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 25(1), 1–17. https://doi.org/10.1108/IJSMS-08-2022-0158
  • Lock, D., Taylor, T., Funk, D., & Darcy, S. (2012). Exploring the development of team ıdentification. Journal of Sport Management. 26, 283-294.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Nuriddinov, A. (2023). A study of the agressive status of football fans. American Journal Of Social Sciences And Humanity Research, 3(11), 73–80. https://doi.org/10.37547/ajsshr/Volume03Issue11-10
  • Polat, E., Sönmezoğlu, U., Yıldız, K., & Çoknaz, D. (2019). Futbol taraftarlarının takım imajı, takım sadakati ve takımla özdeşleşmenin belirlenmesi. Uluslararası Spor Egzersiz ve Antrenman Bilimleri Dergisi, 5(3), 143-153. https://doi.org/10.18826/useeabd.592699
  • Reifurth, K., Bernthal, M. J., Ballouli, H., & Collins, D. R. (2019). Nonlocal Fandom: Effects of Geographic Distance, Geographic Identity, and Local Competition on Team Identification. Sport Marketing Quarterly 28(4), 195-208. http://doi.org/10.32731/SMQ.284.122019.02
  • Santana, J. C., & Téllez, N. M. (2023). One city two teams: A mixed approach study for exploring sports fandom. Cogent Social Sciences,, 9 (1). https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2227499
  • Soyvural, Ş. (2023). Futbol taraftarlarının satın alma davranışları üzerine bir araştırma: Batman Petrolspor örneği (Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi.
  • Spaaij, R., & Anderson, A. (2010). Psychosocial influences on children’s identification with sports teams: A case study of Australian Rules football supporters. Journal of Sociology, 46(3), 299–315. https://doi.org/10.1177/1440783310371403
  • Şimşek, M. (2017). Futbol taraftarlığının müşteri sadakati ve tüketici davranışı temelinde incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Aksaray Üniversitesi.
  • Tokmak, G., & Aksoy, R. (2016). FACTORS AFFECTING BRAND LOYALTY IN FOOTBALL: AN APPLICATION ON “THE BIG FOUR” FOOTBALL CLUBS IN TURKISH SUPER LEAGUE. International Review of Economics and Management, 4(3), 84-106.
  • Toklucu, M. (2001). Taraftarın senle.... İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Trail, G. T., & James, J. D., (2001). The motivation scale for sport consumption: Assessment of the scales psychometric properties. Journal of Sport Behavior, 24(2), 108-128.
  • Uhlman, B. T., & Trail, G. T. (2012). An analysis of the motivating factors of Seattle Sounders FC season ticket holders: A case study. Sport Marketing Quarterly, 21, 243-252.
  • Watkins, L., & Cox, L. (2020). The limits of loyalty to professional football teams and the attraction of non-league football: A case study of Worcester City FC. Soccer & Society, 22(7), 716–731. https://doi.org/10.1080/14660970.2020.1835652
  • Yetim, A. A., & Kalfa, M. (2019). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORLA İLGİLİ METAFORİK ALGILARI VE SPOR ETKİNLİĞİ DERSİ. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 41-54. https://doi.org/10.33689/spormetre.467650
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yılmaz, Ç. (2023). Kentte kültürel aidiyet: Trabzonspor ve Karadenizli kimliği. Kurumsal Yaklaşımlar Işığında Kent Folkloru, 302-310.
  • Zelyurt, M. K. (2019). Futbol taraftarlığı, özdeşleşme ve kimlik: Taraftarlıktan fanatizme. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Dergisi, 6(1), 85-105. https://doi.org/10.33468/sbsebd.81
  • Zencirkıran, M. (2011). Beşinci şampiyon Bursaspor. İstanbul: İletişim Yayınları.

THE HOMETOWN TEAM FROM THE PERSPECTIVE OF FOOTBALL FANS: A METAPHOR STUDY

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 3, 210 - 228, 22.12.2025

Öz

The aim of this study is to determine the perceptions of football fans who support their hometown team toward their hometown team. In a study using the phenomenological research design, a qualitative research method, criterion sampling and snowball sampling were used to determine the research participants. In this context, the study sought to measure whether participants in the study had a sense of supporting their hometown team, with 192 participants forming the research group. A semi-structured metaphor form created by the researchers was used as the data collection tool. In the form of a metaphor, participants were asked to complete the sentence "Supporting your national team is like... because...". In the study, the data were analyzed using the content analysis method. It has been determined that the metaphors produced for the national team are divided into 5 general categories: "Sociological, Psychological, Emotional, Cultural, and Struggle." Within the sociological general category, the following categories stood out: "family," representing seeing the hometown team as a family member; "belonging," expressing the identification of belonging to the hometown with the team representing the hometown; and "loyalty and devotion," representing how individuals express their sense of responsibility toward the place where they were born and raised thru football. In the psychological general category, the "commitment" category, representing their intense emotional and psychological attachment to the team despite adversities, and in the emotional general category, the "love/affection/passion" categories, representing the hometown team as an unconditional and indispensable object of affection, stood out.

Kaynakça

  • Açak, M., Düz, S., Karataş, Ö., Karademir, T., Kurak, K., & Bayer, R. (2018). Türkiye Futbol Federasyonu 1. ligindeki taraftarlarının fanatiklik durumlarının incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 8- 23.
  • Aslantürk, H. (2017). Tam aileye ve tek ebeveynli aileye sahip üniversite öğrencilerinin aile aidiyetlerinin karşılaştırılması (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi.
  • Akpunar, İ. (2024). Kent futbol takım taraftarlarının aidiyete ilişkin davranışları, sosyal deneyim ve değer oluşturma süreçlerinin araştırılması (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi.
  • Beşikci, B. (2024). Kurum kimliğinin futbol takımı ve taraftar kimliği üzerinden alımlanması: Trabzonsporlu taraftarın takım kimliği. Disiplinler Arası Halkla İlişkiler Çalışmaları Güncel Örnek ve Uygulamalar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Biernacki, P., & Waldorf, D. (1981). Snowball sampling: Problems and techniques of chain referral sampling. Sociological Methods & Research, 10(2), 141-163.
  • Bilgin N. (2007). Kimlik inşası. İzmir: Aşina Kitaplar.
  • Bütün, M., & Demir, S. B. (2014). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cameron, L., & Maslen, R. (2010). Metaphor Analysis: Research Practice in Applied Linguistics. Social Sciences and the Humanities. https://doi.org/10.1075/msw.4.1.06bec
  • Cleland, J., & Cashmore, E. (2013). Football fans’ views of racism in British football. International Review for the Sociology of Sport, 51(1), 27-43. https://doi.org/10.1177/1012690213506585
  • Collins, D. R., Heere, B., Shapiro, S., Ridinger, L., & Wear, H. (2016). The displaced fan: The importance of new media and community identification for maintaining team identity with your hometown team. European Sport Management Quarterly, 16(5), 655–674. https://doi.org/10.1080/16184742.2016.1200643
  • Çini, N. G. ve Güzel Kuyucu, E. (2024). “Acı Geçicidir, Gurur Ebedidir”: Spor taraftarlarının kimlik koruma stratejilerinin anlaşılması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 29(4), 227-238. https://doi.org/10.53434/gbesbd.1501777
  • Dağdeviren, O. (2017). Ait. İstanbul: Abaküs Kitap Yayın Dağıtım Hizmetleri.
  • De Bosscher, V., Sotiriadou, P., & Van Bottenburg, M. (2013). Scrutinizing the sport pyramid metaphor: an examination of the relationship between elite success and mass participation in Flanders. International Journal of Sport Policy and Politics, 5(3), 319–339. https://doi.org/10.1080/19406940.2013.806340
  • Demir, M., & Talimciler, A. (2015). Şiddet, şike ve medya kıskacında futbol ve taraftarlık (1.Baskı). Konya: Literatür Academia.
  • Dever, A. (2013). Endüstriyel futbol ve taraftarlık: Kayseri ili örneği (Doktora Tezi). Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Dionisio, P., Leal, C., & Moutinho, L. (2008) Fandom affiliation and tribal behaviour: A sports marketing application. Qualitative Market Research: An International Journal, 11(1), 17-39. https://doi.org/10.1108/13522750810845531
  • Doğru, Y. B., Koç, F., Giray, C., & Yön, B. (2021). Futbol takımı taraftarlığında özdeşleşme: Kocaelispor taraftarı örneği. Tujom, 6 (1), 1-20. doi: https://doi.org/10.30685/tujom.v6i1.104
  • Doğru, Y. B., Sayımer, İ., Çetin, C., & Koç, F. (2021). Taraftar motivasyon Faktörlerinin Psikolojik Bağlılık, Kulüp Ürünlerini Satın Alma ve Medya Yoluyla Kulübü Takip Etme Üzerindeki Etkileri: Yerel ve Ulusal Futbol Kulüpleri Düzeyinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 87-109. https://doi.org/10.31680/gaunjss.846467
  • Engin, S. G. (2025a). The Field of Gender Through Metaphors: The Dilemma of Female and Male Referees in the Minds of Football Fans. Behavioral Sciences, 15(10), 1359. https://doi.org/10.3390/bs15101359
  • Engin, S. G. (2025b). Cinsiyetin Gözetimde: Futbol Taraftarlarının Kadın Hakemlere İlişkin Tutum ve Görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(18), 204-213. https://doi.org/10.30520/tjsosci.1746326
  • Fillis, I., & Mackay, C. (2013). Moving beyond fan typologies: The impact of social integration on team loyalty in football. Journal of Marketing Management, 30(3–4), 334–363. https://doi.org/10.1080/0267257X.2013.813575
  • Funk, D. C., Beaton, A., & Alexandris, K. (2012). Sport consumer motivation: Autonomy and control orientations that regulate fan behaviors. Sport Management Review, 15(3), 355–367.
  • Gómez-Bantel, A. (2015). Football clubs as symbols of regional identities, Soccer & Society 17 (5), 692–702. https://doi.org/10.1080/14660970.2015.1100430
  • Güneş, A., & Fırat, M. (2016). Açık ve uzaktan öğrenmede metafor analizi araştırmaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 115 129.
  • Gürses, N., & Semiz, K. (2021). Trabzonspor-Rizespor rekabetinin taraftar yansımaları. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(2). 63-75.
  • Hacısoftaoğlu, İ., Akcan, F., & Bulgu, N. (2012). Hayali cemaatler olarak taraftar toplulukları: Ankaragücü taraftar grupları örneği. Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 159-176.
  • Halıcı, A., Karacif, A. ve Karacan Doğan, P. (2024). Futbol Taraftarlarının EFANgelizm Düzeylerinin Değişkenlere Göre İncelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 29(1), 32-39. https://doi.org/10.53434/gbesbd.1371408
  • Halıcı, A., & Yetim, A. A. (2024). Investigation of Football Fans’ Perceptions of Event Quality According to their Typologies. SAGE Open, 14(3). https://doi.org/10.1177/21582440241271131
  • Halıcı, A., Eraslan, A., & Livmercan, E. (2024). SPORCULAR GÖZÜNDEN KORFBOL: BİR METAFOR ÇALIŞMASI. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(1), 70-81. https://doi.org/10.33689/spormetre.1375728
  • Katırcı, H., Yüce, A., Güler, D., & Özçiftçi, S. (2016). You will never walk alone: The case of Eskişehirspor and MKE Ankaragücü sport clubs’ fans identification. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 7(2), 14-26.
  • Kesić, D., & Muhić, E. (2013). Sports in metaphor and metaphor in sports. Sportlogia, 9(1), 28-33. Kosciolek, S. (2019). Consumer loyalty among fans of sports clubs: how much do they vary across disciplines. Baltic Journal of Health and Physical Activity. 1, 67-77. https://doi.org/10.29359/BJHPA.2019.Suppl.1.06
  • Kural, S. & Özbek, O. (2019). Views of Turkish Football Super League (Süper Lig) fans on fanaticism and violence. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 140-154.
  • Kurtipek, S., & Sönmezoğlu, U. (2018). Determination of the Perceptions of Sports Managers About Sport Concept: A Metaphor Analysis Study. International Journal of Higher Education. 7(4), 17-25.
  • Küçükibiş, H. F., & Yurtsuzoğlu, Z. (2019). Investigation of the evangelism of sport team’s attitudes of the high school students. Journal of Educationand Training Studies, 7(3), 106-113. https://doi.org/10.11114/jets.v7i3S.4154
  • Lewicka, M. (2011). Place attachment: How far have we come in the last 40 years? Journal of Environmental Psychology, 31(3), 207-230. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2010.10.001
  • Lintumäki, P., & Koll, O. (2024). Sport team identification: A social identity perspective comparing local and distant fans. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 25(1), 1–17. https://doi.org/10.1108/IJSMS-08-2022-0158
  • Lock, D., Taylor, T., Funk, D., & Darcy, S. (2012). Exploring the development of team ıdentification. Journal of Sport Management. 26, 283-294.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Nuriddinov, A. (2023). A study of the agressive status of football fans. American Journal Of Social Sciences And Humanity Research, 3(11), 73–80. https://doi.org/10.37547/ajsshr/Volume03Issue11-10
  • Polat, E., Sönmezoğlu, U., Yıldız, K., & Çoknaz, D. (2019). Futbol taraftarlarının takım imajı, takım sadakati ve takımla özdeşleşmenin belirlenmesi. Uluslararası Spor Egzersiz ve Antrenman Bilimleri Dergisi, 5(3), 143-153. https://doi.org/10.18826/useeabd.592699
  • Reifurth, K., Bernthal, M. J., Ballouli, H., & Collins, D. R. (2019). Nonlocal Fandom: Effects of Geographic Distance, Geographic Identity, and Local Competition on Team Identification. Sport Marketing Quarterly 28(4), 195-208. http://doi.org/10.32731/SMQ.284.122019.02
  • Santana, J. C., & Téllez, N. M. (2023). One city two teams: A mixed approach study for exploring sports fandom. Cogent Social Sciences,, 9 (1). https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2227499
  • Soyvural, Ş. (2023). Futbol taraftarlarının satın alma davranışları üzerine bir araştırma: Batman Petrolspor örneği (Yüksek Lisans Tezi). Batman Üniversitesi.
  • Spaaij, R., & Anderson, A. (2010). Psychosocial influences on children’s identification with sports teams: A case study of Australian Rules football supporters. Journal of Sociology, 46(3), 299–315. https://doi.org/10.1177/1440783310371403
  • Şimşek, M. (2017). Futbol taraftarlığının müşteri sadakati ve tüketici davranışı temelinde incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Aksaray Üniversitesi.
  • Tokmak, G., & Aksoy, R. (2016). FACTORS AFFECTING BRAND LOYALTY IN FOOTBALL: AN APPLICATION ON “THE BIG FOUR” FOOTBALL CLUBS IN TURKISH SUPER LEAGUE. International Review of Economics and Management, 4(3), 84-106.
  • Toklucu, M. (2001). Taraftarın senle.... İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Trail, G. T., & James, J. D., (2001). The motivation scale for sport consumption: Assessment of the scales psychometric properties. Journal of Sport Behavior, 24(2), 108-128.
  • Uhlman, B. T., & Trail, G. T. (2012). An analysis of the motivating factors of Seattle Sounders FC season ticket holders: A case study. Sport Marketing Quarterly, 21, 243-252.
  • Watkins, L., & Cox, L. (2020). The limits of loyalty to professional football teams and the attraction of non-league football: A case study of Worcester City FC. Soccer & Society, 22(7), 716–731. https://doi.org/10.1080/14660970.2020.1835652
  • Yetim, A. A., & Kalfa, M. (2019). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORLA İLGİLİ METAFORİK ALGILARI VE SPOR ETKİNLİĞİ DERSİ. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 41-54. https://doi.org/10.33689/spormetre.467650
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yılmaz, Ç. (2023). Kentte kültürel aidiyet: Trabzonspor ve Karadenizli kimliği. Kurumsal Yaklaşımlar Işığında Kent Folkloru, 302-310.
  • Zelyurt, M. K. (2019). Futbol taraftarlığı, özdeşleşme ve kimlik: Taraftarlıktan fanatizme. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Dergisi, 6(1), 85-105. https://doi.org/10.33468/sbsebd.81
  • Zencirkıran, M. (2011). Beşinci şampiyon Bursaspor. İstanbul: İletişim Yayınları.
Toplam 55 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ebubekir Livmercan 0000-0002-5947-0782

Ercan Polat 0000-0002-4892-2616

Suat Karaküçük 0000-0001-9144-7307

Gönderilme Tarihi 14 Ekim 2025
Kabul Tarihi 9 Aralık 2025
Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Livmercan, E., Polat, E., & Karaküçük, S. (2025). FUTBOL TARAFTARLARI GÖZÜNDEN MEMLEKET TAKIMI: BİR METAFOR ÇALIŞMASI. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 210-228.