Bu çalışma beden eğitimi dersinden önce uygulanan farklı sürelerdeki statik ve dinamik esneme egzersizlerinin çocuklarda fonksiyonel hareket yeterliliği üzerindeki etkilerini incelemek amacıyla tasarlandı. Araştırmaya bir ilkokulda öğrenim gören 3. sınıf düzeyindeki toplam 71 öğrenci rastgele olarak kontrol grubu (n=15, yaş=8,73±0,59), statik esneme 10 saniye grubu (n=16, yaş=8,63±0,71), statik esneme 20 saniye grubu (n=13, yaş=8,38±0,65), dinamik esneme 10 saniye grubu (n=16, yaş=8,63±0,61) ve dinamik esneme 20 saniye grubu (n=11, yaş=8,18±0,40) olmak üzere beş gruba ayrıldı. Egzersizler haftada 3 gün olmak üzere 6 hafta boyunca beden eğitimi öğretmeni tarafından uygulandı. Fonksiyonel hareket düzeyleri, uygulama öncesi ve sonrası Fonksiyonel Hareket Analiz (FHA) test bataryası ile değerlendirildi. Veriler SPSS 27.0 paket programı kullanılarak analiz edildi. Veriler normal dağılım göstermediğinden dolayı ön ve son testleri kıyaslamak amacıyla Kruskal Wallis H testi kullanılmış olup farkın hangi gruptan kaynaklandığını öğrenmek amacıyla post-hoc testi kullanılmıştır. Ayrıca ön ve son testi kendi arasında kıyaslamak amacıyla wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılmıştır. Grupların ön test sonuçları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır ve (p> 0.05), bu da grupların başlangıçta homojen olduğunu göstermektedir. Son testleri kıyaslandığında kontrol grubu ile statik 10 saniye, statik 20 saniye ve dinamik 20 saniye arasında istatistiksel olarak bir anlamlılık tespit edilmiştir (p<0.05). Müdahale sonrası analizlerde, deney gruplarının tamamında FHA toplam puanlarında anlamlı artışlar gözlemlenmiştir (p <0.05), kontrol grubunda ise anlamlı bir değişim saptanmamıştır. Elde edilen bulgular, beden eğitimi derslerinden önce uygulanan kısa süreli statik ve dinamik esneme egzersizlerinin çocuklarda fonksiyonel hareket yeterliliğini kısa vadede artırabileceğini göstermektedir.
This study was designed to investigate the effects of static and dynamic stretching exercises of varying durations, performed before physical education classes, on functional movement proficiency in children. A total of 71 third-grade students attending a primary school were randomly assigned to a control group (n=15, age=8.73±0.59), a 10-second static stretching group (n=16, age=8.63±0.71), static stretching 20 seconds group (n=13, age=8.38±0.65), dynamic stretching 10 seconds group (n=16, age=8.63±0.61), and dynamic stretching 20 seconds group (n=11, age=8.18±0.40). The exercises were administered by a physical education teacher three days a week for six weeks. Functional movement levels were assessed before and after the intervention using the Functional Movement Screen (FMS) test battery. Data were analysed using the SPSS 27.0 software package. As the data did not show a normal distribution, the Kruskal-Wallis H test was used to compare the pre- and post-tests, and a post-hoc test was used to determine which group the difference originated from. Additionally, the Wilcoxon signed-rank test was used to compare the pre- and post-tests with each other. There was no statistically significant difference between the pre-test results of the groups (p> 0.05), indicating that the groups were homogeneous at baseline. When comparing the post-tests, a statistically significant difference was found between the control group and the static 10 seconds, static 20 seconds, and dynamic 20 seconds (p<0.05). In post-intervention analyses, significant increases in total FMS scores were observed in all experimental groups (p<0.05), while no significant change was detected in the control group. The findings indicate that short-term static and dynamic stretching exercises performed before physical education classes may increase functional movement competence in children in the short term.
Static Stretching Dynamic Stretching Functional Movement Screen
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Antrenman |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 13 Ekim 2025 |
| Kabul Tarihi | 5 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 3 |