Bu araştırma, öğretmen adaylarının sürekli umut düzeyleri üzerinde spor yapmanın etkisini incelemek amacıyla genel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini, 2024-2025 eğitim-öğretim döneminde pedagojik formasyon eğitimi alan veya öğretmenlik programlarında öğrenim gören, 232’si kadın ve 175’i erkek olmak üzere toplam 407 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, katılımcıların demografik bilgilerini elde etmek amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” ile Tarhan ve Bacanlı (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan “Sürekli Umut Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 26.0 programı aracılığıyla analiz edilmiş; ikili grupların karşılaştırılmasında bağımsız örneklem t-testi, çoklu gruplarda ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve uygun post-hoc testleri uygulanmıştır.
Analiz bulguları, cinsiyet, spor türü, haftalık spor yapma süresi ve spor yapma yılı değişkenlerinin sürekli umut düzeyleri üzerinde anlamlı bir etkisinin bulunmadığını ortaya koymuştur. Buna karşılık, öğrenim görülen bölüm ve sportif aktivite yapma durumu değişkenlerinin, özellikle eylem odaklı düşünceler (eyleyici düşünceler) ve genel umut puanları açısından anlamlı farklılıklara neden olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, öğrencilerin sürekli umut düzeylerinin akademik alanları ve spor yapma alışkanlıkları ile daha güçlü ilişkilere sahip olduğu; buna karşılık demografik ve spora ilişkin bazı değişkenlerin bu düzey üzerinde sınırlı etkiye sahip olduğu söylenebilir. Bu bağlamda, umut düzeylerini geliştirmeye yönelik müdahale programlarının, farklı bölümlerde öğrenim gören ve spor yapmayan öğrencilere öncelik verecek biçimde planlanması önerilmektedir.
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim.
This study was conducted to examine the effect of sports participation on the dispositional hope levels of pre-service teachers, employing a general survey model. The sample consisted of a total of 407 students enrolled in pedagogical formation training or teacher education programs during the 2024–2025 academic year, including 232 females and 175 males. As data collection tools, a “Personal Information Form” was used to obtain participants’ demographic characteristics, along with the “Dispositional Hope Scale” adapted into Turkish by Tarhan and Bacanlı (2015). Data were analyzed using SPSS 26.0 software. Independent samples t-tests were applied for comparisons between two groups, while one-way analysis of variance (ANOVA) and appropriate post-hoc tests were employed for comparisons involving more than two groups.
The findings revealed that variables such as gender, type of sport, weekly duration of sports participation, and years of sports experience had no significant effect on dispositional hope levels. In contrast, the academic department attended and engagement in sports activities were found to cause significant differences, particularly in agency thinking and overall hope scores. In conclusion, the results suggest that dispositional hope levels are more strongly associated with students’ academic fields and sports participation habits, whereas certain demographic and sports-related variables have a limited influence. Accordingly, it is recommended that intervention programs aimed at enhancing hope levels be designed to specifically target students from different academic departments, with a particular focus on those who do not engage in sports activities.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Beden Eğitimi ve Oyun |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 13 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 17 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 3 |