This study aimed to develop a low-cost and portable jump mat prototype capable of measuring ground reaction force (GRF) during the vertical jump test, which is frequently used in sports performance assessment. Traditional force platforms are expensive and complex, making them unsuitable for field applications. To address this limitation, a flexible mat was designed using Velostat® foil, a piezoresistive material whose resistance changes under mechanical pressure. The mat structure consists of a piezoresistive layer placed between two conductive sheets, enabling the conversion of applied force into electrical signals. For calibration, weights ranging from 2.5 kg to 80 kg were applied, and the recorded voltage outputs were used to establish an exponential model that best explained the static loading data. In dynamic tests, 21 squat jumps were performed, and the resulting force–time curves resembled those obtained from traditional force platforms; however, irregular fluctuations above the baseline were observed, likely due to surface area variations and foil bending. Analyses revealed no significant relationship between jump impulse force and flight time (p = .738), indicating that the mat could not reliably measure propulsive force. Nonetheless, since it can accurately detect the moments of take-off and landing, the device shows potential for estimating jump height based on flight time.
TYL2024-13492
Bu çalışmada, spor performansının değerlendirilmesinde sıkça kullanılan dikey sıçrama testinde yer tepki kuvvetini (GRF) ölçebilen, düşük maliyetli ve taşınabilir bir sıçrama matı prototipi geliştirilmesi amaçlanmıştır. Geleneksel kuvvet platformları yüksek maliyetli ve karmaşık yapılı olduğu için saha koşullarına uygun değildir. Bu nedenle, mekanik baskı altında direnci değişen piezorezistif bir malzeme olan Velostat® folyo kullanılarak esnek bir mat tasarlanmıştır. Matın yapısı, iki iletken tabaka arasına yerleştirilen piezorezistif folyodan oluşur ve bu yapı sayesinde kuvvet, elektriksel sinyallere dönüştürülmektedir. Matın kalibrasyonu için 2.5 kg’dan 80 kg’a kadar artan ağırlıklar uygulanarak voltaj çıktıları kaydedilmiş, bu verilerle statik yüklemeyi en iyi açıklayan üssel bir model oluşturulmuştur. Dinamik testlerde ise 21 adet squat jump uygulanmış, elde edilen kuvvet-zaman eğrileri geleneksel platformlara benzemekle birlikte referans çizgisi üzerinde düzensiz dalgalanmalar görülmüştür. Bu durumun, yüzey alanındaki değişim ve folyonun bükülmesinden kaynaklandığı düşünülmektedir. Analizler, sıçrama itme kuvveti ile uçuş süresi arasında anlamlı bir ilişki olmadığını göstermiştir (P=0.738). Bu da matın itme kuvvetini güvenilir şekilde ölçemediğini göstermektedir. Ancak, yerle temasın kesildiği ve tekrar başladığı anları tespit edebilmesi sayesinde, uçuş süresine dayalı sıçrama yüksekliği tahmininde kullanılabileceği değerlendirilmektedir.
Erciyes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
TYL2024-13492
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Spor Biliminde Biyomekanik |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | TYL2024-13492 |
| Gönderilme Tarihi | 7 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 3 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 3 |