Bu araştırma spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin akademik ve sporcu öz-yeterliğinde algılanan psikolojik sermayenin etkisinin incelenmesi ve bazı değişkenler ile olan ilişkilerinin ortaya konulması amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nicel yaklaşımın genel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören 326’ sı kadın, 509’ u erkek olmak üzere toplam 750 spor bilimleri fakültesi öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada kişisel bilgi formunun yanında, ‘’Sporcu Öz-Yeterliği Ölçeği’’ (SÖYÖ), ‘’Psikolojik Sermaye Algıları Ölçeği’’ (PSAÖ) ve ‘’Akademik Öz-Yeterlik Ölçeği’’ (AÖYÖ) kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS ve AMOS V25 paket programları aracılığıyla analiz edilmiştir. İstatistiksel analizlerde, bağımsız gruplar için t-testi, ANOVA ve değişkenler arasındaki ilişkileri tepit etmek için Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, kadınların psikolojik yeterlik, öz yeterlik ve akademik öz yeterlik düzeylerinin erkek öğrencilere kıyasla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Spor dalı yeterliği, profesyonel düşünce yeterliği ve akademik öz-yeterlik puan ortalamaları, Antrenörlük Eğitimi bölümünde öğrenim gören öğrenciler lehine anlamlı farklılık göstermiştir. Ayrıca, lisanslı sporcular ile spor yapma süresi 7 yıl ve üzeri olan katılımcıların, SÖYÖ, PSAÖ ve AÖYÖ puanlarının anlamlı şekilde daha yüksek olduğu görülmüştür. YEM sonuçlarına göre PSAÖ ile SÖYÖ arasındaki yol kat sayısı (β1=0,904, p<0,001) ve PSAÖ ile AÖYÖ arasındaki yol katsayısı (β1=0,936, p<0,001) istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Bu bulgular psikolojik sermayenin sporcu öz yeterliğin %90’ını ve akademik öz yeterliğin %94’ünü yordadığını göstermiştir. Dolayısıyla, psikolojik sermayeye yapılacak yatırımların, öğrencilerin akademik ve sportif öz yeterliklerinin gelişimine anlamlı katkılar sağlayabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Akademik öz-yeterlik Sporcu öz-yeterlik Psikolojik sermaye algıları
This study aimed to examine the effect of perceived psychological capital on the academic and athletic self-efficacy of students studying in faculties of sports sciences, as well as to identify the relationships between these variables and certain demographic characteristics. A quantitative research approach and the general survey model were used in the design of the study. The study group consisted of 750 students (326 females and 509 males) enrolled in a faculty of sports sciences during the 2023–2024 academic year. In addition to a Personal Information Form, the Athletic Self-Efficacy Scale (ASES), the Psychological Capital Perceptions Scale (PCPS), and the Academic Self-Efficacy Scale (ASS) were employed for data collection. The data were analyzed using SPSS and AMOS v25 software packages. For statistical analysis, independent samples t-tests, ANOVA, and Structural Equation Modeling (SEM) were conducted to determine the relationships between variables. The findings revealed that female students reported significantly higher levels of psychological capital, athletic self-efficacy, and academic self-efficacy compared to male students. Significant differences were also observed in favor of students enrolled in the Coaching Education program in terms of sport-specific competence, professional thinking competence, and academic self-efficacy scores. Additionally, students who were licensed athletes and those with seven or more years of sports experience demonstrated significantly higher scores on all three scales. According to the results of the SEM, the path coefficient between psychological capital and athletic self-efficacy was statistically significant (β = 0.904, p < 0.001), as was the path coefficient between psychological capital and academic self-efficacy (β = 0.936, p < 0.001). These findings indicate that psychological capital predicts 90% of the variance in athletic self-efficacy and 94% of the variance in academic self-efficacy. Consequently, it can be concluded that investing in psychological capital may contribute significantly to the enhancement of both academic and athletic self-efficacy among students.
Academic self-efficacy Athletic self-efficacy Psychological capital perceptions
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Egzersiz ve Spor Psikolojisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 27 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 3 |