Bu araştırma, Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin yapay zekâ kaygı düzeylerinin kariyer kararlılıkları üzerindeki etkisini incelemeyi ve bu değişkenleri demografik faktörlere göre karşılaştırmayı amaçlamaktadır.
Araştırma ilişkisel tarama modeliyle yürütülmüştür. Evreni Atatürk, Bayburt ve Erzurum Teknik Üniversiteleri Spor Bilimleri Fakülteleri; örneklemi ise 461 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplamak için Kişisel Bilgi Formu, Yapay Zekâ Kaygısı Ölçeği ve Kariyer Kararlılığı Ölçeği kullanılmıştır.
Veriler betimsel istatistikler, basıklık-çarpıklık ve güvenilirlik analizleriyle incelenmiş; iki grup karşılaştırmaları için bağımsız örneklemler t-testi, üç ve daha fazla grup için tek yönlü ANOVA ve farklılık kaynağı için Tukey post-hoc testi uygulanmıştır. Ayrıca, yapay zekâ kaygısının kariyer kararlılığı üzerindeki etkisini belirlemek için basit ve çoklu regresyon analizleri yapılmıştır.
Bulgular, öğrencilerin üniversitelerine göre yapay zekâ kaygısı ve kariyer kararlılığı düzeylerinde anlamlı farklılıklar olduğunu göstermiştir (p<0,05). Yapay zekâ kaygısının kariyer kararlılığı üzerinde anlamlı ve negatif bir etkisi bulunmuş, basit regresyon analizinde bu değişkenin kariyer kararlılığındaki varyansın %6,8’ini açıkladığı tespit edilmiştir.
Atatürk Üniversitesi öğrencilerinin yapay zekâ kaygı düzeyleri (X=3,96±1,23), Bayburt (X=3,47±1,10) ve Erzurum Teknik (X=3,14±1,41) öğrencilerine göre daha yüksektir. Buna karşılık, kariyer kararlılığı Erzurum Teknik Üniversitesi öğrencilerinde (X=3,47±0,83) en yüksek düzeydedir. Yapay zekâ kaygısındaki artışın kariyer kararlılığını olumsuz etkilediği (β=-0,260, t=-5,766, p<,001) belirlenmiştir.
Spor Bilimleri Fakültesi Öğrenci Yapay Zeka Teknolojisi Kariyer Kararlılığı
Bu çalışma kapsamında yürütülen “Yapay Zeka Teknolojisindeki Gelişmeler Kariyer Kararlılığını Etkiler Mi? Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma” başlıklı araştırma için, Erzurum Teknik Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulu’ndan 04.04.2024 tarihli, 04 sayılı toplantı ve 21 sayılı karar ile etik kurul onayı alınmıştır.
TÜBİTAK | Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu
1919B012333138
Bu çalışma, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından yürütülen “Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı” kapsamında, 2209-A kodlu proje desteği ile gerçekleştirilmiştir (Proje No: 1919B012333138). Çalışmanın yürütülmesine katkı sağlayan TÜBİTAK'a teşekkür ederiz.
This study aims to examine the effect of Sports Sciences Faculty students’ artificial intelligence (AI) anxiety levels on their career decision-making and to compare these variables according to demographic factors.
The research was conducted using a relational survey model. The population consisted of students from the Sports Sciences Faculties of Atatürk, Bayburt, and Erzurum Technical Universities, and the sample comprised 461 students. Data were collected using a Personal Information Form, the Artificial Intelligence Anxiety Scale, and the Career Decision-Making Scale.
The data were analyzed using descriptive statistics, skewness-kurtosis tests, and reliability analyses. Independent samples t-tests were employed for two-group comparisons, one-way ANOVA for three or more groups, and Tukey post-hoc tests to determine the source of differences. In addition, simple and multiple regression analyses were performed to examine the effect of AI anxiety on career decision-making.
The findings revealed significant differences in AI anxiety and career decision-making levels according to the university attended (p<,05). AI anxiety had a significant and negative effect on career decision-making, and simple regression analysis showed that AI anxiety accounted for approximately 6.8% of the variance in career decision-making.
AI anxiety levels of Atatürk University students (X=3,96±1,23) were higher than those of Bayburt (X=3,47±1,10) and Erzurum Technical University students (X=3,14±1,41). Conversely, career decision-making levels were highest among Erzurum Technical University students (X=3,47±0,83). It was concluded that increasing AI anxiety negatively affects career decision-making (β=-0,260, t=-5,766, p<,001).
Faculty of Sports Sciences Student Artificial Intelligence Technology Career Decision-Making
For the research titled "Do Developments in Artificial Intelligence Technology Affect Career Determination? A Research on Students of the Faculty of Sports Sciences" conducted within the scope of this study, ethics committee approval was received from the Scientific Research and Publication Ethics Committee of Erzurum Technical University with the meeting number 04 and decision number 21 dated 04.04.2024.
TÜBİTAK | The Scientific and Technological Research Council of Türkiye
1919B012333138
This study was carried out within the scope of the "University Students Research Projects Support Program" conducted by the Scientific and Technological Research Council of Turkey (TÜBİTAK) with project support under project code 2209-A (Project No: 1919B012333138). We would like to thank TÜBİTAK for their contribution to the conduct of the study.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Spor ve Rekreasyon, Egzersiz ve Spor Psikolojisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | 1919B012333138 |
| Gönderilme Tarihi | 7 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 29 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 3 |