Review Article
BibTex RIS Cite

21. YÜZYIL BECERİLERİ İLE İLGİLİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ALANINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ

Year 2024, Volume: 5 Issue: 3, 10 - 19, 31.12.2024

Abstract

Bu araştırmada 21. yüzyıl becerileri ile ilgili beden eğitimi ve spor alanında yapılmış olan çalışmaların incelenmesi ve genel durumun tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda çalışmaların türü, yılı, tezin yapıldığı üniversite, makalenin yapıldığı dergi, örneklem grubu, çalışmaların konusu, araştırma yöntemi, araştırma deseni, veri toplama aracı, veri analiz yöntemi ve çalışmaların anahtar kelimeleri değişkenleri doğrultusunda incelenmiştir. Araştırmada, nitel araştırma veri toplama yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Bu doğrultuda 4 doktora tezi, 9 yüksek lisans tezi ve 5 makale olmak üzere 18 çalışmaya ulaşılmıştır. Çalışmalar türü, yılı, tezlerin yapıldığı üniversite, makalelerin yayımlandığı dergi, çalışmaların konusu, anahtar kelimeler, örneklem grubu, araştırma yöntemi, araştırma deseni, veri toplama aracı ve verilerin analizi değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırmada içerik analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, 21. yüzyıl becerileri ile beden eğitimi ve spor alanında yapılan çalışmaların yoğun olarak 2022 yılında yapıldığı görülmüştür. Lisansüstü tez çalışmaları toplam 9 üniversitede yapılmış ve makalelerin ise hepsi ayrı dergilerde yayımlanmıştır. Araştırmalarda 21. yüzyıl becerileri, 21. yüzyıl öğreten becerileri, 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik, teknolojik beceri ve dijital okuryazarlık konularına ağırlık verildiği görülmüştür. Örneklem grubu olarak da en çok öğretmen adayları ile çalışıldığı tespit edilmiştir. Araştırma yöntemi açısından nicel yöntemin; araştırma deseni olarak tarama ve doküman analizinin; veri toplama aracı olarak ölçek, doküman analizi ve görüşmenin; veri analiz yöntemi olarak da korelasyon analizi, ANOVA ve t-testinin çoğunlukla kullanıldığı tespit edilmiştir. Gelecekte yapılacak olan araştırmalarda uluslararası literatürde yapılan çalışmalar incelenebilir. Ayrıca ulusal ve uluslararası literatürde yapılan çalışmalar karşılaştırılabilir.

References

  • Altınpulluk, H., & Yıldırım, Y. (2021). 2010-2019 yılları arasında yayınlanan 21. yüzyıl becerileri araştırmalarının incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 438-461.
  • Düzgüner, T. T., Karabulut, H., & Kariper, A. (2022). 21. yüzyıl becerileri ile ilgili yapılmış olan çalışmaların incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 179-199.
  • Eryılmaz, S., & Uluyol, Ç. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında FATİH Projesi değerlendirmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229. International Society for Technology in Education (ISTE). (2016). The ISTE Standards. Erişim adresi: https://www.iste.org/iste-standards
  • Jones, R. A., Jimmieson, N. L., & Griffiths, A. (2005). The impact of organizational culture and reshaping capabilities on change implementation success: The mediating role of readiness for change. Journal of Management Studies, 42(2), 361-386.
  • Kalemkuş, F., & Bulut Özek, M. (2021). 21. yüzyıl becerileri konusunda araştırma eğilimleri: 2000-2020 (Ocak Ayı). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 878-900.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelemesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75-87.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kvale, S., & Brinkmann, S. (2009). Interviews: Learning the craft of qualitative research interviewing. Sage.
  • Özer, İ., & Tekin Bozkurt, A. (2024). Türkiye’de öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri konusunda yayımlanan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 28-41. Partnership for 21st Century Learning (P21). (2019). Framework for 21st Century Learning. Erişim adresi: https://www.battelleforkids.org/networks/p21/frameworks-resources
  • Saldaña, J. (2023). Nitel araştırmacılar için kodlama el kitabı. (A. Tüfekci ve S.N. Şad, Çev.). Ankara: Pegem. The North Central Regional Educational Laboratory. (2003). EnGauge 21st century skills for 21st century learners: Literacy in the digital age. Naperville, Illinois, 85.
  • Trilling, B., & Fadel, C. (2012). 21st century skills: Learning for life in our times. John Wiley & Sons.
  • Wagner, T. (2010). The global achievement gap: Why even our best schools don't teach the new survival skills our children need-and what we can do about it. Basic Books.
  • EKLER** Araştırma Kapsamında İncelenen Makaleler ve Tezler
  • Can, H. C. (2022). Beden eğitimi öğretmeni yetiştirmede harmanlanmış öğrenmenin 21.yüzyıl becerilerine ve akademik başarıya etkisi: Bir karma yöntem araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, M. (2022). Beden eğitimi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri ile öğretmenliğe hazır olma düzeyleri. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eşkil, R. (2024). Beden eğitimi öğretmenlerinin 21. yüzyıl beceri düzeylerinin dijital okuryazarlık ve uzaktan eğitim tutumlarına etkisinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güler, Y. (2019). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin 21. yüzyıl becerileri öz-yeterlik algıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hanoğlu, F. (2022). Gençlik ve spor bakanlığı personellerinin 21. yüzyıl becerilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hanoğlu, F., & Temur, C. S. (2021). Spor ve spor eğitiminin 21. yüzyıl becerileriyle ilişkisi. Journal of International Multidisciplinary Academic Researches, 8(3), 24-36.
  • Işıkgöz, M. E. (2021). Ortaokul beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Artuklu İnsan ve Toplum Bilim Dergisi, 1(6), 71-84.
  • Kaçan, H. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerilerini kullanımının alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öz-yeterlikleri üzerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Iğdır Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Iğdır.
  • Kale, E. (2022). Beden eğitimi öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen ve öğreten becerileri açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Karaca, E. (2023). Beden eğitimi öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları ile 21. yüzyıl öğreten becerilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • Karatarla, G., & Polat, E. (2020). Üniversite öğrencilerinin aktif spor yapma durumları ve farklı diğer değişkenlere göre 21. yüzyıl becerilerinin incelenmesi. International Journal of Social Science Research, 9(2), 109-122.
  • Kilci, A. K. (2022). Esporcuların bilişsel esneklik düzeylerinin 21. yüzyıl becerilerine etkisi: Espor temel oyun içi rolleri̇ üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Kocahal, H. (2024). Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kozluk, T. (2021). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının 21.yüzyıl becerileri kapsamında bilgi ve iletişim teknolojileri yeterlilikleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Özbey, Ö. (2024). 21. yüzyıl becerileri kapsamında gençlik ve spor faaliyetlerinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(1), 168-186.
  • Saçmalıoğlu, M. G. (2019). Beden eğitimi öğretmen adaylarının, mesleki̇ öğrenme topluluğu aracılığıyla 21. yüzyıl becerilerini ortaya çıkarma süreçlerinin keşfedilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Solmaz, D. Y., & Güven, G. (2023). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 25-39.
  • Uslu, M. F. (2023). Beden eğitimi öğretmenlerinin teknoloji yeterliliği ve 21. yüzyıl beceri öğretim düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyon.

AN EXAMINATION OF RESEARCH ON 21ST CENTURY SKILLS IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORT

Year 2024, Volume: 5 Issue: 3, 10 - 19, 31.12.2024

Abstract

This study aims to examine research in the field of physical education and sports related to 21st-century skills and to assess the overall state of the field. To achieve this, the studies were analyzed based on various variables, including the type of study, publication year, the university where the thesis was completed, the journal in which the article was published, the sample group, the research topic, research method, research design, data collection tools, data analysis methods, and the key terms used in the studies. In this study, the document analysis technique, a qualitative data collection method, was used. In this context, a total of 18 studies were identified, including 4 doctoral theses, 9 master's theses, and 5 articles. The studies were examined based on variables such as the type of study, year of publication, university where the theses were conducted, journal in which the articles were published, research topics, key terms, sample groups, research methods, research designs, data collection tools, and data analysis methods. Content analysis was employed in the research. The results of the study indicate that research on 21st-century skills in the field of physical education and sports has been predominantly conducted in 2022. Graduate theses were carried out at a total of 9 universities, and all articles were published in separate journals. The studies primarily focused on topics such as 21st-century skills, skills for teaching 21st-century competencies, 21st-century self-efficacy, technological skills, and digital literacy. It was found that the sample groups most frequently consisted of prospective teachers. In terms of research methods, quantitative methods were primarily used, with survey and document analysis research designs, and data collection tools including scales, document analysis, and interviews. Correlation analysis, ANOVA, and t-tests were the most commonly employed data analysis. In future research, studies conducted in international literature can be examined. In addition, studies conducted in national and international literature can be compared.

References

  • Altınpulluk, H., & Yıldırım, Y. (2021). 2010-2019 yılları arasında yayınlanan 21. yüzyıl becerileri araştırmalarının incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 438-461.
  • Düzgüner, T. T., Karabulut, H., & Kariper, A. (2022). 21. yüzyıl becerileri ile ilgili yapılmış olan çalışmaların incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 179-199.
  • Eryılmaz, S., & Uluyol, Ç. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında FATİH Projesi değerlendirmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229. International Society for Technology in Education (ISTE). (2016). The ISTE Standards. Erişim adresi: https://www.iste.org/iste-standards
  • Jones, R. A., Jimmieson, N. L., & Griffiths, A. (2005). The impact of organizational culture and reshaping capabilities on change implementation success: The mediating role of readiness for change. Journal of Management Studies, 42(2), 361-386.
  • Kalemkuş, F., & Bulut Özek, M. (2021). 21. yüzyıl becerileri konusunda araştırma eğilimleri: 2000-2020 (Ocak Ayı). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 878-900.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelemesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75-87.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kvale, S., & Brinkmann, S. (2009). Interviews: Learning the craft of qualitative research interviewing. Sage.
  • Özer, İ., & Tekin Bozkurt, A. (2024). Türkiye’de öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri konusunda yayımlanan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 28-41. Partnership for 21st Century Learning (P21). (2019). Framework for 21st Century Learning. Erişim adresi: https://www.battelleforkids.org/networks/p21/frameworks-resources
  • Saldaña, J. (2023). Nitel araştırmacılar için kodlama el kitabı. (A. Tüfekci ve S.N. Şad, Çev.). Ankara: Pegem. The North Central Regional Educational Laboratory. (2003). EnGauge 21st century skills for 21st century learners: Literacy in the digital age. Naperville, Illinois, 85.
  • Trilling, B., & Fadel, C. (2012). 21st century skills: Learning for life in our times. John Wiley & Sons.
  • Wagner, T. (2010). The global achievement gap: Why even our best schools don't teach the new survival skills our children need-and what we can do about it. Basic Books.
  • EKLER** Araştırma Kapsamında İncelenen Makaleler ve Tezler
  • Can, H. C. (2022). Beden eğitimi öğretmeni yetiştirmede harmanlanmış öğrenmenin 21.yüzyıl becerilerine ve akademik başarıya etkisi: Bir karma yöntem araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, M. (2022). Beden eğitimi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri ile öğretmenliğe hazır olma düzeyleri. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eşkil, R. (2024). Beden eğitimi öğretmenlerinin 21. yüzyıl beceri düzeylerinin dijital okuryazarlık ve uzaktan eğitim tutumlarına etkisinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güler, Y. (2019). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin 21. yüzyıl becerileri öz-yeterlik algıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hanoğlu, F. (2022). Gençlik ve spor bakanlığı personellerinin 21. yüzyıl becerilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hanoğlu, F., & Temur, C. S. (2021). Spor ve spor eğitiminin 21. yüzyıl becerileriyle ilişkisi. Journal of International Multidisciplinary Academic Researches, 8(3), 24-36.
  • Işıkgöz, M. E. (2021). Ortaokul beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı kazanımlarının 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi. Artuklu İnsan ve Toplum Bilim Dergisi, 1(6), 71-84.
  • Kaçan, H. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerilerini kullanımının alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öz-yeterlikleri üzerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Iğdır Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Iğdır.
  • Kale, E. (2022). Beden eğitimi öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen ve öğreten becerileri açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Karaca, E. (2023). Beden eğitimi öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları ile 21. yüzyıl öğreten becerilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • Karatarla, G., & Polat, E. (2020). Üniversite öğrencilerinin aktif spor yapma durumları ve farklı diğer değişkenlere göre 21. yüzyıl becerilerinin incelenmesi. International Journal of Social Science Research, 9(2), 109-122.
  • Kilci, A. K. (2022). Esporcuların bilişsel esneklik düzeylerinin 21. yüzyıl becerilerine etkisi: Espor temel oyun içi rolleri̇ üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Kocahal, H. (2024). Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kozluk, T. (2021). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının 21.yüzyıl becerileri kapsamında bilgi ve iletişim teknolojileri yeterlilikleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Özbey, Ö. (2024). 21. yüzyıl becerileri kapsamında gençlik ve spor faaliyetlerinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(1), 168-186.
  • Saçmalıoğlu, M. G. (2019). Beden eğitimi öğretmen adaylarının, mesleki̇ öğrenme topluluğu aracılığıyla 21. yüzyıl becerilerini ortaya çıkarma süreçlerinin keşfedilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Solmaz, D. Y., & Güven, G. (2023). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 25-39.
  • Uslu, M. F. (2023). Beden eğitimi öğretmenlerinin teknoloji yeterliliği ve 21. yüzyıl beceri öğretim düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy
Journal Section Research Articles
Authors

Sevda Akbulut İnan 0000-0001-9523-4894

Mehmet İnan 0000-0002-6483-4704

Fatma Filiz Çolakoğlu 0000-0002-0635-7583

Early Pub Date December 31, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date November 20, 2024
Acceptance Date December 15, 2024
Published in Issue Year 2024Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Akbulut İnan, S., İnan, M., & Çolakoğlu, F. F. (2024). 21. YÜZYIL BECERİLERİ İLE İLGİLİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ALANINDA YAPILAN ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 10-19.

s