SPOR TESİSLERİNDEN YARARLANAN BİREYLERİN HİZMET KALİTESİ ALGILARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA
Year 2024,
Volume: 5 Issue: 1, 44 - 51, 04.06.2024
Kenan Koç
,
Sefa Yıldız
,
Mustafa Soner Yüce
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı; kamu ya da özel bir spor tesisinden yararlanan bireylerin spor tesisi hakkındaki hizmet kalitesi algılarını belirlemektir. Araştırmaya Sivas ve Kayseri illerinde kamu ya da özel bir spor tesisinden hizmet alan bireyler arasından rastgele yöntemle seçilmiş 205 kişi gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları; katılımcıların sosyo-demografik bilgilerini belirlemek amacıyla kullanılan 7 maddelik ‘’Kişisel Bilgi Formu’’ ve katılımcıların spor tesislerinden almış oldukları hizmeti değerlendirmelerini amaçlayan 22 maddelik “Hizmet Kalitesi Ölçeği” dir. Elde edilen verilerin istatistiksel analizleri SPSS 25.0 paket programı ile yapılmıştır. Adaylara ilişkin kişisel bilgiler, envanter toplam puanları ve faktör puanları frekans (f) ve yüzde (%) değerleri tespit edilerek verilmiştir. Ölçeklerden alınan puanların ikili karşılaştırılmasında bağımsız T testi kullanılırken, üç veya daha fazla değişkenin karşılaştırılmasında F testi kullanılmıştır. Analizler sonucunda anlamlı farklılık tespit edilen ikili karşılaştırmalarda da HSD test istatistiği kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre spor tesisinden yararlanan bireylerin yaş, cinsiyet, eğitim durumu değişkenlerinin hizmet kalite algısında herhangi bir anlamlı farklılığa neden olmadığı görülmüştür. Hizmet kalite algısı ile spor tesisi türü (kamu/özel) ve spor tesisine üyelik süresi değişkenleri arasında ise nispeten farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Spor yapma sıklığı (haftada) ve spor hizmeti alınan branşlara göre hizmet kalite algısında anlamlı farklılıklar olduğu, haftada 3-4 gün tesisi kullanan bireylerin 1-2 gün kullananlara oranla daha yüksek hizmet kalite algısına sahip olduğu ve pilates branşında hizmet alan bireylerin mücadele sporlarında hizmet alanlara oranla daha yüksek hizmet kalite algısına sahip olduğu tespit edilmiştir.
References
- Akgül, B. M., Sarol, H., & Gürbüz, B. (2019). Rekreasyonel Amaçlı Hizmet Veren Spor İşletmelerinin Hizmet Kalitesinin Belirlenmesi. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 33-39.
- Aksu, M. (2012). Hizmet kalitesinin bir unsuru olarak atmosferin müşteri sadakati üzerine etkisi: Bozcaada’daki otellerde konaklayan yerli turistlerin üzerine bir araştırma. Yüksek lisans tezi, On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
- Aslan, M. (2006). Determination Of The Service Quality Among Sport And Fitness Centers Of The Selected Universities. Submitted To: Middle East Technical University. Ankara.
- Bıyıklı, H. (2007). Sağlık İşletmelerinin Kurumsal Birleşmelerinin Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi., Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
- Can, E. & Kızılet, A. (2021). Düzenli Olarak Antrenman Yapan Bireylerin Spor Salonlarına Yönelik Hizmet Kalitesi Algılarının Spora Bağlılığa Etkisi [The Effect of The Service Quality Perceptions of Individuals Who Train Regularly at Gyms on Commitment to Sport], Spor Eğitim Dergisi, 5 (3), 87-97.
- Ceyhun, S. (2006). Spor İşletmelerinde Hizmet Kalitesi. Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor A.B.D, Doktora Tezi, Ankara.
- Cronin, J.J. & Taylor, S.A. (1992). Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension. Journal of Marketing, 56(3), 55-68.
- Çelebi, S. (2019). Yerel yönetimlerin verdiği spor hizmetlerinin halk tarafından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Çiftçi, S., & Çakmak, G. (2018). Fitness Merkezleri Müşterilerinin Hizmet Kalitesi ile İlgili Beklenti ve Algı Düzeylerinin İncelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 23-31. https://doi.org/10.25307/jssr.368522
- Çolak, S., Yılmaz, S., & Çakıl, H. (2022). Özel ve Kamuya Ait Spor Tesislerini Kullanan Bireylerin Memnuniyet Düzeylerinin Değerlendirilmesi (Kocaeli Örneği). Journal of Social Research and Behavioral Sciences Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 8(16), 308-321. DOI: 10.52096/jsrbs.8.16.19
- Goetsch, D. L, & Davis, S. B. (2003). Quality Management; Inroduction to Total Quality Management for Production, Processing, and Services. International Fourth Edition, Prentence Hall Publication.
- Grönroos, C. (1984). A Service Quality Model and Its Marketing Implementations. European Journal of Marketing, 18(4), 36-44.
- Gürel, B., & Özel, Ç. (2013). “Kamu Çalışanlarının Büyükşehir Belediye Hizmetlerinden Memnuniyeti: Ankara Örneği”. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi. 3 (1), 65–74.
- Güzel, D. & Taşcı, M. F. (2022). Spor Merkezlerinde Algılanan Hizmet Kalitesi Düzeyinin Belirlenmesi: Erzurum İli Örneği. Bucak İşletme Fakültesi Dergisi, 5(1), 66-88.
- İşlertaş, N. (2006). “Spor Tesislerinden Yararlanan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin İstek ve Beklentileri (Kayseri İli Örneği)”. Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
- Karakaya, İ. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. İçinde A. Tanrıöğen (Eds). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: s.:59, Ankara: Anı.
- Kayral İ. H., (2012). Sağlık İşletmelerinde Algılanan Hizmet Kalitesi ve Ankara’da Hastane Türlerine Göre Bir Araştırma (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
- Kim, D., & Kim, S. Y. (1995). QUESC: An Instrument for Assessing the Service Quality of Sport Centers in Korea. Journal of Sport Management, 9, 208-220.
- Korkmaz, D. & Utlu, N. (2021). "Belediye Spor Tesislerinden Yararlanan Müşterilerin Hizmet Kalite Algıları Üzerine Bir Araştırma". Bursa Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 40(2), 39-55.
- Küçükbaş Duman, F. (2022). Spor Tesislerinde Algılanan Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti ile İlişkisi. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-13. DOI:10.5281/zenodo.7059995
- Özman., C. (2022). Yerel Yönetimlerin Sağladığı Spor Hizmetlerinin Kalite Algısı ve Kurumsal İtibar Yönetimine Etkisi. İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
- Parasuraman, A., Valarie A., Zeithaml, & Leonard L. Berry (1994). Reassessment of Expectations as a Comparison Standart in Measuring Service Quality : Implications for Future Research. Journal of Marketing, 58:111-124.
- Park S.H, & Kim Y.M. (2000). Conceptualizing and Measuring the Attitudinal Loyalty Construct in Recreational Sport Context. Journal of Leisure Research, 14(1): 197- 207.
- Ramazanoğlu, F., & Öcalan, M. (2005). Spor İşletmelerinde İşletmecilik ve Personel Yönetimi Anlayışı. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 4(1), 36-40.
- Sevilmiş, A., & Şirin, E. F. (2021). Spor Hizmetleri Pazarlamasında Algılanan Hizmet Kalitesinin Memnuniyet ve Ağızdan Ağıza Pazarlamaya Etkisi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(2), 47-62.
- Soygüden, A., Kaya, S. & Hoş, S. (2015). Türkiye’deki Fitness Merkezlerinin Hizmet Kalitesine Yönelik Düzeylerinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9 (1) , 163-178.
- Tsitskari, E., Tzetzis, G., & Konsoulas, D. (2017). Perceived service quality and loyalty of fitness centers’ customers: Segmenting members through their exercise motives. Services Marketing Quarterly, 38(4), 253-268.
- Tüfekçi, Ö. (2010). Fitness Merkezi Müşterilerinin Hizmet Kalitesine Yönelik Beklenti ve Algılarının Değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir.
- Ural, A., Kılıç, İ., (2011) Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Detay Yayıncılık, Ankara.
- Üzüm, H., Yeşildağ, B., Karlı, Ü., Parlar, F. M., Çokpartal, C. & Tekin, N. (2016). Kamu ve Özel Spor Merkezleri Müşterilerinin Hizmet Kalitesi Algılarının İncelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 167-180.
- Vieira, E.R.M., & Ferreira, J.J. (2017). Strategic Framework of Fitness Clubs Based on Quality Dimensions: The Blue Ocean Strategy Approach. Total Quality Management & Business Excellence, 29(13-14), 1648-1667.
- Yerlisu-Lapa, T. & Baştaç, E. (2012). Evaluating the Service Quality Assessment of Individuals Attending Fitness Centers in Antalya According to Age, Gender and Education. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 3(1), 42-52.
- Yüzgenç, A., & Özgül, S. (2014). Yerel Yönetimlerin Sunduğu Spor Hizmetlerinde Hizmet Kalitesi (Gençlik merkezleri ve aile yaşam gençlik merkezleri örneği). Spor Bilimleri Dergisi, 25(2), 79-93.
- Zengin, S., Yetiş, Ü., & Gayretli, Z. (2022). Spor Tesislerini Kullanan Bireylerin Algıladıkları Hizmet Kalite Düzeyleri: Ankara İli Örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 117-129. https://doi.org/10.38021/asbid.1207114
A RESEARCH ON SERVICE QUALITY PERCEPTIONS OF INDIVIDUALS BENEFITING FROM SPORTS FACILITIES
Year 2024,
Volume: 5 Issue: 1, 44 - 51, 04.06.2024
Kenan Koç
,
Sefa Yıldız
,
Mustafa Soner Yüce
Abstract
The main purpose of this study is to determine the service quality perceptions of individuals who benefit from a public or private sports facility about the sports facility. A total of 205 individuals who were randomly selected among individuals receiving service from a public or private sports facility in Sivas and Kayseri provinces participated in the study voluntarily. The data collection tools used in the research are the 7-item "Personal Information Form" used to determine the socio-demographic information of the participants and the 22-item "Service Quality Scale" aiming to evaluate the service received from sports facilities. Statistical analyses of the data obtained were made with SPSS 25.0 package programme. Personal information about the candidates, inventory total scores and factor scores were given by determining frequency (f) and percentage (%) values. Independent T test was used for pairwise comparisons of the scores obtained from the scales, while F test was used for comparisons of three or more variables. HSD test statistics was also used in pairwise comparisons where significant differences were found as a result of the analyses. According to the results of the study, it was seen that the variables of age, gender and educational status of the individuals benefiting from the sports facility did not cause any significant difference in service quality perception. It was determined that there were relatively differences between service quality perception and the variables of type of sports facility (public/private) and duration of membership to the sports facility. It was determined that there were significant differences in the perception of service quality according to the frequency of doing sports (per week) and sports branches, individuals who used the facility 3-4 days a week had a higher perception of service quality than those who used the facility 1-2 days a week, and individuals who received service in pilates branch had a higher perception of service quality than those who received service in combat sports.
References
- Akgül, B. M., Sarol, H., & Gürbüz, B. (2019). Rekreasyonel Amaçlı Hizmet Veren Spor İşletmelerinin Hizmet Kalitesinin Belirlenmesi. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 33-39.
- Aksu, M. (2012). Hizmet kalitesinin bir unsuru olarak atmosferin müşteri sadakati üzerine etkisi: Bozcaada’daki otellerde konaklayan yerli turistlerin üzerine bir araştırma. Yüksek lisans tezi, On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
- Aslan, M. (2006). Determination Of The Service Quality Among Sport And Fitness Centers Of The Selected Universities. Submitted To: Middle East Technical University. Ankara.
- Bıyıklı, H. (2007). Sağlık İşletmelerinin Kurumsal Birleşmelerinin Müşteri Memnuniyeti Üzerine Etkisi., Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
- Can, E. & Kızılet, A. (2021). Düzenli Olarak Antrenman Yapan Bireylerin Spor Salonlarına Yönelik Hizmet Kalitesi Algılarının Spora Bağlılığa Etkisi [The Effect of The Service Quality Perceptions of Individuals Who Train Regularly at Gyms on Commitment to Sport], Spor Eğitim Dergisi, 5 (3), 87-97.
- Ceyhun, S. (2006). Spor İşletmelerinde Hizmet Kalitesi. Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor A.B.D, Doktora Tezi, Ankara.
- Cronin, J.J. & Taylor, S.A. (1992). Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension. Journal of Marketing, 56(3), 55-68.
- Çelebi, S. (2019). Yerel yönetimlerin verdiği spor hizmetlerinin halk tarafından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Çiftçi, S., & Çakmak, G. (2018). Fitness Merkezleri Müşterilerinin Hizmet Kalitesi ile İlgili Beklenti ve Algı Düzeylerinin İncelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 23-31. https://doi.org/10.25307/jssr.368522
- Çolak, S., Yılmaz, S., & Çakıl, H. (2022). Özel ve Kamuya Ait Spor Tesislerini Kullanan Bireylerin Memnuniyet Düzeylerinin Değerlendirilmesi (Kocaeli Örneği). Journal of Social Research and Behavioral Sciences Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 8(16), 308-321. DOI: 10.52096/jsrbs.8.16.19
- Goetsch, D. L, & Davis, S. B. (2003). Quality Management; Inroduction to Total Quality Management for Production, Processing, and Services. International Fourth Edition, Prentence Hall Publication.
- Grönroos, C. (1984). A Service Quality Model and Its Marketing Implementations. European Journal of Marketing, 18(4), 36-44.
- Gürel, B., & Özel, Ç. (2013). “Kamu Çalışanlarının Büyükşehir Belediye Hizmetlerinden Memnuniyeti: Ankara Örneği”. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi. 3 (1), 65–74.
- Güzel, D. & Taşcı, M. F. (2022). Spor Merkezlerinde Algılanan Hizmet Kalitesi Düzeyinin Belirlenmesi: Erzurum İli Örneği. Bucak İşletme Fakültesi Dergisi, 5(1), 66-88.
- İşlertaş, N. (2006). “Spor Tesislerinden Yararlanan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin İstek ve Beklentileri (Kayseri İli Örneği)”. Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
- Karakaya, İ. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. İçinde A. Tanrıöğen (Eds). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: s.:59, Ankara: Anı.
- Kayral İ. H., (2012). Sağlık İşletmelerinde Algılanan Hizmet Kalitesi ve Ankara’da Hastane Türlerine Göre Bir Araştırma (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
- Kim, D., & Kim, S. Y. (1995). QUESC: An Instrument for Assessing the Service Quality of Sport Centers in Korea. Journal of Sport Management, 9, 208-220.
- Korkmaz, D. & Utlu, N. (2021). "Belediye Spor Tesislerinden Yararlanan Müşterilerin Hizmet Kalite Algıları Üzerine Bir Araştırma". Bursa Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 40(2), 39-55.
- Küçükbaş Duman, F. (2022). Spor Tesislerinde Algılanan Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyeti ile İlişkisi. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-13. DOI:10.5281/zenodo.7059995
- Özman., C. (2022). Yerel Yönetimlerin Sağladığı Spor Hizmetlerinin Kalite Algısı ve Kurumsal İtibar Yönetimine Etkisi. İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
- Parasuraman, A., Valarie A., Zeithaml, & Leonard L. Berry (1994). Reassessment of Expectations as a Comparison Standart in Measuring Service Quality : Implications for Future Research. Journal of Marketing, 58:111-124.
- Park S.H, & Kim Y.M. (2000). Conceptualizing and Measuring the Attitudinal Loyalty Construct in Recreational Sport Context. Journal of Leisure Research, 14(1): 197- 207.
- Ramazanoğlu, F., & Öcalan, M. (2005). Spor İşletmelerinde İşletmecilik ve Personel Yönetimi Anlayışı. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 4(1), 36-40.
- Sevilmiş, A., & Şirin, E. F. (2021). Spor Hizmetleri Pazarlamasında Algılanan Hizmet Kalitesinin Memnuniyet ve Ağızdan Ağıza Pazarlamaya Etkisi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(2), 47-62.
- Soygüden, A., Kaya, S. & Hoş, S. (2015). Türkiye’deki Fitness Merkezlerinin Hizmet Kalitesine Yönelik Düzeylerinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9 (1) , 163-178.
- Tsitskari, E., Tzetzis, G., & Konsoulas, D. (2017). Perceived service quality and loyalty of fitness centers’ customers: Segmenting members through their exercise motives. Services Marketing Quarterly, 38(4), 253-268.
- Tüfekçi, Ö. (2010). Fitness Merkezi Müşterilerinin Hizmet Kalitesine Yönelik Beklenti ve Algılarının Değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir.
- Ural, A., Kılıç, İ., (2011) Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, Detay Yayıncılık, Ankara.
- Üzüm, H., Yeşildağ, B., Karlı, Ü., Parlar, F. M., Çokpartal, C. & Tekin, N. (2016). Kamu ve Özel Spor Merkezleri Müşterilerinin Hizmet Kalitesi Algılarının İncelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 167-180.
- Vieira, E.R.M., & Ferreira, J.J. (2017). Strategic Framework of Fitness Clubs Based on Quality Dimensions: The Blue Ocean Strategy Approach. Total Quality Management & Business Excellence, 29(13-14), 1648-1667.
- Yerlisu-Lapa, T. & Baştaç, E. (2012). Evaluating the Service Quality Assessment of Individuals Attending Fitness Centers in Antalya According to Age, Gender and Education. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 3(1), 42-52.
- Yüzgenç, A., & Özgül, S. (2014). Yerel Yönetimlerin Sunduğu Spor Hizmetlerinde Hizmet Kalitesi (Gençlik merkezleri ve aile yaşam gençlik merkezleri örneği). Spor Bilimleri Dergisi, 25(2), 79-93.
- Zengin, S., Yetiş, Ü., & Gayretli, Z. (2022). Spor Tesislerini Kullanan Bireylerin Algıladıkları Hizmet Kalite Düzeyleri: Ankara İli Örneği. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 117-129. https://doi.org/10.38021/asbid.1207114