The aim of this study is to examine whether the attitudes of the fans towards the sponsor brand in the context of professional sports teams differ according to their level of identification with their favorite teams. In addition, examining whether the level of team identification and attitude towards the sponsor brand changes according to some demographic and behavioral characteristics of the fans is another aim of this study. The sample of the study consists of 108 (Xage= 25,7±4,64) students-fans, 68 men and 40 women, studying at the Faculty of Sports Sciences of Iğdır University. The data were obtained through a questionnaire created on the internet. In the analysis of data; Independent Samples t-test was applied for paired groups and One-Way ANOVA Test was applied for more than two groups. According to the results, the attitude levels of the fans with high identification mean towards the sponsor brand are significantly higher than the attitude levels of the fans with medium and low identification mean. The attitude levels of the fans with medium level of identification mean towards the sponsor brand are significantly higher than those of the fans who have a low level of identification.
Bu çalışmanın amacı, profesyonel spor takımları bağlamında, taraftarların sponsor markaya yönelik tutumlarının, tutukları takımlarıyla özdeşleşme düzeylerine göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesidir. Bu amaçla, taraftarların bazı demografik ve davranışsal özelliklerine göre takım özdeşleşmesi ve sponsor markaya olan tutum düzeylerinin değişip değişmediği incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, 68’i erkek ve 40’ı kadın olmak üzere, Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören toplam 108 (Xyaş= 25,7±4,64) öğrenci-taraftar oluşturmaktadır. Veriler internet üzerinden oluşturulan anket aracılığıyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde; ikili gruplar için Bağımsız Örneklemler t-testi, ikiden fazla gruplar için Tek Yönlü ANOVA Testi uygulanmıştır. Sonuçlara göre, yüksek düzeyde özdeşleşme ortalamasına sahip taraftarların sponsor markaya yönelik tutum düzeyleri, orta ve düşük düzeyde özdeşleşme ortalamasına sahip taraftarların tutum düzeylerinden anlamlı bir şekilde büyüktür. Orta düzeyde özdeşleşme ortalamasına sahip olan taraftarların sponsor markaya yönelik tutum düzeyleri, düşük düzeyde özdeşleşme ortalamasına sahip taraftarların tutum düzeylerinden anlamlı bir şekilde büyüktür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2023 |
Submission Date | July 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023Volume: 4 Issue: 2 |
s