Sports sciences faculties are institutions of higher education where physical education and sports-related sciences are taught. In addition to physical education and sports education, it is important and expected that students at these schools also acquire concepts such as sports ethics, sports ethics, sportsmanship, and fair play. Concepts such as sportsmanship, sports morality, and sports ethics should be imparted to athletes and students at every stage of their education. Students of sports sciences faculties, who will play a role in Türkiye's sports development, must serve as role models for society in terms of sports ethics and sports ethics. Students who will serve as teachers, coaches, and administrators in the future must have an awareness of sports ethics and ethics. Therefore, this study, in light of the importance of sports ethics, aimed to measure the level of sports ethics attainment among students of sports sciences faculties and to assess their attitudes toward sports ethics throughout their education. A survey was used as the data collection technique in the study. The study found that the students' level of adopting moral attitudes in sports was 41.51 points (min = 10; max = 50), and their level of self-control in sports was 23.99 points (min = 6; max = 30). These results generally indicate that the students' moral attitudes in sports and their self-control in sports were at a high level. It was observed that gender and age were significant variables in terms of adopting moral attitudes in sports. Furthermore, it was determined that adopting moral attitudes in sports had a positive and linear relationship with self-control in sports.
yok
Spor bilimleri fakülteleri beden eğitimi ve sporla ilgili bilimlerin öğretildiği yükseköğrenim kurumlarıdır. Bu okullarda beden eğitimi ve spor eğitiminin yanında spor ahlakı, spor etiği, sportmenlik, fair play gibi olguların da öğrencilere kazandırılması önemlidir ve eğitimden beklenendir. Sportmenlik, spor ahlakı, spor etiği gibi kavramlar sporculara ve öğrencilere eğitimlerinin her aşamasında kazandırılmalıdır. Türkiye'nin spor alanında gelişiminde söz sahibi olacak spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin, spor ahlakı ve spor etiği açısından topluma örnek olması gereklidir. İlerde öğretmen, antrenör ve yönetici olarak görev yapacak öğrencilerin spor ahlakı ve etik bilincini kazanmış olmaları gereklidir. Bu nedenle bu araştırma, spor etiğinin önemi ışığında, spor bilimleri fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin, spor ahlakı kazanma düzeylerini ölçmek, eğitim süreçleri boyunca spor etiğine yönelik tutumlarını değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada veri toplama tekniği olarak anket kullanılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin sporda ahlaki tutumları benimse düzeylerinin 41.51 puan olduğu (min= 10; max = 50) sporda öz denetimli olma düzeylerinin ise 23.99 puan olduğu (min = 6; max = 30) sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar genel anlamda öğrencilerin spor ahlaki tutumlarının ve sporda öz denetimlerinin üst düzeyde olduğunu gösterir niteliktedir. Cinsiyet ve yaş değişkeninin sporda ahlaki tutum benimseme noktasında farklılığının önemli olduğu görülmüştür. Ayrıca sporda ahlaki tutum benimsemenin, sporda öz denetimli olma ile pozitif yönlü ve doğrusal bir ilişkiye sahip olduğu belirlenmiştir.
yok
yok
teşekkürler
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Physical Training and Sports |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Project Number | yok |
| Submission Date | August 1, 2025 |
| Acceptance Date | September 29, 2025 |
| Publication Date | December 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 3 |
s