Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Sports Ethics Acquisition Levels of Sports Science Faculty Students

Year 2025, Volume: 6 Issue: 3, 56 - 66, 22.12.2025

Abstract

Sports sciences faculties are institutions of higher education where physical education and sports-related sciences are taught. In addition to physical education and sports education, it is important and expected that students at these schools also acquire concepts such as sports ethics, sports ethics, sportsmanship, and fair play. Concepts such as sportsmanship, sports morality, and sports ethics should be imparted to athletes and students at every stage of their education. Students of sports sciences faculties, who will play a role in Türkiye's sports development, must serve as role models for society in terms of sports ethics and sports ethics. Students who will serve as teachers, coaches, and administrators in the future must have an awareness of sports ethics and ethics. Therefore, this study, in light of the importance of sports ethics, aimed to measure the level of sports ethics attainment among students of sports sciences faculties and to assess their attitudes toward sports ethics throughout their education. A survey was used as the data collection technique in the study. The study found that the students' level of adopting moral attitudes in sports was 41.51 points (min = 10; max = 50), and their level of self-control in sports was 23.99 points (min = 6; max = 30). These results generally indicate that the students' moral attitudes in sports and their self-control in sports were at a high level. It was observed that gender and age were significant variables in terms of adopting moral attitudes in sports. Furthermore, it was determined that adopting moral attitudes in sports had a positive and linear relationship with self-control in sports.

Project Number

yok

References

  • Arslan, E., & Selçuk, A. (2016). Sporda sportmenlik algısı: Voleybolcuların sportmenlik tutumları üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 71-84.
  • Bayram, Y. (2012). Spor Yapan ve Yapmayan 14-18 Yaş Grubu Öğrencilerin Saldırganlık Tutumlarının İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Beşirli, A. (2019). Spor ve ahlak ilişkisi: genç futbolcularda öz-denetim ve içsel motivasyonun ahlaki davranışlara etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 10(2), 44-54.
  • Bucher, C. A., & Wuest, D. A. (1987). Foundations of physical education and sport, Times Mirror. St. Louis-Toronto-Santa-Clara: Mosby Colloge Publishing.
  • Büyükbasmacı, Y.E. & Erdoğdu, M. (2021). Sporun Ahlaki Olgunluk Düzeyine Etkisi. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(38), 389-397.
  • Canoğlu, M.K. (2023). Spor lisesi öğrencilerinin sporda tutkunluk düzeylerinin spor ahlakı davranışlarını betimlemedeki rolünün incelenmesi. T.C. İzmir Demokrasi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri Ana Bilim Dalı Tezli Yüksek Lisans Programı.
  • Certel, Z., Bahadır, Z., & Çelik, B. (2020). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersi sportmenlik davranışları. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11(3), 221-230.
  • Cindoruk, A., ve Akalp, F. (2013). Üniversite öğrencilerinin sporcu değerleri ile ahlaki karar verme becerileri arasındaki ilişki. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(4), 196-204.
  • Cremades, J.G. (2014). Becoming a sport, exercise, and performance psychology professional: A global perspective. Psychology Press.
  • Dalbudak, İ. (2012). 13-15 yaş arası görme engelli sporcuların stres ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Efek, E., Sivrikaya, Ö., & Sadık, R. (2018). Spor bilimleri alanında okuyan üniversite öğrencilerinin ahlaki gelişim düzeyleriyle spor tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(29), 3895-3903.
  • George, D., & Mallery, P. (2024). IBM SPSS statistics 29 step by step: A simple guide and reference. Routledge.
  • Karafil, A.Y., Atay, E., Ulaş, M., & Melek, C. (2017). Spora katılımın beden eğitimi dersi sportmenlik davranışları üzerine etkisinin araştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 1-11.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, D. G., Ayan, B. N., & Ocak, Y. (2023). Amatör futbolcuların sporda ahlaktan uzaklaşma ile spor duygu durumlarının incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(3), 1139-1149.
  • Luo, H. (2011). Generation of non-normal data: A study of Fleishman’s power method. Department of Statistics, Uppsala University.
  • Mardia, K.V. (1970). Measures of multivariate skewness and kurtosis with applications. Biometrika, 57(3), 519-530.
  • Öztürk, A., & Akgül, B. (2015). Sporda ahlaki değerler ve fair play ilkelerine uyumun öz yeterlikle ilişkisi: spor yönetimi öğrencilerine yönelik bir araştırma. Anadolu Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 19-33.
  • Soygüden, A. (2019). Sporda yaşanan örnek etik davranışların toplumsal karakterin oluşmasına etkileri. Helal ve Etik Araştırmalar Dergisi, 1(1), 60-72.
  • Soykan, A., Mungan Ay, S., & Akınalp, H. (2019). Karate hakemlerinin sportmenlik dışı davranışlarla ilgili kişisel görüşlerinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi/The Journal of Social Sciences, (34).
  • Stewart, C. C. (2014). Sportsmanship, Gamesmanship, And The Implications for Coach Education. Strategies, 27(5), 3-7.
  • Sunay, H., & Saracaloğlu, A. S. (2003). Türk sporcusunun spordan beklentileri ile spora yönelten unsurlar. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 43-48.
  • Şeker, İ., & Uslu, T. (2020). Spor yapan ve spor yapmayan üniversite öğrencilerinin sosyal beceri, saldırganlık ve spor ahlakı düzeylerinin incelenmesi: Harran Üniversitesi örneği. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 172-189.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2007). Experimental designs using ANOVA (p. 724). Belmont, CA: Thomson/Brooks/Cole.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Allyn and Bacon.
  • Tuncel, S. D., & Büyüköztürk, Ş. (2009). Antrenörlerin mesleki etik ilkeleri nelerdir? Nasıl ölçülür? Ölçek geliştirme: ölçeğin geçerlik ve güvenirliği. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 159-168.
  • Yakup, K., & Seçer, E. (2018). Spor bilimleri alanında eğitim gören üniversite öğrencilerinin sportmenlik davranışları ile saygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 247-259.
  • Yiğit, Y. (2021). Eğitimde kültürel spor ahlakı bilinci kazanma amacına erişim düzeyi ölçeği: geçerlik güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8(2).
  • Yurtsızoğlu, Z., & Gül, O. (2023). Kariyer eğitimi ve kariyer planlama farkındalığının spor endüstrisi için önemi. Ondokuz Mayıs University Journal of Education Faculty, 42(1), 431-468.

SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN SPOR AHLAKI KAZANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2025, Volume: 6 Issue: 3, 56 - 66, 22.12.2025

Abstract

Spor bilimleri fakülteleri beden eğitimi ve sporla ilgili bilimlerin öğretildiği yükseköğrenim kurumlarıdır. Bu okullarda beden eğitimi ve spor eğitiminin yanında spor ahlakı, spor etiği, sportmenlik, fair play gibi olguların da öğrencilere kazandırılması önemlidir ve eğitimden beklenendir. Sportmenlik, spor ahlakı, spor etiği gibi kavramlar sporculara ve öğrencilere eğitimlerinin her aşamasında kazandırılmalıdır. Türkiye'nin spor alanında gelişiminde söz sahibi olacak spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin, spor ahlakı ve spor etiği açısından topluma örnek olması gereklidir. İlerde öğretmen, antrenör ve yönetici olarak görev yapacak öğrencilerin spor ahlakı ve etik bilincini kazanmış olmaları gereklidir. Bu nedenle bu araştırma, spor etiğinin önemi ışığında, spor bilimleri fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin, spor ahlakı kazanma düzeylerini ölçmek, eğitim süreçleri boyunca spor etiğine yönelik tutumlarını değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada veri toplama tekniği olarak anket kullanılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin sporda ahlaki tutumları benimse düzeylerinin 41.51 puan olduğu (min= 10; max = 50) sporda öz denetimli olma düzeylerinin ise 23.99 puan olduğu (min = 6; max = 30) sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar genel anlamda öğrencilerin spor ahlaki tutumlarının ve sporda öz denetimlerinin üst düzeyde olduğunu gösterir niteliktedir. Cinsiyet ve yaş değişkeninin sporda ahlaki tutum benimseme noktasında farklılığının önemli olduğu görülmüştür. Ayrıca sporda ahlaki tutum benimsemenin, sporda öz denetimli olma ile pozitif yönlü ve doğrusal bir ilişkiye sahip olduğu belirlenmiştir.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

Thanks

teşekkürler

References

  • Arslan, E., & Selçuk, A. (2016). Sporda sportmenlik algısı: Voleybolcuların sportmenlik tutumları üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(3), 71-84.
  • Bayram, Y. (2012). Spor Yapan ve Yapmayan 14-18 Yaş Grubu Öğrencilerin Saldırganlık Tutumlarının İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Beşirli, A. (2019). Spor ve ahlak ilişkisi: genç futbolcularda öz-denetim ve içsel motivasyonun ahlaki davranışlara etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 10(2), 44-54.
  • Bucher, C. A., & Wuest, D. A. (1987). Foundations of physical education and sport, Times Mirror. St. Louis-Toronto-Santa-Clara: Mosby Colloge Publishing.
  • Büyükbasmacı, Y.E. & Erdoğdu, M. (2021). Sporun Ahlaki Olgunluk Düzeyine Etkisi. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(38), 389-397.
  • Canoğlu, M.K. (2023). Spor lisesi öğrencilerinin sporda tutkunluk düzeylerinin spor ahlakı davranışlarını betimlemedeki rolünün incelenmesi. T.C. İzmir Demokrasi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri Ana Bilim Dalı Tezli Yüksek Lisans Programı.
  • Certel, Z., Bahadır, Z., & Çelik, B. (2020). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersi sportmenlik davranışları. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11(3), 221-230.
  • Cindoruk, A., ve Akalp, F. (2013). Üniversite öğrencilerinin sporcu değerleri ile ahlaki karar verme becerileri arasındaki ilişki. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(4), 196-204.
  • Cremades, J.G. (2014). Becoming a sport, exercise, and performance psychology professional: A global perspective. Psychology Press.
  • Dalbudak, İ. (2012). 13-15 yaş arası görme engelli sporcuların stres ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Efek, E., Sivrikaya, Ö., & Sadık, R. (2018). Spor bilimleri alanında okuyan üniversite öğrencilerinin ahlaki gelişim düzeyleriyle spor tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(29), 3895-3903.
  • George, D., & Mallery, P. (2024). IBM SPSS statistics 29 step by step: A simple guide and reference. Routledge.
  • Karafil, A.Y., Atay, E., Ulaş, M., & Melek, C. (2017). Spora katılımın beden eğitimi dersi sportmenlik davranışları üzerine etkisinin araştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 1-11.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, D. G., Ayan, B. N., & Ocak, Y. (2023). Amatör futbolcuların sporda ahlaktan uzaklaşma ile spor duygu durumlarının incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(3), 1139-1149.
  • Luo, H. (2011). Generation of non-normal data: A study of Fleishman’s power method. Department of Statistics, Uppsala University.
  • Mardia, K.V. (1970). Measures of multivariate skewness and kurtosis with applications. Biometrika, 57(3), 519-530.
  • Öztürk, A., & Akgül, B. (2015). Sporda ahlaki değerler ve fair play ilkelerine uyumun öz yeterlikle ilişkisi: spor yönetimi öğrencilerine yönelik bir araştırma. Anadolu Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 19-33.
  • Soygüden, A. (2019). Sporda yaşanan örnek etik davranışların toplumsal karakterin oluşmasına etkileri. Helal ve Etik Araştırmalar Dergisi, 1(1), 60-72.
  • Soykan, A., Mungan Ay, S., & Akınalp, H. (2019). Karate hakemlerinin sportmenlik dışı davranışlarla ilgili kişisel görüşlerinin incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi/The Journal of Social Sciences, (34).
  • Stewart, C. C. (2014). Sportsmanship, Gamesmanship, And The Implications for Coach Education. Strategies, 27(5), 3-7.
  • Sunay, H., & Saracaloğlu, A. S. (2003). Türk sporcusunun spordan beklentileri ile spora yönelten unsurlar. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 43-48.
  • Şeker, İ., & Uslu, T. (2020). Spor yapan ve spor yapmayan üniversite öğrencilerinin sosyal beceri, saldırganlık ve spor ahlakı düzeylerinin incelenmesi: Harran Üniversitesi örneği. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 172-189.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2007). Experimental designs using ANOVA (p. 724). Belmont, CA: Thomson/Brooks/Cole.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Allyn and Bacon.
  • Tuncel, S. D., & Büyüköztürk, Ş. (2009). Antrenörlerin mesleki etik ilkeleri nelerdir? Nasıl ölçülür? Ölçek geliştirme: ölçeğin geçerlik ve güvenirliği. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 159-168.
  • Yakup, K., & Seçer, E. (2018). Spor bilimleri alanında eğitim gören üniversite öğrencilerinin sportmenlik davranışları ile saygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 247-259.
  • Yiğit, Y. (2021). Eğitimde kültürel spor ahlakı bilinci kazanma amacına erişim düzeyi ölçeği: geçerlik güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8(2).
  • Yurtsızoğlu, Z., & Gül, O. (2023). Kariyer eğitimi ve kariyer planlama farkındalığının spor endüstrisi için önemi. Ondokuz Mayıs University Journal of Education Faculty, 42(1), 431-468.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports
Journal Section Research Article
Authors

Egemen Eren 0009-0003-5647-2752

Zühal Yurtsızoğlu 0000-0003-2887-1222

Project Number yok
Submission Date August 1, 2025
Acceptance Date September 29, 2025
Publication Date December 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Eren, E., & Yurtsızoğlu, Z. (2025). SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN SPOR AHLAKI KAZANMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 56-66.

s