Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Farklı Değişkenler Açısından Takım Özdeşleşme ve Karşıt Görüşe Saygı Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 53 - 60, 31.10.2020
https://doi.org/10.46385/tsbd.717427

Öz

Bu çalışmanın amacı; yarının eğitimcileri olacak olan beden eğitimi spor yüksekokulu ile eğitim fakültesi öğrencilerinin farklı değişkenler açısından takım özdeşleşme ve karşıt görüşe saygı düzeylerini incelemektir. Araştırmanın örneklem grubunu 2018-2019 akademik yıl içerisinde Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi bünyesinde öğrenim gören 290 beden eğitimi spor yüksekokulu öğrencisiyle 299 eğitim fakültesi öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada, öğrencilere yönelik kişisel bilgi formu, Gülle (2018) tarafından geliştirilen ‘’sporda karşıt görüşe saygı ve öz denetim ölçeği’’ ile Wann ve Branscombe (1993) tarafından geliştirilen Günay ve Tiryaki (2003)’nin geçerlik, güvenirlik çalışmasını yaptığı ‘’spor taraftarı özdeşleşme ölçeği’’ kullanılmıştır. Öğrencilerin bu iki ölçekten aldıkları ortalama puanlarının; cinsiyet, düzenli spor yapıp yapmama, izlediği spor dalı, bölüm gibi değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Elde edilen verilerin hesaplanmasında ise SPSS 17 paket programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağıldığı saptanmış ve parametrik testlerden olan bağımsız örneklem t testi ile tek yönlü varyans analiz testi (ANOVA) ve Pearson Korelasyon Testi uygulanmıştır. Bu çalışmada anlamlılık düzeyi (p)<0,05 olarak kabul edilmiştir. Sonuç olarak; karşıt görüşe saygı ve öz denetim ölçeğinin iki alt boyutu olan saygı ve nefret alt boyutları ile cinsiyet, düzenli spor yapıp yapmama, izlediği spor dalı, bölüm değişkenleri arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Spor taraftarı özdeşleşme ölçeği ile cinsiyet ve izlediği spor dalı değişkenleri arasında yine anlamlı farklılık tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aycan, A., Polat, E., & Yılmaz, U. (2009). Takım özdeşleşme düzeyi ile profesyonel futbol müsabakalarına seyirci olarak katılım kararını etkileyen değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 169-174.
  • Bahk, C. M. (2000). Sex differences in sport spectator involvement. Perceptual and motor skills, 91(1), 79-83. Baştürk, S., ve Taştepe, M. (2013). Evren ve Örneklem. Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Vize Yayıncılık, 129-159.
  • Birinci, R. (2019). Spor yapan ve yapmayan bireylerin benlik saygısı ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
  • Bozyiğit, E. ve Doğan, F. (2018). Examination of the psychological commitment to team of the students of faculty of sports sciences. Journal of Human Sciences, 15(4), 2159-2167.
  • Branscombe, N. R. ve Wann, D. L. (1992). Physiological arousal and reactions to outgroup members during competitions that implicate an important social identity. Aggressive behavior, 18(2), 85-93. https://doi.org/10.1002/1098-2337(1992)18:2<85::AID-AB2480180202>3.0.CO;2-9
  • Branscombe, N. R. ve Wann, D. L. (1994). Collective self‐esteem consequences of outgroup derogation when a valued social identity is on trial. European Journal of Social Psychology, 24(6), 641-657. https://doi.org/10.1002/ejsp.2420240603
  • Demirel, M., Karahan Güven, B., & Ünlü, H. (2007). Farklı üniversitelerdeki spor taraftarlarının takımları ile özdeşleşme düzeyleri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 76-86.
  • Ekinci, N.E. (2018). Üniversite öğrencilerinin taraftarı oldukları takım ile özdeşleşme düzeylerinin incelenmesi. Social Sciences Studies Journal. 4(22), 4050-4054.
  • Fidan, C. (2016). İlköğretim 2. kademe (5. 6. 7. 8. Sınıf) öğrencilerinin spor yapan ve yapmayanların saldırganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Kahramanmaraş ili örneği). Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Gençay, S. (2004). Üniversite öğrencilerinin spor taraftarlığıyla ilgili davranışları üzerine bir araştırma. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gençay, S. ve Karaküçük, S. (2004). Üniversite öğrencilerinin spor taraftarlığıyla ilgili davranışları üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(4), 11-22.
  • Gülle, M. (2013). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin okul ortamında maruz kaldıkları yıldırma algıları ve örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Gülle, M. (2018). Sporda karşıt görüşe saygı ve öz denetim ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (29), 262-279. https://doi.org/10.14520/adyusbd.433780.
  • Güllü, M. ve Güçlü, M. (2006). Ortaöğretim öğrencilerinin taraftarı oldukları spor takımları ile özdeşleşmelerinin incelenmesi. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı, 3-5.
  • Günay, N. ve Tiryaki, Ş. (2003). Spor taraftarı özdeşleşme ölçeğinin (stöö) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 14-26.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Koçer, M. (2012). Futbol derneklerine üye olan taraftarların şiddet ve holiganizm eğilimlerinin belirlenmesi: Kayseri örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(32), 111-135.
  • Kopp, C.B. (1982). Antecedents of self-regulation: a developmental perspective. Developmental psychology, 18(2), 199. https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.2.199.
  • Küçük, V. ve Koç, H. (2004). Psiko-sosyal gelişim süreci içersinde insan ve spor ilişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (9). 1-12.
  • Özdemir, Ö., Orhan, İ., Nazlı, B. ve Özdemir, S. (2018). Spor bilimleri ve hukuk fakültesi öğrencilerinde saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. Journal Of International Social Research, 11(61), 1305-1311. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2018.3019.
  • Öztürk Y.M. (2019). Aktif spor yapan ve yapmayan spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sporda şiddet eğilimi ve saldırganlık davranışlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. ve Ullman, J.B. (2007). Using Multivariate Statistics (Vol. 5). Boston MA: Pearson.
  • Tangney, J.P., Baumeister, R.F. ve Boone, A.L. (2004). High self‐control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of personality, 72(2), 271-324. Doi: 10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x.
  • Wann, D.L., Carlson, J.D. ve Schrader, M.P. (1999). The impact of team identification on the hostile and instrumental verbal aggression of sport spectators. Journal of Social Behavior and Personality, 14(2), 279-286.
  • Wann, D.L. ve Branscombe, N.R. (1993). Sports fans: measuring degree of identification with their team. International Journal of Sport Psychology, 24(1),17.

Examination of The Levels of Team Identification and Respect for Opposite Approach of University Students In Terms of Different Variables

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 2, 53 - 60, 31.10.2020
https://doi.org/10.46385/tsbd.717427

Öz

The aim of this study is to examine the levels of team identification and respect for opposing views in terms of different variables of the students of the school of physical education and sports and faculty of Education who will be the educators of tomorrow. The sample group of the study consists of 290 physical education sports school students and 299 faculty of education students who studied under Hatay Mustafa Kemal University during the 2018-2019 academic year. In the study, the personal information form for the researchers was used, ‘’respect for opposite approach and audit scale of self-control at the sport’’ developed by Gülle (2018) and ‘‘sport spectator identification scale’’ developed by Wann and Branscombe (1993). Students ' average scores on these two scales; gender, whether or not regular sports, the branch of sports followed, the division of the variables such as the difference in terms of examined. In the calculation of the data obtained SPSS 17 package program was used. It was determined that the data were normally distributed and the independent sample t test from parametric tests and the one-way variance analysis test (ANOVA) and Pearson correlation test were applied. In this study, the level of significance (p) was<0.05.As a result, there was a significant difference between the two sub-dimensions of respect and hate, which are the two sub-dimensions of respect and self-regulation scale, and the variables of gender, whether or not to play regular sports, the branch of sport and division. There was also a significant difference between the sports fan identification scale and the gender and sports branch variables.

Kaynakça

  • Aycan, A., Polat, E., & Yılmaz, U. (2009). Takım özdeşleşme düzeyi ile profesyonel futbol müsabakalarına seyirci olarak katılım kararını etkileyen değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 169-174.
  • Bahk, C. M. (2000). Sex differences in sport spectator involvement. Perceptual and motor skills, 91(1), 79-83. Baştürk, S., ve Taştepe, M. (2013). Evren ve Örneklem. Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Vize Yayıncılık, 129-159.
  • Birinci, R. (2019). Spor yapan ve yapmayan bireylerin benlik saygısı ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
  • Bozyiğit, E. ve Doğan, F. (2018). Examination of the psychological commitment to team of the students of faculty of sports sciences. Journal of Human Sciences, 15(4), 2159-2167.
  • Branscombe, N. R. ve Wann, D. L. (1992). Physiological arousal and reactions to outgroup members during competitions that implicate an important social identity. Aggressive behavior, 18(2), 85-93. https://doi.org/10.1002/1098-2337(1992)18:2<85::AID-AB2480180202>3.0.CO;2-9
  • Branscombe, N. R. ve Wann, D. L. (1994). Collective self‐esteem consequences of outgroup derogation when a valued social identity is on trial. European Journal of Social Psychology, 24(6), 641-657. https://doi.org/10.1002/ejsp.2420240603
  • Demirel, M., Karahan Güven, B., & Ünlü, H. (2007). Farklı üniversitelerdeki spor taraftarlarının takımları ile özdeşleşme düzeyleri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 76-86.
  • Ekinci, N.E. (2018). Üniversite öğrencilerinin taraftarı oldukları takım ile özdeşleşme düzeylerinin incelenmesi. Social Sciences Studies Journal. 4(22), 4050-4054.
  • Fidan, C. (2016). İlköğretim 2. kademe (5. 6. 7. 8. Sınıf) öğrencilerinin spor yapan ve yapmayanların saldırganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Kahramanmaraş ili örneği). Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Gençay, S. (2004). Üniversite öğrencilerinin spor taraftarlığıyla ilgili davranışları üzerine bir araştırma. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gençay, S. ve Karaküçük, S. (2004). Üniversite öğrencilerinin spor taraftarlığıyla ilgili davranışları üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(4), 11-22.
  • Gülle, M. (2013). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin okul ortamında maruz kaldıkları yıldırma algıları ve örgütsel bağlılık düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Gülle, M. (2018). Sporda karşıt görüşe saygı ve öz denetim ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (29), 262-279. https://doi.org/10.14520/adyusbd.433780.
  • Güllü, M. ve Güçlü, M. (2006). Ortaöğretim öğrencilerinin taraftarı oldukları spor takımları ile özdeşleşmelerinin incelenmesi. 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı, 3-5.
  • Günay, N. ve Tiryaki, Ş. (2003). Spor taraftarı özdeşleşme ölçeğinin (stöö) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 14-26.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Koçer, M. (2012). Futbol derneklerine üye olan taraftarların şiddet ve holiganizm eğilimlerinin belirlenmesi: Kayseri örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(32), 111-135.
  • Kopp, C.B. (1982). Antecedents of self-regulation: a developmental perspective. Developmental psychology, 18(2), 199. https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.2.199.
  • Küçük, V. ve Koç, H. (2004). Psiko-sosyal gelişim süreci içersinde insan ve spor ilişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (9). 1-12.
  • Özdemir, Ö., Orhan, İ., Nazlı, B. ve Özdemir, S. (2018). Spor bilimleri ve hukuk fakültesi öğrencilerinde saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. Journal Of International Social Research, 11(61), 1305-1311. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2018.3019.
  • Öztürk Y.M. (2019). Aktif spor yapan ve yapmayan spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sporda şiddet eğilimi ve saldırganlık davranışlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. ve Ullman, J.B. (2007). Using Multivariate Statistics (Vol. 5). Boston MA: Pearson.
  • Tangney, J.P., Baumeister, R.F. ve Boone, A.L. (2004). High self‐control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of personality, 72(2), 271-324. Doi: 10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x.
  • Wann, D.L., Carlson, J.D. ve Schrader, M.P. (1999). The impact of team identification on the hostile and instrumental verbal aggression of sport spectators. Journal of Social Behavior and Personality, 14(2), 279-286.
  • Wann, D.L. ve Branscombe, N.R. (1993). Sports fans: measuring degree of identification with their team. International Journal of Sport Psychology, 24(1),17.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mahmut Gülle 0000-0002-9967-0703

Özgür Aktaş 0000-0002-3709-2813

Bilgihan Büyüktaş 0000-0002-6816-7275

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2020
Kabul Tarihi 26 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gülle, M., Aktaş, Ö., & Büyüktaş, B. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Farklı Değişkenler Açısından Takım Özdeşleşme ve Karşıt Görüşe Saygı Düzeylerinin İncelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 53-60. https://doi.org/10.46385/tsbd.717427

TÜBİTAK-ULAKBİM DERGİPARK AKADEMİK bünyesinde kurulan Türk Spor Bilimleri Dergisi Doçentlik başvurusu Ulusal Makale b maddesi kapsamındadır.