Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimlerinde Empati ve Farkındalık Çalışmaları: Yetersizliklerin Ne Kadar Farkındayız?

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 12, 17.10.2023

Öz

Bu çalışmada amaç, spor bilimi alanında engellilere yönelik yapılan deneysel empati ve farkındalık çalışmalarını incelenmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Çalışmaya 2009-2023 yılları arası engelli bireylere yönelik spor bilimi alanında yapılan 26 bilimsel makale çalışması dâhil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak Ulakbim, Google Akademik, Web of Sciences, Eric ve Pumbed veri tabanları kullanılmıştır. Çalışmalar, yıl, yöntem, örneklem türü, örneklem büyüklüğü ve çalışılan yaş grubu değişkenleri açısından incelenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılarak frekans ve yüzde hesaplaması yapılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgularda, çalışmaların 2021 ve 2022 yıllarında daha çok yapıldığı, yöntemsel olarak karma yöntemlerin kullanıldığı, örneklem türüne göre yapılan çalışmaların çoğunlukla ortaokul öğrenciler ile gerçekleştirildiği, örneklem büyüklüğünde 100 ve daha az katılımcı ile yapılan çalışmaların daha çok olduğu ve çalışılan yaş grubunda ise en çok 0-18 yaş grubunun yoğunlukta olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, 2009-2023 yılları arası yapılan toplam 26 bilimsel makale çalışmasının on dört yıllık süre içinde yetersiz sayıda olduğu, spor bilimi alanında engellilere yönelik yapılan empati ve farkındalık çalışmaların sayısının arttırılması, örneklem büyüklüğünün daha geniş kitlelere yayılması gerektiği önerilmektedir. Bununla birlikte araştırmacı ve eğitimcilere konu üzerine fikir vermesi, yapılan çalışmaları değerlendirmeye olanak tanıması, alandaki ihtiyaç ve eksikliklerin farkına varılması gelecekte yapılacak çalışmalara yön vermesi açısından yararlı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alpay M. R. (2021). Farkındalık Temelli Beden Eğitimi Derslerinin İlkokul 3. Ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Bilinçli Farkındalık ile Duygusal ve Psikolojik İyi Oluş Düzeyleri Üzerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Anderson, J. J., Wilbers, L. E., Loepp, E. D., Malek, S. E., Scherer, K. J., & Bero, C. M. (2021). Effects of a Disability Awareness Clinic on Boy Scouts’ Attitudes toward Disability. Journal of Social Service Research, 47(1), 1-9.
  • Arslan, Y. (2016). Kim daha iyi empati kuruyor -empati üzerine mikro bir sosyolojik araştırma. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 6 (2/1), 51-64.
  • Başer, D., Kırlıoğlu, M., & Kırlıoğlu, H. İ. K. (2019). Empati kavramına bauman çerçevesinden bir bakış. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 2321-2344.
  • Belousov, L. (2016). Paralympic Sport as a Vehicle for Teaching Tolerance Toyoung People. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 233, 46-52.
  • Bindesen, Z. V. & Bindesen, M. A. (2020). İnsan, Spor ve Felsefe (Spor Felsefesine Bir Giriş), Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt 22, Sayı 4.
  • Creswell, J. W., & Sözbilir, M. (2017). Karma Yöntem Araştırmalarına Giriş. Pegem Akademi.
  • Derman, M. T., Türen, Ş., & Buntürk, T. (2020). Okul öncesi çocukların empati bölümleri ile annelerinin ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4(3), 336-368.
  • Erikson, E. H. (1984). İnsanın Sekiz Çağı. (Çev: T. Bedirhan Üstün, Vedat Şar). Ankara: Birey ve Toplum Yayınları. Ezquerro, A., & Cañete, M. (2023). Group Analysis throughout the Life Cycle: Foulkes Revisited from a Group Attachment and Developmental Perspective. Taylor & Francis.
  • Fadlillah, M., & Pangastuti, R. (2022). Parenting style to support the cognitive development of early childhood. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 7(1), 156-163.
  • Goleman, D. (2007). Duygusal zekâ (eq) neden ıq’dan daha önemlidir. B. Seçkin Yüksel(çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Hacıoğlu, Y., & Suiçmez, E. (2022). STEAM education in preschool education: We design our school for our visually impaired friend. Science Activities, 59(2), 55-67.
  • Havighurst, R.J. (1972). Developmental tasks and education. New York: David McKay.
  • Huberman, A. M., & Miles, M. B. (1994). Data management and analysis methods.
  • Ison, N., McIntyre, S., Rothery, S., Smithers-Sheedy, H., Goldsmith, S., Parsonage, S., & Foy, L. (2010). ‘Just like you’: A disability awareness programme for children that enhanced knowledge, attitudes and acceptance: Pilot study findings. Developmental Neurorehabilitation, 13(5), 360-368.
  • Kabat-Zinn, J. (2019). Awareness for beginner. Pegasus Publications.
  • Kocaman-Karoğlu, A. (2015). Öğretim teknolojileri alanında karma yöntem çalışmaları analizi: 2005-2015 arası. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(2), 353-369.
  • Liu, Y., Kudláček, M., & Ješina, O. (2010). The influence of Paralympic School Day on children’s attitudes towards people with disabilities. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 40(2), 63-69.
  • Lloyd, A., Smith, M., Dempsey, I., Fischetti, J., & Amos, K. (2017). Short-and medium-term impacts of the just like you disability awareness program: A quasi-experimental comparison of alternative forms of program delivery in New South Wales’ primary schools. Australian Journal of Education, 61(3), 288-304.
  • McKay, C., Haegele, J. A., & Pérez-Torralba, A. (2022). ‘My perspective has changed on an entire group of people’: Undergraduate students’ experiences with the Paralympic Skill Lab. Sport, Education and Society, 27(8), 946-959.
  • McKay, C., Kirk, T. N., & Leake, M. (2023). “I thought ıt was going to be trash”: rural high school students’ disability-related perception change following paralympic school day. Journal of Teaching in Physical Education, 1(aop), 1-9.
  • McKay, C., Park, J. Y., & Block, M. (2021). Exploring the variables associated with student attitudes toward inclusion in physical education after taking part in the Paralympic School Day programme. International Journal of Inclusive Education, 25(3), 329-347.
  • Nelson, T. A., Goodchild, M. F., & Wright, D. J. (2022). Accelerating ethics, empathy, and equity in geographic information science. Proceedings of the National Academy of Sciences, 119(19), e2119967119.
  • Ocete, C., Pérez-Tejero, J., Coterón, J., & Reina, R. (2022). How do competitiveness and previous contact with people with disabilities impact on attitudes after an awareness intervention in physical education?. Physical Education and Sport Pedagogy, 27(1), 19-31.
  • Özen, Y., & Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren-örneklem sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (15) , 394-422.
  • Özyeşil, Z. (2011). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayış düzeylerinin bilinçli farkındalık kişilik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmış Doktora Tezi). Konya Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Paek, B., Martyn, J., Oja, BD, Kim, M., & Larkins, R. J. (2022). Spor çalışanlarının yaratıcılığını aramak: Karma yöntemlerden oluşan bir keşif. Avrupa Spor Yönetimi Üç Aylık, 22 (4), 483-505.
  • Pérez-Torralba, A., Reina, R., Pastor-Vicedo, J. C., & González-Víllora, S. (2019). Education intervention using para-sports for athletes with high support needs to improve attitudes towards students with disabilities in Physical Education. European Journal of Special Needs Education, 34(4), 455-468.
  • Piaget, J. (2013). The construction of reality in the child (Vol. 82). Routledge.
  • Sezgin, M., & Şimşek, İ. (2021). Empatinin siyasal katılım üzerine etkisi: seçmenlerin sosyal medyadaki katılım davranışlarına yönelik bir araştırma. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İnif E-Dergi), 6(1), 509-524.
  • Uygur, S. (2019). Ergenlerin bilinçli farkındalığının yordanmasında başa çıkma stilleri, empati ve duygusal düzenlemenin rolü. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 9(55) , 1247-1279.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Empathy And Awareness Studies İn Sport Sciences: How Aware Of Inadequacies Are We?

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 12, 17.10.2023

Öz

The aim of this study is to examine the experimental empathy and awareness studies for the disabled in the field of sports science. Document analysis, one of the qualitative research methods, was used in the study. The study included 26 scientific article studies in the field of sports science for people with disabilities between the years 2009-2023. Ulakbim, Google Scholar, Web of Sciences, Eric and Pumbed databases were used as data collection tools. Studies were examined in terms of year, method, sample type, sample size and age group studied. In the analysis of the data, frequency and percentage calculations were made using the content analysis method. According to the findings of the research, the studies were mostly conducted in 2021 and 2022, mixed methods were used methodically, the studies conducted according to the sample type were mostly carried out with secondary school students, the number of studies with 100 or less participants in the sample size was more, and the age group studied was the lowest. It has been determined that the 0-18 age group is mostly concentrated. As a result, it is suggested that a total of 26 scientific article studies conducted between 2009-2023 were insufficient in fourteen years, the number of empathy and awareness studies conducted in the field of sports science for the disabled should be increased, and the sample size should be extended to wider masses. In addition, it is thought that it will be useful in terms of giving researchers and educators an idea on the subject, allowing the evaluation of the studies done, recognizing the needs and deficiencies in the field and guiding future studies.

Kaynakça

  • Alpay M. R. (2021). Farkındalık Temelli Beden Eğitimi Derslerinin İlkokul 3. Ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Bilinçli Farkındalık ile Duygusal ve Psikolojik İyi Oluş Düzeyleri Üzerine Etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Anderson, J. J., Wilbers, L. E., Loepp, E. D., Malek, S. E., Scherer, K. J., & Bero, C. M. (2021). Effects of a Disability Awareness Clinic on Boy Scouts’ Attitudes toward Disability. Journal of Social Service Research, 47(1), 1-9.
  • Arslan, Y. (2016). Kim daha iyi empati kuruyor -empati üzerine mikro bir sosyolojik araştırma. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 6 (2/1), 51-64.
  • Başer, D., Kırlıoğlu, M., & Kırlıoğlu, H. İ. K. (2019). Empati kavramına bauman çerçevesinden bir bakış. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 2321-2344.
  • Belousov, L. (2016). Paralympic Sport as a Vehicle for Teaching Tolerance Toyoung People. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 233, 46-52.
  • Bindesen, Z. V. & Bindesen, M. A. (2020). İnsan, Spor ve Felsefe (Spor Felsefesine Bir Giriş), Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt 22, Sayı 4.
  • Creswell, J. W., & Sözbilir, M. (2017). Karma Yöntem Araştırmalarına Giriş. Pegem Akademi.
  • Derman, M. T., Türen, Ş., & Buntürk, T. (2020). Okul öncesi çocukların empati bölümleri ile annelerinin ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 4(3), 336-368.
  • Erikson, E. H. (1984). İnsanın Sekiz Çağı. (Çev: T. Bedirhan Üstün, Vedat Şar). Ankara: Birey ve Toplum Yayınları. Ezquerro, A., & Cañete, M. (2023). Group Analysis throughout the Life Cycle: Foulkes Revisited from a Group Attachment and Developmental Perspective. Taylor & Francis.
  • Fadlillah, M., & Pangastuti, R. (2022). Parenting style to support the cognitive development of early childhood. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 7(1), 156-163.
  • Goleman, D. (2007). Duygusal zekâ (eq) neden ıq’dan daha önemlidir. B. Seçkin Yüksel(çev.). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Hacıoğlu, Y., & Suiçmez, E. (2022). STEAM education in preschool education: We design our school for our visually impaired friend. Science Activities, 59(2), 55-67.
  • Havighurst, R.J. (1972). Developmental tasks and education. New York: David McKay.
  • Huberman, A. M., & Miles, M. B. (1994). Data management and analysis methods.
  • Ison, N., McIntyre, S., Rothery, S., Smithers-Sheedy, H., Goldsmith, S., Parsonage, S., & Foy, L. (2010). ‘Just like you’: A disability awareness programme for children that enhanced knowledge, attitudes and acceptance: Pilot study findings. Developmental Neurorehabilitation, 13(5), 360-368.
  • Kabat-Zinn, J. (2019). Awareness for beginner. Pegasus Publications.
  • Kocaman-Karoğlu, A. (2015). Öğretim teknolojileri alanında karma yöntem çalışmaları analizi: 2005-2015 arası. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(2), 353-369.
  • Liu, Y., Kudláček, M., & Ješina, O. (2010). The influence of Paralympic School Day on children’s attitudes towards people with disabilities. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 40(2), 63-69.
  • Lloyd, A., Smith, M., Dempsey, I., Fischetti, J., & Amos, K. (2017). Short-and medium-term impacts of the just like you disability awareness program: A quasi-experimental comparison of alternative forms of program delivery in New South Wales’ primary schools. Australian Journal of Education, 61(3), 288-304.
  • McKay, C., Haegele, J. A., & Pérez-Torralba, A. (2022). ‘My perspective has changed on an entire group of people’: Undergraduate students’ experiences with the Paralympic Skill Lab. Sport, Education and Society, 27(8), 946-959.
  • McKay, C., Kirk, T. N., & Leake, M. (2023). “I thought ıt was going to be trash”: rural high school students’ disability-related perception change following paralympic school day. Journal of Teaching in Physical Education, 1(aop), 1-9.
  • McKay, C., Park, J. Y., & Block, M. (2021). Exploring the variables associated with student attitudes toward inclusion in physical education after taking part in the Paralympic School Day programme. International Journal of Inclusive Education, 25(3), 329-347.
  • Nelson, T. A., Goodchild, M. F., & Wright, D. J. (2022). Accelerating ethics, empathy, and equity in geographic information science. Proceedings of the National Academy of Sciences, 119(19), e2119967119.
  • Ocete, C., Pérez-Tejero, J., Coterón, J., & Reina, R. (2022). How do competitiveness and previous contact with people with disabilities impact on attitudes after an awareness intervention in physical education?. Physical Education and Sport Pedagogy, 27(1), 19-31.
  • Özen, Y., & Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren-örneklem sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (15) , 394-422.
  • Özyeşil, Z. (2011). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayış düzeylerinin bilinçli farkındalık kişilik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmış Doktora Tezi). Konya Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Paek, B., Martyn, J., Oja, BD, Kim, M., & Larkins, R. J. (2022). Spor çalışanlarının yaratıcılığını aramak: Karma yöntemlerden oluşan bir keşif. Avrupa Spor Yönetimi Üç Aylık, 22 (4), 483-505.
  • Pérez-Torralba, A., Reina, R., Pastor-Vicedo, J. C., & González-Víllora, S. (2019). Education intervention using para-sports for athletes with high support needs to improve attitudes towards students with disabilities in Physical Education. European Journal of Special Needs Education, 34(4), 455-468.
  • Piaget, J. (2013). The construction of reality in the child (Vol. 82). Routledge.
  • Sezgin, M., & Şimşek, İ. (2021). Empatinin siyasal katılım üzerine etkisi: seçmenlerin sosyal medyadaki katılım davranışlarına yönelik bir araştırma. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İnif E-Dergi), 6(1), 509-524.
  • Uygur, S. (2019). Ergenlerin bilinçli farkındalığının yordanmasında başa çıkma stilleri, empati ve duygusal düzenlemenin rolü. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 9(55) , 1247-1279.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Şevval Akaydın 0000-0002-0816-9615

Atike Yılmaz 0000-0003-4489-9671

Yayımlanma Tarihi 17 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 9 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akaydın, Ş., & Yılmaz, A. (2023). Spor Bilimlerinde Empati ve Farkındalık Çalışmaları: Yetersizliklerin Ne Kadar Farkındayız?. Spor Ve Bilim Dergisi, 1(2), 1-12.