BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DEKİ ve AMERİKA’DAKİ SPOR YÜKSEK OKULU ÖĞRENCİLERİNİN SPOR ÜRÜNLERİNDE MARKA TERCİHİNİ ETKİLEYEN İLETİŞİM ARAÇLARININ ARAŞTIRILMASI VE KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2011, Cilt: 2 Sayı: 1, 50 - 60, 03.01.2011

Öz

TÜRKİYE’DEKİ ve AMERİKA’DAKİ SPOR YÜKSEK OKULU ÖĞRENCİLERİNİN SPOR ÜRÜNLERİNDE MARKA TERCİHİNİ ETKİLEYEN İLETİŞİM ARAÇLARININ ARAŞTIRILMASI VE KARŞILAŞTIRILMASI

ÖZET
Bu araştırmanın amacı; Türkiye’de Marmara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu ile Amerika Birleşik Devletleri Indiana Üniversitesi Sağlık Bilimleri Beden Eğitimi ve Rekreasyon Yüksek Okulu öğrencilerinin spor ürünlerinde marka tercihini etkileyen iletişim araçlarının araştırılması ve karşılaştırılmasıdır. Araştırma anket yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın, Türkiye’deki uygulaması araştırmacı tarafından yapılmıştır. Amerika’daki uygulaması daha önce çalışma ile ilgili gerekli bilgilerin verildiği, Indiana Üniversitesine bağlı araştırma merkezinde görevli öğretim elemanı tarafından yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’deki Marmara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencileri ve Amerika Birleşik Devletlerinde Indiana Üniversitesi Sağlık Bilimleri Beden Eğitimi ve Rekreasyon Yüksek Okulu öğrencileri oluşturmuştur. Anketin örnek bireylerini Marmara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu ile Indiana Üniversitesi Sağlık Bilimleri Beden Eğitimi ve Rekreasyon Yüksek Okulunda öğrenim gören kadın ve erkek öğrenciler olmak üzere toplamda 752 kişi oluşturmaktadır. İki üniversiteye bağlı yüksek okullardaki öğrencilerin spor ürünlerindeki marka tercihinde etkili olan iletişim araçlarının incelenmesi ile ilgili ölçek Cronbach alpha istatistik yöntemi ile geçerlilik testine tabi tutulmuştur. Anketin 0,87 oranla geçerli olduğu belirlenmiştir. Toplanan bilgi ve verilerin analizinde SPSS 14 istatistik paket programı kullanılmıştır. Değerlendirmelerde tanımlayıcı istatistikler ve hipotez testleri sonuçlarından faydalanılmıştır. Marmara Üniversitesi ve Indiana Üniversitesi öğrencilerinin, spor ürünlerinde marka tercihini etkileyen iletişim araçları açısından aralarında farlılık gözlenmiştir. Spor ürünü üreten işletmeler, marka konumlandırma çalışmalarında pazarın beklenti ve ihtiyaçlarını belirlemeli ve tüketiciler üzerinde etkin olan iletişim araçlarını kullanmalıdırlar. İşletmelerin spor yüksek okulu mezunlarını çalıştırmalarının markalaşma sürecine katkısı olacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Marka, Spor Ürünü, İletişim Araçları, Etki, Tercih

Kaynakça

  • Kurtuldu, Hüseyin S., Markalı Ürünleri Kullananları Kullanmayanlardan Ayıran Faktörler, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı:25,Yıl:2008/2, 71-88.
  • Arnold W., Das 1x1 Des Marketings 10 Stufen zum Erfolg, Augsburg, mgv, s.206, 2001.
  • Keller KL., Strategiç Brand Management, Building, Measuring and Managing Brand equity, Prentice Hall, New York, 2003.
  • Odabaşı Y, Barış G. Tüketici Davranışı, Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. 2. Baskı, İstanbul, s.17; 2003.
  • Elitok B., Hadi Markalaşalım, Sistem Yayıncılık, İstanbul, s.91. 2003.
  • Oh J, Fiorito SSS. Korean Women’s Clothing Brand Loyalty, Journal of Fashion Marketing and Management, 2002, Vol. 6 Issue 3, p. 206–222, 17
  • Argan M, Katırcı H., Spor Pazarlaması, Nobel Yayın Dağıtım LTD. ŞTİ., 1. Baskı, Ankara, s. 228, 2002.
  • Gutman, Jonathan., A Means-End Chain Model Based On ConsumerCategorization Processess, Journal Of Marketing. 1982, Vol:56,Spring; Ss.60–72.
  • Solomon, Michael R., Consumer Behavior Buying, Having And Being. Prentice Hall International Editions, Third Edition, New Jersey, 1996.
  • Hayer, D.Wayne Ve Deborah J. Macilnnis., Consumer Behaviour, Houghton Mufflin Company, Usa, 1997.
  • J. Colleen, Mccraken., M. Carole, Macklin., The Role of Brand Names and Visual Cues in Enchancing Memory for Consumer Packaged Goods , Marketing Letters, Kluwer Academic Publishers, 1998, s. 219.
  • Mccarthy, MIichael S., Heath, Timothy B., Milberg, S. New Brands Versus Brand Extentions, Attitudes Versus Choice: Experimental Evidence for Theory and Practice, J. Marketing Letters, Kluwer Academic Publishers,, 2001, s. 80.
  • Ar AA., Marka ve Marka Stratejileri, Nobel Basımevi, 2. Baskı, s.45, Ankara,2007.

TÜRKİYE’DEKİ VE AMERİKA’DAKİ SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SPOR ÜRÜNLERİNDE MARKA TERCİHİNİ ETKİLEYEN İLETİŞİM ARAÇLARININ ARAŞTIRILMASI VE KARŞILAŞTIRILMASI Erdoğan TOZOĞLU¹ M. Zahit SERARSLAN² Menderes KABADAYI³

Yıl 2011, Cilt: 2 Sayı: 1, 50 - 60, 03.01.2011

Öz

Bu araştırmanın amacı; Türkiye’de Marmara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu (MÜBSYO) ile Amerika Birleşik Devletleri Indiana Üniversitesi Sağlık, Beden Eğitimi ve Rekreasyon Okulu (IUHPER)öğrencilerinin spor ürünlerinde marka tercihini etkileyen iletişim araçlarının araştırılması ve karşılaştırılmasıdır. Araştırma anket yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın, Türkiye’deki uygulaması araştırmacılar tarafından yapılmıştır. Amerika’daki uygulaması daha önce çalışma ile ilgili gerekli bilgilerin verildiği, Indiana Üniversitesine (IÜ) bağlı araştırma merkezinde görevli öğretim elemanı tarafından yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2008–2009 öğretim yılında Amerika ve Türkiye’de beden eğitimi ve spor öğrenimi gören öğrenciler; örneklemini ise MÜBSYO ile IUHPER okulunda öğrenim gören kadın ve erkek öğrenciler olmak üzere toplamda 752 kişi oluşturmaktadır. İki üniversiteye bağlı yüksek okullardaki öğrencilerin spor ürünlerindeki marka tercihinde etkili olan iletişim araçlarının incelenmesi ile ilgili ölçek Cronbach alpha istatistik yöntemi ile geçerlilik testine tabi tutulmuş ve ic tutarlılık kat sayısı .87 olarak hesaplanmıştır. Toplanan bilgi ve verilerin analizinde SPSS 14 istatistik paket programı kullanılmıştır. Değerlendirmelerde tanımlayıcı istatistikler ve hipotez testleri sonuçlarından faydalanılmıştır. Marmara Üniversitesi (MÜ) ve (IÜ) öğrencilerinin, spor ürünlerinde marka tercihini etkileyen iletişim araçları açısından aralarında farlılık gözlenmiştir. Spor ürünü üreten işletmeler, marka konumlandırma çalışmalarında pazarın beklenti ve ihtiyaçlarını belirlemeli ve tüketiciler üzerinde etkin olan iletişim araçlarını kullanmalıdırlar. İşletmelerin spor yüksek okulu mezunlarını çalıştırmalarının markalaşma sürecine katkısı olacağı düşünülmektedir

Kaynakça

  • Kurtuldu, Hüseyin S., Markalı Ürünleri Kullananları Kullanmayanlardan Ayıran Faktörler, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı:25,Yıl:2008/2, 71-88.
  • Arnold W., Das 1x1 Des Marketings 10 Stufen zum Erfolg, Augsburg, mgv, s.206, 2001.
  • Keller KL., Strategiç Brand Management, Building, Measuring and Managing Brand equity, Prentice Hall, New York, 2003.
  • Odabaşı Y, Barış G. Tüketici Davranışı, Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. 2. Baskı, İstanbul, s.17; 2003.
  • Elitok B., Hadi Markalaşalım, Sistem Yayıncılık, İstanbul, s.91. 2003.
  • Oh J, Fiorito SSS. Korean Women’s Clothing Brand Loyalty, Journal of Fashion Marketing and Management, 2002, Vol. 6 Issue 3, p. 206–222, 17
  • Argan M, Katırcı H., Spor Pazarlaması, Nobel Yayın Dağıtım LTD. ŞTİ., 1. Baskı, Ankara, s. 228, 2002.
  • Gutman, Jonathan., A Means-End Chain Model Based On ConsumerCategorization Processess, Journal Of Marketing. 1982, Vol:56,Spring; Ss.60–72.
  • Solomon, Michael R., Consumer Behavior Buying, Having And Being. Prentice Hall International Editions, Third Edition, New Jersey, 1996.
  • Hayer, D.Wayne Ve Deborah J. Macilnnis., Consumer Behaviour, Houghton Mufflin Company, Usa, 1997.
  • J. Colleen, Mccraken., M. Carole, Macklin., The Role of Brand Names and Visual Cues in Enchancing Memory for Consumer Packaged Goods , Marketing Letters, Kluwer Academic Publishers, 1998, s. 219.
  • Mccarthy, MIichael S., Heath, Timothy B., Milberg, S. New Brands Versus Brand Extentions, Attitudes Versus Choice: Experimental Evidence for Theory and Practice, J. Marketing Letters, Kluwer Academic Publishers,, 2001, s. 80.
  • Ar AA., Marka ve Marka Stratejileri, Nobel Basımevi, 2. Baskı, s.45, Ankara,2007.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Sporda Yönetim ve Organizasyon
Yazarlar

Erdoğan Tozoğlu Bu kişi benim

M.zahit Serarslan Bu kişi benim

Menderes Kabadayı

Özgür Bostancı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Ocak 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tozoğlu, E., Serarslan, M., Kabadayı, M., Bostancı, Ö. (2011). TÜRKİYE’DEKİ VE AMERİKA’DAKİ SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN SPOR ÜRÜNLERİNDE MARKA TERCİHİNİ ETKİLEYEN İLETİŞİM ARAÇLARININ ARAŞTIRILMASI VE KARŞILAŞTIRILMASI Erdoğan TOZOĞLU¹ M. Zahit SERARSLAN² Menderes KABADAYI³. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 2(1), 50-60. https://doi.org/10.17155/spd.53886