Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Amatör Basketbolcularda Dominant ve Non-Dominant El Top Sürme Sürelerinin Karşılaştırılması

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 4, 33 - 39, 26.10.2019

Öz

Bu
çalışmanın amacı amatör basketbol sporcularının dominant ve non-dominant el top
sürme (dribling) sürelerini karşılaştırmaktır.
Çalışmaya lisanslı olarak basketbol oynayan
yaşları 13.64±1.64 yıl olan toplam 31 (17 sağ elini ve 14 sol elini kullanan)
sporcu gönüllü olarak katıldı. Katılımcıların
dribling süreleri, araştırmacılar tarafından hazırlanan basketbol parkuru ile ölçüldü.
Dominant eli sağ olan sporcular ile dominant eli sol olan sporcuların,
sağ elle top sürme süresi arasında farklılık tespit edilmedi (p>0.05). Solak
sporcuların sağlak sporculara göre, sol el ile parkuru daha kısa sürede bitirdikleri
tespit edildi (p<0.01). 2 yıldan daha az sürede basketbol sporu ile
uğraşanların, en az 3 yıl basketbol oynayanlara göre parkuru sağ el ile top
sürerek daha yavaş tamamladıkları görüldü. Dominant el, sağ el ile top sürme
süresini etkilememektedir. Dominant eli sol olanların sağ elle top sürme
becerilerini yeteri kadar geliştirdikleri görülmektedir. Dominant eli sağ
olanların ise sol ellerini yeteri kadar çalıştırmadıkları görüldü. Dominant eli
sağ olan sporcuların, sol el ile top sürme becerilerini arttırmaya yönelik daha
fazla antrenman yapmaları önerilmektedir.

Kaynakça

  • [1] Annett, M., (1985). Left, Right Hand and Brain: The Right Shift Theory. London: Erlbaum Assoc Ltd.
  • [2] Börklü, T. ve Dolu, N., (2010). Sporcularda İşitsel Uyarılma Potansiyellerindeki Hemisferik Farklılıklar. Sağlık Bilimleri Dergisi (Journal of Health Sciences), 19(2):108-118.
  • [3] Gündoğan, N.Ü., (2005). The Importance of Left and Right Brain Asymmetries (Lateralization) For Learning and Behavior. Turkiye Klinikleri (Journal of Medical Sciences), 25(3):333.
  • [4] Gündoğan, N.Ü., Yazıcı, A.C. ve Şimşek, A., (2007). Üniversite Öğrencilerinde El Tercihi Dağılımı ve İşlevsel Lateralizasyon: Başkent Üniversitesi Örneği. Genel Tıp Dergisi, 17(2):99-103.
  • [5] Gür, E., Kutlu, M. ve Karadağ, A., (2007). Genç Futbolcuların Tercih Edilen ve Edilmeyen Bacaklarının Teknik Beceri Düzeylerinin Mevkiler Açısından Karşılaştırılması. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 5(3):9-13.
  • [6] İmamoğlu, O. ve Kılcıgil, E., (2007). Türkiye’deki Minik Futbolcularda Reaksiyon Zamanı, Vital Kapasite Değerleri Ve Laterizasyon Dağılımında Solaklık Sorunu. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3):95-100.
  • [7] Leong, C.K., (1980). Laterality and Reading Proficiency in Children. Reading Research Quarterly, 15(2):185-202.
  • [8] Procantal M., (1982). Left-handed Short Circuit. Çeviri: Toksoy S. Solakların Kısa Devresi, Tübitak, Bilim ve Teknik, 15:173.192:38.
  • [9] Soysal, A.Ş., Arhan, E., Aktürk, A. ve Can, H., (2007). El Tercihi ve El Tercihini Belirleyen Etkenler. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi, 1(2):60-68.
  • [10] Tarman, S., (2007). Müzisyenlerde El Dominansi ve Serebral Lateralizasyon. In 38th International Congress of Asian and North African Studies (ICANAS’38) Paper, 10th-15th September.
  • [11] Yakovlev, P.I., (1972). A Proposed Definition of Lymbic System, (ed: Hocman, G.H.), Springfield.
  • [12] Yazıcı, A.G., (2012). Aktif Spor Yapan Sporcuların Lateralizasyon Düzeyleri ile Dinamik ve Statik Denge ve Bazı Fiziksel Özelliklerinin Karşılaştırılması. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • [13] Yıldırım, M., (1997). İnsan Anatomisi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Sti.
  • [14] Yorulmaz, H., (2011). 11-12 Yaş Grubu Çocuklarına 8 Haftalık Bilateral Futbol Antrenman Programının Öğrenme Transferi ve Öğrenme Transferi Kalıcılığı Üzerine Etkileri. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü İstanbul.
Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 4, 33 - 39, 26.10.2019

Öz


Kaynakça

  • [1] Annett, M., (1985). Left, Right Hand and Brain: The Right Shift Theory. London: Erlbaum Assoc Ltd.
  • [2] Börklü, T. ve Dolu, N., (2010). Sporcularda İşitsel Uyarılma Potansiyellerindeki Hemisferik Farklılıklar. Sağlık Bilimleri Dergisi (Journal of Health Sciences), 19(2):108-118.
  • [3] Gündoğan, N.Ü., (2005). The Importance of Left and Right Brain Asymmetries (Lateralization) For Learning and Behavior. Turkiye Klinikleri (Journal of Medical Sciences), 25(3):333.
  • [4] Gündoğan, N.Ü., Yazıcı, A.C. ve Şimşek, A., (2007). Üniversite Öğrencilerinde El Tercihi Dağılımı ve İşlevsel Lateralizasyon: Başkent Üniversitesi Örneği. Genel Tıp Dergisi, 17(2):99-103.
  • [5] Gür, E., Kutlu, M. ve Karadağ, A., (2007). Genç Futbolcuların Tercih Edilen ve Edilmeyen Bacaklarının Teknik Beceri Düzeylerinin Mevkiler Açısından Karşılaştırılması. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 5(3):9-13.
  • [6] İmamoğlu, O. ve Kılcıgil, E., (2007). Türkiye’deki Minik Futbolcularda Reaksiyon Zamanı, Vital Kapasite Değerleri Ve Laterizasyon Dağılımında Solaklık Sorunu. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3):95-100.
  • [7] Leong, C.K., (1980). Laterality and Reading Proficiency in Children. Reading Research Quarterly, 15(2):185-202.
  • [8] Procantal M., (1982). Left-handed Short Circuit. Çeviri: Toksoy S. Solakların Kısa Devresi, Tübitak, Bilim ve Teknik, 15:173.192:38.
  • [9] Soysal, A.Ş., Arhan, E., Aktürk, A. ve Can, H., (2007). El Tercihi ve El Tercihini Belirleyen Etkenler. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi, 1(2):60-68.
  • [10] Tarman, S., (2007). Müzisyenlerde El Dominansi ve Serebral Lateralizasyon. In 38th International Congress of Asian and North African Studies (ICANAS’38) Paper, 10th-15th September.
  • [11] Yakovlev, P.I., (1972). A Proposed Definition of Lymbic System, (ed: Hocman, G.H.), Springfield.
  • [12] Yazıcı, A.G., (2012). Aktif Spor Yapan Sporcuların Lateralizasyon Düzeyleri ile Dinamik ve Statik Denge ve Bazı Fiziksel Özelliklerinin Karşılaştırılması. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • [13] Yıldırım, M., (1997). İnsan Anatomisi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Sti.
  • [14] Yorulmaz, H., (2011). 11-12 Yaş Grubu Çocuklarına 8 Haftalık Bilateral Futbol Antrenman Programının Öğrenme Transferi ve Öğrenme Transferi Kalıcılığı Üzerine Etkileri. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü İstanbul.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tülin Atan 0000-0001-5660-8910

Şaban Ünver 0000-0001-7378-596X

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Atan, T., & Ünver, Ş. (2019). Amatör Basketbolcularda Dominant ve Non-Dominant El Top Sürme Sürelerinin Karşılaştırılması. Sport Sciences, 14(4), 33-39.
AMA Atan T, Ünver Ş. Amatör Basketbolcularda Dominant ve Non-Dominant El Top Sürme Sürelerinin Karşılaştırılması. NWSA. Ekim 2019;14(4):33-39.
Chicago Atan, Tülin, ve Şaban Ünver. “Amatör Basketbolcularda Dominant Ve Non-Dominant El Top Sürme Sürelerinin Karşılaştırılması”. Sport Sciences 14, sy. 4 (Ekim 2019): 33-39.
EndNote Atan T, Ünver Ş (01 Ekim 2019) Amatör Basketbolcularda Dominant ve Non-Dominant El Top Sürme Sürelerinin Karşılaştırılması. Sport Sciences 14 4 33–39.
IEEE T. Atan ve Ş. Ünver, “Amatör Basketbolcularda Dominant ve Non-Dominant El Top Sürme Sürelerinin Karşılaştırılması”, NWSA, c. 14, sy. 4, ss. 33–39, 2019.
ISNAD Atan, Tülin - Ünver, Şaban. “Amatör Basketbolcularda Dominant Ve Non-Dominant El Top Sürme Sürelerinin Karşılaştırılması”. Sport Sciences 14/4 (Ekim 2019), 33-39.
JAMA Atan T, Ünver Ş. Amatör Basketbolcularda Dominant ve Non-Dominant El Top Sürme Sürelerinin Karşılaştırılması. NWSA. 2019;14:33–39.
MLA Atan, Tülin ve Şaban Ünver. “Amatör Basketbolcularda Dominant Ve Non-Dominant El Top Sürme Sürelerinin Karşılaştırılması”. Sport Sciences, c. 14, sy. 4, 2019, ss. 33-39.
Vancouver Atan T, Ünver Ş. Amatör Basketbolcularda Dominant ve Non-Dominant El Top Sürme Sürelerinin Karşılaştırılması. NWSA. 2019;14(4):33-9.