Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Corrector Relations Between Emotional Intelligence, Social Struggle And A Good Conception In Teacher Candidates

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 51 - 60, 30.06.2021

Öz

In order to investigate the predictive relationship among the emotional intelligence, subjective well- being and social concerns of prospective teachers, structural equation model analysis was conducted in order to test the relationships between these variables with structural equation model. The analysis of structural equation model was done with AMOS 19 program. In addition, the percentage and frequency calculations of the collected data were performed by SPSS 18 package program. The study group consisted of 339 (84.5%) female students and 62 (15.5%) male students studying in different education faculties of different universities in Istanbul. The data related to the research were collected by the Emotional Intelligence Rating Scale, Subjective Well-being Scale andLiebowitz Social Anxiety Scale. According to the findings of the study; when the predictive relations between preservice teachers' social concerns and their subjective well-being are examined, it is seen that there is a negative and linear relationship. When the predictive relationships between pre-service teachers' sensory intelligence and subjective well-being levels are examined, it is seen that there is a positive and linear relationship. When we examine the predictive relationships between pre-service teachers' sensory intelligence and social anxiety levels, a negative and linear relationship is observed.

Kaynakça

  • Acaboğa, A. (2007). Din-Mutluluk İlişkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.,
  • Baltaş, A. Ve Baltaş, Z. (1987). Stres Ve Başa Çıkma Yolları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Boniwell, I. (2012). Positive Psychology İn A Nutshell: The Science Of Happiness (3th Edition). Mcgraw-Hill Education,New York.
  • Büyükcebeci, A. (2017). Ergenlerde Sosyal Dışlanma, Yalnızlık Ve Okul Öznel İyi Oluş Arasındaki İlişki: Empatik Eğilimin Aracı Rolü.(Doktora Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Constantine, M.G. ve Gainor, K.A.(2001). Emotional ıntelligence and empathy: Their relation to multi-cultiral counselling knowledge and awareness. Professional School Counselling, 5(2): 131-137.
  • Çağlayan Tunç, A. (2015). Sporun Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygı Ve Öznel İyi Oluş Düzeylerine Etkisi.(Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Çakar, U. Arbek, Y. (2004). Modern Yaklaşımlar Işığında Değişen Duygu-Zeka İlişkisi ve Duygusal Zeka. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3):23-48.
  • Çelik, Ş. (2008). Lise Öğrencilerinin Öznel İyi Oluşlarının Duygusal Zekâ Açısından İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Demir, Y., Kutlu, M., (2016). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Etkileşim Kaygısı İle Mutluluk Arasındaki İlişki: Yalnızlığın Aracı Rolü, Gefad / Gujgef 36(1): 195-210.Eren Gümüş, A. (2010). Uygulamalı Grup Rehberliği Programları Dizisi Sosyal Kaygı İle Başa Çıkma. Nobel Yayınları. Ankara.
  • Gilman, R. Ve Huebner, E. S. (2006). Characteristics Of Adolescents Who Report Very High Life Satisfaction. Journal Of Youth And Adolescence, 35 (3): 311- 319.Goleman, D. (2000a): Duygusal Zekâ, (Çev: Banu Seçkin Yüksel). Varlık Yayınları, 17. Basım, İstanbul.
  • Goleman, D., (2000b).İş Başında Duygusal Zeka, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Gürbüz, S., Yüksel, M., (2008). Çalışma Ortamında Duygusal Zeka: İş Performansı, İş Tatmini, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ve Bazı Demografik Özelliklerle İlişkisi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (2): 174-190.
  • Hefferon, K.,& Boniwell, I. (2011). Positive Psychology: Theory, Research And Applications. Mcgraw-Hill Education.New York
  • Işık, E. (1996). Nevrozlar, Anksiyete Bozuklukları, Somatoform Bozukluklar, Dissosiatif Bozukluklar, Yapay Bozukluklar. Baskı Kent. Ankara.
  • Jacobs, M., Snow, J., Geraci, M., Vythilingam, M., Blair, R. J. R., Charney, D. S., & Blair, K. S. (2008). Association between level of emotional intelligence and severity of anxiety in generalized social phobia. Journal of anxiety disorders, 22(8): 1487-1495.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi (28. Bas.). Ankara: Nobel Akdemi Yayıncılık.
  • Kırtıl, S. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ile yaşam doyumu düzeylerinin incelenmesi. (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kulaksızoğlu, A. ( 2005). Ergen Psikolojisi. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Liebowitz, M.R (1987). Social phobia. Mod Probl Psychopharm, (22).
  • Özdemir, M. (2015). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Duygusal Zekaları İle Yaşam Doyumlarının İncelenmesi,(Yüksek Lisans Tezi).Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Seki, T. (2014). Ergenlerin Sosyal Görünüş Kaygısı Ve Öznel İyi Oluşlarının Sahip Oldukları Değerler Açısından İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Stein, S. J. And Book, H. E. (2003). Eq: Duygusal Zekâ Ve Başarının Sırrı. (Çev.Müjde Işık). İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Summerfeldt, L. J., Kloosterman, P. H., Antony, M. M., & Parker, J. D. (2006). Social anxiety, emotional intelligence, and interpersonal adjustment. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 28(1), 57-68.
  • Summerfeldt, L. J., Kloosterman, P. H., Antony, M. M., McCabe, R. E., & Parker, J. D. (2011). Emotional intelligence in social phobia and other anxiety disorders. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 33(1): 69-78.
  • Tuzgöl D. M. (2005). Ruh Sağlığı Ve Öznel İyi Oluş. Eurasian Journal Of Educational Research, 20: 223-231.
  • Tuzgöl Dost, M. (2005b). Öznel İyi Oluş Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(23): 103–110
  • Tuzgöl D. M, (2007). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Doyumunun Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(22): 132-143.
  • Tümkaya, S., Hamarta, E., Deniz, M. E., Çelik, M. ve Aybek, B. (2008). Duygusal zekâ mizah tarzı ve yaşam doyumu: üniversite öğretim elemanları üzerine bir araştırma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 30(3): 1-18.
  • Weisinger, H. (1998). İş Yaşamında Duygusal Zekâ. (Çev. N. Süleymangil). İstanbul: MNS Yayıncılık.
  • Yerli, S. (2009). İlk Ve Orta Öğretim Okullarındaki Yöneticilerin Duygusal Zeka Ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki “İstanbul Anadolu Yakası Örneği”,(Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.

Öğretmen Adaylarında Duygusal Zekâ, Sosyal Kaygı Ve Öznel İyi Oluş Arasındaki Yordayıcı İlişki

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 51 - 60, 30.06.2021

Öz

Bu araştırmada öğretmen adaylarının sahip oldukları duygusal zekâları, öznel iyi oluşları ve sosyal kaygıları arasındaki yordayıcı ilişkinin incelenmesi ve bu değişkenler aralarındaki ilişkilerin yapısal eşitlik modeli ile sınanması amacıyla yapısal eşitlik modeli analizi yapılmıştır. Yapısal eşitlik modeli analizi AMOS 19 programı ile yapılmıştır. Ayrıca toplanan verilerin yüzde ve frekans hesapları SPSS 18 paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ilinde farklı üniversitelerin farklı eğitim fakültelerinde öğrenim gören 339’u (%84.5) kadın, 62’si (%15.5) erkek öğrenciler oluşmaktadır. Araştırma ile ilgili veriler “Duygusal Zekâ Değerlendirme Ölçeği” (DZDÖ), “Öznel İyi Oluş Ölçeği” ve “Liebowitz Sosyal Anksiyete Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; öğretmen adaylarının sosyal kaygıları ile öznel iyi oluşları arasında yordayıcı ilişkiler incelendiğinde, negatif yönde doğrusal ve anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmektedir. Öğretmen adaylarının duygusal zekâ ile öznel iyi oluş düzeyleri arasındaki yordayıcı ilişkiler incelendiğinde, pozitif yönde doğrusal ve anlamlı bir ilişkinin var olduğu görülmektedir. Öğretmen adaylarının duygusal zekâ ve sosyal kaygı düzeyleri arasında bulunan yordayıcı ilişkileri incelediğimizde, negatif yönde doğrusal ve anlamlı bir ilişkinin ortaya çıktığını görmekteyiz.Şablonu için tıklayınız...

Kaynakça

  • Acaboğa, A. (2007). Din-Mutluluk İlişkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.,
  • Baltaş, A. Ve Baltaş, Z. (1987). Stres Ve Başa Çıkma Yolları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Boniwell, I. (2012). Positive Psychology İn A Nutshell: The Science Of Happiness (3th Edition). Mcgraw-Hill Education,New York.
  • Büyükcebeci, A. (2017). Ergenlerde Sosyal Dışlanma, Yalnızlık Ve Okul Öznel İyi Oluş Arasındaki İlişki: Empatik Eğilimin Aracı Rolü.(Doktora Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Constantine, M.G. ve Gainor, K.A.(2001). Emotional ıntelligence and empathy: Their relation to multi-cultiral counselling knowledge and awareness. Professional School Counselling, 5(2): 131-137.
  • Çağlayan Tunç, A. (2015). Sporun Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygı Ve Öznel İyi Oluş Düzeylerine Etkisi.(Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Çakar, U. Arbek, Y. (2004). Modern Yaklaşımlar Işığında Değişen Duygu-Zeka İlişkisi ve Duygusal Zeka. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(3):23-48.
  • Çelik, Ş. (2008). Lise Öğrencilerinin Öznel İyi Oluşlarının Duygusal Zekâ Açısından İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Demir, Y., Kutlu, M., (2016). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Etkileşim Kaygısı İle Mutluluk Arasındaki İlişki: Yalnızlığın Aracı Rolü, Gefad / Gujgef 36(1): 195-210.Eren Gümüş, A. (2010). Uygulamalı Grup Rehberliği Programları Dizisi Sosyal Kaygı İle Başa Çıkma. Nobel Yayınları. Ankara.
  • Gilman, R. Ve Huebner, E. S. (2006). Characteristics Of Adolescents Who Report Very High Life Satisfaction. Journal Of Youth And Adolescence, 35 (3): 311- 319.Goleman, D. (2000a): Duygusal Zekâ, (Çev: Banu Seçkin Yüksel). Varlık Yayınları, 17. Basım, İstanbul.
  • Goleman, D., (2000b).İş Başında Duygusal Zeka, Varlık Yayınları, İstanbul.
  • Gürbüz, S., Yüksel, M., (2008). Çalışma Ortamında Duygusal Zeka: İş Performansı, İş Tatmini, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ve Bazı Demografik Özelliklerle İlişkisi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (2): 174-190.
  • Hefferon, K.,& Boniwell, I. (2011). Positive Psychology: Theory, Research And Applications. Mcgraw-Hill Education.New York
  • Işık, E. (1996). Nevrozlar, Anksiyete Bozuklukları, Somatoform Bozukluklar, Dissosiatif Bozukluklar, Yapay Bozukluklar. Baskı Kent. Ankara.
  • Jacobs, M., Snow, J., Geraci, M., Vythilingam, M., Blair, R. J. R., Charney, D. S., & Blair, K. S. (2008). Association between level of emotional intelligence and severity of anxiety in generalized social phobia. Journal of anxiety disorders, 22(8): 1487-1495.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi (28. Bas.). Ankara: Nobel Akdemi Yayıncılık.
  • Kırtıl, S. (2009). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ile yaşam doyumu düzeylerinin incelenmesi. (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kulaksızoğlu, A. ( 2005). Ergen Psikolojisi. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Liebowitz, M.R (1987). Social phobia. Mod Probl Psychopharm, (22).
  • Özdemir, M. (2015). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Duygusal Zekaları İle Yaşam Doyumlarının İncelenmesi,(Yüksek Lisans Tezi).Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Seki, T. (2014). Ergenlerin Sosyal Görünüş Kaygısı Ve Öznel İyi Oluşlarının Sahip Oldukları Değerler Açısından İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Stein, S. J. And Book, H. E. (2003). Eq: Duygusal Zekâ Ve Başarının Sırrı. (Çev.Müjde Işık). İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Summerfeldt, L. J., Kloosterman, P. H., Antony, M. M., & Parker, J. D. (2006). Social anxiety, emotional intelligence, and interpersonal adjustment. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 28(1), 57-68.
  • Summerfeldt, L. J., Kloosterman, P. H., Antony, M. M., McCabe, R. E., & Parker, J. D. (2011). Emotional intelligence in social phobia and other anxiety disorders. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 33(1): 69-78.
  • Tuzgöl D. M. (2005). Ruh Sağlığı Ve Öznel İyi Oluş. Eurasian Journal Of Educational Research, 20: 223-231.
  • Tuzgöl Dost, M. (2005b). Öznel İyi Oluş Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(23): 103–110
  • Tuzgöl D. M, (2007). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Doyumunun Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(22): 132-143.
  • Tümkaya, S., Hamarta, E., Deniz, M. E., Çelik, M. ve Aybek, B. (2008). Duygusal zekâ mizah tarzı ve yaşam doyumu: üniversite öğretim elemanları üzerine bir araştırma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 30(3): 1-18.
  • Weisinger, H. (1998). İş Yaşamında Duygusal Zekâ. (Çev. N. Süleymangil). İstanbul: MNS Yayıncılık.
  • Yerli, S. (2009). İlk Ve Orta Öğretim Okullarındaki Yöneticilerin Duygusal Zeka Ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki “İstanbul Anadolu Yakası Örneği”,(Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bülent Dilmaç 0000-0001-5753-9355

Semih Tezelli 0000-0001-8359-8922

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 4 Kasım 2019
Kabul Tarihi 22 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dilmaç, B., & Tezelli, S. (2021). Öğretmen Adaylarında Duygusal Zekâ, Sosyal Kaygı Ve Öznel İyi Oluş Arasındaki Yordayıcı İlişki. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 51-60.