Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sporcu ve Sedanter Üniversite Öğrencilerinde Uyku Kalitesinin Araştırılması

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 375 - 386, 30.12.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı Sporcu ve Sedanter Üniversite öğrencilerinde uyku kalitesinin araştırılmasıdır. Spor Bilimleri Fakültesi ve değişik fakültelerinde okuyan toplam 488 öğrenciye kişisel bilgiler yanında Pittsburgh uyku kalitesi ölçeği uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Student t testi, tek yönlü anaova testleri kullanılmıştır. Bu çalışmada öğrencilerin uyku kalitesi ölçek puanı erkelerde 4,61 puan ve kadınlarda 7,12 puan olarak bulunmuştur. Öğrencilerin pitspurg uyku kalitesi ölçek puanlamasında cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<0,001). Sporcu ve sedanderler arasında Uyku skoru farklılığı anlamlılık göstermiştir (p<0,001). Yine sigara kullanan öğrenciler ile kullanmayan öğrencilerin Uyku skoru değeri farkı istatistiksel anlamlılık tespit edilmiştir (p<0,001). Uyku skoru ortalaması gelir durumuna göre değişmemiştir (p>0,05). Sonuç: Sporcu ve Sedanter Üniversite öğrencilerinde uyku kalitesinin cinsiyete, sporcu ve sedander olma durumuna ve sigara alışkanlığına göre değiştiği belirlenmiştir. Öğrencilerin uyku kalitesi gelir durumuna göre ise değişmemiştir. Spor yapan ve sigara içmeyen öğrencilerin uyku kaliteleri daha iyi olduğu söylenebilir. Sedanter üniversite öğrencilerine spor yapmaları tavsiye edilmelidir. Ayrıca sigara ve benzeri alışkanlıklardan uzak durulması da sağlıklı uyumaya katkı sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Ağargün, M.Y., Kara, H., Anlar, Ö. (1996). ‘‘Pittsburgh uyku kalitesi indeksi’nin geçerliliği ve güvenirliliği’’, Türk Psikiyatri Dergisi, 7(2), 107-115.
  • Altıntaş, H.,Sevencan, F., Aslan, T., Cinel, M., Çelik, E., Onurdağ, F. (2006). ‘‘HÜTF dönem dört öğrencilerin uyku bozukluklarının veuykululuk hallerinin epworth uykululuk ölçeği ile değerlendirilmesi’’, Sted, 15 (7), 114.
  • Armitage, R., Trivedi, M., Hoffmann, R. & Rush, A. J. (1997). Relationship between objective and subjective sleep measures in depressed patients and healthy controls. Depression and anxiety 5, 97–102.
  • Aysan, E., Karaköse, S., Zaybak, A., Günay, İ.E. (2014). ‘‘Üniversite Öğrencilerinde Uyku Kalitesi ve Etkileyen Faktörler’’, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi,7(3),193- 198.
  • Borodulin, K., Evenson, K.R., Monda, K., Wen, F., Herring, A.H., Dole, N. (2010). Physical activity and sleep among pregnant women. Paediatric and perinatal epidemiology, 24(1), 45-52.
  • Buysse D, Reynolds CF 3rd, Monk T, Berman S, et al. (1989). The Pittsburgh Sleep Quality Index: a new instrument for psychiatric practice and research, 28,193–213.
  • Curcio G, Ferrara M, Degennaro L. (2006).Sleep loss, learning capacity and academic performance. Sleep Med Rev, 10,323–337.
  • Çölbay, M., Yüksel, G., Acartürk, G., Karaman, Ö., Ünlü, M. (2007). Hemodiyaliz hastalarının Pittsburgh Uyku Kalite İndeksi ile değerlendirilmesi. Tüberküloz ve Toraks Dergisi, 55(2), 167-173.
  • Çömez U., Çebi M. (2020). The Effects of Sports Habit on Sleep Quality, The Journal of International Social Research,13(71),1122-1130
  • Draganich, C. & Erdal, K. (2014).Placebo sleep affects cognitive functioning. J. Exp. Psychol. Learn. Mem. Cogn. 40, 857
  • Duman N.,Akbaba E.,Demir A. (2020). Investigation of Sleep Quality of Psychology Students, World Journal of Human Sciences,1,140-161. Eliöz M., Çebi M.,İslamoğlu İ. (2018). Investigation of Sleep Quality of Team and Individual Sports, Turkish Studies Social Sciences, 13(26), 581-591.
  • Gavriloff, D.,Sheaves B.,Juss A.,ESpie C.A. Miller C.,Kyle S.D. (2018).Sham sleep feedback delivered via actigraphy biases daytime symptom reports in people with insomnia: Implications for insomnia disorder and wearable devices. J. Sleep Res., e12726.
  • Guedes, L. G.,Abreu G.A.,Rodriques D.F., Teixeira L.R., Luiz R.R., Bloch K.V. (2016).Comparison between self-reported sleep duration and actigraphy among adolescents: gender differences. Revista Brasileira de Epidemiologia 19, 339–347.
  • Gupta L, Morgan K, Gilchrist S. (2017). Does elite sport degrade sleep quality? A systematic review. Sports Med., 47(7),1317-33.
  • Işık, Ö., Özarslan, A., Bekler, F. (2015). The Correlation Among Physical Activity, Quality of Sleep and Depressıon Among the University Students, Niğde University Journal of Physical Education And Sport Sciences Vol 9, Special Issue, 65-73.
  • İmamoğlu O, Ağaoğlu S, Eker H.,(2010). Değişik illerde beden eğitimi ve spor bölümünde okuyan öğrencilerin beslenme alışkanlıklarının incelenmesi. Beden eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(4),1-12
  • İslamoğlu İ., Çebi M., İmamoğlu O. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Spor Ve Alana Göre Uyku Kalitesinin Araştırılması, Türk Halkları Geleneksel Spor Oyunları Sempozyumu, Kahramanmaraş,373-380
  • Kang JH, Chen SC. (2009). Effects of an irregular bedtime schedule on sleep quality, daytime sleepiness, and fatigue among university students in Taiwan. BMC Public Health, 19(9),248. Keshavarz A., Ghalebandi M.F. (2009). Sleep Quality and its Correlation with General Health in Pre-University Students of Karaj, Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 3(1), 44-49.
  • King A, Pruitt L, Woo S, et al. (2008. Effects of moderate-intensity exercise on polysomnographic and subjective sleep quality in older adults with mild to moderate sleep complaints. J Gerontol A: Biol Sci Med Sci. 63,997–1004.
  • Koca, F., İmamoğlu, O. (2018). Tekvando Ve Karatecilerde Kilo Düşme Davranışları, Turkish Studies Social Sciences, 13(8), 927-938.
  • Landry, G. J., Best, J. R. & Liu-Ambrose, T. (2015).Measuring sleep quality in older adults: a comparison using subjective and objective methods. Front. Aging Neurosci, 7, 166. Lund, H.G., Reider, B., Whiting, A., Prichard B.J. (2010). ‘‘Sleep patterns and predictors of disturbed sleep in a large population of college students’’, Journal of Adolescent Health, 46, 124–132.
  • Mayda, A. S., Kasap, H., Yıldırım, C., Yılmaz, M., Derdiyok, Ç., Ertan, D., ve ark. (2012). ‘‘4-5-6. sınıf tıp fakültesi öğrencilerinde uyku bozukluğu sıklığı’’, Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 8-11.
  • Mesquita, G., Reimão, R. (2010). Quality of sleep among university students. Arq Neuropsiquiatr, 68(5), 720-725.
  • Mieda M, Sakurai T. (2013). Orexin (hypocretin) receptor agonists and antagonists for treatment of sleep disorders. Rationale for development and current status. CNS Drugs,27,83–90.
  • Orzech, K.M., Salafsky, D.B., Hamilton, L.A. (2011). ‘‘The State of Sleep Among College Students at a Large Public University’’, Journal of American College Health, 59(7), 612-619.
  • Örsal Ö., Kök Eren H., Duru P. (2019). Psikiyatri hastalarının uyku kalitesini etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi, J Psychiatric Nurs, 10(1),55-64
  • Park S. (2014). Associations of physical activity with sleep satisfaction, perceived stress, and problematic Internet use in Korean adolescents.BMC Public Health, 14,1143.
  • Preišegolavičiūtė E, Leskauskas D, Adomaitienė V. (2010). Associations of quality of sleep with lifestyle factors and of studies among Lithuanian students. Medicina (Kaunas), 46,482–9 Rosado IV, Russo GH, Maia EM.( 2015). Generating health elicits illness? The contradictions of work performed in emergency care units of public hospitals. Cien Saude Colet, 20,3021–32.
  • Rossa KR, Smith SS, Allan AC, Sullivan KA. (2014). The effects of sleep restriction on executive inhibitory control and affect in young adults. J. Adolesc. Health,55,287–92.
  • Sadock, B.J., Sadock, V.A. (2007). Kaplan and Sadock’s synopsis of psychiatry: Behavioral sciences/clinicalp sychiatry. 10th. Ed. Lippincott Williams &Wilkins.
  • Sahraian A., Javadpour A., Mani A. (2020). Sleep quality and its correlation to general health status in health care students, European Psychiatry,Volume 26 Issue S2, Abstracts of the 19th European Congress of Psychiatry, https://www.cambridge.org/core/journals/european-psychiatry/issue/A9278FC36749BE8AB9CA21A5E6896FB0
  • Saygılı, S., Çil Akıncı, A., Arıkan, H., Dereli, E. (2011). Sleeping Quality and Fatigue Among University Students, Electronic Journal of Vocational Colleges, 88-94.
  • Şalva T., M.A., Kaya M., Özdemir K.U. (2020). The Sleep Quality and Affecting Factors Maltepe University Medical Faculty 1st nd 6th Grade Students, Maltepe Medical Journal,12(2),27-33
  • Taylor L, Chrismas BC, Dascombe B, et al. (2016). The importance of monitoring sleep within adolescent athletes: athletic, academic, and health considerations. Front. Physiol. 7,101.
  • Taylor, D. J., & Bramoweth, A. D. (2010). Patterns and consequences of inadequate sleep in college students: Substance use and motor vehicle accidents. Journal of Adolescent Health, 46(6), 610–612. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2009.12.010
  • Walsh, N. P., S. L. Halson, C. Sargent, ., G. D Roach., M. Nédélec, L. Gupta ., ... & Samuels, C. H. (2021). “Sleep and the athlete: narrative review and 2021 expert consensus recommendations”. British journal of sports medicine, 55(7), 356-368.
  • Watson A, Brickson S, Brooks A, Dunn W. (2016).Subjective well-being and training load predict in-season injury and illness risk in female youth soccer players. Br. J. Sports Med. https://evidencestrong.com/how-subjective-wellbeing-and-training-load-contribute-to-the-injury-and-illness-risk-in-young-female-soccer-players.
  • Watson, A. (2017).Sleep and Athletic Performance, Current Sports Medicine Reports, 16(6); 413-418, doi: 10.1249/JSR.0000000000000418
  • Wolfson A., Carskadon M. (2003). Understanding adolescent’s sleep patterns and school performance: a critical appraisal. Sleep Med Rev, 7,491–506.
  • Yaran, M., Ağaoğlu, S.A., Tural, E. (2017). Investigation of Sleep Quality and Quality of Life in University Students With or Without Sports Habits, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 5(2), 73-78.
  • Yetkin, S., Aydın, H. (2014). ‘‘Bir Semptom ve Bir Hastalık Olarak Uykusuzluk’’,Journal of Turkish Sleep Medicine, 1, 1-8.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Ali İhsan Çebi

Osman İmamoğlu 0000-0001-6671-6042

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çebi, A. İ., & İmamoğlu, O. (2022). Sporcu ve Sedanter Üniversite Öğrencilerinde Uyku Kalitesinin Araştırılması. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 375-386.
AMA Çebi Aİ, İmamoğlu O. Sporcu ve Sedanter Üniversite Öğrencilerinde Uyku Kalitesinin Araştırılması. UGEAD - IntJCES. Aralık 2022;8(2):375-386.
Chicago Çebi, Ali İhsan, ve Osman İmamoğlu. “Sporcu Ve Sedanter Üniversite Öğrencilerinde Uyku Kalitesinin Araştırılması”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 8, sy. 2 (Aralık 2022): 375-86.
EndNote Çebi Aİ, İmamoğlu O (01 Aralık 2022) Sporcu ve Sedanter Üniversite Öğrencilerinde Uyku Kalitesinin Araştırılması. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 8 2 375–386.
IEEE A. İ. Çebi ve O. İmamoğlu, “Sporcu ve Sedanter Üniversite Öğrencilerinde Uyku Kalitesinin Araştırılması”, UGEAD - IntJCES, c. 8, sy. 2, ss. 375–386, 2022.
ISNAD Çebi, Ali İhsan - İmamoğlu, Osman. “Sporcu Ve Sedanter Üniversite Öğrencilerinde Uyku Kalitesinin Araştırılması”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 8/2 (Aralık 2022), 375-386.
JAMA Çebi Aİ, İmamoğlu O. Sporcu ve Sedanter Üniversite Öğrencilerinde Uyku Kalitesinin Araştırılması. UGEAD - IntJCES. 2022;8:375–386.
MLA Çebi, Ali İhsan ve Osman İmamoğlu. “Sporcu Ve Sedanter Üniversite Öğrencilerinde Uyku Kalitesinin Araştırılması”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 8, sy. 2, 2022, ss. 375-86.
Vancouver Çebi Aİ, İmamoğlu O. Sporcu ve Sedanter Üniversite Öğrencilerinde Uyku Kalitesinin Araştırılması. UGEAD - IntJCES. 2022;8(2):375-86.