Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Karşı Tutumlarını Etkileyen Faktörlerin Araştırılması

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 33 - 40, 31.12.2021

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim kademesinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma; nicel araştırma modeline göre tasarlamış olup ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu doğrultuda araştıranın evrenini; Ankara İli Kızılcahamam İlçesi Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı liselerde 2014-2015 eğitim-öğretim yılında öğrenim görmekte olan201 kadın (%40,2), 299 erkek (%59,8) olmak üzere 500 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu ile Güllü ve Güçlü tarafından 2009 yılında geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış olan “Ortaöğretim Öğrencileri İçin Beden Eğitimi Dersi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 24 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularında, katılımcıların cinsiyet değişkeni, okul türü, sporcu lisansına sahip olma değişkenlerine ait almış oldukları toplam puanlar incelendiğinde öğrencilerin tutum puanlarının farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Katılımcıların tutum puanlarının anne-baba eğitim durumu gibi değişkenlerde ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Bir diğer araştırma bulgusunda, yapılan korelasyon analizlerine göre değişkenler arasında pozitif yönde bir ilişki olmasına rağmen bu ilişkinin istatistiksel olarak anlamlı olmadığı görülmüştür. Sonuç olarak; özellikle istatistiksel olarak anlamlı farklılığın spor lisansı olan öğrenciler lehine olması spor yapma ile beden eğitimi ve spor dersi arasındaki pozitif ilişkiyi ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Ada E.N, 2011. Beden Eğitim Derslerinde Güdüsel İklim ve Güdülenmenin Optimal Performans Duygu Durumu Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. (Doktora Tezi). Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Akandere M, Özyalvaç NT, Duman S, 2010. Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumları İle Akademik Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi (Konya Anadolu Lisesi Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 24.
  • Aracı H, 2001. Öğretmenler ve Öğrenciler İçin Okullarda Beden Eğitimi (3. Baskı). Ankara: Nobel. Büyüköztürk Ş, Kılıç Çakmak E, Akgün, ÖE, Karadeniz Ş & Demirel F, 2016. Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Danışman İH, 2011. Bireysel ve Takım Sporları Yapan Öğrencilerin Güdüsel Yönelimlerinin Kaygı Düzeylerine Etkilerinin Araştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Sporda Psiko-Sosyal Alanlar Programı. Ankara.
  • Duman S, Kuru E, 2010. Spor yapan ve yamayan türk öğrencilerin kişisel uyum düzeylerinin belirlenmesi ve karşılaştırılması. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. Cilt 4, Sayı 1. Niğde .
  • Erkuş A, 2013. Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Ankara: Seçkin.
  • Eroğlu B, 2011. Öğretmenlik Uygulamasının Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Mesleki Yeterlikleri ve Mesleğe Yönelik Tutumları Üzerine Etkileri. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ersoy T, 2010. 9-11 Yaşlar Arası Spor Yapan ve Yapmayan Çocukların Ruhsal Uyum DüzeylerininKarşılaştırılmalı Olarak İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı. Ankara.
  • Esentürk OK, 2014. Lise düzeyinde öğrenim gören ve okullar arası spor müsabakalarına katılan sporcu öğrencilerin güdülenme ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı. Ankara.
  • Franzoı SL, 2003. Social Psychology. (Third Edition). Boston: Mc. GrawHill.
  • Güllü M, Güçlü M, 2009. Ortaöğretim öğrencileri için beden eğitimi dersi tutumölçeği geliştirmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi Cilt 3, sayı 2.
  • Güneş A, 2004. Okullarda Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi (4. Baskı). Ankara: Pagem
  • Hılgard ER, Atkinson RC, Atkinson R. L. 1971. Introduction to Psyochology. (Fifth Edition). New York: Harcourt Broce Jovanovich.
  • Hosseınalıpour F, 2015. Üniversiteli sporcu öğrencilerin sporda motivasyon düzeyleri ve stresle başa çıkma yöntemlerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı. Ankara.
  • İşler H, 2012. Beden Eğitimi ve Spor Bilşileri El Kitabı (3. Baskı).İstanbul: Ol. Kangalgil M, Hünük D, Demirhan G, 2006. İlköğretim lise ve ünversite öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlarının karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi-Hacettepe J. of SportSciences. 17(2), 48-57.
  • Karasar N, 2006. Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın.
  • Silverman S, Scrabis KA, 2004. A review of research on ınstructional theory in physical education2002-2003. International Journal of Physical Education, 41, (1), 4-12.
  • Tamer K ve Pulur A, 2001. Beden Eğitimi ve Sporda Öğretim Yöntemleri. Ankara: Ofset.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gürkan Hazar Bu kişi benim

Hamdi Pepe

Zekihan Hazar

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Hazar, G., Pepe, H., & Hazar, Z. (2021). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Karşı Tutumlarını Etkileyen Faktörlerin Araştırılması. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 33-40.