Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SPOR MARKALARI VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MARKA TERCİHLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2020, Cilt: 14 Sayı: 1, 38 - 51, 18.03.2020

Öz

Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim gören öğrenciler ile yapılan bu araştırmanın amacı; öğrencilerin spor giyim pazarındaki marka tercihleri hakkında bilgi edinilirken en çok tercih edilen spor giyim sektöründe markalaşma ile ilgili de bilgi vermektir. Araştırmanın modeli tarama modelidir. Araştırmaya 2018-2019 Eğitim-Öğretim Güz Yarıyılı Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenimine devam eden 106'sı kız, 154'ü erkek olmak üzere toplam 260 gönüllü öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Çavuşoğlu (2007) tarafından geliştirilen Marka Sadakati ölçeği uygulanmış ve kaynak taraması yapılmıştır. Verilerin analizinde kullanılan betimleyici istatistikler yüzde, frekans ve aritmetik ortalamadır. Araştırma sonuçlarına göre; ankete katılan 260 kişinin %71,5'lik oranla büyük bir kısmı televizyon/sosyal medya reklamlarını izlerken %28,5'lik oranla daha küçük bir bölümü ise televizyonda/sosyal medyada reklamları izlememektedir. Katılımcıların %76,2’sinin televizyonda/sosyal medyada yayınlanan spor reklamlarını izledikleri, %23,9'luk bir kesim ise televizyonda/sosyal medyada spor reklamlarını izlemedikleri saptanmıştır. Katılımcıların akıllarında kalan televizyon/sosyal medya reklamları içerisinde %43,1 ile Nike markası, %23,1 ile Adidas markası yer almaktadır. %59,6'sı reklamlarında beğenilen sporcuların yer aldığı bir ürünü satın aldıklarını belirtirken %40,4’lük bir oranda bu sorunun karşılığı “hayır” olarak gelmiştir. Katılımcıların %35,4'ü sevilen bir sporcunun ürün reklamında yer alması ile fiyatının yüksek olmasına karşın ürünü satın alacaklarını belirtirken %64,6'lık bir kesim “hayır” yanıtını vermiştir. Spor reklamlarındaki branş tercihinde %46,9 ile futbol birinci sırada yer almaktadır. Katılımcıların marka tercihlerine bakıldığında %39.6'sı Nike, %25.8’i Adidas, %13.5’i Puma, %4.6’sı Kinetix, %3.1‘i Lescon, %3.1’i Lotto, %2.3’ü Hummel, %8.0’ı diğer markaları tercih etmiştir. Katılımcıların marka tercih sebeplerinde ise %52,9‘u kaliteli, %13,9‘u rahat, %14,2’si fiyatının uygun olmasının tercihlerini etkilediğini belirtmişlerdir. Katılımcıların alışveriş yapma tercihlerine göre %35,8’inin mağazayı, %20,4’ünün sosyal medyayı, %23,9'unun hem mağazayı hem de sosyal medyayı tercih ettikleri saptanmıştır.

Kaynakça

  • 1. Ambrose, G. & Harris, P., Görsel Moda Tasarımı Sözlüğü. (Çev. Çiğdem Sirkeci), Literatür Yayınları, İstanbul, 2012
  • 2. Atılgan, T., Ege Üniversitesi Öğrencilerinin Tekstil Ürünlerinin Markaları Hakkındaki Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. Ege Academic Review, 3(1), 90-118, 2003
  • 3. Baudot, F., Modanın Yüzyılı. (Çev. Noyan Akatlı), Güncel Yayıncılık, İstanbul,2001
  • 4. Çavuşoğlu, S. B., İstanbul'daki Üniversite Öğrencilerinin Tüketici Davranışları Açısından Marka Sadakatinin Ölçümlenmesi Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2007
  • 5. Çavuşoğlu, S. B. ve Ayancı, H., İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Marka Algı Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Sosyal Bilimler Dergisi/The Journal of Social Science, 3(6), 388-398, 2016
  • 6. Dawes, J., Brand Loyalty in the UK Sportswear Market. International Journal of Market Research, 51(4), 449-463, 2008
  • 7. Durmuş, İ., Battal, F., Üniversite Öğrencilerinin Hazır Giyim Satın Alma Kararlarında Reklamlara Yönelik Tutumları Ve Marka Tercihleri, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 9(24), 147-176, 2018
  • 8. Ekmekçi,Y.A.D.,Ekmekçi, R. ve İrmiş, A., Küreselleşme ve Spor Endüstrisi Pamukkale Journal of Sport Sciences,4 (1), 91-117, 2013
  • 9. Erdal, G., Erdal, H. ve Uzundal, H., Gaziosmanpaşa Üniversitesi Öğrencilerinin Marka Giyim Konusundaki Tutum Ve Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi 4, 49-56, 2013
  • 10. Eren, S.S, ve Erge, A., Marka Güveni, Marka Memnuniyeti ve Müşteri Değerinin Tüketicilerin Marka Sadakati Üzerine Etkisi Journal of Yasar University, 26(7), 4455 – 4482, 2012
  • 11. Eskiler, E., Küçükibiş, F. ve Soyer, F., Genç Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerine Rol Model Etkisi: Marka Duyarlılığı Aracılık Rolü. ERPA International Congresses on Education - Book of Proceedings, 709-715, 2016
  • 12. Eskiler, E. ve Altunışık, R., Rol Model Alma Davranışının Pozitif Sözlü İletişim ve Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisinde Marka Bağlılığının Aracılık Rolü” Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı, 687-696,2017
  • 13. Fogg, M., Modanın Tüm Öyküsü, Hayalperest Yayınevi, İstanbul,2014
  • 14. Göksu, F., Spor Ürünlerine Yönelik Marka Sadakati Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1 (39), 43-58, 2011
  • 15. Karasar N., Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 15. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara, 2005
  • 16. Oturanç, Z., Marka-Reklam İlişkisi ve Endüstriyel Marka Oluşturmada Reklamın Etkisi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı Üretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya, 2005
  • 17. Öymen, G., Sokak Modası, Moda Ikonu ve Kültürel Olgu Bağlamında 'Sneakers'. 2. Uluslararası Iletişimde Yeni Yönelimler Konferansı, Eğlence ve Ürün Yerleştirme Bildiriler Kitabı, İstanbul Ticaret Üniversitesi. 247-253, 2018
  • 18. Pektaş, H., Moda ve Küreselleşme, Çatışma ve İşbirliği Kaynağı Olarak Küreselleşme Sempozyumu, 13-16 Mayıs, Girne Amerikan Üniversitesi, K.K.T.C.,2008
  • 19. Polat, E., Yalçın, A., Yıldız, K. ve Sönmezoğlu, U., Üniversite Öğrencilerinin Spor Ürünlerine Yönelik Ilişkisel Pazarlama Çerçevesinde Marka Sadakatlerinin Incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 58-70, 2017
  • 20. Tungate, M., Modada Marka Olmak. Armani’den Zara’ya Moda Devlerinin Marka Oluşturma Tarzları, (Çev. Günhan Günay), Rota Yayınları, İstanbul, 2006
  • 21. Tükel,İ.http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr/makaleler/TuketimYeniAktorYkusagiKASIM 2014. pdf (15 Nisan 2019)
  • 22. Uztuğ, F, Markan kadar konuş Marka İletişimi Stratejileri, Mediacat Kapital Medya Hizmetleri, s.16, 2008
  • 23. Kinetix, https://www.kinetix.com.tr/hakkimizda/ (19.04.2019).
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Meryem Altun Ekiz 0000-0003-1224-7927

Hamide Tuba Kızılkaya 0000-0001-6642-6432

Yayımlanma Tarihi 18 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2020
Kabul Tarihi 17 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Altun Ekiz, M., & Kızılkaya, H. T. (2020). SPOR MARKALARI VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN MARKA TERCİHLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 38-51.

16227

16228

16229

16230