Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Assertiveness Level on the Conflict Tendency of Team Players

Year 2018, Volume: 2 Issue: 1, 45 - 52, 27.06.2018

Abstract

This study aims to analyze the effect of
assertiveness level on the conflict tendency of team players regarding certain
variables. The sample of the study is totally n=134 amateur and professional
players. Data were collected via “Conflict Tendency Scale” and “Rathus
Assertiveness Inventory” The data was analyzed with Descriptive Statistics,
Pearson Correlational Analysis and Basic Linear Regression.
It revealed that
there was low negative meaningful difference between assertiveness and conflict
tendency regarding to sex, age, sport age, marital status, educational level,
sportiveness level (amateur- professional) and sport branch of team players.
Considering these findings, it can be said that assertiveness has quite limited
effect on the conflict tendency of sportspeople.

References

  • Arı, R. (1989). Üniversite öğrencilerinin baskın ben durumları ile bazı özlük niteliklerinin ben durumlarına, atılganlık ve uyum düzeylerine etkisi. Doktora Tezi. Ankara: HÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydın, R., ve Kutlu, Y. (2001).Hemşirelerde iş doyumu ve kişilerarası çatışma eğilimi ile ilgili değişkenler ve iş doyumunun çatışma eğilimi ile olan ilişkisini belirleme. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5, 37-45.
  • Barut, Y. (2004). Öğretmenlerin empatik eğilim düzeyleri ile çatışma eğilimi düzeylerinin değişkenler açısından incelenmesi. 13. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Bostancı, Ö., Oda, B., Şebin, K., ve Erail, S. (2017). 1–13 Yaş Öğrencilerin Spor Yapma Durumlarına Göre İyimserlik İle Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 19,(4): 205-217.
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş. ve Demirel F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 23.Baskı, Ankara: Pagem Akademi.
  • Can, H. (1997). Organizasyon ve Yönetim. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Coşkuner, A. (1994). İletişim Becerisini Geliştirme Eğitiminin İş Görenlerin İletişim Çatışmalarına Girme Eğilimlerine, Yalnızlık Düzeylerine ve İş doyumlarına etkisi, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Ana Bilim Dalı, Ankara,.
  • Deniz, M.E. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyet ve Kültürel Farka Dayalı Atılganlıkları Üzerine Bir Atılganlık Eğitimi Denemesi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Dökmen, Ü. (1986). Yüz İfadeleri Konusunda Verilen Eğitimin Duygusal Yüz İfadelerini Teşhis Becerisi Ve İletişim Çatışmalarına Girme Eğilimi Üzerindeki Etkisi, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erarslan, M. (2015). Üniversite Spor Bölümü Öğrencilerinin Atılganlık ve Karar Verme Stillerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4(1): 214 – 223.
  • Güçlü, M. ve Yentür, J. (2008). Milli Takım Düzeyindeki Elit Bayan Sporcuların Kişisel ve Sosyal Uyum Düzeyleri İle Bedenlerini Algılama Düzeylerinin Karşılaştırılması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, VI (4) 183-192.
  • Güneş, F., Arslan, C. ve Eliüşük, A. (2014). Atılganlık Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin Kişiler Arası Problem Çözme, Algılanan Sosyal Destek ve Atılganlık Düzeyleri Üzerine Etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3(1): 456 – 474.
  • Kamaraj, İ. (2004). Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlanması ve Beş Yaş Çocuklarının Atılganlık Sosyal Becerisini Kazanmalarında Eğitimci Drama Programının Etkisi, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar-İlkeler-Teknikler. 31.Basım, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karayol, M. (2013). Takım Sporları ve Doğa Sporları Yapan Erkek Sporcuların Liderlik Özelliklerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Kul, M. ve Demirel, M. (2015). Lise Öğrencilerinin Spor Değişkenine Göre Sosyal Beceri ve Atılganlık Düzeylerinin Karşılaştırılması. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS),1: 41-54.
  • Küçük, V., ve Koç, H. (2015). Psiko - Sosyal Gelişim Süreci İçerisinde İnsan ve Spor İlişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (10).
  • Öğülmüş, S. (2001). Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Öztürk, F., Efe, M., ve Koparan, Ş. (2007). 14-16 Yaş Grubu Kızlarda Hentbol Çalışmalarının Sosyal Yetkinlik Beklentisi ve Atılganlık Üzerine Etkisi. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe J. of Sport Sciences, 18 (4), 147-155.
  • Öztürk, T. Ö., Soytürk, M., Ada, E.N.D., ve Çamlıyer, H. (2011). Üniversite Takımlarında Sporcu Olan Öğrencilerle Spor Yapmayan Öğrencilerin İletişim Becerisi Düzeylerinin Karşılaştırılması Hacettepe J. of Sport Sciences, 22 (2), 43–53.
  • Rathus, S.A. (1973) 30-Item Schedule for Assesing Assertive Behavior. Behavior Therapy, 4: 398-406,.
  • Voltan, N., (1980) Rathus Atılganlık Envanterinin Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Psikoloji Dergisi, V(10): 23-25
  • Wolpe, J. ve Lazarus, A.A. (1966). Behavior therapy techniques. New York, Elmsford: Pergamon Press.
  • Yancı, H.B.A., Donuk, B. ve Şahin, S. (2011). Spor Kulüplerinde Örgütsel Çatışma Yönetimi. İ.Ü. Spor Bilimleri Dergisi. 3, 168-172.

Takım Sporcularında Atılganlık Düzeyinin Çatışma Eğilimine Etkisi

Year 2018, Volume: 2 Issue: 1, 45 - 52, 27.06.2018

Abstract

Bu çalışmada takım
sporcularının bazı değişkenler çerçevesinde atılganlık düzeyinin çatışma
eğilimine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi amatör ve
profesyonel olarak spor yapan toplam n=134 sporcudan oluşmuştur. Veri toplama
aracı olarak, “Çatışma Eğilimi Ölçeği ” ile “Rathus Atılganlık Envanteri”
kullanılmıştır. Veriler; betimsel istatistik, Pearson korelasyon ve basit
doğrusal regresyon analizi ile çözümlenmiştir. Sonuç olarak cinsiyet, eğitim düzeyi, spor branşı, sporculuk
seviyesi değişkenlerine göre çoğunlukla sporcuların atılganlık düzeyi ile
çatışma eğilimleri arasında düşük düzeyde negatif anlamlı ilişki bulunmuştur.
Yine bulgulara göre sporcularda atılganlığın çatışma eğilimi üzerindeki etki
gücünün oldukça sınırlı olduğu da söylenebilir.

References

  • Arı, R. (1989). Üniversite öğrencilerinin baskın ben durumları ile bazı özlük niteliklerinin ben durumlarına, atılganlık ve uyum düzeylerine etkisi. Doktora Tezi. Ankara: HÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydın, R., ve Kutlu, Y. (2001).Hemşirelerde iş doyumu ve kişilerarası çatışma eğilimi ile ilgili değişkenler ve iş doyumunun çatışma eğilimi ile olan ilişkisini belirleme. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5, 37-45.
  • Barut, Y. (2004). Öğretmenlerin empatik eğilim düzeyleri ile çatışma eğilimi düzeylerinin değişkenler açısından incelenmesi. 13. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Bostancı, Ö., Oda, B., Şebin, K., ve Erail, S. (2017). 1–13 Yaş Öğrencilerin Spor Yapma Durumlarına Göre İyimserlik İle Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 19,(4): 205-217.
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş. ve Demirel F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 23.Baskı, Ankara: Pagem Akademi.
  • Can, H. (1997). Organizasyon ve Yönetim. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Coşkuner, A. (1994). İletişim Becerisini Geliştirme Eğitiminin İş Görenlerin İletişim Çatışmalarına Girme Eğilimlerine, Yalnızlık Düzeylerine ve İş doyumlarına etkisi, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Ana Bilim Dalı, Ankara,.
  • Deniz, M.E. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyet ve Kültürel Farka Dayalı Atılganlıkları Üzerine Bir Atılganlık Eğitimi Denemesi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Dökmen, Ü. (1986). Yüz İfadeleri Konusunda Verilen Eğitimin Duygusal Yüz İfadelerini Teşhis Becerisi Ve İletişim Çatışmalarına Girme Eğilimi Üzerindeki Etkisi, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erarslan, M. (2015). Üniversite Spor Bölümü Öğrencilerinin Atılganlık ve Karar Verme Stillerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4(1): 214 – 223.
  • Güçlü, M. ve Yentür, J. (2008). Milli Takım Düzeyindeki Elit Bayan Sporcuların Kişisel ve Sosyal Uyum Düzeyleri İle Bedenlerini Algılama Düzeylerinin Karşılaştırılması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, VI (4) 183-192.
  • Güneş, F., Arslan, C. ve Eliüşük, A. (2014). Atılganlık Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin Kişiler Arası Problem Çözme, Algılanan Sosyal Destek ve Atılganlık Düzeyleri Üzerine Etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3(1): 456 – 474.
  • Kamaraj, İ. (2004). Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlanması ve Beş Yaş Çocuklarının Atılganlık Sosyal Becerisini Kazanmalarında Eğitimci Drama Programının Etkisi, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar-İlkeler-Teknikler. 31.Basım, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karayol, M. (2013). Takım Sporları ve Doğa Sporları Yapan Erkek Sporcuların Liderlik Özelliklerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Kul, M. ve Demirel, M. (2015). Lise Öğrencilerinin Spor Değişkenine Göre Sosyal Beceri ve Atılganlık Düzeylerinin Karşılaştırılması. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS),1: 41-54.
  • Küçük, V., ve Koç, H. (2015). Psiko - Sosyal Gelişim Süreci İçerisinde İnsan ve Spor İlişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (10).
  • Öğülmüş, S. (2001). Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Öztürk, F., Efe, M., ve Koparan, Ş. (2007). 14-16 Yaş Grubu Kızlarda Hentbol Çalışmalarının Sosyal Yetkinlik Beklentisi ve Atılganlık Üzerine Etkisi. Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe J. of Sport Sciences, 18 (4), 147-155.
  • Öztürk, T. Ö., Soytürk, M., Ada, E.N.D., ve Çamlıyer, H. (2011). Üniversite Takımlarında Sporcu Olan Öğrencilerle Spor Yapmayan Öğrencilerin İletişim Becerisi Düzeylerinin Karşılaştırılması Hacettepe J. of Sport Sciences, 22 (2), 43–53.
  • Rathus, S.A. (1973) 30-Item Schedule for Assesing Assertive Behavior. Behavior Therapy, 4: 398-406,.
  • Voltan, N., (1980) Rathus Atılganlık Envanterinin Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Psikoloji Dergisi, V(10): 23-25
  • Wolpe, J. ve Lazarus, A.A. (1966). Behavior therapy techniques. New York, Elmsford: Pergamon Press.
  • Yancı, H.B.A., Donuk, B. ve Şahin, S. (2011). Spor Kulüplerinde Örgütsel Çatışma Yönetimi. İ.Ü. Spor Bilimleri Dergisi. 3, 168-172.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Derleme
Authors

Ercan Polat

Hanifi Üzüm This is me

Publication Date June 27, 2018
Submission Date May 17, 2018
Acceptance Date June 10, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Polat, E., & Üzüm, H. (2018). Takım Sporcularında Atılganlık Düzeyinin Çatışma Eğilimine Etkisi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 45-52.
AMA Polat E, Üzüm H. Takım Sporcularında Atılganlık Düzeyinin Çatışma Eğilimine Etkisi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. June 2018;2(1):45-52.
Chicago Polat, Ercan, and Hanifi Üzüm. “Takım Sporcularında Atılganlık Düzeyinin Çatışma Eğilimine Etkisi”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 2, no. 1 (June 2018): 45-52.
EndNote Polat E, Üzüm H (June 1, 2018) Takım Sporcularında Atılganlık Düzeyinin Çatışma Eğilimine Etkisi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 2 1 45–52.
IEEE E. Polat and H. Üzüm, “Takım Sporcularında Atılganlık Düzeyinin Çatışma Eğilimine Etkisi”, Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, vol. 2, no. 1, pp. 45–52, 2018.
ISNAD Polat, Ercan - Üzüm, Hanifi. “Takım Sporcularında Atılganlık Düzeyinin Çatışma Eğilimine Etkisi”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi 2/1 (June 2018), 45-52.
JAMA Polat E, Üzüm H. Takım Sporcularında Atılganlık Düzeyinin Çatışma Eğilimine Etkisi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2018;2:45–52.
MLA Polat, Ercan and Hanifi Üzüm. “Takım Sporcularında Atılganlık Düzeyinin Çatışma Eğilimine Etkisi”. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, vol. 2, no. 1, 2018, pp. 45-52.
Vancouver Polat E, Üzüm H. Takım Sporcularında Atılganlık Düzeyinin Çatışma Eğilimine Etkisi. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi. 2018;2(1):45-52.


Flag Counter