Research Article
BibTex RIS Cite

WOMEN PERCEPTION WITH THE POINT OF VIEW OF AN ATHLETES

Year 2021, Issue: 43, 277 - 291, 23.03.2021
https://doi.org/10.30794/pausbed.740176

Abstract

This study aims to investigate the attitudes of university students who are active athletes towards women perception. In this research, descriptive and relational survey models were used. The study group of the research consisted of 579 university athlete students. As the data collection tool in this study, Women Perception Attitude Scale and Personal Information form were used. In statistical analysis, the Independent Sample T-Test, One Way ANOVA, and Pearson Correlation test were used. As a result of the data obtained; it was determined that perception towards women of the participants in the study showed a significant difference according to gender and class level variables and in the subscales of pre-acceptances and social achievements female students' perceptions of women are higher than male students; in the subscales of social life, the status of women and the solution suggestions, male students have higher perceptions about women than girls. It can be stated that university students have low perceptions of women's status and solution suggestions. Especially when gender differences and education levels are taken into consideration, this difference can be explained more clearly. At this point, it is suggested that the concept of gender should be considered in the context of educational curricula, especially within the framework of higher education institutions.

References

  • Altınova, H. H. ve Duyan, V. (2013). “Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması”, Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • Burton, L.J. (2015). “Underrepresentation of women in sport leadership: A review of research”, Sport Management Review, 18(2), 155-165. https://doi.org/10.1016/j.smr.2014.02.004.
  • Canadian Association for the Advancement of Women in Sport (CAAWS). (2002). Women need to infiltrate board rooms, Pound says. Retrieved from http://www.caaws.ca/englisN index.htm.
  • Cangöz, İ. (2013). “İletişim fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet farkındalığı ve cinsiyetçi şiddetle ilgili görüşleri”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 19, 41-64.
  • Coche, R. (2017). “How athletes frame themselves on social media: An analysis of twitter profiles”, Journal of Sports Media, 12(1), 89-112. https://doi.org/10.1353/jsm.2017.0004.
  • Çakar, D. B. (2017). Spor ve sporcu içeren reklam filmlerinin toplumsal cinsiyet algısına nörolojik etkilerinin ölçülmesi. (Doktora tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İletişim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Ecevit, Y. (2003). “Toplumsal cinsiyetle yoksulluk ilişkisi nasıl kurulabilir? Bu ilişki nasıl çalışılabilir?”, Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 25(4), 83-88.
  • Ekore, J. O. (2012). “Gender differences in perception of sexual harassment among university students”, Gender and Behaviour, 10(1), 4358-4369.
  • Erbay, H. (2019). “Tarihsel süreçte dünyada ve Türk toplumunda kadın algısı ve haklarının gelişimi üzerine bir değerlendirme”, Ege Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 1-25.
  • Ersoy, E. (2009). “Cinsiyet kültürü içerisinde kadın ve erkek kimliği (Malatya örneği)”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 209-230.
  • Esen, E., Siyez, D., Soylu, Y. & Demirgürz, G. (2017). “Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algısının toplumsal cinsiyet rolü ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi”, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 46-63. https://doi.org/10.19160/5000197327.
  • Goslin, A. E. & Kluka, D. A. (2014). “Women and sport leadership: Perceptions of Malawi women educated in sport business leadership”, South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 36(3), 93-108.
  • Guzel, P. (2015). “Perspectives of women decision-makers over the participation and recreational events in sports: A Turkish perspective”, Educational Research and Reviews, 10(20), 2768-2776.
  • Gülmez, N., İra, N., Yılmaz, İ. & İra, G. Ö. (2017). “Üniversite öğrencilerinde kadın algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması”, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 65-86.
  • Kadın Cinayetleri Raporu (2019). Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu. (18.05.2020). http://kadincinayetlerinidurduracagiz.net/veriler/2889/kadin-cinayetlerini-durduracagiz-platformu-2019-raporu.
  • Karakaya, H. (2018). “Toplumsal cinsiyet algısı, din ve kadın”, Journal of Analytic Divinity, 2(2), 36-62.
  • Kavasoğlu, İ. ve Koca, C. (2019). “Kadın sporcuların bikini fitness yoluyla güçlenme ve baskılanma deneyimleri”, Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 289-307. https://doi.org/10.25307/jssr.633511.
  • Kaya, Ş. (2018). “Kadın ve sosyal medya”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2) , 563-576. https://doi.org/10.21547/jss.363932.
  • Koca, C. (2006). “Beden eğitimi ve spor alanında toplumsal cinsiyet ilişkileri”, Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 81-99.
  • Koca, C. ve Bulgu, N. (2005). “Spor ve toplumsal cinsiyet: Genel bir bakış”, Toplum ve Bilim, 103, 163-184.
  • Lim, S. Y. & Dixon, M. A. (2017). “A Conceptual framework of sport participation and women’s empowerment”, Managing Sport and Leisure, 22(5), 400-413.
  • McDonald, M. G. (2015). “Imagining neoliberal feminisms? Thinking critically about the US diplomacy campaign, Empowering women and girls through sports”, Sport in Society, 18(8), 909-922. https://doi.org/10.1080/17430437.2014.997580.
  • Özbey, S. & Güzel, P. (2011). “Olimpik hareket ve kadın”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 1-18.
  • Özsoy, S. (2008). “Türk Spor Medyasında Kadın”, Spor Bilimleri Dergisi, 19(4), 201-219.
  • Sarıkulak, İ. ve Koca, C. (2019). “Futbol taraftarlığı alanında kadınları marjinalleştiren doxalar”, Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 246-263. https://doi.org/10.25307/jssr.633413.
  • Senne, J. A. (2016). “Examination of gender equity and female participation in sport”, The Sport Journal, 19, 1-9.
  • Shaw, S. & Hoeber, L. (2003). “A Strong man is direct and a direct woman is a bitch: Gendered discourses and their ınfluence on employment roles in sport organizations”, Journal of Sport Management, 17(4), 347–375. https://doi.org/10.1123/jsm.17.4.347.
  • Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Algısı Araştırmaları. (2019. Kadir Has Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Merkezi Araştırmaları. (18.05.2020). https://gender.khas.edu.tr/tr/turkiyede-toplumsal-cinsiyet-ve-kadin-algisi-arastirmasi.
  • Ulusan, Ş. ve Kayhan, S. (Ed.) (2016). Türk Dünyasında Kadın Algısı, Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Yayınları.
  • Vatandaş, C. (2007). “Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı”, Sosyoloji Konferansları, (35), 29-56.
  • Womens Sport Foundation. (2020). What we do. (18.05.2020). https://www.womenssportsfoundation.org/who-we-are/.
  • Yüksel, M. (2014). “Cinsiyet ve spor”, Tarih Okulu Dergisi, 7(19), 663-684. http://dx.doi.org/10.14225/Joh581.

SPORCU BAKIŞ AÇISIYLA KADIN ALGISI

Year 2021, Issue: 43, 277 - 291, 23.03.2021
https://doi.org/10.30794/pausbed.740176

Abstract

Bu çalışmada, aktif sporcu olan üniversite öğrencilerinin kadın algısına yönelik tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden betimsel ve ilişkisel tarama modeliyle tasarlanmıştır. Çalışma grubu, sporcu olan 579 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ile Kadın Algısı Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Independent Sample T Test ve One Way ANOVA testi kullanılmıştır. Elde edilen veriler neticesinde; araştırmaya katılan katılımcıların kadına yönelik algılarının cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği; ön kabuller ve toplumsal kazanımlar alt boyutlarında kız öğrencilerin erkek öğrencilere oranla kadına yönelik algılarının daha yüksek olduğu; toplumsal yaşamda kayıplar, kadının statüsü ve çözüm önerileri alt boyutlarında ise erkek öğrencilerin kız öğrencilere oranla kadına yönelik algılarının daha yüksek olduğu söylenebilir. Sonuç olarak, sporcu üniversite öğrencilerinin kadının statüsü ve çözüm önerilerine yönelik algıların düşük olduğu ifade edilebilir. Özellikle cinsiyet farklılığı ve eğitim seviyeleri dikkate alındığında bu farklılığın daha belirgin olarak ortaya çıktığı görülmektedir.

References

  • Altınova, H. H. ve Duyan, V. (2013). “Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması”, Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • Burton, L.J. (2015). “Underrepresentation of women in sport leadership: A review of research”, Sport Management Review, 18(2), 155-165. https://doi.org/10.1016/j.smr.2014.02.004.
  • Canadian Association for the Advancement of Women in Sport (CAAWS). (2002). Women need to infiltrate board rooms, Pound says. Retrieved from http://www.caaws.ca/englisN index.htm.
  • Cangöz, İ. (2013). “İletişim fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet farkındalığı ve cinsiyetçi şiddetle ilgili görüşleri”, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 19, 41-64.
  • Coche, R. (2017). “How athletes frame themselves on social media: An analysis of twitter profiles”, Journal of Sports Media, 12(1), 89-112. https://doi.org/10.1353/jsm.2017.0004.
  • Çakar, D. B. (2017). Spor ve sporcu içeren reklam filmlerinin toplumsal cinsiyet algısına nörolojik etkilerinin ölçülmesi. (Doktora tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İletişim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Ecevit, Y. (2003). “Toplumsal cinsiyetle yoksulluk ilişkisi nasıl kurulabilir? Bu ilişki nasıl çalışılabilir?”, Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 25(4), 83-88.
  • Ekore, J. O. (2012). “Gender differences in perception of sexual harassment among university students”, Gender and Behaviour, 10(1), 4358-4369.
  • Erbay, H. (2019). “Tarihsel süreçte dünyada ve Türk toplumunda kadın algısı ve haklarının gelişimi üzerine bir değerlendirme”, Ege Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 1-25.
  • Ersoy, E. (2009). “Cinsiyet kültürü içerisinde kadın ve erkek kimliği (Malatya örneği)”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 209-230.
  • Esen, E., Siyez, D., Soylu, Y. & Demirgürz, G. (2017). “Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algısının toplumsal cinsiyet rolü ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi”, E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 46-63. https://doi.org/10.19160/5000197327.
  • Goslin, A. E. & Kluka, D. A. (2014). “Women and sport leadership: Perceptions of Malawi women educated in sport business leadership”, South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 36(3), 93-108.
  • Guzel, P. (2015). “Perspectives of women decision-makers over the participation and recreational events in sports: A Turkish perspective”, Educational Research and Reviews, 10(20), 2768-2776.
  • Gülmez, N., İra, N., Yılmaz, İ. & İra, G. Ö. (2017). “Üniversite öğrencilerinde kadın algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması”, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 65-86.
  • Kadın Cinayetleri Raporu (2019). Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu. (18.05.2020). http://kadincinayetlerinidurduracagiz.net/veriler/2889/kadin-cinayetlerini-durduracagiz-platformu-2019-raporu.
  • Karakaya, H. (2018). “Toplumsal cinsiyet algısı, din ve kadın”, Journal of Analytic Divinity, 2(2), 36-62.
  • Kavasoğlu, İ. ve Koca, C. (2019). “Kadın sporcuların bikini fitness yoluyla güçlenme ve baskılanma deneyimleri”, Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 289-307. https://doi.org/10.25307/jssr.633511.
  • Kaya, Ş. (2018). “Kadın ve sosyal medya”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2) , 563-576. https://doi.org/10.21547/jss.363932.
  • Koca, C. (2006). “Beden eğitimi ve spor alanında toplumsal cinsiyet ilişkileri”, Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 81-99.
  • Koca, C. ve Bulgu, N. (2005). “Spor ve toplumsal cinsiyet: Genel bir bakış”, Toplum ve Bilim, 103, 163-184.
  • Lim, S. Y. & Dixon, M. A. (2017). “A Conceptual framework of sport participation and women’s empowerment”, Managing Sport and Leisure, 22(5), 400-413.
  • McDonald, M. G. (2015). “Imagining neoliberal feminisms? Thinking critically about the US diplomacy campaign, Empowering women and girls through sports”, Sport in Society, 18(8), 909-922. https://doi.org/10.1080/17430437.2014.997580.
  • Özbey, S. & Güzel, P. (2011). “Olimpik hareket ve kadın”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 1-18.
  • Özsoy, S. (2008). “Türk Spor Medyasında Kadın”, Spor Bilimleri Dergisi, 19(4), 201-219.
  • Sarıkulak, İ. ve Koca, C. (2019). “Futbol taraftarlığı alanında kadınları marjinalleştiren doxalar”, Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 246-263. https://doi.org/10.25307/jssr.633413.
  • Senne, J. A. (2016). “Examination of gender equity and female participation in sport”, The Sport Journal, 19, 1-9.
  • Shaw, S. & Hoeber, L. (2003). “A Strong man is direct and a direct woman is a bitch: Gendered discourses and their ınfluence on employment roles in sport organizations”, Journal of Sport Management, 17(4), 347–375. https://doi.org/10.1123/jsm.17.4.347.
  • Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Algısı Araştırmaları. (2019. Kadir Has Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Merkezi Araştırmaları. (18.05.2020). https://gender.khas.edu.tr/tr/turkiyede-toplumsal-cinsiyet-ve-kadin-algisi-arastirmasi.
  • Ulusan, Ş. ve Kayhan, S. (Ed.) (2016). Türk Dünyasında Kadın Algısı, Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Yayınları.
  • Vatandaş, C. (2007). “Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı”, Sosyoloji Konferansları, (35), 29-56.
  • Womens Sport Foundation. (2020). What we do. (18.05.2020). https://www.womenssportsfoundation.org/who-we-are/.
  • Yüksel, M. (2014). “Cinsiyet ve spor”, Tarih Okulu Dergisi, 7(19), 663-684. http://dx.doi.org/10.14225/Joh581.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Özge Ada This is me 0000-0002-8623-2771

Kadir Yıldız 0000-0003-3347-0319

Pınar Güzel 0000-0001-5982-2816

Selhan Özbey 0000-0003-4844-6338

Publication Date March 23, 2021
Acceptance Date July 21, 2020
Published in Issue Year 2021 Issue: 43

Cite

APA Ada, Ö., Yıldız, K., Güzel, P., Özbey, S. (2021). SPORCU BAKIŞ AÇISIYLA KADIN ALGISI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(43), 277-291. https://doi.org/10.30794/pausbed.740176
AMA Ada Ö, Yıldız K, Güzel P, Özbey S. SPORCU BAKIŞ AÇISIYLA KADIN ALGISI. PAUSBED. March 2021;(43):277-291. doi:10.30794/pausbed.740176
Chicago Ada, Özge, Kadir Yıldız, Pınar Güzel, and Selhan Özbey. “SPORCU BAKIŞ AÇISIYLA KADIN ALGISI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 43 (March 2021): 277-91. https://doi.org/10.30794/pausbed.740176.
EndNote Ada Ö, Yıldız K, Güzel P, Özbey S (March 1, 2021) SPORCU BAKIŞ AÇISIYLA KADIN ALGISI. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 43 277–291.
IEEE Ö. Ada, K. Yıldız, P. Güzel, and S. Özbey, “SPORCU BAKIŞ AÇISIYLA KADIN ALGISI”, PAUSBED, no. 43, pp. 277–291, March 2021, doi: 10.30794/pausbed.740176.
ISNAD Ada, Özge et al. “SPORCU BAKIŞ AÇISIYLA KADIN ALGISI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 43 (March 2021), 277-291. https://doi.org/10.30794/pausbed.740176.
JAMA Ada Ö, Yıldız K, Güzel P, Özbey S. SPORCU BAKIŞ AÇISIYLA KADIN ALGISI. PAUSBED. 2021;:277–291.
MLA Ada, Özge et al. “SPORCU BAKIŞ AÇISIYLA KADIN ALGISI”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no. 43, 2021, pp. 277-91, doi:10.30794/pausbed.740176.
Vancouver Ada Ö, Yıldız K, Güzel P, Özbey S. SPORCU BAKIŞ AÇISIYLA KADIN ALGISI. PAUSBED. 2021(43):277-91.