Research Article
BibTex RIS Cite

Comparison of Psychological Resilience Levels of Faculty of Sport Sciences and Faculty of Theology Students

Year 2019, Volume: 14 Issue: 20, 207 - 222, 31.12.2019
https://doi.org/10.26466/opus.567468

Abstract

The aim of this study is to examine the
psychological resilience levels of Faculty of Sport Sciences and Faculty of
Theology students. A total of 300 students, 151 Faculty of Sport Sciences
students and 149 Faculty of Theology students, participated in the study
voluntarily. In the study, “Demographic Information Form” developed by the
researchers and “Psychological Resilience Scale” (PRS) developed by Friborg et
al. (2005) and adapted into Turkish by Basım and Çetin (2011) were used to find
out the physiological endurance levels of the participants. PRS total scores of
the students in both faculties were compared in terms of the variables of
faculty, gender, cigarette or alcohol use and doing regular sport. In terms of
the variable of faculty, it was found that PRS total scores of the faculty of
theology students were significantly higher than those of the faculty of sport
sciences students (p<0.05). Female students were found to have significantly
higher PRS total scores than male students (p<0.05). Students who were not
using cigarette or alcohol were found to have significantly higher PRS total
scores than students who did (p<0.05). PRS total scores were not found to
differ in terms of the state of doing regular sport (p>0.05). It was found
that faculty, gender, cigarette or alcohol use influenced psychological
resilience level. It can be recommended to give necessary support for students
in the Faculty of Sport Sciences and male students to increase their
psychological resilience levels so that they can successfully cope with
difficulties or negative situations.

References

  • Atarbay, S. (2017). Farklı bölümlerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerinin psikolojik dayanıklılıklarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, M. ve Egemberdiyeva, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1), 37-53.
  • Bahadır, E. (2009). Sağlıkla ilgili fakültelerde eğitime başlayan öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • Basım H.N. ve Çetin, F. (2011). Yetişkinler için psikolojik dayanıklılık ölçeğinin güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 22, 104–114.
  • Bülbül, A. (2015). Tenis ve basketbol sporcularının psikolojik dayanıklılık seviyelerinin incelenmesi ve karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gediz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Doğan, T. (2015). Kısa psikolojik sağlamlık ölçegi'nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması, The Journal Of Happiness and Well- Being, 3(1), 93-102.
  • Erdoğan, E. (2015). Tanrı algısı, dini yönelim biçimleri ve öznel dindarlığın psikolojik dayanıklılıkla ilişkisi: üniversite örneklemi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(29), 223-246.
  • Eryılmaz, S. (2012). Üniversite öğrencilerinde psikolojik sağlamlığı yordamada, yaşam doyumu, benlik saygısı, iyimserlik ve kontrol odağının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Muğla
  • Friborg, O, Barlaug, D. Martinussen, M. Rosenvinge, J.H. ve Hjemdal, O. (2005). Resilience in relation to personality and intelligence. Int J Methods Psychiatr Res, 14(1), 29-42.
  • Gizir, C.A. (2007). Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve koruyucu faktörler üzerine bir derleme çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 28, 113-128.
  • Gündaş, A. ve Koçak, R. (2015). Lise öğrencilerinde psikolojik sağlamlığın yordayıcısı olarak benlik kurgusu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 795-802.
  • Güngörmüş, K. Okanlı, A. ve Kocabeyoğlu, T. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6(1), 9-14.
  • Gürgan, U. (2010). Yılmazlık ölçeği (YÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11, 47–62.
  • Gürgan, U. (2014). Üniversite öğrencilerinin yılmazlık ve iyilik halinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. NWSA-Education Sciences, 9(1), 18-35.
  • Hefferon, K. ve Boniwell, I. (2011). Positive psychology: Theory, Research and applications. Open University Press, NY.
  • İçel, S. ve Özkan, B. (2018). Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıklarının incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(73), 240-251.
  • Kahraman, N. (2016). Kamu ağız ve diş sağlığı merkezi çalışanlarının psikolojik dayanıklılık düzeyleri:Ankara İli örneği. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karaca, F. (2015). Din psikolojisi. Trabzon: Eser Ofset Matbaacılık.
  • Karaırmak, Ö. (2006). Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve koruyucu faktörler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 26, 129–142.
  • Kılıç, Ş. (2014). Üniversite öğrencilerinin yalnızlık ve psikolojik dayanıklılıklarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Masten, A.S. (2001). Ordinary magic: Resilience Processes in development. American Psychologist, 56(3), 227-238.
  • Oktan, V. (2008). Üniversite sınavına hazırlanan ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Önder, A. ve Gülay, H. (2008). İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin psikolojik sağlamlığının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 192–197.
  • Sezgin, K. (2016). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ve dindarlık düzeylerinin incelenmesi: Dicle Üniversitesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Terzi, Ş. (2008). Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 1-11.
  • Tugade, M.M. ve Fredrickson, B.L. (2004). Resilient individuals use emotions to bounce back from negative emotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 86(2), 320-333.

Spor Bilimleri Fakültesi ve İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Psikolojik Dayanıklılık Düzeylerinin Karşılaştırılması

Year 2019, Volume: 14 Issue: 20, 207 - 222, 31.12.2019
https://doi.org/10.26466/opus.567468

Abstract

Bu çalışmanın amacı Spor Bilimleri ve İlahiyat
Fakültesi öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık düzeylerini incelenmektir.
Çalışmaya Spor Bilimleri Fakültesi’nden 151, İlahiyat Fakültesi’nden 149 olmak
üzere toplam 300 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmada, araştırmacılar
tarafından oluşturulan “Demografik Bilgi Formu” ve katılımcıların psikolojik
dayanıklılık düzeylerini belirlemek için Friborg ve ark. (2005) tarafından
geliştirilen ve Basım ve Çetin (2011) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Psikolojik
Dayanıklılık Ölçeği (PDÖ) kullanılmıştır. Her iki fakülte öğrencilerinin PDÖ
toplam puanları fakülte, cinsiyet, sigara veya alkol kullanma ve düzenli olarak
spor yapma durumu değişkenlerine göre karşılaştırıldı. Fakülteye değişkenine
göre ilahiyat fakültesi öğrencilerinin PDÖ toplam puanlarının spor bilimleri
fakültesi öğrencilerin puanından anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edildi
(p<0.05). Kadın öğrencilerin PDÖ toplam puanlarının erkek öğrencilerin
puanından anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edildi (p<0.05).
Öğrencilerden sigara veya alkol kullanmayanların PDÖ toplam puanlarının
kullanan öğrencilerin puanından anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edildi
(p<0.05). Düzenli spor yapma durumuna göre PDÖ toplam puanlarının
farklılaşmadığı tespit edildi (p>0.05). Üniversitede eğitim görülen
fakültenin, cinsiyetin, sigara veya alkol kullanmanın psikolojik dayanıklılık
düzeyini etkilediği sonucuna ulaşıldı. Spor Bilimleri Fakültesi’nde okuyan ve
erkek öğrencilerin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin yükseltilmesi
dolayısıyla zorluklara veya olumsuz durumlara karşı başarılı bir baş edebilme
sağlayabilmeleri açısından gerekli desteklerin sağlanması önerilebilir

References

  • Atarbay, S. (2017). Farklı bölümlerde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerinin psikolojik dayanıklılıklarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, M. ve Egemberdiyeva, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin incelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1), 37-53.
  • Bahadır, E. (2009). Sağlıkla ilgili fakültelerde eğitime başlayan öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • Basım H.N. ve Çetin, F. (2011). Yetişkinler için psikolojik dayanıklılık ölçeğinin güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 22, 104–114.
  • Bülbül, A. (2015). Tenis ve basketbol sporcularının psikolojik dayanıklılık seviyelerinin incelenmesi ve karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gediz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Doğan, T. (2015). Kısa psikolojik sağlamlık ölçegi'nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması, The Journal Of Happiness and Well- Being, 3(1), 93-102.
  • Erdoğan, E. (2015). Tanrı algısı, dini yönelim biçimleri ve öznel dindarlığın psikolojik dayanıklılıkla ilişkisi: üniversite örneklemi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(29), 223-246.
  • Eryılmaz, S. (2012). Üniversite öğrencilerinde psikolojik sağlamlığı yordamada, yaşam doyumu, benlik saygısı, iyimserlik ve kontrol odağının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Muğla
  • Friborg, O, Barlaug, D. Martinussen, M. Rosenvinge, J.H. ve Hjemdal, O. (2005). Resilience in relation to personality and intelligence. Int J Methods Psychiatr Res, 14(1), 29-42.
  • Gizir, C.A. (2007). Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve koruyucu faktörler üzerine bir derleme çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 28, 113-128.
  • Gündaş, A. ve Koçak, R. (2015). Lise öğrencilerinde psikolojik sağlamlığın yordayıcısı olarak benlik kurgusu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 795-802.
  • Güngörmüş, K. Okanlı, A. ve Kocabeyoğlu, T. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6(1), 9-14.
  • Gürgan, U. (2010). Yılmazlık ölçeği (YÖ): Ölçek geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11, 47–62.
  • Gürgan, U. (2014). Üniversite öğrencilerinin yılmazlık ve iyilik halinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. NWSA-Education Sciences, 9(1), 18-35.
  • Hefferon, K. ve Boniwell, I. (2011). Positive psychology: Theory, Research and applications. Open University Press, NY.
  • İçel, S. ve Özkan, B. (2018). Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıklarının incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(73), 240-251.
  • Kahraman, N. (2016). Kamu ağız ve diş sağlığı merkezi çalışanlarının psikolojik dayanıklılık düzeyleri:Ankara İli örneği. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karaca, F. (2015). Din psikolojisi. Trabzon: Eser Ofset Matbaacılık.
  • Karaırmak, Ö. (2006). Psikolojik sağlamlık, risk faktörleri ve koruyucu faktörler. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 26, 129–142.
  • Kılıç, Ş. (2014). Üniversite öğrencilerinin yalnızlık ve psikolojik dayanıklılıklarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Masten, A.S. (2001). Ordinary magic: Resilience Processes in development. American Psychologist, 56(3), 227-238.
  • Oktan, V. (2008). Üniversite sınavına hazırlanan ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Önder, A. ve Gülay, H. (2008). İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin psikolojik sağlamlığının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 192–197.
  • Sezgin, K. (2016). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ve dindarlık düzeylerinin incelenmesi: Dicle Üniversitesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Terzi, Ş. (2008). Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 1-11.
  • Tugade, M.M. ve Fredrickson, B.L. (2004). Resilient individuals use emotions to bounce back from negative emotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 86(2), 320-333.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychology
Journal Section Articles
Authors

Tülin Atan 0000-0001-5660-8910

Şaban Ünver 0000-0001-7378-596X

Publication Date December 31, 2019
Acceptance Date November 7, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 14 Issue: 20

Cite

APA Atan, T., & Ünver, Ş. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi ve İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Psikolojik Dayanıklılık Düzeylerinin Karşılaştırılması. OPUS International Journal of Society Researches, 14(20), 207-222. https://doi.org/10.26466/opus.567468