Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluating assistant pharmacist practice by SWOT analysis from the perspective of pharmacy faculty students: a focus group study

Year 2020, Volume: 10 Issue: 1, 70 - 76, 31.01.2020
https://doi.org/10.31020/mutftd.612203

Abstract

Objective:  In this study, the assistant pharmacist
practice has come into force with the Law no. 6308 and requires pharmacists to
work in a community pharmacy or hospital pharmacy for one year near a
pharmacist before opening a pharmacy was evaluated. In this study, opinions
about this practice from the perspective of pharmacy students have been
scientifically evaluated and strengths, weaknesses, opportunities, and threats
(SWOT) have been determined to contribute to the efficiency of pharmaceutical
services.

Method: Within the scope of this
study, a focus group interview was conducted with the students in the 5th grade
of Van Yüzüncü Yıl University Faculty of Pharmacy. 11 students participated in
the focus group interview and it took nearly one hour. In the interview,
semi-structured questions were asked to the students and their thoughts about
the practice were evaluated by the SWOT analysis frame.

Results: Following the analysis
of interview records, strengths and weaknesses, opportunities and threats of
the practice were determined in line with the students' opinions. As a result
of the data obtained from the focus group interview, it was found that the
strength of the practice was providing experience to students. On the other
hand, the weaknesses were identified as insufficiency in the number of
pharmacies participating in the practice and deficiencies in audits.

Conclusion: It is thought that the
results gathered from the study will create resource for future regulations
about the assistant pharmacist practice.










References

  • 1. Karayaman M. Türkiye’de eczane sayılarının sınırlandırılmasına ilişkin düzenlemeler ve sonuçları. Osmanlı Bilimi Araştırmaları 2008;10(1):115-135.
  • 2. Eczacılık Dekanlar Konseyi Toplantı Kararları. Erişim tarihi: 09.04.2019. Erişim yeri: http://eczacilik.erzincan.edu.tr/wpcontent/ uploads/2018/03/Dekanlar-Konseyi-2018-kararlar.pdf.
  • 3. Yardımcı Eczacılık Neden Kaldırılmalı? Eczacı İstihdamı ile İlgili Sorun Nasıl Çözülmeli? Erişim Tarihi:09.04.2019. Erişim yeri: http://www.aeo.org.tr/DuyuruModulu/Duyurular/Details/41258?AspxAutoDetectCookieSupport=1,
  • 4. Yardımcı Eczacılık Uygulaması Kaldırılmalı! Erişim Tarihi: 09.04.2019. Erişim yeri: https://www.winally.com/2018/11/yardimcieczacilik- uygulamasi-kaldirilmali/.
  • 5. “Geleceğimizi 6197 Kere Düşünüyoruz” Çalıştayı Sonuç Bildirgesi, Ankara Eczacı Odası Gençlik Komisyonu, 10 Aralık 2017.
  • 6. TC Resmi Gazete (2012) Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Kanun ile Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun., Kanun no: 6308. 17 Mayıs 2012. Sayı: 28309. Başbakanlık Basımevi. Ankara.
  • 7. Pickton DW & Wright S. What's swot in strategic analysis? Strat. Change 1998; 7: 101-109.
  • 8. Polat S, Çelik Ç, Okçu Y. School Administrators’ Perspectives on Teachers From Different Generations: SWOT Analysis. SAGE Open 2019;1-12. https://doi.org/10.1177/2158244019861499
  • 9. Aktan ÇC. Değişim Çağında Yönetim, İstanbul: İstanbul Sanayi Odası Yayını, Sistem Yayıncılık, 2003.
  • 10. Ağaoğlu E, Şimşek Y, Altınkurt Y. Endüstri meslek liselerinde stratejik planlama öncesi SWOT analizi uygulaması. Eğitim ve Bilim 2016;31(140):43-55.
  • 11. Kördeve MK. Hastanelerde Stratejik Yönetim Swot Analizi: Özel Bir Hastane Uygulaması. Sağlık Yönetimi Dergisi 2018;2(1)67-78.
  • 12. Westerling AM, Haikala, V, Airaksinen, M. The role of information technology in the development of community pharmacy services: visions and strategic views of international experts. RSAP 2011;7(4):430-437.
  • 13. Lamberts EJ, Bouvy, ML, Van Hulten RP. The role of the community pharmacist in fulfilling information needs of patients starting oral antidiabetics. RSAP 2010;6(4):354-364.
  • 14. Tong A, Sainsbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. Int J Qual Health Care 2007;19(6):349–357.
  • 15. Mar E, Barnett MJ, Tang T, Sasaki-Hill D, Kuperberg JR, Knapp K. Impact of previous pharmacy work experience on pharmacy school academic performance. American journal of pharmaceutical education 2010;74(3):42.
  • 16. Bull JW, Jobstvogt N, Böhnke-Henrichs A, Mascarenhas A, Sitas N, Baulcomb C, Lambini CK, Rawlins M, Baral H, Zähringer J, Carter-Silk E, Balzan MV, Kenterm JO, Häyhä T, Petz K, Koss R. Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats: A SWOT analysis of the ecosystem services framework. Ecosystem Services 2016;17:99–111.

Yardımcı Eczacılık Uygulamasının Eczacılık Fakültesi Öğrencileri Perspektifinden GZFT Analizi İle Değerlendirilmesi: Odak Grup Çalışması

Year 2020, Volume: 10 Issue: 1, 70 - 76, 31.01.2020
https://doi.org/10.31020/mutftd.612203

Abstract

Amaç: Bu çalışmada ülkemizde
6308 sayılı Kanun ile yürürlüğe giren ve oldukça tartışılan, eczacıların eczane
açmadan önce bir yıl eczacı mesul müdürün yanında serbest eczanede ya da
hastane eczanesinde çalışma zorunluluğu getiren yardımcı eczacılık uygulaması
ele alınmıştır. Çalışmada eczacılık öğrencileri perspektifinden bu uygulama
hakkındaki görüşler bilimsel olarak değerlendirilmiş olup güçlü ve zayıf
yanlar, fırsat ve tehditler (GZFT) belirlenerek eczacılık hizmetlerinin daha
verimli olmasına katkı sağlanması amaçlanmıştır.

Yöntem: Bu çalışma kapsamında Van
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eczacılık Fakültesi 5. Sınıfında okumakta olan
öğrenciler ile bir odak grup görüşmesi yapılmıştır. Odak grup görüşmesine 11
öğrenci katılmış olup, görüşme yaklaşık bir saat sürmüştür. Görüşmede
öğrencilere yarı yapılandırılmış sorular yöneltilerek öğrencilerin uygulama
hakkındaki düşünceleri GZFT analizi çerçevesinde değerlendirilmiştir.

Bulgular: Görüşme kayıtlarının
çözümlenmesinin ardından öğrenci görüşleri doğrultusunda uygulamanın güçlü ve
zayıf yönleri ile fırsat ve tehditleri belirlenmiştir. Odak grup görüşmesinden
elde edilen veriler sonucunda uygulamanın güçlü yanının öğrencilere deneyim
kazandırması olduğu tespit edilmiştir. En zayıf yanlarının ise uygulamaya
katılan eczane sayılarındaki yetersizlik ve denetimlerdeki eksiklikler olarak
belirlenmiştir.







Sonuç: Bu çalışmadan elde edilen
sonuçların, gelecekte yardımcı eczacılık uygulaması ile ilgili yapılacak
düzenlemeler için bir kaynak oluşturacağı düşünülmektedir

References

  • 1. Karayaman M. Türkiye’de eczane sayılarının sınırlandırılmasına ilişkin düzenlemeler ve sonuçları. Osmanlı Bilimi Araştırmaları 2008;10(1):115-135.
  • 2. Eczacılık Dekanlar Konseyi Toplantı Kararları. Erişim tarihi: 09.04.2019. Erişim yeri: http://eczacilik.erzincan.edu.tr/wpcontent/ uploads/2018/03/Dekanlar-Konseyi-2018-kararlar.pdf.
  • 3. Yardımcı Eczacılık Neden Kaldırılmalı? Eczacı İstihdamı ile İlgili Sorun Nasıl Çözülmeli? Erişim Tarihi:09.04.2019. Erişim yeri: http://www.aeo.org.tr/DuyuruModulu/Duyurular/Details/41258?AspxAutoDetectCookieSupport=1,
  • 4. Yardımcı Eczacılık Uygulaması Kaldırılmalı! Erişim Tarihi: 09.04.2019. Erişim yeri: https://www.winally.com/2018/11/yardimcieczacilik- uygulamasi-kaldirilmali/.
  • 5. “Geleceğimizi 6197 Kere Düşünüyoruz” Çalıştayı Sonuç Bildirgesi, Ankara Eczacı Odası Gençlik Komisyonu, 10 Aralık 2017.
  • 6. TC Resmi Gazete (2012) Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Kanun ile Uyuşturucu Maddelerin Murakabesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun., Kanun no: 6308. 17 Mayıs 2012. Sayı: 28309. Başbakanlık Basımevi. Ankara.
  • 7. Pickton DW & Wright S. What's swot in strategic analysis? Strat. Change 1998; 7: 101-109.
  • 8. Polat S, Çelik Ç, Okçu Y. School Administrators’ Perspectives on Teachers From Different Generations: SWOT Analysis. SAGE Open 2019;1-12. https://doi.org/10.1177/2158244019861499
  • 9. Aktan ÇC. Değişim Çağında Yönetim, İstanbul: İstanbul Sanayi Odası Yayını, Sistem Yayıncılık, 2003.
  • 10. Ağaoğlu E, Şimşek Y, Altınkurt Y. Endüstri meslek liselerinde stratejik planlama öncesi SWOT analizi uygulaması. Eğitim ve Bilim 2016;31(140):43-55.
  • 11. Kördeve MK. Hastanelerde Stratejik Yönetim Swot Analizi: Özel Bir Hastane Uygulaması. Sağlık Yönetimi Dergisi 2018;2(1)67-78.
  • 12. Westerling AM, Haikala, V, Airaksinen, M. The role of information technology in the development of community pharmacy services: visions and strategic views of international experts. RSAP 2011;7(4):430-437.
  • 13. Lamberts EJ, Bouvy, ML, Van Hulten RP. The role of the community pharmacist in fulfilling information needs of patients starting oral antidiabetics. RSAP 2010;6(4):354-364.
  • 14. Tong A, Sainsbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. Int J Qual Health Care 2007;19(6):349–357.
  • 15. Mar E, Barnett MJ, Tang T, Sasaki-Hill D, Kuperberg JR, Knapp K. Impact of previous pharmacy work experience on pharmacy school academic performance. American journal of pharmaceutical education 2010;74(3):42.
  • 16. Bull JW, Jobstvogt N, Böhnke-Henrichs A, Mascarenhas A, Sitas N, Baulcomb C, Lambini CK, Rawlins M, Baral H, Zähringer J, Carter-Silk E, Balzan MV, Kenterm JO, Häyhä T, Petz K, Koss R. Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats: A SWOT analysis of the ecosystem services framework. Ecosystem Services 2016;17:99–111.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Research Article
Authors

Miray Arslan 0000-0003-2786-4610

Nilay Tarhan 0000-0002-3085-1178

Sevgi Şar 0000-0002-2816-9575

Publication Date January 31, 2020
Submission Date August 28, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Arslan, M., Tarhan, N., & Şar, S. (2020). Yardımcı Eczacılık Uygulamasının Eczacılık Fakültesi Öğrencileri Perspektifinden GZFT Analizi İle Değerlendirilmesi: Odak Grup Çalışması. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 10(1), 70-76. https://doi.org/10.31020/mutftd.612203
AMA Arslan M, Tarhan N, Şar S. Yardımcı Eczacılık Uygulamasının Eczacılık Fakültesi Öğrencileri Perspektifinden GZFT Analizi İle Değerlendirilmesi: Odak Grup Çalışması. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. January 2020;10(1):70-76. doi:10.31020/mutftd.612203
Chicago Arslan, Miray, Nilay Tarhan, and Sevgi Şar. “Yardımcı Eczacılık Uygulamasının Eczacılık Fakültesi Öğrencileri Perspektifinden GZFT Analizi İle Değerlendirilmesi: Odak Grup Çalışması”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi 10, no. 1 (January 2020): 70-76. https://doi.org/10.31020/mutftd.612203.
EndNote Arslan M, Tarhan N, Şar S (January 1, 2020) Yardımcı Eczacılık Uygulamasının Eczacılık Fakültesi Öğrencileri Perspektifinden GZFT Analizi İle Değerlendirilmesi: Odak Grup Çalışması. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 10 1 70–76.
IEEE M. Arslan, N. Tarhan, and S. Şar, “Yardımcı Eczacılık Uygulamasının Eczacılık Fakültesi Öğrencileri Perspektifinden GZFT Analizi İle Değerlendirilmesi: Odak Grup Çalışması”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, vol. 10, no. 1, pp. 70–76, 2020, doi: 10.31020/mutftd.612203.
ISNAD Arslan, Miray et al. “Yardımcı Eczacılık Uygulamasının Eczacılık Fakültesi Öğrencileri Perspektifinden GZFT Analizi İle Değerlendirilmesi: Odak Grup Çalışması”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 10/1 (January 2020), 70-76. https://doi.org/10.31020/mutftd.612203.
JAMA Arslan M, Tarhan N, Şar S. Yardımcı Eczacılık Uygulamasının Eczacılık Fakültesi Öğrencileri Perspektifinden GZFT Analizi İle Değerlendirilmesi: Odak Grup Çalışması. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2020;10:70–76.
MLA Arslan, Miray et al. “Yardımcı Eczacılık Uygulamasının Eczacılık Fakültesi Öğrencileri Perspektifinden GZFT Analizi İle Değerlendirilmesi: Odak Grup Çalışması”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, vol. 10, no. 1, 2020, pp. 70-76, doi:10.31020/mutftd.612203.
Vancouver Arslan M, Tarhan N, Şar S. Yardımcı Eczacılık Uygulamasının Eczacılık Fakültesi Öğrencileri Perspektifinden GZFT Analizi İle Değerlendirilmesi: Odak Grup Çalışması. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2020;10(1):70-6.

Cited By

                                                                                                                                  Creative Commons Lisansı                        
                                                                  This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

  

                                    Periodical scientific publication of Mersin University School of Medicine. Can not be cited without referenceResponsibility of the articles belong to the authors

  Cover

Ayşegül Tuğuz

from composition of İlter Uzel named Dioscorides and his Student

Address

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü

Yenişehir / Mersin