Review
BibTex RIS Cite

BEDEN EĞİTİMİ, SPOR VE OYUNUN SOSYALLEŞME ÜZERİNE ETKİSİ

Year 2021, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 16, 31.08.2021

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi, spor ve oyunun öğrencilerin sosyalleşmeleri üzerine olan etkilerini incelemekti.
Yöntem: Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bulgular Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen dünyada gençlerin sosyalleşme düzeylerinin düşüklüğü en önemli sorunlardan biridir. Sporun, evrensel anlamda kaynaştırıcılığı ve birleştiriciliği dikkate alındığında en önemli sosyalleşme araçlarından biri olduğu görülmektedir. Beden eğitimi ve sporun, toplumsal yaşamın gereği olarak kişinin psikolojik ve fiziksel ihtiyaçlarının karşılanması yoluyla kişisel gelişiminin sağlanması başta olmak üzere birçok alanda gelişmesini ve sosyal hayatın gereklerini yerine getirebilmesi için gerekli becerilerin geliştirilmesinin sağlanması bakımından önemli bir etkiye sahip olduğu görülmüştür.
Sonuç: Sonuç olarak, beden eğitimi ve sporun bireyin davranışlarının olumlu yönde değiştirilmesinde etkili ve iyi bir sosyalleşme aracı olduğu söylenebilir. Beden eğitimi ve sporun özellikle eğitim ve öğretimde görevli paydaşlar tarafından öğrencilerin diğer kazanımları yanında sosyalleşmelerine de katkıda bulunan faktörlerden biri olduğu bilincinin idareci, öğretmen, veli ve öğrencilere yerleştirilmesine yönelik planlama ve uygulamaların müfredata dâhil edilmesi önerilmektedir.

References

  • Adamakis, M. ve Zounhia, K. (2016). The impact of occupational socialization on physical education pre-service teachers’ beliefs about four important curricular outcomes: A cross-sectional study, European Physical Education Review, 22(3), 279-297.
  • Akıncı, A.Y. (2007). Ortaöğretim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Spor Etkinliklerinin, Sosyalleşme Süreci ve Şahsiyetin Oluşmasında Katkısı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. Kütahya. Altunay, A. (2015). Bir sosyalleşme aracı olarak yeni medya. Selçuk İletişim, 9 (1), 410-428.
  • Aras, L. ve Asma, M.B. (2020). Farklı türdeki ortaöğretim kurumlarında okuyan öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 27-39.
  • Aydoğan, Y., Özyürek A. ve Gültekin Akduman G. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının spora ilişkin görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, Special Issue 4. 595-607.
  • Beşirli, H. (2016). Bireyin toplumsallaşması sürecinde spor. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2(1), 25-31.
  • Çoştu, Y. (2009), Toplumsallaşma kavramı üzerine sosyolojik bir değerlendirme. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, IX(3) ,117-140.
  • Çevik, O. ve Kabasakal, K. (2013). Spor etkinliklerinin, engelli bireylerin toplumsal uyumuna ve sporla sosyalleşmelerine etkisinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 3(2) 74-83.
  • Ergün, M. (1994). Eğitim sosyolojisine giriş. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Filiz, Z. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyalleşmesinde spora katılımın değerlendirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 192-203.
  • Güven, Ö. ve Öncü, E. (2006). Beden eğitimi ve spora katılımda aile faktörü. Aile ve Toplum Dergisi, 3(10), 81-90.
  • Hacıcaferoğlu, S. ve Sümer H. (2019). Okul spor faaliyetlerinin sporcu öğrencilerin sosyalleşmelerine yönelik katkısını bazı değişkenlere göre incelenmesi. International Journal of Cultural and Social Studies, 5(2), 704-716.
  • Hekim, M. (2016). Çocuklarda beden eğitimi, spor ve oyun etkinliklerine katılımın kemik gelişimi üzerine etkilerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 66-71.
  • İlhan, L. (2008). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda beden eğitimi ve sporun sosyalleşme düzeylerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 315-324.
  • Ioan, T.D., Mihaela, C. ve Sorin, D. (2011), Socializing students in physical education and sports activıties Ovidius University Annals. Series Physical Education and Sport / Science, Movement and Health. XI, 2, 638-644.
  • Ivanova, S.S., Drandrov, G.L., Volodeev, G.I., Burkhanova, I.Y., Stafeeva, A.V., Vorobyov, N.B. ve Voronin, D.I. (2020), The socialization of the younger pupils in physical education. Eurasian Journal of Biosciences. 14(1), 2201-2207.
  • Kaplan, Y. ve Çetinkaya, G. (2014). Spor yoluyla toplumsallaşma-yeniden toplumsallaşma süreci. International Journal of Science Culture and Sport, Special Issue 2, 120-125.
  • Karaboğa, M.T. (2018). Üniversite öğrencilerinin bir sosyalleşme alanı olarak sosyal medya hakkındaki görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 912-936.
  • Karacan Doğan, P. ve Yetim, A.A. (2011). Halk oyunlarının sosyal bütünleşmeye etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, XVI(3), 27-48.
  • Karagülle, A.E. ve Çaycı, B. (2011). Ağ Toplumunda Sosyalleşme ve Yabancılaşma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4(1),1-9.
  • Keske Aksoy, G. ve Gürsel, F. (2017). Beden eğitimi dersinde bireysel ve sosyal sorumluluk modeli uygulaması: bir eylem araştırması. Eğitim ve Bilim, 42(191), 415-431.
  • Kılıç, M. ve Şener, G. (2013). Üniversite öğrencilerinin rekreasyon etkinliklerine katılımlarındaki sosyolojik etkenler ve yapısal kısıtlamalar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3). 220-227.
  • Kılıç, M. ve Arslan, A. (2018). Parçalanmış aileye mensup lise öğrencilerinin sosyalleşmesinde sporun etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Bahar,17(66), 505-517.
  • Koçyiğit, M., Erdoğdu, M., Uyar, M. ve Çınar, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin rekreatif etkinliklerle sosyalleşme düzeylerinin iletişim becerileri ve duygusal zekâları üzerine etkisi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2). 966-988.
  • Küçük, V. ve Koç, H. (2004). Psiko-Sosyal gelişim süreci içerisinde insan ve spor ilişkisi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 10, 131-141.
  • Öz, N. (2019). Kimlik ve karakter oluşumunda okulun rolü. Diyanet İlmî Dergi, 55(1), 197-215.
  • Özdinç, Ö. (2005). Çukurova üniversitesi öğrencilerinin sporun ve spora katılımın sosyalleşmeyle ilişkisi üzerine görüşleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, III (2), 77-84.
  • Özkan, R. (2012). Resim (görsel sanatlar), müzik ve beden eğitimi derslerinin bireysel gelişim ve sosyalleşme açısından önemi. e-Journal of New World Sciences Academy.NWSA-Education Sciences, 1C0537, 7(2), 713-721.
  • Özpolat, A. (2010). Ailede demokratik sosyalleşme. Aile ve Toplum, 5(20), 9-24.
  • Öztürk Kuter, F. ve Kuter, M. (2012). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 3(6), 75-94.
  • Söğüt, B. (2019). Ortaokulda öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının sosyalleşme üzerine etkisinin incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. Kayseri.
  • Şahan, H. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyalleşme sürecinde spor aktivitelerinin rolü. KMU İİBF Dergisi, 10(15), 260-278.
  • Şahin, N. (2012). Elit Düzeyde Takım sporu ve bireysel spor yapan iki grubun iletişim becerilerinin karşılaştırılması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, X (1) 13-16.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım A. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tosun, A., Yüksel, A., Uçkun, S. ve Konak, O. (2017). Spor aktivitelerinin myo öğrencilerinin sosyalleşmesine etkisi. Turan-Sam Uluslararası Bilimsel Hakemli Dergisi, 9(35),436.
  • Yıldıran, İ. ve Yetim, A.A. (1996). Orta Öğretimde Beden Eğitimi Dersinin Öncelikli Amaçları Üzerine Bir Araştırma. Beden Eğitimi Spor Bilimleri Dergisi, I(3), 36-43.
  • Yetim, A.A. (2000). Sporun sosyal görünümü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 1, 63-72.
  • Yıldırım, M. ve Bayrak C. (2019). Üniversite öğrencilerinin spora dayalı fiziksel aktivitelere katılımları ve yaşam kalitelerinin akademik başarı ve sosyalleşme üzerine etkisi (Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Örneği). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (1), 123-144.
  • Yurt, İ.İ. (2019). Beden eğitimi ve spor dersinin ortaokul öğrencilerinin sosyalleşmelerine etkisine ilişkin veli görüşleri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 8(23), 297-312.
Year 2021, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 16, 31.08.2021

Abstract

References

  • Adamakis, M. ve Zounhia, K. (2016). The impact of occupational socialization on physical education pre-service teachers’ beliefs about four important curricular outcomes: A cross-sectional study, European Physical Education Review, 22(3), 279-297.
  • Akıncı, A.Y. (2007). Ortaöğretim Kurumlarında Beden Eğitimi ve Spor Etkinliklerinin, Sosyalleşme Süreci ve Şahsiyetin Oluşmasında Katkısı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. Kütahya. Altunay, A. (2015). Bir sosyalleşme aracı olarak yeni medya. Selçuk İletişim, 9 (1), 410-428.
  • Aras, L. ve Asma, M.B. (2020). Farklı türdeki ortaöğretim kurumlarında okuyan öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 27-39.
  • Aydoğan, Y., Özyürek A. ve Gültekin Akduman G. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının spora ilişkin görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport, Special Issue 4. 595-607.
  • Beşirli, H. (2016). Bireyin toplumsallaşması sürecinde spor. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2(1), 25-31.
  • Çoştu, Y. (2009), Toplumsallaşma kavramı üzerine sosyolojik bir değerlendirme. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, IX(3) ,117-140.
  • Çevik, O. ve Kabasakal, K. (2013). Spor etkinliklerinin, engelli bireylerin toplumsal uyumuna ve sporla sosyalleşmelerine etkisinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 3(2) 74-83.
  • Ergün, M. (1994). Eğitim sosyolojisine giriş. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Filiz, Z. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyalleşmesinde spora katılımın değerlendirilmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 192-203.
  • Güven, Ö. ve Öncü, E. (2006). Beden eğitimi ve spora katılımda aile faktörü. Aile ve Toplum Dergisi, 3(10), 81-90.
  • Hacıcaferoğlu, S. ve Sümer H. (2019). Okul spor faaliyetlerinin sporcu öğrencilerin sosyalleşmelerine yönelik katkısını bazı değişkenlere göre incelenmesi. International Journal of Cultural and Social Studies, 5(2), 704-716.
  • Hekim, M. (2016). Çocuklarda beden eğitimi, spor ve oyun etkinliklerine katılımın kemik gelişimi üzerine etkilerinin değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 66-71.
  • İlhan, L. (2008). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda beden eğitimi ve sporun sosyalleşme düzeylerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 315-324.
  • Ioan, T.D., Mihaela, C. ve Sorin, D. (2011), Socializing students in physical education and sports activıties Ovidius University Annals. Series Physical Education and Sport / Science, Movement and Health. XI, 2, 638-644.
  • Ivanova, S.S., Drandrov, G.L., Volodeev, G.I., Burkhanova, I.Y., Stafeeva, A.V., Vorobyov, N.B. ve Voronin, D.I. (2020), The socialization of the younger pupils in physical education. Eurasian Journal of Biosciences. 14(1), 2201-2207.
  • Kaplan, Y. ve Çetinkaya, G. (2014). Spor yoluyla toplumsallaşma-yeniden toplumsallaşma süreci. International Journal of Science Culture and Sport, Special Issue 2, 120-125.
  • Karaboğa, M.T. (2018). Üniversite öğrencilerinin bir sosyalleşme alanı olarak sosyal medya hakkındaki görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 912-936.
  • Karacan Doğan, P. ve Yetim, A.A. (2011). Halk oyunlarının sosyal bütünleşmeye etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, XVI(3), 27-48.
  • Karagülle, A.E. ve Çaycı, B. (2011). Ağ Toplumunda Sosyalleşme ve Yabancılaşma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 4(1),1-9.
  • Keske Aksoy, G. ve Gürsel, F. (2017). Beden eğitimi dersinde bireysel ve sosyal sorumluluk modeli uygulaması: bir eylem araştırması. Eğitim ve Bilim, 42(191), 415-431.
  • Kılıç, M. ve Şener, G. (2013). Üniversite öğrencilerinin rekreasyon etkinliklerine katılımlarındaki sosyolojik etkenler ve yapısal kısıtlamalar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3). 220-227.
  • Kılıç, M. ve Arslan, A. (2018). Parçalanmış aileye mensup lise öğrencilerinin sosyalleşmesinde sporun etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Bahar,17(66), 505-517.
  • Koçyiğit, M., Erdoğdu, M., Uyar, M. ve Çınar, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin rekreatif etkinliklerle sosyalleşme düzeylerinin iletişim becerileri ve duygusal zekâları üzerine etkisi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2). 966-988.
  • Küçük, V. ve Koç, H. (2004). Psiko-Sosyal gelişim süreci içerisinde insan ve spor ilişkisi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 10, 131-141.
  • Öz, N. (2019). Kimlik ve karakter oluşumunda okulun rolü. Diyanet İlmî Dergi, 55(1), 197-215.
  • Özdinç, Ö. (2005). Çukurova üniversitesi öğrencilerinin sporun ve spora katılımın sosyalleşmeyle ilişkisi üzerine görüşleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, III (2), 77-84.
  • Özkan, R. (2012). Resim (görsel sanatlar), müzik ve beden eğitimi derslerinin bireysel gelişim ve sosyalleşme açısından önemi. e-Journal of New World Sciences Academy.NWSA-Education Sciences, 1C0537, 7(2), 713-721.
  • Özpolat, A. (2010). Ailede demokratik sosyalleşme. Aile ve Toplum, 5(20), 9-24.
  • Öztürk Kuter, F. ve Kuter, M. (2012). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 3(6), 75-94.
  • Söğüt, B. (2019). Ortaokulda öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin tutumlarının sosyalleşme üzerine etkisinin incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. Kayseri.
  • Şahan, H. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyalleşme sürecinde spor aktivitelerinin rolü. KMU İİBF Dergisi, 10(15), 260-278.
  • Şahin, N. (2012). Elit Düzeyde Takım sporu ve bireysel spor yapan iki grubun iletişim becerilerinin karşılaştırılması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, X (1) 13-16.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım A. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tosun, A., Yüksel, A., Uçkun, S. ve Konak, O. (2017). Spor aktivitelerinin myo öğrencilerinin sosyalleşmesine etkisi. Turan-Sam Uluslararası Bilimsel Hakemli Dergisi, 9(35),436.
  • Yıldıran, İ. ve Yetim, A.A. (1996). Orta Öğretimde Beden Eğitimi Dersinin Öncelikli Amaçları Üzerine Bir Araştırma. Beden Eğitimi Spor Bilimleri Dergisi, I(3), 36-43.
  • Yetim, A.A. (2000). Sporun sosyal görünümü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 1, 63-72.
  • Yıldırım, M. ve Bayrak C. (2019). Üniversite öğrencilerinin spora dayalı fiziksel aktivitelere katılımları ve yaşam kalitelerinin akademik başarı ve sosyalleşme üzerine etkisi (Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Örneği). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (1), 123-144.
  • Yurt, İ.İ. (2019). Beden eğitimi ve spor dersinin ortaokul öğrencilerinin sosyalleşmelerine etkisine ilişkin veli görüşleri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 8(23), 297-312.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Derlemeler
Authors

Emine Öztürk Karataş 0000-0002-4142-5369

Buğra Çağatay Savaş 0000-0002-8698-6311

Özgür Karataş

Publication Date August 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Öztürk Karataş, E., Savaş, B. Ç., & Karataş, Ö. (2021). BEDEN EĞİTİMİ, SPOR VE OYUNUN SOSYALLEŞME ÜZERİNE ETKİSİ. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-16.

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren hakemli dergi olarak yayımlanan Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi'nin Ekim 2023'de çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2023 yılının Ağustos ayı sonuna kadar gönderilebilir.

Bilgilerinize sunulur.

Editör

Prof. Dr. Erdoğan KAYGIN