The aim of this study is to examine the awareness of sport sciences students about social security in terms of gender, age, sport type and department of study variables. The population of the study consists of 1417 students studying at Erciyes University Faculty of Sport Sciences. The sample group consisted of a total of 302 students selected by simple random method. Personal information form and social security awareness scale were used as data collection tools. The research was conducted using the survey model, one of the quantitative research methods. Frequency, arithmetic mean, standard deviation, kurtosis and skewness values were calculated to analyze the data obtained. Independent sample t test was preferred for the comparison of paired groups. One-way analysis of variance test was used for the comparison of multiple groups. If there was a statistically significant difference in one-way analysis of variance test analysis, LSD test was preferred and comparisons between groups were made.
As a result, it has been determined that the awareness of sport sciences students about social security is at a low level, while it differs according to age and sport type variables, it does not differ according to gender and department of study variables. It is thought that this situation is due to the fact that the participants, both as students and athletes, do not know their rights related to social security sufficiently and that there are very few theoretical and practical courses that can create awareness about social security in the current education and training programs.
Abiş, S. (2022). The Relationship with Positive Thinking Skills and Sportsmanship Orientations in Football Players. Synesis, 14(1), 437-447. Retrieved from https://seer.ucp.br/seer/index.php/synesis/article/view/2336
Akıncı, A. Y., Türkay, İ. K., Arısoy, A., Deniz, C. (2020). Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Isparta Örneği). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 53-62. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/comusbd/issue/59247/801257
Amcaoğlu, D. (2015). Sporcularda Sosyal Güvenlik. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(1): 58-68), Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara, Türkiye.
Amcaoğlu, D., Yetim, A. A. (2018). Sporcuların Sosyal Güvenlik Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 58-68. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/iuspor/issue/36948/406490
Arıcı, K. (2015). Türk Sosyal Güvenlik Hukuku (2. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
Arısoy, A., Pepe, O., Karaoğlu, B. (2020). Covid 19 Sürecinde Futbola Dönüş Öncesi Futbolcuların Durumluk Kaygı Düzeyleri ile Psikolojik Performansları Arasındaki İlişki Belirlenmesi: Isparta Örneği. Yalvaç Akademi Dergisi, 5(1), 55-63.
Balcı, V., Gök, Y., Akoğlu, H. E. (2018). Türkiye’nin Ulusal Gençlik ve Spor Politikalarının, Sürdürülebilirliğin Sosyal Boyutuyla İncelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 9-22. https://doi.org/10.22633/rpge.v25i2.15498
Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Creswell, J. W. (2012). Educational Research Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Boston: Pearson Education.
Dalbudak, İ., Balyan, M. (2021). The Relation Between Psychological Wellness and Perception of Success of High School Students Doing Sports. Revista on Line de Política e Gestão Educacional, 25(2), 1432-1450. Retrieved from https://www.redalyc.org/journal/6377/637769126026/637769126026.pdf
Dalbudak, İ., Yiğit, S. (2019). Hearing Imparied Students' Attitudes Towards Physical Education and Sports. Journal of Education and Training Studies, 7(9), 55-60. doi:10.11114/jets.v7i9.4255
Fraenkel, J. R., Wallen, N., Hyun, H. (2015). How to Design and Evaluate Research in Education. London: McGraw-Hill Higher Education.
Gökduman, Ç. (2019). Amatör Dövüş Sporcularının Sosyal Güvenlikleri ile İlgili Farkındalıklarının Belirlenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Bursa, Türkiye.
Gökduman, Ç., Çankaya, C. (2019). Amatör Dövüş Sporcularının Sosyal Güvenlik (Sağlık) Konusundaki Farkındalık Düzeyinin Araştırılması, Spor Eğitim Dergisi, 3 (2), 11-19. Retrieved fromhttps://dergipark.org.tr/en/pub/seder/issue/44750/545811
Kılıç, M. (2017). Sosyal Güvenlik Hakkının Kapsamı ve Sınırı. İş ve Hayat, 3(5), 378-398. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/isvehayat/issue/52096/680426
Koçyiğit, B. (2022). Zihinsel Dayanıklılık ile Öz Yeterlik Arasındaki İlişki. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(4), 871-881. https://doi.org/10.38021/asbid.1166423
Koçyiğit, B., Çimen, E., Pepe, O. (2022). Taekwondo Sporcuların Başa Çıkma Yeterliliklerinin İncelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 45- 51. Retrieved from http://cuspor.cumhuriyet.edu.tr/en/download/article-file/2614365
Oral, İ. (2004). Sosyal Güvenlik Hukuku. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Öner, S. (2011). Sporda Sosyal Güvenlik. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Anabilim Dalı, Konya, Türkiye.
Pepe, O., Arısoy, A. (2023). Futbolcuların Sosyal Güvenlikleri ile İlgili Farkındalıklarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yalvaç Akademi Dergisi, 8(1), 117-124. https://doi.org/10.5712/yalvac.1260748
Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston, MA: pearson.
Ural, A., ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
Spor Bilimleri Öğrencilerinin Sosyal Güvenlik ile İlgili Farkındalıklarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi
Year 2024,
Volume: 5 Issue: 2, 87 - 92, 05.09.2024
Bu çalışmanın amacı spor bilimleri öğrencilerinin sosyal güvenlik ile ilgili farkındalıklarının cinsiyet, yaş, spor türü ve öğrenim görülen bölüm değişkenleri açısından incelenmesidir. Çalışmanın evrenini Erciyes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 1417 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise basit tesadüfi yöntemle seçilen toplam 302 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu ve sosyal güvenlikle ilgili farkındalık ölçeği kullanılmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür. Elde edilen verileri analiz etmek amacıyla frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, basıklık ve çarpıklık değerleri hesaplanmıştır. İkili grupların karşılaştırılmasında bağımsız örneklem t testi tercih edilmiştir. Çoklu grupların karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi testi kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi testi analizinde istatistiksel olarak anlamlı bir farkın bulunması halinde LSD testi tercih edilerek gruplar arası karşılaştırılmalar yapılmıştır.
Sonuç olarak, spor bilimleri öğrencilerinin sosyal güvenlikle ilgili farkındalıklarının düşük düzeyde olduğu, yaş ve spor türü değişkenine göre farklılık gösterirken, cinsiyet ve öğrenim görülen bölüm değişkenlerine göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Bu durumun katılımcıların hem öğrenci hem de sporcu olarak sosyal güvenlikle alakalı haklarını yeteri kadar bilmemelerinden ve mevcut eğitim-öğretim programlarında sosyal güvenlikle ilgili farkındalıklarını oluşturabilecek teorik ve uygulamalı derslere çok az yer verilmesinden kaynaklandığı düşünülmektedir.
Abiş, S. (2022). The Relationship with Positive Thinking Skills and Sportsmanship Orientations in Football Players. Synesis, 14(1), 437-447. Retrieved from https://seer.ucp.br/seer/index.php/synesis/article/view/2336
Akıncı, A. Y., Türkay, İ. K., Arısoy, A., Deniz, C. (2020). Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersi Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Isparta Örneği). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 53-62. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/comusbd/issue/59247/801257
Amcaoğlu, D. (2015). Sporcularda Sosyal Güvenlik. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(1): 58-68), Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara, Türkiye.
Amcaoğlu, D., Yetim, A. A. (2018). Sporcuların Sosyal Güvenlik Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 58-68. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/iuspor/issue/36948/406490
Arıcı, K. (2015). Türk Sosyal Güvenlik Hukuku (2. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
Arısoy, A., Pepe, O., Karaoğlu, B. (2020). Covid 19 Sürecinde Futbola Dönüş Öncesi Futbolcuların Durumluk Kaygı Düzeyleri ile Psikolojik Performansları Arasındaki İlişki Belirlenmesi: Isparta Örneği. Yalvaç Akademi Dergisi, 5(1), 55-63.
Balcı, V., Gök, Y., Akoğlu, H. E. (2018). Türkiye’nin Ulusal Gençlik ve Spor Politikalarının, Sürdürülebilirliğin Sosyal Boyutuyla İncelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 9-22. https://doi.org/10.22633/rpge.v25i2.15498
Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Creswell, J. W. (2012). Educational Research Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Boston: Pearson Education.
Dalbudak, İ., Balyan, M. (2021). The Relation Between Psychological Wellness and Perception of Success of High School Students Doing Sports. Revista on Line de Política e Gestão Educacional, 25(2), 1432-1450. Retrieved from https://www.redalyc.org/journal/6377/637769126026/637769126026.pdf
Dalbudak, İ., Yiğit, S. (2019). Hearing Imparied Students' Attitudes Towards Physical Education and Sports. Journal of Education and Training Studies, 7(9), 55-60. doi:10.11114/jets.v7i9.4255
Fraenkel, J. R., Wallen, N., Hyun, H. (2015). How to Design and Evaluate Research in Education. London: McGraw-Hill Higher Education.
Gökduman, Ç. (2019). Amatör Dövüş Sporcularının Sosyal Güvenlikleri ile İlgili Farkındalıklarının Belirlenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Bursa, Türkiye.
Gökduman, Ç., Çankaya, C. (2019). Amatör Dövüş Sporcularının Sosyal Güvenlik (Sağlık) Konusundaki Farkındalık Düzeyinin Araştırılması, Spor Eğitim Dergisi, 3 (2), 11-19. Retrieved fromhttps://dergipark.org.tr/en/pub/seder/issue/44750/545811
Kılıç, M. (2017). Sosyal Güvenlik Hakkının Kapsamı ve Sınırı. İş ve Hayat, 3(5), 378-398. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/isvehayat/issue/52096/680426
Koçyiğit, B. (2022). Zihinsel Dayanıklılık ile Öz Yeterlik Arasındaki İlişki. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(4), 871-881. https://doi.org/10.38021/asbid.1166423
Koçyiğit, B., Çimen, E., Pepe, O. (2022). Taekwondo Sporcuların Başa Çıkma Yeterliliklerinin İncelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 45- 51. Retrieved from http://cuspor.cumhuriyet.edu.tr/en/download/article-file/2614365
Oral, İ. (2004). Sosyal Güvenlik Hukuku. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Öner, S. (2011). Sporda Sosyal Güvenlik. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Anabilim Dalı, Konya, Türkiye.
Pepe, O., Arısoy, A. (2023). Futbolcuların Sosyal Güvenlikleri ile İlgili Farkındalıklarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yalvaç Akademi Dergisi, 8(1), 117-124. https://doi.org/10.5712/yalvac.1260748
Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston, MA: pearson.
Ural, A., ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
Kaynak, K., & Bayıroğlu, G. B. (2024). Spor Bilimleri Öğrencilerinin Sosyal Güvenlik ile İlgili Farkındalıklarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 87-92.