The aim of this study is to examine the awareness of sport sciences students about social security in terms of gender, age, sport type and department of study variables. The population of the study consists of 1417 students studying at Erciyes University Faculty of Sport Sciences. The sample group consisted of a total of 302 students selected by simple random method. Personal information form and social security awareness scale were used as data collection tools. The research was conducted using the survey model, one of the quantitative research methods. Frequency, arithmetic mean, standard deviation, kurtosis and skewness values were calculated to analyze the data obtained. Independent sample t test was preferred for the comparison of paired groups. One-way analysis of variance test was used for the comparison of multiple groups. If there was a statistically significant difference in one-way analysis of variance test analysis, LSD test was preferred and comparisons between groups were made.
As a result, it has been determined that the awareness of sport sciences students about social security is at a low level, while it differs according to age and sport type variables, it does not differ according to gender and department of study variables. It is thought that this situation is due to the fact that the participants, both as students and athletes, do not know their rights related to social security sufficiently and that there are very few theoretical and practical courses that can create awareness about social security in the current education and training programs.
Bu çalışmanın amacı spor bilimleri öğrencilerinin sosyal güvenlik ile ilgili farkındalıklarının cinsiyet, yaş, spor türü ve öğrenim görülen bölüm değişkenleri açısından incelenmesidir. Çalışmanın evrenini Erciyes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 1417 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise basit tesadüfi yöntemle seçilen toplam 302 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu ve sosyal güvenlikle ilgili farkındalık ölçeği kullanılmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür. Elde edilen verileri analiz etmek amacıyla frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, basıklık ve çarpıklık değerleri hesaplanmıştır. İkili grupların karşılaştırılmasında bağımsız örneklem t testi tercih edilmiştir. Çoklu grupların karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi testi kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi testi analizinde istatistiksel olarak anlamlı bir farkın bulunması halinde LSD testi tercih edilerek gruplar arası karşılaştırılmalar yapılmıştır.
Sonuç olarak, spor bilimleri öğrencilerinin sosyal güvenlikle ilgili farkındalıklarının düşük düzeyde olduğu, yaş ve spor türü değişkenine göre farklılık gösterirken, cinsiyet ve öğrenim görülen bölüm değişkenlerine göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Bu durumun katılımcıların hem öğrenci hem de sporcu olarak sosyal güvenlikle alakalı haklarını yeteri kadar bilmemelerinden ve mevcut eğitim-öğretim programlarında sosyal güvenlikle ilgili farkındalıklarını oluşturabilecek teorik ve uygulamalı derslere çok az yer verilmesinden kaynaklandığı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 26, 2024 |
Publication Date | September 5, 2024 |
Submission Date | May 14, 2024 |
Acceptance Date | August 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 5 Issue: 2 |
s