This research is a descriptive study with a relational scanning model that aims to examine the self-efficacy and problem-solving skills of folk players. The group of the research consists of a total of 241 players actively engaged in folk dance activities in Ankara, selected by easily accessible case sampling method. In the study, the "Self-Efficacy Scale (SAS)" and the "Problem Solving Inventory (PSI)" were used along with a personal information form as a data collection tool. Frequency and percentage values were taken for the analysis of personal information. Since the data showed normal distribution, t-test and ANOVA test were applied. As a result, it was determined that the self-efficacy levels of the public players were affected by the variable of the place where they grew up, but other variables did not affect them, and problem solving skills were affected by the variables of gender, place of growth, age, father's education and perceived economic status. Additionally, it was determined that there was a negative, low-level relationship between the players' self-efficacy levels and problem-solving skills.
Bu araştırma, Halk Oyuncuların Öz Yeterliklerinin ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesini amaçlayan betimsel nitelikte ve ilişkisel tarama modelli bir çalışmadır. Araştırmanın grubu kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi ile seçilen Ankara’da aktif olarak halk oyunları faaliyetlerinde bulunan toplam 241 oyuncudan oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ile birlikle “Öz Yeterlik Ölçeği (ÖYÖ)” ve “Problem Çözme Envanteri (PÇE)” uygulanmıştır. Kişisel bilgilerin analizi için frekans ve yüzde değerleri alınmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiğinden t-testi ve Anova testi uygulanmıştır. Sonuç olarak halk oyuncuların öz yeterlik düzeylerini yetiştiği yer değişkeninin etkilediği, diğer değişkenlerin etkilemediği, problem çözme becerilerinin ise cinsiyet, yetiştiği yer, yaş, baba eğitim ve algılanan ekonomik durum değişkenlerinin etkilediği diğer değişkenlerin etkilemediği, ayrıca oyuncuların öz yeterlik düzeyleri ile problem çözme beceriler arasında negatif yönde, düşük düzeyde ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 4, 2024 |
Submission Date | March 14, 2024 |
Acceptance Date | April 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 5 Issue: 1 |
s