Other
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Sportmenlik Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 7 Issue: 3, 1 - 13, 30.12.2020

Abstract

Bu çalışmada, lisans düzeyinde spor eğitimi alan ve alamayan örgün üniversite öğrencilerinin demografik değişkenlere göre sportmenlik düzeyleri ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmaya, seçkisiz örneklem yöntemlerinden kolayda örnekleme yoluyla belirlenen 118 erkek (%59) ve 82 kadın (%41) olmak üzere toplam 200 üniversite öğrencisi katılmıştır. Veri toplama araçları olarak Vallerand ve ark. (1997) tarafından geliştirilen Balçıkanlı (2010) tarafından Türkçe’ ye uyarlanan Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelim ölçeği ile katılımcıların demografik özellikleri tanımlamak için 5 adet soru yöneltilmiştir. Verilerin analizinde demografik değişkenleri tanımlamak için frekans değeri testleri, Mann-Whitney u testi uygulanmıştır. Analizler neticesinde Mann-Whitney testinde hem ölçek genelinde hem de ölçeğin alt boyutlarının hepsinde kadın katılımcıların erkek katılımcılara göre sportmenlik düzeyleri istatistiksel olarak anlamlı olmadığı görülmüştür. Ayrıca gerçekleştirilen Mann-Whitney testinde hem ölçek genelinde hem de ölçeğin alt boyutlarının hepsinde okul düzeyinde Spor Bilimleri Fakültesi (SBF) ‘ nin sportmenlik düzeyi Yabancı Diller Yüksekokulu (YDY) göre istatistiksel olarak yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ek olarak 1. ve 3. sınıflar ile 1. ve 4. sınıflar arasında gerçekleştirilen Mann-Whitney testi neticesinde 3.sınıf öğrencileri ile 4.sınıf öğrencilerinin sportmenlik düzeyi istatiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. Lisans düzeyinde alınan spor eğitiminin sportmenlik ya da centilmenlik düzeyini pozitif yönde etki ettiği düşünülebilir.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

Thanks

yok

References

  • (1) Tel M. Türk toplum yaşantısında fair play. İnternational Journal of Science Culture and Sport, 2014; SI (1): 694-704. Doi:10.14486/IJSCS139
  • (2) Yıldıran İ. Fair play eğitiminde beden eğitiminin rolü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2005; 1: 3-16
  • (3) Tanrıverdi H. Spor ahlakı ve şiddet. The Journal of Academic Social Science Studies, 2012; 5 (8): 1071-1093.
  • (4) Pehlivan Z. Fair-play kavramının geliştirilmesinde okul sporlarının yeri ve önemi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2004; 2 (2): 49-53.
  • (5) Stornes T. Ommundsen Y. Achievement goals, motivational climate and sportspersonship: a study of young handball players. Scandinavian Journal of Educational Research, 2004; 48 (2): 205-221.
  • (6) Stornes T. Bru E. Sportspersonship and perceptions of leadership:an ınvestigation of adolescent handball players' perceptions of sportspersonship and associations with perceived leadership. European Journal of Sport Science, 2002; 2 (6): 1-14. Doi: https://doi.org/10.1080/17461391.2002.10142577 (7) Vallerand RJ, Loiser GF. Self-determined motivation and sportsmanship orientations: an assessment of their temporal relationship. Journal of Sports & Exercise Psychology, 1994; 16 : 229-245
  • (8) Vallerand RJ, Briere NM, Blanchard C, Provencher P. Development and validation of the multidimensional sportspersonship orientations scale. Journal of Sports & Exercise Psychology, 1997; 19: 197-206
  • (9) Tsai E. Fung L. Sportspersonship in youth basketball and volleball players. The Online Journal of Sport Psychology, 2005; 7 (2) : 37-46.
  • (10) Kavussanu M, Seal AR, Phillips DR. Obserrved prosocial and antisocial behaviors in male soccer teams: age differences across adolescence and the role of motivational variables. Jorunal of Applied Sport Psychology, 2006; 18: 326-344. Doi: 10.1080/10413200600944104 (11) Balçıkan GS. Çok boyutlu sportmenlik yönelimi ölçeği’ nin Türkçe’ ye uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2010; 15(1): 1-10.
  • (12) Pepe K. Kara A. Özkurt R. Dalaman O. Aktif spor yapan amatör sporcuların spor ortamında (sportmen) davranışlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2019; 5 (2): 497-506
  • (13) Coulobb-Cabagno G. Rascle O. Team sports plyer’ observed agresion as function of gender, competitive level, and sport type. Journal of Applied Social Psychology, 2006; 36 (8): 1980-2000
  • (14) Duda JL, Olson LK, Templin TJ. The relationship of task and ego orientation to sportsmanship attitudes and the perceived legitimacy of ınjurious acts. Research Quaterly for Exercise and Sport, 1991; 62 (1) : 7987
  • (15) Gümüş H. Saraçlı S. Karakullukçu ÖF, Doğanay G. Kurtipek S. Orta Öğretim Öğrencilerinde Fair Play Kavramı. İnternatinal Journal of Science Culture and Sport,2016; 4 (SI 2) : 430-438. Doi: 10.14486/IntJSCS568
  • (16) Esentürk OK, İlhan EL, Çelik OB. Examination of high school students’ sportsmanlike conducts in physical education lessons according to some variability. Science, Movement and Health, 2015; 15(2, Supplement), 627-634.
  • (17) Koç Y. Tamer K. A study on the sportsmanship behaviors of female students in physical education course according to different variables. Nigde University Journal of Physical Education and Sport Sciences, 2016; 7(1), 16-27
  • (18) Koç Y. Karabudak AT.The relationship between sportsmanship level of secondary school students and their success regarding the religious culture and knowledge of ethics course. Educational Research and Reviews, 2017; 12(16), 754- 761. DOI: 10.5897/ERR2017.3316. Doi: https://doi.org/10.1080/0031383042000198512
  • (19) Koç Y. Seçer Y. Spor bilimleri alanında eğitim gören üniversite öğrencilerinin sportmenlik davranışları ile saygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. CBÜ Bed Eğt Spor Bil Dergisi / CBU J Phys Edu Sport Sci, 2018; 13(2), 247-259.
Year 2020, Volume: 7 Issue: 3, 1 - 13, 30.12.2020

Abstract

Project Number

yok

References

  • (1) Tel M. Türk toplum yaşantısında fair play. İnternational Journal of Science Culture and Sport, 2014; SI (1): 694-704. Doi:10.14486/IJSCS139
  • (2) Yıldıran İ. Fair play eğitiminde beden eğitiminin rolü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2005; 1: 3-16
  • (3) Tanrıverdi H. Spor ahlakı ve şiddet. The Journal of Academic Social Science Studies, 2012; 5 (8): 1071-1093.
  • (4) Pehlivan Z. Fair-play kavramının geliştirilmesinde okul sporlarının yeri ve önemi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2004; 2 (2): 49-53.
  • (5) Stornes T. Ommundsen Y. Achievement goals, motivational climate and sportspersonship: a study of young handball players. Scandinavian Journal of Educational Research, 2004; 48 (2): 205-221.
  • (6) Stornes T. Bru E. Sportspersonship and perceptions of leadership:an ınvestigation of adolescent handball players' perceptions of sportspersonship and associations with perceived leadership. European Journal of Sport Science, 2002; 2 (6): 1-14. Doi: https://doi.org/10.1080/17461391.2002.10142577 (7) Vallerand RJ, Loiser GF. Self-determined motivation and sportsmanship orientations: an assessment of their temporal relationship. Journal of Sports & Exercise Psychology, 1994; 16 : 229-245
  • (8) Vallerand RJ, Briere NM, Blanchard C, Provencher P. Development and validation of the multidimensional sportspersonship orientations scale. Journal of Sports & Exercise Psychology, 1997; 19: 197-206
  • (9) Tsai E. Fung L. Sportspersonship in youth basketball and volleball players. The Online Journal of Sport Psychology, 2005; 7 (2) : 37-46.
  • (10) Kavussanu M, Seal AR, Phillips DR. Obserrved prosocial and antisocial behaviors in male soccer teams: age differences across adolescence and the role of motivational variables. Jorunal of Applied Sport Psychology, 2006; 18: 326-344. Doi: 10.1080/10413200600944104 (11) Balçıkan GS. Çok boyutlu sportmenlik yönelimi ölçeği’ nin Türkçe’ ye uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2010; 15(1): 1-10.
  • (12) Pepe K. Kara A. Özkurt R. Dalaman O. Aktif spor yapan amatör sporcuların spor ortamında (sportmen) davranışlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2019; 5 (2): 497-506
  • (13) Coulobb-Cabagno G. Rascle O. Team sports plyer’ observed agresion as function of gender, competitive level, and sport type. Journal of Applied Social Psychology, 2006; 36 (8): 1980-2000
  • (14) Duda JL, Olson LK, Templin TJ. The relationship of task and ego orientation to sportsmanship attitudes and the perceived legitimacy of ınjurious acts. Research Quaterly for Exercise and Sport, 1991; 62 (1) : 7987
  • (15) Gümüş H. Saraçlı S. Karakullukçu ÖF, Doğanay G. Kurtipek S. Orta Öğretim Öğrencilerinde Fair Play Kavramı. İnternatinal Journal of Science Culture and Sport,2016; 4 (SI 2) : 430-438. Doi: 10.14486/IntJSCS568
  • (16) Esentürk OK, İlhan EL, Çelik OB. Examination of high school students’ sportsmanlike conducts in physical education lessons according to some variability. Science, Movement and Health, 2015; 15(2, Supplement), 627-634.
  • (17) Koç Y. Tamer K. A study on the sportsmanship behaviors of female students in physical education course according to different variables. Nigde University Journal of Physical Education and Sport Sciences, 2016; 7(1), 16-27
  • (18) Koç Y. Karabudak AT.The relationship between sportsmanship level of secondary school students and their success regarding the religious culture and knowledge of ethics course. Educational Research and Reviews, 2017; 12(16), 754- 761. DOI: 10.5897/ERR2017.3316. Doi: https://doi.org/10.1080/0031383042000198512
  • (19) Koç Y. Seçer Y. Spor bilimleri alanında eğitim gören üniversite öğrencilerinin sportmenlik davranışları ile saygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. CBÜ Bed Eğt Spor Bil Dergisi / CBU J Phys Edu Sport Sci, 2018; 13(2), 247-259.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Sporda Psiko-sosyal Alanlar
Authors

Fırat Çetinöz 0000-0001-9962-5980

Eda Yurtcu

Yunus Emre Üstgörül 0000-0002-9270-9847

Project Number yok
Publication Date December 30, 2020
Submission Date September 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Çetinöz, F., Yurtcu, E., & Üstgörül, Y. E. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Sportmenlik Düzeylerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 1-13.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------