BibTex RIS Cite

Study on Motives of University Students for Watching Sport Events (Sırnak Province Case Study)

Year 2014, Volume 2 (Special Issue 1), 241 - 254, 22.03.2016
https://doi.org/10.14486/IJSCS94

Abstract

This case study has been conducted to determine the factors influencing motives of university students in Sirnak on watching sport events. The sampling group includes 73 females and 107 males, totally 180 students.

External motivations scale for sport spectators (EMSSS) and internal motivations scale for sport spectators (IMSSS) developed by Polat and Yalçın (2014) were used as a data collection tool for this study. (EMSSS)  consists of totally 34 articles and 9 sub-dimensions, which are defined as Social Sharing, Popularity and Actuality, Family Bonds, Promotion and Media, Ethics, Opportunities for Betting, Knowledge, Cultural Development, and Esthetic Values (IMSSS) consists of 40 articles and 7 sub-dimensions, which are described as National Sentiments, Passion for the Sport, Quality and Sense of Competition, Fanship, Regional Loyalty, Success and Level of Skill, Relaxation and Reducing Stress.

 T-test, Pearson's correlation analysis and one-way analysis of variance test were applied for the analysis of survey data. According to the survey findings; it is possible to say that factors such as gender, active sportsmanship, the most watched sport branch, age, the amount of expenses for watching competitions etc. can influence motives for watching sport events. 

References

  • Argan M, Katırcı H (2002). Spor pazarlaması. Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Arıkan A N (2000). Farklı branşlardaki spor seyircilerinin sosyo-kültürel profili ve izleyicilik durumları üzerine bir araştırma. Doktora Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • -
  • Arıkan A N, Göktaş Z (2004). Farklı branşlardaki spor seyircilerinin sporculuk durumlarına ilişkin özellikleri, Spor Bilimleri Dergisi, 7(12): 1 – 15.
  • Assael H (1992). Consumer behavior & marketing action. 4th Ed. Boston, PWS–KENT Publishing Company.
  • Baş M (2008). Futbolda taraftar ve takım özdeşleşmesi (Trabzonspor örneği), Doktora Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • -
  • Çendek C, Özbek O (2010). Ulusal günlük gazetelerde sporun yer alışı. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1): 27 – 36.
  • Funk D C (2008). Consumer behavior in sport and events: marketing action. Oxford: Elsevier.
  • Eren E (1993). Yönetim psikolojisi. 4. Baskı, İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Gibson A K, Drane D (2006). Gender, age, and race as predictors of sports viewing behavior of sport management undergraduates. The Sport Journal, 9(2): 1 – 8.
  • Gençay S (2004). Üniversite öğrencilerinin spor taraftarlığıyla ilgili bir araştırma. Doktora Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • -
  • Gutmann A (1986). Sport spectators. New York, Columbia University Pres.
  • Günay G, Bener O (2011). Kadınların toplumsal cinsiyet rolleri çerçevesinde aile içi yaşamı algılama biçimleri, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, TSA, 15(3): 157 – 171.
  • İslamoğlu A H (2003). Tüketici davranışı. İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Lopez F L, Lopez A O, Garate M R (2012). Sports spectatorship in Spain: Attendance and consumption. European Sport Management Quarterly, 12(3): 265 – 289.
  • Mucuk İ (1997). Pazarlama ilkeleri ve örnek olaylar, 7. Basım. İstanbul, Türkmen Kitabevi.
  • Mehus I (2005). Sociability and excitement motives of spectators attending entertainment sport events: spectators of soccer and ski-jumping. Journal of Sport Behavior, 28(4): 333 – 350.
  • Mullin B J, Hardy S, Sutton W A (2007). Sport marketing, 3th. Ed. Illinois, Human Kinetics.
  • Or E M (2008). Spor kulüplerinde taraftar memnuniyeti: üç büyük spor kulübüne ilişkin bir araştırma. Doktora Tezi, İstanbul, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özsoy S, Polat E, Güzel P, Gürer B, Çifçi S, Atalı L (2008). Günlük gazetelerde sporun yer alışı. 10. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Bolu, Türkiye 23 – 25 Ekim.
  • -
  • Öztürk F, İnce G, Zulkadiroğlu Z, Şahin M (1996). Günlük gazetelerde sporun yer alışı. Spor Bilimleri Dergisi, 7(2): 24 – 32.
  • Özmen R (2007). Tüketici Hakları Mevzuatı. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Polat E (2013). Spor seyircilerinin spor müsabakalarını seyretme sebeplerinin incelenmesi: Üniversite öğrencileri örneği. Doktora Tezi, Bolu, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Polat E, Yalçın H B (2014). Spor seyircileri için dışsal güdü ölçeği ve spor seyircileri için içsel güdü ölçeği geçerlik ve güvenilirlik çalışması. International Journal of Human Sciences, 11(1), 105-127. doi: 10.14687/ijhs.v11i1.2693
  • Shank M D (2005). Sport marketing: A strategic perspective. 3rd. Ed. New Jersey, Prentice Hall Inc.
  • Smith A C T (2008). Introduction to sport marketing. Oxford, Elsevier.
  • Sutton W A, McDonald M A, Milne G R, Cimperman J (1997). Creating and fostering fan identification in professional sports. Sports Marketing Quarterly, 6(1), 15-22.
  • Tek Ö B (1999). Pazarlama ilkeleri; Türkiye uygulamaları global yönetimsel yaklaşım. 8. Baskı, İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Torlak Ö, Altunışık R, Özdemir Ş (2004). Modern pazarlama. İstanbul, Değişim Yayıncılık
  • Trail G T James J D (2001). The motivation scale for sport consumption: Assessment of the scales psychometric properties. Journal of Sport Behavior, 24(1), 108-127.
  • Trail G T, James J D, Fink I S A (2000). Theoretical model of sport spectator consumption behavior. International Journal of Sport Management, 1(3), 154-180.
  • Turgut M (2006). Fenerbahçe spor kulübü örgütlü taraftarlarının taraftarlık anlayışları üzerine bir araştırma. Doktora Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Varinli İ, Çakır E (1999). Tüketicilerin Satın Alma Davranıslarını Etkileyen
  • Faktörler ve Çamasır Deterjanı Üzerine Bir Uygulama”, Erciyes Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı 14: 92-111.
  • Wann D L, Branscombe N R (1993). Sport fans: measuring degree of identification with their team. International Journal of Sport Psychology, 24, 1-17.
  • Wann D L, Schrader M P, Wilson A M (1999). Sport fan motivation questionnaire validation, comparisons by sport, and relationship to athletic motivation. Journal of Sport Behavior, 22(1): 114 – 129.

Üniversite Öğrencilerinin Spor Müsabakalarını Seyretme Güdülerinin İncelenmesi: (Şırnak İli Örneği)

Year 2014, Volume 2 (Special Issue 1), 241 - 254, 22.03.2016
https://doi.org/10.14486/IJSCS94

Abstract

Bu araştırma, Şırnak ilinde yaşayan üniversite öğrencilerinin spor müsabakalarını seyretme güdülerini etkileyen faktörleri belirlemek amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın örneklem grubu, 73 kadın ve 107 erkek olmak üzere n= 180 öğrenciden oluşmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak, Polat ve Yalçın (2014) tarafından geliştirilen Spor seyircileri için Dışsal Güdü Ölçeği (SSİDGÖ) ve Spor Seyircileri İçin içsel Güdü Ölçeği (SSİİGÖ) kullanılmıştır. SSİDGÖ toplam 34 madde ve 9 alt boyuttan oluşmaktadır. Bu alt boyutlar sosyal paylaşım, popülarite ve güncellik, aile bağları, tanıtım ve medya etkisi, etik değerler, bahis imkanları, oyun bilgisi, kültürel gelişim ve estetik değerler olarak tanımlanmıştır. SSİİGÖ ise toplam 40 madde ve 7 alt boyuttan oluşmuştur. Bu alt boyutlar ise milli duygular, spor tutkusu, kalite ve rekabet duygusu, taraftarlık, yerel bağlılık, başarı ve beceri düzeyi ile rahatlama ve stresten uzaklaşma olarak ifade edilmiştir. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde t testi, Pearson Korelasyon analizi ve tek yönlü varyans analizi testi uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre; cinsiyet, aktif sporculuk durumu, en çok seyredilen spor branşı, yaş, spor müsabakalarını seyretmek için yapılan harcama miktarı gibi değişkenlerin spor müsabakalarını seyretme güdülerini etkilediği söylenebilir

References

  • Argan M, Katırcı H (2002). Spor pazarlaması. Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Arıkan A N (2000). Farklı branşlardaki spor seyircilerinin sosyo-kültürel profili ve izleyicilik durumları üzerine bir araştırma. Doktora Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • -
  • Arıkan A N, Göktaş Z (2004). Farklı branşlardaki spor seyircilerinin sporculuk durumlarına ilişkin özellikleri, Spor Bilimleri Dergisi, 7(12): 1 – 15.
  • Assael H (1992). Consumer behavior & marketing action. 4th Ed. Boston, PWS–KENT Publishing Company.
  • Baş M (2008). Futbolda taraftar ve takım özdeşleşmesi (Trabzonspor örneği), Doktora Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • -
  • Çendek C, Özbek O (2010). Ulusal günlük gazetelerde sporun yer alışı. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1): 27 – 36.
  • Funk D C (2008). Consumer behavior in sport and events: marketing action. Oxford: Elsevier.
  • Eren E (1993). Yönetim psikolojisi. 4. Baskı, İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Gibson A K, Drane D (2006). Gender, age, and race as predictors of sports viewing behavior of sport management undergraduates. The Sport Journal, 9(2): 1 – 8.
  • Gençay S (2004). Üniversite öğrencilerinin spor taraftarlığıyla ilgili bir araştırma. Doktora Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • -
  • Gutmann A (1986). Sport spectators. New York, Columbia University Pres.
  • Günay G, Bener O (2011). Kadınların toplumsal cinsiyet rolleri çerçevesinde aile içi yaşamı algılama biçimleri, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, TSA, 15(3): 157 – 171.
  • İslamoğlu A H (2003). Tüketici davranışı. İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Lopez F L, Lopez A O, Garate M R (2012). Sports spectatorship in Spain: Attendance and consumption. European Sport Management Quarterly, 12(3): 265 – 289.
  • Mucuk İ (1997). Pazarlama ilkeleri ve örnek olaylar, 7. Basım. İstanbul, Türkmen Kitabevi.
  • Mehus I (2005). Sociability and excitement motives of spectators attending entertainment sport events: spectators of soccer and ski-jumping. Journal of Sport Behavior, 28(4): 333 – 350.
  • Mullin B J, Hardy S, Sutton W A (2007). Sport marketing, 3th. Ed. Illinois, Human Kinetics.
  • Or E M (2008). Spor kulüplerinde taraftar memnuniyeti: üç büyük spor kulübüne ilişkin bir araştırma. Doktora Tezi, İstanbul, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özsoy S, Polat E, Güzel P, Gürer B, Çifçi S, Atalı L (2008). Günlük gazetelerde sporun yer alışı. 10. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Bolu, Türkiye 23 – 25 Ekim.
  • -
  • Öztürk F, İnce G, Zulkadiroğlu Z, Şahin M (1996). Günlük gazetelerde sporun yer alışı. Spor Bilimleri Dergisi, 7(2): 24 – 32.
  • Özmen R (2007). Tüketici Hakları Mevzuatı. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Polat E (2013). Spor seyircilerinin spor müsabakalarını seyretme sebeplerinin incelenmesi: Üniversite öğrencileri örneği. Doktora Tezi, Bolu, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Polat E, Yalçın H B (2014). Spor seyircileri için dışsal güdü ölçeği ve spor seyircileri için içsel güdü ölçeği geçerlik ve güvenilirlik çalışması. International Journal of Human Sciences, 11(1), 105-127. doi: 10.14687/ijhs.v11i1.2693
  • Shank M D (2005). Sport marketing: A strategic perspective. 3rd. Ed. New Jersey, Prentice Hall Inc.
  • Smith A C T (2008). Introduction to sport marketing. Oxford, Elsevier.
  • Sutton W A, McDonald M A, Milne G R, Cimperman J (1997). Creating and fostering fan identification in professional sports. Sports Marketing Quarterly, 6(1), 15-22.
  • Tek Ö B (1999). Pazarlama ilkeleri; Türkiye uygulamaları global yönetimsel yaklaşım. 8. Baskı, İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Torlak Ö, Altunışık R, Özdemir Ş (2004). Modern pazarlama. İstanbul, Değişim Yayıncılık
  • Trail G T James J D (2001). The motivation scale for sport consumption: Assessment of the scales psychometric properties. Journal of Sport Behavior, 24(1), 108-127.
  • Trail G T, James J D, Fink I S A (2000). Theoretical model of sport spectator consumption behavior. International Journal of Sport Management, 1(3), 154-180.
  • Turgut M (2006). Fenerbahçe spor kulübü örgütlü taraftarlarının taraftarlık anlayışları üzerine bir araştırma. Doktora Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Varinli İ, Çakır E (1999). Tüketicilerin Satın Alma Davranıslarını Etkileyen
  • Faktörler ve Çamasır Deterjanı Üzerine Bir Uygulama”, Erciyes Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, Sayı 14: 92-111.
  • Wann D L, Branscombe N R (1993). Sport fans: measuring degree of identification with their team. International Journal of Sport Psychology, 24, 1-17.
  • Wann D L, Schrader M P, Wilson A M (1999). Sport fan motivation questionnaire validation, comparisons by sport, and relationship to athletic motivation. Journal of Sport Behavior, 22(1): 114 – 129.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Hanifi Üzüm

Hasan Osmanoğlu This is me

Güçlü Özen

Ercan Polat

Uğur Sönmezoğlu This is me

Publication Date March 22, 2016
Published in Issue Year 2014 Volume 2 (Special Issue 1)

Cite

APA Üzüm, H., Osmanoğlu, H., Özen, G., Polat, E., et al. (2016). Study on Motives of University Students for Watching Sport Events (Sırnak Province Case Study). International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 1), 241-254. https://doi.org/10.14486/IJSCS94
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).