ÖZET
Bu araştırmanın amacı sportif etkinliklere katılan ve katılmayan
down sendromlu çocukların sosyal uyum ve beceri düzeylerini karşılaştırmaktı.Belirtilen
amaç doğrultusunda; araştırma nedensel karşılaştırma modeline göre yapıldı. Araştırmanın
evrenini Türkiye’deki down sendromlu çocuklar oluştururken örneklemini ise
yaşları 8 ile 12 arasında değişen, sportif etkinliklere katılan 43 (21 erkek ve
22 kız) ve sportif etkinliklere katılmayan 43 (22 Erkek ve 21 Kız) olmak üzere
toplam 86 down sendromlu çocuk oluşturdu. Araştırmada veri toplama aracı olarak
down sendromlu çocukların sosyal uyum ve beceri düzeyini ölçmek için Sezgin ve
Akman (2014) tarafından 6-12 yaş Türk çocuklarına özgü geliştirilen, 3’lü
likert tipli, 59 madde ve 7 alt boyuttan (Dürtüsellik, Engellenme Eşiği, Dikkat
ve Hareketlilik, Sosyal İlişki, Duygu Durumu, Onay İhtiyacı ve İçe Dönüklük) oluşanSosyal
uyum ve Beceri Ölçeği kullanıldı. Verilerin çözümlenmesi GNU PSPP 0.10.1
istatistik paket programında yapıldı. Guruplar arası farklılıklar bağımsız
örneklem t-testi ile belirlendi. Anlamlılık p<0.01 olarak kabul
edildi.İstatistik analizi sonuçlarına göre; sportif etkinliklere katılan ve
katılmayan down sendromlu çocukların arasında genel sosyal uyum ve beceri
düzeylerinde ve tüm alt boyutlarda (p<0.01) anlamlı bir farklılık bulundu.
Bu farklılık sportif etkinliklere katılan down sendromlu çocukların sportif
etkinliklere katılmayan down sendromlu çocuklardan daha iyi sosyal uyum ve
becerilere sahip olmasından kaynaklanmaktadır. Ayrıca cinsiyet açısından da
sportif etkinliklere katılan ve katılmayan down sendromlu çocukların genel
sosyal uyum ve beceri düzeyleri arasında ve tüm alt boyutlar arasında
(p<0.01) anlamlı bir farklılık bulundu. Bu farklılık sportif etkinliklere
katılan down sendromlu kız ve erkek çocukların sportif etkinliklere katılmayan down
sendromlu kız ve erkek çocuklardan daha iyi sosyal uyum ve becerilere sahip
olmasından kaynaklanmaktadır.Sonuç olarak; sportif etkinliklerin down sendromlu
çocukların cinsiyet ayrımı gözetmeksizin sosyal uyum ve becerilerine olumlu
etki edebileceği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Submission Date | June 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |
İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.