Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Effect of Job Satisfaction of Sports Organization Employees on the Learning Organization Process

Year 2022, Volume: 11 Issue: 4, 1517 - 1527, 22.12.2022
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1180509

Abstract

The aim of this research is to examine the effect of job satisfaction of employees in sports organizations on the learning organization process. The research was designed with descriptive and relational scanning model, which is one of the general scanning designs. The questionnaire form used within the scope of the research consists of 3 parts. In the first part, the personal information form that collects the demographic information of the sports organization employees, in the second part the Minnesota Job Satisfaction Scale (MSQ), which was developed by Weiss et. al. (1967) and adapted into Turkish by Baycan (1985) and in the third part Watkins and Marsick (1997) and adapted into Turkish by Mutlu (2009) Learning Organization Dimensions Scale (DLOQ) was used. While the population of the research consists of the employees of Muğla Provincial Directorate of Youth and Sports, the sample consists of 99 employees working in Muğla Provincial Directorate of Youth and Sports and voluntarily participated in the research. According to the research findings, there is a significant difference between the gender, marital status, status, age, education level and seniority opportunities of the employees of the sports organization and the average scores of the learning organization. On the other hand, there is a significant difference between the years of service of the employees and their job satisfaction. According to the correlation analysis, there is a positive relationship between the job satisfaction of the employees of the sports organization and the average scores of the learning organization. On the other hand, according to the regression analysis, the job satisfaction of the employees of the sports organization has a positive effect on the learning organization process. As a result, job satisfaction of sports organization employees positively affects the learning organization process.

References

  • 1. Akova, O. Yıldırım, Y. ve Bayram, A. (2018). “Otel İşletmeleri Çalışanlarının Öğrenen Örgüt Algıları: İstanbul’da Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma.” Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (2), 79-104.
  • 2. Aksu, M. (2013). Meslek Lisesi Yönetici ve Öğretmenlerinin Öğrenen Örgüt Algıları. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • 3. Bağcı, B. (2018). “Birey-Örgüt Uyumunun İş Tatmini Üzerine Etkisi: Sağlık Kurumlarında Bir Araştırma.” MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (4), 307-328.
  • 4. Baycan, F. A. (1985). “An Analysis of The Several Aspects of Job Satisfaction Between Different Occupational Groups”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • 5. Büyüköztürk, Ş. (2011). “Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı.” Ankara. Pegem Yayıncılık.
  • 6. Can, H. ve Eskiler, E. (2021). “İş Tatmini ve Çalışan Performansı Üzerine İçsel Pazarlamanın Etkisi: Spor–Fitness Merkezleri Üzerine Bir Araştırma.” SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19 (2), 185-198.
  • 7. Çetin, A. (2020). “Spor Eğitmenlerinin İş Tatmini ve Tükenmişlik Düzeyleri İlişkisi: İstanbul'da Bir Araştırma.” Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 18-33.
  • 8. Erbir, M. (2020). “Üniversite Çalışanlarının Örgütsel Adalet Algısı ve İş Tatmini Düzeylerinin Demografik Özellikleri ve Çalışma Statüsüne Göre Farklılaşma Durumu.” Türkiye Mesleki ve Sosyal Bilimler Dergisi, (4), 26-40. DOI: 10.46236/jovosst.816168
  • 9. Galup, S. D. Klein, G. and Jiang, J. J. (2008). “The Impacts of Job Characteristics on IS Employee Satisfaction: A Comparison Between Permanent and Temporary Employees”. Journal of Computer Information Systems, 48 (4), 58-68.
  • 10. Garvin, D. A. (1999). “Öğrenen Bir Örgüt Yaratmak”. Bilgi Yönetimi. G. BULUT (Çev). İstanbul. MESS Yayını.
  • 11. Güleş, H. ve Çağlayandereli, M. (2012). “Yönetici ve Öğretmenlerin Öğrenen Organizasyona İlişkin Algıları (İstanbul İli Bayrampaşa İlçesi Örneği).” Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36 (1), 183-197.
  • 12. Güney, S. (2012). “Örgütsel Davranış.” (2. Baskı). Ankara. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • 13. Herzberg, F. (1964). “The Motivation-Hygiene Concept and Problems of Manpower.” Personnel Administration. 27 (1), 3–7.
  • 14. İmamoğlu, A. ve Mutlu, T. (2012). “Spor İşletmelerinde Öğrenen Organizasyon Uygulamalarının Örgütsel Performansa Etkisi.” Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (1), 141-150.
  • 15. Karakuş, Ç. (2019). “Çalışma Hayatında İş Tatmini ve İş Stresi: Özel Bir Hastanede Çalışan Hemşireler Üzerine Bir Araştırma.” Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3 (1), 92-104.
  • 16. Karasar, N. (2016). “Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler.” Ankara. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • 17. Mutlu, O. T. (2009). “Spor İşletmelerinde Öğrenen Organizasyon Uygulamaları”. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • 18. Özen K. R. (2002). “Öğrenen Organizasyonlar. Stratejik Boyutuyla Modern Yönetim Yaklasımları.” Ed: Dalay İ, Coskun R. ve Altunısık R. İstanbul. Beta Basım-Yayın Dağıtım A.Ş.
  • 19. Özgener S. (2000). “Öğrenen Organizasyon Anlayışının Gerçek Yönetim Uygulamalarına Yansıtılması.” Verimlilik Dergisi, (2), 42.
  • 20. Pınar, İ. (2007). “Öğrenen Organizasyonların Yapısal Özellikleri.” Öneri Dergisi, 7 (27), 103-114. DOI: 10.14783/Maruoneri.684912
  • 21. Rosen R. H. (1998). “İnsan Yönetimi.” G. BULUT (Çev). İstanbul. MESS. Yayınları.
  • 22. Senge P.M. (2002). “Besinci Disiplin.” A. İLDENİZ ve A. DOĞUKAN (Çev). 9. Basım, İstanbul. Yapı Kredi Yayınları.
  • 23. Shinde, M, B. and Durgawale, P, M. (2014). “Nursing Audit of Health Workers Providing Health Services in Rural Area with Special Emphasis to Community Satisfaction in Satara District.” International Journal of Science and Research (IJSR), 3 (2), 94-104.
  • 24. Şirin, E. (2013). “Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Araştırma Görevlilerinin İş Tatmini ve Öğretim Üyeliğine İlişkin Tutum İlişkisinin İncelenmesi.” Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5 (1), 85-104.
  • 25. Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (2013). “Using Multivariate Statistics.” (6th Ed.). Boston. Pearson.
  • 26. Tacar, K. (2013). İlkokul Öğretmenlerinin Öğrenen Örgütü Algılama Düzeyleri ile Örgüt Sağlığı Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 27. Tikici, M. Demirel, E. T. ve Tel, M. (2009). “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenleri Açısından Toplam Kalite Liderliği ile İş Tatmini İlişkisi: Elazığ Örneği.” Journal of Management and Economics Research, 7 (12), 29-65.
  • 28. Üngüren, E. ve Cengiz, F. (2009). “İş Tatmini ve Örgütsel Çatışma Yönetimi Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi: Konaklama İşletmeleri Üzerindeki Bir Araştırma.” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (27), 36-56.
  • 29. Wagenheim, M. and Anderson, S. (2008). “Theme Park Employee Satisfaction and Customer Orientation.” Managing Leisure, 13 (3-4), 242-257.
  • 30. Watkins, K. E. and Marsick V. J. (1997). “Dimensions Of The Learning Organization Questionnaire-Self Scoring Version: Sculpting The Learning Organization,” San Francisco: Jossey-Bass, Inc.
  • 31. Weiss, D. J. Davis, R.V. England, G.W. and Lofquist, L.H. (1967). “Manual For The Minnesota Satisfaction Questionnaire.” Minneapolis. The University of Minnesota Press.
  • 32. Weiss, H. M. (2002). “Deconstructing Job Satisfaction: Separating Evaluations, Beliefs and Affective Experiences.” Human Resource Management Review, 12 (2), 173-194.
  • 33. Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). “SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri.” Ankara. Detay Yayıncılık.
  • 34. Yıldız, S. M. (2014). “The Role of Internal Marketing on Job Satisfaction and Turnover Intention: An Empirical Investigation of Sport and Physical Activity Organizations.” Ege Academic Review, 14 (1), 137-146

Spor Örgütü Çalışanlarının İş Tatmininin Öğrenen Organizasyon Süreci Üzerine Etkisinin İncelenmesi

Year 2022, Volume: 11 Issue: 4, 1517 - 1527, 22.12.2022
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1180509

Abstract

Bu araştırmanın amacı spor örgütlerinde çalışanların iş tatminlerinin öğrenen organizasyon süreci üzerine olan etkisini incelenmesidir. Araştırma genel tarama desenlerinden biri olan betimsel ve ilişkisel tarama modeli ile tasarlanmıştır. Araştırma kapsamında kullanılan anket formu 3 bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde spor örgütü çalışanlarının demografik bilgilerinin toplandığı kişisel bilgiler formu, ikinci bölümde Weiss ve ark. (1967) tarafından geliştirilen ve Baycan (1985) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Minnesota İş Tatmini Ölçeği (MSQ), üçüncü bölümde ise Watkins ve Marsick (1997) tarafından geliştirilen ve Mutlu (2009) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Öğrenen Organizasyon Boyutları Ölçeği (DLOQ) kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Muğla Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü çalışanları oluştururken örneklemini ise Muğla Gençlik ve Spor İl Müdürlüğünde çalışan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 99 çalışan oluşturmaktadır. Araştırma bulgularına göre spor örgütü çalışanlarının cinsiyeti, medeni durumları, statüleri, yaşları, öğrenim durumları ve kıdem imkanları ile öğrenen organizasyon ortalama puanları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır. Diğer yandan çalışanların hizmet yılı ile iş tatminleri arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır. Yapılan korelasyon analizine göre spor örgütü çalışanlarının iş tatminleri ile öğrenen organizasyon ortalama puanları arasında pozitif bir ilişki bulunmaktadır. Diğer yandan yapılan regresyon analizine göre spor örgütü çalışanlarının iş tatminleri öğrenen organizasyon sürecine pozitif yönde etki etmektedir. Sonuç olarak spor örgütü çalışanlarının iş tatmini öğrenen organizasyon sürecini olumlu yönde etkilemektedir.

References

  • 1. Akova, O. Yıldırım, Y. ve Bayram, A. (2018). “Otel İşletmeleri Çalışanlarının Öğrenen Örgüt Algıları: İstanbul’da Dört ve Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma.” Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (2), 79-104.
  • 2. Aksu, M. (2013). Meslek Lisesi Yönetici ve Öğretmenlerinin Öğrenen Örgüt Algıları. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • 3. Bağcı, B. (2018). “Birey-Örgüt Uyumunun İş Tatmini Üzerine Etkisi: Sağlık Kurumlarında Bir Araştırma.” MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (4), 307-328.
  • 4. Baycan, F. A. (1985). “An Analysis of The Several Aspects of Job Satisfaction Between Different Occupational Groups”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • 5. Büyüköztürk, Ş. (2011). “Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı.” Ankara. Pegem Yayıncılık.
  • 6. Can, H. ve Eskiler, E. (2021). “İş Tatmini ve Çalışan Performansı Üzerine İçsel Pazarlamanın Etkisi: Spor–Fitness Merkezleri Üzerine Bir Araştırma.” SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19 (2), 185-198.
  • 7. Çetin, A. (2020). “Spor Eğitmenlerinin İş Tatmini ve Tükenmişlik Düzeyleri İlişkisi: İstanbul'da Bir Araştırma.” Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 18-33.
  • 8. Erbir, M. (2020). “Üniversite Çalışanlarının Örgütsel Adalet Algısı ve İş Tatmini Düzeylerinin Demografik Özellikleri ve Çalışma Statüsüne Göre Farklılaşma Durumu.” Türkiye Mesleki ve Sosyal Bilimler Dergisi, (4), 26-40. DOI: 10.46236/jovosst.816168
  • 9. Galup, S. D. Klein, G. and Jiang, J. J. (2008). “The Impacts of Job Characteristics on IS Employee Satisfaction: A Comparison Between Permanent and Temporary Employees”. Journal of Computer Information Systems, 48 (4), 58-68.
  • 10. Garvin, D. A. (1999). “Öğrenen Bir Örgüt Yaratmak”. Bilgi Yönetimi. G. BULUT (Çev). İstanbul. MESS Yayını.
  • 11. Güleş, H. ve Çağlayandereli, M. (2012). “Yönetici ve Öğretmenlerin Öğrenen Organizasyona İlişkin Algıları (İstanbul İli Bayrampaşa İlçesi Örneği).” Cumhuriyet Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36 (1), 183-197.
  • 12. Güney, S. (2012). “Örgütsel Davranış.” (2. Baskı). Ankara. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • 13. Herzberg, F. (1964). “The Motivation-Hygiene Concept and Problems of Manpower.” Personnel Administration. 27 (1), 3–7.
  • 14. İmamoğlu, A. ve Mutlu, T. (2012). “Spor İşletmelerinde Öğrenen Organizasyon Uygulamalarının Örgütsel Performansa Etkisi.” Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (1), 141-150.
  • 15. Karakuş, Ç. (2019). “Çalışma Hayatında İş Tatmini ve İş Stresi: Özel Bir Hastanede Çalışan Hemşireler Üzerine Bir Araştırma.” Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3 (1), 92-104.
  • 16. Karasar, N. (2016). “Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler.” Ankara. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • 17. Mutlu, O. T. (2009). “Spor İşletmelerinde Öğrenen Organizasyon Uygulamaları”. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • 18. Özen K. R. (2002). “Öğrenen Organizasyonlar. Stratejik Boyutuyla Modern Yönetim Yaklasımları.” Ed: Dalay İ, Coskun R. ve Altunısık R. İstanbul. Beta Basım-Yayın Dağıtım A.Ş.
  • 19. Özgener S. (2000). “Öğrenen Organizasyon Anlayışının Gerçek Yönetim Uygulamalarına Yansıtılması.” Verimlilik Dergisi, (2), 42.
  • 20. Pınar, İ. (2007). “Öğrenen Organizasyonların Yapısal Özellikleri.” Öneri Dergisi, 7 (27), 103-114. DOI: 10.14783/Maruoneri.684912
  • 21. Rosen R. H. (1998). “İnsan Yönetimi.” G. BULUT (Çev). İstanbul. MESS. Yayınları.
  • 22. Senge P.M. (2002). “Besinci Disiplin.” A. İLDENİZ ve A. DOĞUKAN (Çev). 9. Basım, İstanbul. Yapı Kredi Yayınları.
  • 23. Shinde, M, B. and Durgawale, P, M. (2014). “Nursing Audit of Health Workers Providing Health Services in Rural Area with Special Emphasis to Community Satisfaction in Satara District.” International Journal of Science and Research (IJSR), 3 (2), 94-104.
  • 24. Şirin, E. (2013). “Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Araştırma Görevlilerinin İş Tatmini ve Öğretim Üyeliğine İlişkin Tutum İlişkisinin İncelenmesi.” Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5 (1), 85-104.
  • 25. Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (2013). “Using Multivariate Statistics.” (6th Ed.). Boston. Pearson.
  • 26. Tacar, K. (2013). İlkokul Öğretmenlerinin Öğrenen Örgütü Algılama Düzeyleri ile Örgüt Sağlığı Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 27. Tikici, M. Demirel, E. T. ve Tel, M. (2009). “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenleri Açısından Toplam Kalite Liderliği ile İş Tatmini İlişkisi: Elazığ Örneği.” Journal of Management and Economics Research, 7 (12), 29-65.
  • 28. Üngüren, E. ve Cengiz, F. (2009). “İş Tatmini ve Örgütsel Çatışma Yönetimi Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi: Konaklama İşletmeleri Üzerindeki Bir Araştırma.” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (27), 36-56.
  • 29. Wagenheim, M. and Anderson, S. (2008). “Theme Park Employee Satisfaction and Customer Orientation.” Managing Leisure, 13 (3-4), 242-257.
  • 30. Watkins, K. E. and Marsick V. J. (1997). “Dimensions Of The Learning Organization Questionnaire-Self Scoring Version: Sculpting The Learning Organization,” San Francisco: Jossey-Bass, Inc.
  • 31. Weiss, D. J. Davis, R.V. England, G.W. and Lofquist, L.H. (1967). “Manual For The Minnesota Satisfaction Questionnaire.” Minneapolis. The University of Minnesota Press.
  • 32. Weiss, H. M. (2002). “Deconstructing Job Satisfaction: Separating Evaluations, Beliefs and Affective Experiences.” Human Resource Management Review, 12 (2), 173-194.
  • 33. Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). “SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri.” Ankara. Detay Yayıncılık.
  • 34. Yıldız, S. M. (2014). “The Role of Internal Marketing on Job Satisfaction and Turnover Intention: An Empirical Investigation of Sport and Physical Activity Organizations.” Ege Academic Review, 14 (1), 137-146
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Article
Authors

T. Osman Mutlu 0000-0003-1270-6978

Asil Çetinkaya 0000-0001-5497-4335

Ekin Senay Berberoğlu 0000-0002-5369-6465

Publication Date December 22, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 11 Issue: 4

Cite

APA Mutlu, T. O., Çetinkaya, A., & Berberoğlu, E. S. (2022). Spor Örgütü Çalışanlarının İş Tatmininin Öğrenen Organizasyon Süreci Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(4), 1517-1527. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1180509
AMA Mutlu TO, Çetinkaya A, Berberoğlu ES. Spor Örgütü Çalışanlarının İş Tatmininin Öğrenen Organizasyon Süreci Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. December 2022;11(4):1517-1527. doi:10.37989/gumussagbil.1180509
Chicago Mutlu, T. Osman, Asil Çetinkaya, and Ekin Senay Berberoğlu. “Spor Örgütü Çalışanlarının İş Tatmininin Öğrenen Organizasyon Süreci Üzerine Etkisinin İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11, no. 4 (December 2022): 1517-27. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1180509.
EndNote Mutlu TO, Çetinkaya A, Berberoğlu ES (December 1, 2022) Spor Örgütü Çalışanlarının İş Tatmininin Öğrenen Organizasyon Süreci Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11 4 1517–1527.
IEEE T. O. Mutlu, A. Çetinkaya, and E. S. Berberoğlu, “Spor Örgütü Çalışanlarının İş Tatmininin Öğrenen Organizasyon Süreci Üzerine Etkisinin İncelenmesi”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 11, no. 4, pp. 1517–1527, 2022, doi: 10.37989/gumussagbil.1180509.
ISNAD Mutlu, T. Osman et al. “Spor Örgütü Çalışanlarının İş Tatmininin Öğrenen Organizasyon Süreci Üzerine Etkisinin İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11/4 (December 2022), 1517-1527. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1180509.
JAMA Mutlu TO, Çetinkaya A, Berberoğlu ES. Spor Örgütü Çalışanlarının İş Tatmininin Öğrenen Organizasyon Süreci Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022;11:1517–1527.
MLA Mutlu, T. Osman et al. “Spor Örgütü Çalışanlarının İş Tatmininin Öğrenen Organizasyon Süreci Üzerine Etkisinin İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 11, no. 4, 2022, pp. 1517-2, doi:10.37989/gumussagbil.1180509.
Vancouver Mutlu TO, Çetinkaya A, Berberoğlu ES. Spor Örgütü Çalışanlarının İş Tatmininin Öğrenen Organizasyon Süreci Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022;11(4):1517-2.