The aim of the study was to examine the effect of 12 weeks of regular badminton training on the level of hopelessness of secondary school students. The experimental method and the ordinal pattern were chosen for the research method. The sample of the study consisted of 46 students who were divided into experimental and control groups and who voluntarily participated in the research. “Personal Information Form” and “Continuous Anxiety Inventory for Students” were applied to the students included in the sample as a preliminary and final test. In the analysis of the obtained data, Statistical Package for Social Sciences (SPSS) 17.0 package program was used. In order to determine the distribution of the data, the normality test was applied and it was determined that the data were distributed normally. For this reason, the Independent Sample T-Test and Paired Samples T-Test were used in the analysis. The level of significance as p<0.05 was determined. The results of the research showed that there was a significant difference in the Decadence level of the experimental group between the pre- and post-test. Another finding of the study showed that there was no significant difference in the Decadence level of the control group between the pre- and post-test. This study concludes that participation in 12 weeks of regular badminton training significantly reduces the level of constant anxiety of secondary school students.
Araştırmada, 12 haftalık düzenli badminton eğitiminin ortaokul öğrencilerinin umutsuzluk seviyesi üzerindeki etkisini incelemek amaçlanmıştır. Araştırma yöntemi için deneysel yöntem ve sırasal desen seçilmiştir. Çalışmanın örneklemini deney ve kontrol grubu olarak ikiye ayrılan ve araştırmaya gönüllü katılım sağlayan 46 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplamak amacıyla öğrencilere “Kişisel Bilgi Formu” ve “Öğrenciler İçin Sürekli Kaygı Envanteri” uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde Statistical Packadge for Social Sciences (SPSS) 17.0 paket programından faydalanılmıştır. Verilerin dağılımına karar vermek için normallik testi uygulanmış ve verilerin normal dağıldığı belirlenmiştir. Bu sebeple analizde Independent Sample T-Testi ve Paired Samples T-Testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi ise p<0,05 olarak belirlenmiştir. Araştırmanın bulguları, deney grubunun umutsuzluk düzeyinde ön ve son test arasında anlamlı bir farkın olduğunu göstermiştir. Araştırmanın diğer bir bulgusu ise kontrol grubunun umutsuzluk düzeyinde ön ve son test arasında anlamlı bir farklılaşmanın olmadığını göstermiştir. Bu çalışma, 12 haftalık düzenli badminton eğitimine katılımın ortaokul öğrencilerinin sürekli kaygı seviyesini anlamlı düzeyde azalttığı sonucunu ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2022 |
Submission Date | May 7, 2022 |
Acceptance Date | June 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |
Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.